Probleem draaikiepraam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tokoor
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22-04 23:27
Mijn vraag
...
Ik heb een draaikiepraam dat niet meer open gaat. Het raam zit goed dicht, aan de scharnieren is niets te zien maar de bedieningshendel kan alleen in verticale stand omhoog of horizontaal staan, wanneer je de hendel naar beneden drukt blokkeert deze na 1/3 deel . Het raam blijft in deze standen volledig dicht. De verticale stand naar beneden is dus onmogelijk.
Kan ik dit oplossen zonder de boel te slopen? (Aluminium kozijn en raam).
...

...

Alle reacties

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:51
Bij mijn draaikiepraam is de handelstand naar boven juist de kiepstand. Naar beneden is (bij mijn raam) de sluitstand. Horizontaal is het raam helemaal open.
Als het raam heel lang niet geopend is geweest kan het misschien "vastgeplakt" zitten.
Probeer wat WD40 tussen de kieren in het kozijn te spuiten. WD40 kun je later met een doek wegwrijven want het ook een soort (licht vettig) poetsmiddel.
Probeer, na een uur ingetrokken WD40, in een van de standen van de handel voorzichtig wat aan de handel te trekken, hopelijk zal het raam dan open gaan.
Als het raam dan in een van de twee standen opengaat kun je het sluitmechanisme aan de kopse kanten inspuiten met WD40 of siliconenspray. Kans dat alles dan los komt en weer werkt als vanouds.

• waterboj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-05 17:20
Zelf recent meegemaakt dat een "soort tandwiel" in het sluitmechanisme gebroken was.
Gelukkig was het raam met een beetje geweld nog wel te openen.
Beetje op en neer rammelen met de hendel, tot de gebroken onderdelen van het tandwiel op de juiste plek schoten.
(Daarna met Google en de spaarzame letters op het sluitmechanisme, het merk en type kunnen achterhalen. Deze was gelukkig nog te bestellen. Thank god for Deutsche gründlichkeit.)

Mocht de WD40 tip hierboven niet helpen, vrees ik dat het raam toch open zal moeten, tenminste bij mij zaten de schroeven in de zijkant van het raam (dus niet bereikbaar als het raam gesloten is)