Vraag

• JKel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22-04 14:30
Hallo

Hier staat een PV-installatie op til met 33 445Wp zonnepanelen, 19,8KWh Pylontech batterij en een Solis Omvormer en een EMS. De panelen worden verspreid over 3 dakdelen, waarvan: 10x O-ZO 35°, 10x 0-ZO 22°, 13x W-ZW 35°.
Initieel was een Solis RHI-3P-10K-HVES-5G voorzien, maar de installateur gaf me een vage reden over 3 strings, en de noodzaak te wijzigen naar een RHI-3P-8K-HVES-5G.
Kan iemand me duiding geven waarom een 8K model aangewezen zou zijn? En aldus een 10K model niet zou kunnen binnen deze opstelling? Sowieso gaat de batterij output al naar beneden... 10KW->8.8KW.

Is er een expert in de zaal? ;)

https://drive.google.com/...4kQxCMcd/view?usp=sharing -> link naar Solis spec doc

Alvast bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door JKel op 21-04-2026 15:59 ]

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Niet zou kunnen is niet het antwoord. Klinkt meer als de installateur heeft nog een 8kW omvormer op voorraad waar hij vanaf wil en de 10kW variant moet ie bestellen.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

• JKel
Dat denk ik dus ook...

• JKel
Blijkbaar.... wordt die 10KW variant door de fiscus in Belgie gezien als money machine, heb je een btw nummer nodig, en wordt je belast op de opbrengsten. Typisch België ;(

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
JKel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:29:
Blijkbaar.... wordt die 10KW variant door de fiscus in Belgie gezien als money machine, heb je een btw nummer nodig, en wordt je belast op de opbrengsten. Typisch België ;(
Ah, België. Dat verandert het verhaal. Dan ben je volgens mij met een 8kW omvormer 'goedkoper' uit. Ja, je zal hier en daar wat aftoppen, maar weegt denk ik niet op tegen de extra belasting.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.