Vraag

• Randozart
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:55
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik programeer al zo'n 10 jaar. Begonnnen om video games te maken in Unity met C#, en een paar jaar geleden ook een mobile game online kunnen zetten.

7 jaar geleden ongeveer JavaScript erbij geleerd en in mindere mate wat Java. 5 jaar geleden met Arduino bezig geweest, 4 jaar geleden ook echt meer met Google Apps Script en JavaScript aan de slag gegaan, en toen ook langzaam SQL geleerd. Daarna HTML, CSS, en nu in de afgelopen 2 jaar ook Rust en TypeScript eigen gemaakt. Ik vergeet vast nog wel iets, zoals obscure talen als Dialog om interactieve fictie mee te bouwen.

Ik ben nu recent begonnen met Assembly omdat ik toch wel heel nieuwsgierig was over machinecode, en eventuele toepassingen in Cybersecurity. In de afgelopen 2 jaar tevens gebruik van LLMs deel gemaakt van mijn standaard toolkit. De code is soms echt belabberd, maar controleren en verbeteren vind ik eerlijk gezegd makkelijker dan te moeten switchen van overzicht naar syntax schrijven.

Juist omdat ik dat stigma van AI gebruik wel een beetje voel ben ik recentelijk juist begonnen met Assembly leren, en ook SystemVerilog voor hardware, omdat ik dan juist lekker bezig kan zijn met de hardware zelf. Ik vind het heerlijk om bezig te zijn met systeemontwerp, maar ik loop nu geregeld tegen een probleem aan:

Ik heb mijn universiteit nooit netjes afgerond, en mijn studies zaten ook totaal niet in de richting van CS. Ik merkte dat de stof goed te doen was, maar de feedback loop was gewoon echt veel te traag, en ik begon een heel ongezonde relatie op te bouwen met tentamens. Nu werd er al die jaren steeds gezegd "joh, in de IT hebben ze mensen nodig. Daar kom je vast naar binnen".

Nou, schijnbaar niet rond Nijmegen. In ieder geval niet waar ik gesolliciteerd heb. Dan mocht ik op gesprek komen voor een junior rol, kon ik makkelijk meepraten over softwarearchitectuur en ontwerppatronen, en kreeg uiteindelijk toch steeds een vorm van "Ondanks je Github kunnen we niet bewijzen dat je het kunt", en nu ik onder andere AI gebruik voor prototypes en daar eerlijk over ben kan ik al helemaal op geen geloofwaardigheid vertrouwen, ondanks dat ik dit in de 8 jaar daarvoor niet eens aangeraakt heb.

Daarnaast heb ik bij al mijn voormalige werkgevers mijn toenmalige werkzaamheden gedeeltelijk geautomatiseerd, om toch een beetje bezig te zijn met tijd winnen door te doen waar ik goed in ben.

Dus uh... Ik zit een beetje vast. Ik heb geen idee waar ik aan de slag zou kunnen. Een junior rol zou al prima zijn, maar ik heb al een full stack functionele website gebouwd wat tevens functioneert als game-engine met geïntegreerde DSL om het makkelijker te maken stukjes code in de lopende tekst te gooien. Ik was nu ook bezig met wat andere experimenten, zoals een transpiler voor een eigen programmeertaal die zowel naar Rust, SystemVerilog en WASM + JS + HTML + CSS omgezet kan worden waar ik nu ook mijn portfolio website in aan het maken ben.

Maar, ik weet het gewoon even niet meer. Ik heb echt geen idee hoe ik nog kan bewijzen dat ik het snap en kan, al is het maar voor een junior rol. Kan iemand me een kant op wijzen, want ik weet gewoon even niet meer hoe ik ergens binnen kan komen, of waar ik überhaupt kans maak. Ik zoek oprecht feedback! Ik was nu vooral aan het kijken naar junior rollen in software development of mogelijk iets in cybersecurity, omdat de mazen in een systeem spotten me meestal wel redelijk afgaat. Misschien embedded systemen? Ik zit een beetje vast, en ik heb even andere perspectieven of realistische opties nodig.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer het bij een jong, klein bedrijf.
Of probeer een freelance opdracht te vinden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Randozart
Juup schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:07:
Probeer het bij een jong, klein bedrijf.
Of probeer een freelance opdracht te vinden.
De eerste optie klinkt helemaal goed. Dan kan ik hopelijk ook lekker veel bijdragen. Ik weet alleen niet waar ik het beste kan zoeken. Waar zou ik dan het beste kunnen kijken?

