Dometic CR110 koel/vrieskast koelt matig maar vriest goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MTwater
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 10:10
In mijn camper heb ik een 12V compressor vries/koelkast.
Merk/model : Dometic/Waeco CR110

Probleem : vriest goed, koelt te weinig

Dit apparaat is reeds 9 jaar in bedrijf en heeft het altijd goed gedaan.
De laatste maanden merk ik dat de koelkasttemperatuur te hoog blijft.
In het vriesvak en in het koelvak heb ik bluetooth temperatuurmeters geplaatst waardoor ik kan bevestigen dat de vriezer makkelijk -20 haalt (uitschieters naar -28) terwijl koelkast op de koudste stand rond de + 8-9 graden blijft. (dit zou normaal gesproken 2-4 graden moeten zijn.)
De koelkast heeft 4 preset temperatuurinstellingen.
De vries/koelkast heeft 1 compressor en alleen temperatuurregeling in de koelkast. Dus de compressor slaat aan als de koelkasttemperatuur te hoog wordt. De compressor koelt eerst het vriesgedeelte; koude uit de vriezer zakt naar beneden richting het koelvak en als de temperatuur in de koelkast een bepaalde waarde heeft bereikt, dan slaat de compressor weer uit.

Wat ik reeds onderzocht heb :
De compressor slaat nog steeds netjes af en aan. Draait niet langer dan normaal
Tevens heb ik de ingebouwde temperatuursensor (NTC thermistor) vervangen omdat ik dacht dat deze wellicht verkeerde waardes doorgaf aan het controlepaneel. Heeft niks geholpen
De radiator/ventilator aan de achterkant maak ik regelmatig schoon : geen stof aanwezig.
Voldoende ruimte om de koelkast om warmte af te voeren.
Omgevingstemperatuur : rond de 20 graden.
Vriezer en koelkast worden altijd na gebruik goed ontdooit, schoongemaakt en droog gemaakt.
De door mij zelf geplaatste bluetooth temperatuurmeters heb ik gecheckt op nauwkeurigheid met andere meters : deze zijn allemaal nauwkeurig genoeg.
Koelkast en vriesvak zijn nooit te vol ; er is voldoende luchtcirculatie mogelijk.

Wat ik niet snap :
Zoals de koelkast draait is deze eigenlijk wel goed, echter constant te warm in het koelgedeelte, zelfs op de koudst ingestelde temperatuur.
Het lijkt net of het signaal van de NTC thermistor niet goed verwerkt wordt. Omdat ik deze sensor recentelijk had vervangen (en het probleem niet heeft opgelost), denk ik dat of deze nieuwe thermistor ook niet goed is of dat er iets mis is in het controlepaneel.

Wat adviseren jullie te doen ?