Trapschakelaar, bewegingssensor, slimme schakelaars?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• SMFLK
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:59
Introductue:
Gezin met 2 jonge kinderen, middenin een renovatie van een 2-onder-1 kapper uit 1993. Begane grond, eerste verdieping, 2de verdieping. We slapen allemaal op de 1ste verdieping, als er 1tje snachts naar het toilet moet weten de kinderen wel hoe het licht op de overloop aan moet, maar uit is wat lastiger. Ook met het naar beneden gaan wordt de verlichting op de overloop nogal eens vergeten. Om dit te tackelen wil ik wat automatiseren.

We zijn voornemens om een Home Assistant Green aan te schaffen om daarmee het volgende te regelen:
- verlichting begane grond (Aqara schakelaars en Tradfri lampen)
- rolluiken (Somfy, Zigbee)
- airco's (Zigbee)
- ring cameras bekijken

Mijn vraag:
Is het handiger om op de overloop met bewegingssensoren te werken of met slimme schakelaars zoals een Aqara H2EU?

Huidige hardware:
Nog helemaal niets, alles is nog mogelijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een bewegingssensor lijkt mij hufter proof, ik heb alleen geen inbouwsensor van Aqara gevonden. Dat laatste zou wat mij betreft het summum zijn, hufterproof en toch controle via Home Assistant.

Alle reacties

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:24
https://www.ikea.com/nl/nl/p/myggspray-draadloze-bewegingssensor-smart-70604186/ Deze werkt met zigbee. Je kan m ook direct aan een lamp koppelen, heb je geen hub/HA voor nodig.

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-04 13:59
whatyoudoing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:57:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/myggspray-draadloze-bewegingssensor-smart-70604186/ Deze werkt met zigbee. Je kan m ook direct aan een lamp koppelen, heb je geen hub/HA voor nodig.
Compatibel met Matter...!

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:47
Ik heb een eenvoudige zigbee bewegingsmelder in de hal.
Deze stuurt een notificatie naar de telefoon bij beweging, anders hebben we het niet door als er iemand achterom komt terwijl we op de bank zitten of buiten bezig zijn.
Verder is een automatie gekoppeld dat er s'avonds bij beweging de lamp aan gaat voor 10 minuten op uit m'n hoofd 10% lichtsterkte.

Edit:
Het is deze en ligt op een kastje die in de hal staat. Is voor ons niet storend:
https://nl.aliexpress.com...87645%7C_p_origin_prod%3A

[ Voor 51% gewijzigd door Daan_96 op 21-04-2026 14:19 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• SMFLK
Bedankt voor de reacties, het komt eigenlijk allemaal neer op een losse (Zigbee) bewegingssensor.

Ik zit nog met 2 'uitdagingen':
- Snachts wil ik dat de lampen op bijvoorbeeld 10% aangaan
- Ik wil ook de mogelijkheid hebben om snachts de lampen met een schakelaar op 100% aan te doen

Ik zit dus te denken aan:
- 4 keer (1 keer beneden, 2 keer 1ste verd en 1 keer zolder) Aqara slimme schakelaar met Zigbee, wanneer ingeschakeld 100% en na een timer van bijvoorbeeld 3 minuten de lamp automatisch uitschakelen.
- een losse Zigbee bewegingssensor die alleen werkt als de zon onder is en die de lamp op de overloop 10% aanzet
- op de overloop een slimme lamp met Zigbee of Matter
- alles sturen via een Home Assistant (die komt er toch)

Stel dat de lamp 'uit' is, en de bewegingssensor wil de lamp via Zigbee inschakelen... maar ziet de lamp niet omdat deze geen voeding krijgt. Of moet ik het dan zo instellen dat wanneer de bewegingssensor iets detecteerd, een Aqara wordt aangestuurd om een lamp 10% te laten branden?

• whatyoudoing
- ga naar ikea en haal zo'n bewegingssensor (of 2-3) + een lampje + een paar snelkoppelknoppen

- regel dat HA luistert naar je knoppen, b.v. single click = 10%, double click = 100%. Als je een hub hebt kan dit denk ik ook in de ikea app. Als je HA gebruikt kan je m ook sturen obv de zonsondergangstijd, of aan de hoogte van de zon (werkt beter in mijn ervaring).

- regel in HA dat de lamp altijd na x minuten uit gaat. Dit kan niet in de ikea app, dacht ik. In elk geval niet met de oude hub.

Voordeel van deze setup is dat t goedkoop is, en dat je 'echte' schakelaars het blijven doen, als HA een keer uitvalt oid.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:36
SMFLK schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:37:
Stel dat de lamp 'uit' is, en de bewegingssensor wil de lamp via Zigbee inschakelen... maar ziet de lamp niet omdat deze geen voeding krijgt. Of moet ik het dan zo instellen dat wanneer de bewegingssensor iets detecteerd, een Aqara wordt aangestuurd om een lamp 10% te laten branden?
Je gebruikt óf een slimme lamp die altijd onder spanning staat (wat dus ook inhoud dat je schakelaars in je Zigbee systeem moet opnemen) óf je gebruikt een domme, dimbare lamp die je met een slimme dimmer achter de schakelaar aanstuurt.