Freelance is me te onzeker, omdat ik op het moment alleenverdiener ben voor een gezin van 4 (inclusief mezelf)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik zou vacatures zoeken en daarop reageren. Na het inschieten van je CV zeker even nabellen om je verhaal toe te lichten. Dan hoor je ook waarom je wel of niet op gesprek mag komen en dan kun je die punten (als die vaker voorkomen) aan de slag. Gebruik die vacatures gewoon puur om eerst even te kijken hoe het loopt. En mocht er wel al snel iets uitkomen dan heb je je doel meteen bereikt :).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:47
Misschien maak je meer kans bij een niet typisch IT bedrijf, maar iets waar je aan de slag kan in een ondersteunende rol om automatisering verder te ontwikkelen, zoals een klein productiebedrijf.

Eigenlijk een beetje wat je al eerder bij je vorige werkgevers heb gedaan, maar dan nu als hoofdtaak.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Randozart
jongetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:18:
Ik zou vacatures zoeken en daarop reageren. Na het inschieten van je CV zeker even nabellen om je verhaal toe te lichten. Dan hoor je ook waarom je wel of niet op gesprek mag komen en dan kun je die punten (als die vaker voorkomen) aan de slag. Gebruik die vacatures gewoon puur om eerst even te kijken hoe het loopt. En mocht er wel al snel iets uitkomen dan heb je je doel meteen bereikt :).
Ik zal het eens proberen! Misschien dat ik gewoon inderdaad te veel tijd besteed aan motivatiebrieven schrijven in plaats van gewoon op te sturen.

• Randozart
JukeboxBill schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:21:
Misschien maak je meer kans bij een niet typisch IT bedrijf, maar iets waar je aan de slag kan in een ondersteunende rol om automatisering verder te ontwikkelen, zoals een klein productiebedrijf.

Eigenlijk een beetje wat je al eerder bij je vorige werkgevers heb gedaan, maar dan nu als hoofdtaak.
Dat is een goeie ja, want ik weet vrij zeker dat ik vast wel een proces of twee geautomatiseerd kan krijgen bij een willekeurig bedrijf. Waar moet ik qua vacature dan naar zoeken zoals?

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
Randozart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:35:
Daarnaast heb ik bij al mijn voormalige werkgevers mijn toenmalige werkzaamheden gedeeltelijk geautomatiseerd, om toch een beetje bezig te zijn met tijd winnen door te doen waar ik goed in ben.
In wat voor banen was dit? Zit hier misschien nog een rode draad in als een bepaalde sector waar je veel kennis over hebt. Als je bijv. in het verleden veel in de logistiek gewerkt hebt, kan ik me voorstellen dat je in die sector een meerwaarde kunt leveren ten opzichte van een andere programmeur.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06
Randozart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
[...]

Ik zal het eens proberen! Misschien dat ik gewoon inderdaad te veel tijd besteed aan motivatiebrieven schrijven in plaats van gewoon op te sturen.
Je zou ook kunnen bellen, of via een email of linkedin in gesprek proberen te komen. Dat doen mensen ook wel eens bij mij, en dat werkt best goed merk ik. Ze kunnen zo vragen stellen over het bedrijf, en in dat gesprek kun je ook aankaarten dat je geen diploma hebt, maar wel veel ervaring, en of en hoe dat een probleem zou kunnen worden. Het is dan wel de uitdaging om de juiste contactpersoon te spreken te krijgen, dat zal bij kleinere of plattere bedrijven ws wat makkelijker gaan. Wees niet timide, je zult verbaast staan hoe vaak een CTO of VP engineering het gewoon leuk vind om even een half uurtje te sparren en vragen te beantwoorden.

• Randozart
PlasticPimple schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:43:
[...]

