"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Bedankt voor de feedback. De cop-out zoals jij het noemt is wat mij betreft prima uitleg, zeker in combinatie met het plaatje. Maar kan kan prima een zinnetje bij voor net een beetje extra context
Bedankt voor de aanpassing.
Ik blijf met vragen zitten, maar snap ook dat dat wellicht hier niet hoort.
Wat ik nog mis is de verandering qua vraag & aanbod (waarbij je enkel de 1:1 afgenomen energie waar kunt nemen; dat noem ik voor gemak maar even vraag & aanbod, misschien is relatief aanbod meer accuraat). Zie https://ourworldindata.org/energy-production-consumption
Aldaar viel me allereerst op hoe gigantisch het vraag & aanbod in VS en China is, terwijl wij (EU) procentueel tov wereld afhankelijk zijn van nucleair. Maar het viel me ook op dat de 1919 hydro piek niet terug te zien is in die data (qua grafiek).
Weet je zeker dat die piek niet specifiek VS of Amerika is? Of betreft deze data de verandering qua vraag & aanbod? Wat is de bron van dat plaatje? Het plaatje gaat qua data tot 2025 maar onderschrift zegt 2017.
Ik blijf met vragen zitten, maar snap ook dat dat wellicht hier niet hoort.
Wat ik nog mis is de verandering qua vraag & aanbod (waarbij je enkel de 1:1 afgenomen energie waar kunt nemen; dat noem ik voor gemak maar even vraag & aanbod, misschien is relatief aanbod meer accuraat). Zie https://ourworldindata.org/energy-production-consumption
Aldaar viel me allereerst op hoe gigantisch het vraag & aanbod in VS en China is, terwijl wij (EU) procentueel tov wereld afhankelijk zijn van nucleair. Maar het viel me ook op dat de 1919 hydro piek niet terug te zien is in die data (qua grafiek).
Weet je zeker dat die piek niet specifiek VS of Amerika is? Of betreft deze data de verandering qua vraag & aanbod? Wat is de bron van dat plaatje? Het plaatje gaat qua data tot 2025 maar onderschrift zegt 2017.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Het rapport gaat uiteraard veel dieper in op details e.d. Dat staat in het artikel gelinkt. De grafiek komt specifiek uit dit hoofdstuk. Veel van de hoofdstukken zijn 'verstopt' in de table of contents van de hoofdpagina.
Dankje, gevonden. Voor de andere lezers: specifiek hoofdstuk 1.4. Onder de grafiek de volgende quote:
Blijft frappant dat ourworldindata.org deze piek in hun grafiek (zie eerdergenoemde link) niet laat zien.
300x minder vraag geeft het voor mij context. Lijkt wel globaal te zijn.In 1919, when global electricity demand was nearly 300 times smaller than in 2025, renewables – at the time overwhelmingly hydropower – briefly exceeded coal power. [...]
Blijft frappant dat ourworldindata.org deze piek in hun grafiek (zie eerdergenoemde link) niet laat zien.
/i/2008138732.png?f=imagenormal)