Hier heb ik op zich wel aardige resultaten met Philips Hue en de ingebouwde bewegingsmelder die tegenwoordig standaard in de lampen zit. Het ligt in de keuken gaat nu de hele dag automatisch aan, met de juiste lichtsterkte. Voor het beste resultaat moet je wel gebruik maken van 3 lampen.
Bijvoorbeeld door een armatuur met 3 GU10 spots te gebruiken)

Spel en typfouten voorbehouden

• SMFLK
whatyoudoing schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:24:
- ga naar ikea en haal zo'n bewegingssensor (of 2-3) + een lampje + een paar snelkoppelknoppen

- regel dat HA luistert naar je knoppen, b.v. single click = 10%, double click = 100%. Als je een hub hebt kan dit denk ik ook in de ikea app. Als je HA gebruikt kan je m ook sturen obv de zonsondergangstijd, of aan de hoogte van de zon (werkt beter in mijn ervaring).

- regel in HA dat de lamp altijd na x minuten uit gaat. Dit kan niet in de ikea app, dacht ik. In elk geval niet met de oude hub.

Voordeel van deze setup is dat t goedkoop is, en dat je 'echte' schakelaars het blijven doen, als HA een keer uitvalt oid.
Een ouderwetse hotelschakeling onderbreekt de spanning naar de lamp waardoor de bewegingssensor de slimme lamp niet meer aan kan sturen. Of zie ik dit verkeerd?

• SMFLK
FredvZ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:39:
[...]

Je gebruikt óf een slimme lamp die altijd onder spanning staat (wat dus ook inhoud dat je schakelaars in je Zigbee systeem moet opnemen) óf je gebruikt een domme, dimbare lamp die je met een slimme dimmer achter de schakelaar aanstuurt.

Hier heb ik op zich wel aardige resultaten met Philips Hue en de ingebouwde bewegingsmelder die tegenwoordig standaard in de lampen zit. Het ligt in de keuken gaat nu de hele dag automatisch aan, met de juiste lichtsterkte. Voor het beste resultaat moet je wel gebruik maken van 3 lampen.
Bijvoorbeeld door een armatuur met 3 GU10 spots te gebruiken)
Waarom zou je gebruik moeten maken van 3 lampen?

• SMFLK
Ik denk dat ik full-in ga en alles ga vervangen door de H2EU van Aqara en dan alles ga gebruiken als wireless remote. Oftewel:

Onderaan de trap: H2EU
Overloop: H2EU + zigbee of matter bewegingssensor
Zolder: H2EU
Lamp overloop onder constante spanning

Wanneer je een H2EU gebruikt gaat de lamp 100% aan en na 2 minuten weer automatisch uit.
Wanneer het donker is en je nergens op drukt, schakelt de bewegingssensor de lamp op 10%

Wat zouden de problemen zijn die ik tegen kan komen? (alle schakelaars zijn inmiddels voorzien van 0-draad)

• whatyoudoing
SMFLK schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:50:
[...]

Een ouderwetse hotelschakeling onderbreekt de spanning naar de lamp waardoor de bewegingssensor de slimme lamp niet meer aan kan sturen. Of zie ik dit verkeerd?
Klopt. Die gebruik je in principe niet, je laat ze altijd ‘aan’ staan. De tradfri lampen gaan aan als ze spanning krijgen. Dus mocht je ergens storing hebben in je automatisering, dan kan je je originele schakelaars als fallback gebruiken: uit en weer aan = licht.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:36
SMFLK schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:50:
Waarom zou je gebruik moeten maken van 3 lampen?
Dat is een keuze die Philips Hue heeft gemaakt bij de implementatie van bewegingsdetectie met hun lampen.

Spel en typfouten voorbehouden

• SMFLK
whatyoudoing schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:23:
[...]

Klopt. Die gebruik je in principe niet, je laat ze altijd ‘aan’ staan. De tradfri lampen gaan aan als ze spanning krijgen. Dus mocht je ergens storing hebben in je automatisering, dan kan je je originele schakelaars als fallback gebruiken: uit en weer aan = licht.
Ja precies, ik snap het principe maar dit is niet wat ik zoek. De kinderen laten de verlichting aan staan en ik wil niet dat ze met een druk op de knop de automatisering kunnen verprutsen.

Met de slime schakelaars van Aqara kan ik altijd nog terug naar de oude situatie omdat er qua hardware niets veranderd. (De oude schakelaars bewaar ik)
Pagina: 1