In wat voor banen was dit? Zit hier misschien nog een rode draad in als een bepaalde sector waar je veel kennis over hebt. Als je bijv. in het verleden veel in de logistiek gewerkt hebt, kan ik me voorstellen dat je in die sector een meerwaarde kunt leveren ten opzichte van een andere programmeur.
Helaas zit er niet veel meer rode draad in dan dat het vooral kantoorwerk was. Een aantal highlights: een planning automatiseren om 100 werknemers 500 scholen te laten bedienen met workshops in het basisonderwijs. Een aantal SQL procedures voor een bedrijf die software levert aan de petrochemische industrie, en nu het automatiseren van data entry van regeltechnische systemen aan de hand van specificatie documenten. Niet heel spannend, wel bijzonder efficiënt en minder foutgevoelig dan het handmatig doen.

• Randozart
olafmol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:48:
[...]

Je zou ook kunnen bellen, of via een email of linkedin in gesprek proberen te komen. Dat doen mensen ook wel eens bij mij, en dat werkt best goed merk ik. Ze kunnen zo vragen stellen over het bedrijf, en in dat gesprek kun je ook aankaarten dat je geen diploma hebt, maar wel veel ervaring, en of en hoe dat een probleem zou kunnen worden. Het is dan wel de uitdaging om de juiste contactpersoon te spreken te krijgen, dat zal bij kleinere of plattere bedrijven ws wat makkelijker gaan. Wees niet timide, je zult verbaast staan hoe vaak een CTO of VP engineering het gewoon leuk vind om even een half uurtje te sparren en vragen te beantwoorden.
Ik dacht al aan zoiets, maar ik was ergens bang te brutaal over te komen daarmee. Maar, dit geeft wel wat vertrouwen het weer een kans te geven. Bedankt!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12
In welke regio zoek je?

Wellicht ziet een andere user mogelijkheden bij zijn werkgever of elders binnen hun omgeving.

• Randozart
-En4Cer- schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:54:
In welke regio zoek je?

Wellicht ziet een andere user mogelijkheden bij zijn werkgever of elders binnen hun omgeving.
Goeie! Ik woon zelf iets ten zuiden van Nijmegen, maar ik heb werk gehad ik Arnhem en Eindhoven, wat ongeveer een uur reizen is. Dat is ook wel echt mijn max.

• olafmol
Randozart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:53:
[...]

Ik dacht al aan zoiets, maar ik was ergens bang te brutaal over te komen daarmee. Maar, dit geeft wel wat vertrouwen het weer een kans te geven. Bedankt!
Nee heb je, ja kun je krijgen. Ohja, ook veel Meetups bezoeken en daar lekker veel netwerken.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:58
Hoi Randozart,

Wat doe je nu eigenlijk voor werk en waar wil je naartoe? Het lijkt nu of je van alles wat weet en doet maar ik kan er iig. Als je aangeeft, 'iets in'... dat is net zo breed als: ik wil iets met auto's gaan doen. Iets meer richting kan helpen misschien.

• Randozart
S.McDuck schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:57:
Hoi Randozart,

Wat doe je nu eigenlijk voor werk en waar wil je naartoe? Het lijkt nu of je van alles wat weet en doet maar ik kan er iig. Als je aangeeft, 'iets in'... dat is net zo breed als: ik wil iets met auto's gaan doen. Iets meer richting kan helpen misschien.
Op het moment schrijf ik regeltechnische documentatie in een groot HVAC project, waar ik vooral binnengekomen be omdat ze iemand nodig hadden die zich snel nieuwe stof eigen kon maken om op basis daarvan technische beschrijvingen op te stellen.

Met betrekking tot wat ik zou willen doen? Ik heb het niet voor het kiezen, dus het zou fijn zijn als mijn taakomschrijving al is om software te schrijven in plaats van dat het een leuke bijkomstigheid is. Of een baan waar zo weinig van me gevraagd wordt dat ik tijd overheb om daar mee bezig te zijn, maar ik denk dat ik daar op termijn ook niet gelukkig van wordt.

Zou ik specifieker zijn, dan geniet ik er enorm van om met systemen bezig te zijn. 0-to-1 implementaties, software en hardware interactie, en als verlengde daarvan ben ik op dit moment bezig met Hack the Box modules om beter te worden in cybersecurity, specifiek op het gebied van binaire exploitatie. Ofwel, gewoon lekker bezig zijn met iets wat uitdaagt. Maar, again, ik kan niet hard maken dat te kunnen, ookal lukt het meestal wel. Systeemarchitectuur, I guess?

Ik ben meestal autodidact genoeg om me eigen te maken wat ik moet weten, en anders vraag ik het aan iemand met meer ervaring, en probeer ik het daarvan te leren. De rest is vooral uitvoering.

[ Voor 5% gewijzigd door Randozart op 21-04-2026 13:13 ]

• Randozart
olafmol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:56:
[...]

Nee heb je, ja kun je krijgen. Ohja, ook veel Meetups bezoeken en daar lekker veel netwerken.
Ik ga nu echt heel naïef klinken, maar welke meetups zijn dat zoal?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou gewoon eens wat googlen op bedrijven die zich laten inhuren om software te schrijven. Bijvoorbeeld CGI, Dutchworkz or Caesar zijn bedrijven die me nu even snel te binnen schieten maar er zijn er vast veel meer (van klein tot groot). Sommige van deze bedrijven hebben op papier misschien eisen aan opleiding en/of ervaring maar in de praktijk weet ik dat dergelijke eisen in veel gevallen heel los gehanteerd worden (als ze maar geld aan je kunnen verdienen door je weg te zetten).

Met jouw ervaring zou ik inderdaad denken dat je niet zult kunnen instromen op een hoger niveau dan junior, maar als je laat zien wat je kunt dan zul je snel genoeg kunnen doorstromen naar een medior rol.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Randozart
naitsoezn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:18:
Ik zou gewoon eens wat googlen op bedrijven die zich laten inhuren om software te schrijven. Bijvoorbeeld CGI, Dutchworkz or Caesar zijn bedrijven die me nu even snel te binnen schieten maar er zijn er vast veel meer (van klein tot groot). Sommige van deze bedrijven hebben op papier misschien eisen aan opleiding en/of ervaring maar in de praktijk weet ik dat dergelijke eisen in veel gevallen heel los gehanteerd worden (als ze maar geld aan je kunnen verdienen door je weg te zetten).

Met jouw ervaring zou ik inderdaad denken dat je niet zult kunnen instromen op een hoger niveau dan junior, maar als je laat zien wat je kunt dan zul je snel genoeg kunnen doorstromen naar een medior rol.
Ik heb in het verleden inderdaad naar traineeships gekeken, maar kreeg eigenlijk al vaak aan de deur te horen dat ik geen diploma had, dus geen kans. Ik heb ooit we een assessment gemaakt bij een bedrijf waar dat geen probleem was, maar die konden me onlangs de maximaal haalbare score op de assessment nergens plaatsen, en met de inflatie van de afgelopen 2 jaar zou ik mijn gezin ook niet kunnen ondersteunen met het loon wat ik daar zou ontvangen, dus dat is wel pijnlijk, maar mijn gezin ondersteunen gaat voor. Verder is een junior rol gewoon prima, en eigenlijk alle junior rollen die ik online tegenkom betalen al genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Randozart op 21-04-2026 13:28 ]

• olafmol
Randozart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:06:
[...]

Ik ga nu echt heel naïef klinken, maar welke meetups zijn dat zoal?
Meetup.com en dan ff zoeken naar je interesses en locaties die voor jou bereisbaar zijn..

• Randozart
olafmol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:24:
[...]

Meetup.com en dan ff zoeken naar je interesses en locaties die voor jou bereisbaar zijn..
Thanks! Ik zal even kijken

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Randozart schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:21:
[...]

Ik heb in het verleden inderdaad naar traineeships gekeken
Ik bedoel geen traineeship, maar gewoon een (junior) dev functie.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Randozart
naitsoezn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:55:
[...]

Ik bedoel geen traineeship, maar gewoon een (junior) dev functie.
Ah, of course. Ik kan het opnieuw een kans geven, en de diplomavereiste gewoon doodleuk negeren.
Pagina: 1