Brittle: de fabriek in je eigen straat — lokaal printen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• maxgoessens
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:25
Hoi allemaal!

We gooien massaal spullen weg om de verkeerde reden: een plastic clipje van €0,20 is niet los te krijgen, onvindbaar of duurder dan het hele apparaat. Ondertussen worden onderdelen van een paar gram de halve wereld over gevlogen.

Dat kan anders.

Commerciële 3D‑printbedrijven bestaan al en leveren topkwaliteit. Ze zijn perfect voor bulkproductie. Maar voor één enkel onderdeel lopen de kosten snel op: opstartkosten, overhead, een pand, machines en personeel moeten worden terugverdiend. Dat maakt een simpele reparatie vaak onnodig duur of simpelweg niet de moeite waard.

Brittle pakt precies dat gat.
Een lokaal platform dat reparatievragen of printprojecten koppelt aan makers met 3D‑printers bij jou in de buurt. On‑demand, transparant en circulair. De fabriek staat niet meer in Azië — en ook niet in een duur industriepand — maar in je eigen wijk.

Het probleem

1. Geforceerde veroudering: reserveonderdelen zijn vaak onbeschikbaar of absurd geprijsd.

2. Logistieke waanzin: extreem transport voor mini‑onderdelen.

3. Economische mismatch: professionele printservices zijn ingericht op schaal, niet op eenmalige fixes.

4. Onbenut potentieel: duizenden 3D‑printers staan het grootste deel van de dag stil.

De oplossing Brittle regelt de complete reparatie‑transactie:

Aanvragers plaatsen hun probleem (foto’s of 3D‑bestand).

Lokale makers doen een bod op basis van materiaal, tijd en expertise — zonder zware overhead.

Veilige betaling & reviews zorgen voor vertrouwen.

Impact: lagere kosten, minder afval, geen onnodig transport.

Wat er nu live staat

1. Marktplaats voor print‑ en reparatieaanvragen.

2. Maker Studio met offertes, printerconfiguraties en portfolio.

3. Directe chat voor technische afstemming.

4. Geautomatiseerd orderbeheer van akkoord tot oplevering.

5. Betaling via escrow: uitbetaling na bevestigde oplevering.

Waarom dit nu telt: Elke succesvolle reparatie verlengt levensduur, bespaart CO₂ en doorbreekt het ‘te duur om te maken’‑argument. Makers verdienen aan capaciteit die anders stilvalt; aanvragers krijgen een snelle, betaalbare, lokale fix.

Brittle – Print it. Fix it. Locally.
https://brittle.app/

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Laat het gerust weten als er vragen zijn.

Op de laatste foto zien jullie het resultaat van mijn eigen use case. Een onderdeel van mijn Honda motorfiets was kapot. Het originele onderdeel was duur en kwam uit Japan. Voor een paar euro heb ik er twee laten printen bij mij om de hoek en ben ik weer veel wijzer geworden over de wereld van 3D printen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66Y2nXqSV0WnpWbvqgUYtpakVNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2sPowT9trsNFSnCk7riFjRm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4feQ1vRZk3mQkeK9PPF4cpLzXsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2LJxm4PMQVBdd1CBrbpS8q6.jpg?f=fotoalbum_large

#Brittle #3DPrinting #Sustainability #LocalMakers #RepairCulture #GoLive #Duurzaamheid #CirculaireEconomie

• maxgoessens
Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback! Het is een eerste versie, dus laat het vooral weten als dingen niet duidelijk zijn of werken. Ik ben op zoek naar de eerste makers en aanvragers om het concept te valideren. Alvast bedankt! :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Aanvragers plaatsen hun probleem (foto’s of 3D‑bestand)
Daar zit imho het probleem.

Waar komt dat 3D Bestand vandaan? Het maken kost veelal tijd en iets dat Jan met de Pet niet kan. De laag met toleranties, exacte dimensionering (niet altijd eenvoudig te meten) doet de rest. 3D printen is ook met een bambu printer geen klik en klaar als er iets nauwkeurigere toleranties aan te pas komen. Voor relatief simpele functionele dingen komt daar soms toch snel een meer iteratief proces om de hoek kijken.

Een volgende marktplaats voor mensen met een 3D printer heeft een smallere usecase dan je denkt ben ik bang.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 21-04-2026 09:47 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• maxgoessens
Hoi!

Terecht punt. Al mijn use cases stonden gewoon op printables. Dat is natuurlijk het makkelijkst.

Mee eens dat het wel lastiger wordt als dit niet het geval is.

[ Voor 11% gewijzigd door maxgoessens op 21-04-2026 09:52 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om dat plastic clipje van 0,20 euro via Brittle te krijgen moet je:
1) Een exact kloppend model maken van dat clipje (wat zeker als het gebroken is nogal eens een uitdaging kan zijn). Dit kost al snel een uur werk (stel op minimumloon, 14,71 euro)
2) Printen, als het first time right gaat is een printer al snel 30+ minuten bezig met een simpel clipje. Hier gaat het dan vooral om hoeveel prints je draait en de bezetting van het apparaat. En natuurlijk wat bediening van het apparaat en wat filament.
3) Het clipje nog bij de gebruiker krijgen

Daarnaast moet iemand het apparaat/ding demonteren, gebroken clipje eruit halen, nieuwe monteren en alles weer in elkaar zetten. Ik kan in mijn kennissenkring garanderen dat 99% van de mensen die ik ken dit niet kan.

Maar, puur gelet op de kosten, een uurtje modelleerwerk (als het meteen goed gaat) is al veel duurder dan de meeste onderdelen, inclusief verzenden.

Ik zie dit alleen werken in combinatie met bijvoorbeeld een repair cafe. Het probleem is echter dat dat alleen werkt op vrijwillige basis, want (weer uurloon) het is vaak veel duurder om iets te vervangen dan het te repareren, tenzij het onder garantie valt.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

maxgoessens schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:48:
Hoi!

Terecht punt. Al mijn use cases stonden gewoon op printables. Dat is natuurlijk het makkelijkst.

Mee eens dat het wel lastiger wordt als dit niet het geval is.
Ik vind het een erg leuk idee! Goed bezig. Ik heb ook wel eens wat willen laten printen, alleen bleek dat erg duur te zijn. Bij hackerspaces vind je vaak wel 3D printers die je mag gebruiken of via via ofzo. Wellicht dat je hen kunt aanmoedigen om deel te nemen? Kunnen ze er wat aan verdienen ook nog én wellicht mensen enthousiasmeren voor hun space.

Lijkt me slim om op je site te linken naar printables en dat soort websites. Dat maakt het makkelijker om 3D modelen te vinden voor mensen. Misschien doe je het al, zag het zo snel niet.

• maxgoessens
Bedankt voor deze scherpe reality-check!

Jullie leggen de vinger precies op de zere plek: de economische en technische barrière van reparatie. In een wereld waar een nieuwe broodrooster €20 kost, wint de wegwerpeconomie het op papier altijd van reparatie.
Toch geloven we dat Brittle een plek heeft, en wel om de volgende redenen:
1. De Maker is geen 'loonwerker', maar een enthousiasteling
Jullie berekening van het uurtarief klopt als je naar een commercieel bedrijf stapt. De makers die ik voor Brittle voor me zie zijn hobbyisten. Net zoals mensen op Tweakers urenlang anderen helpen in fora zonder een factuur te sturen, zien we dat makers het leuk vinden om hun buurt te helpen. De 'kosten' zijn voor hen vaak secundair aan de voldoening van iets fixen. In de offerte calculator is de maker natuurlijk vrij om wat kosten mee te nemen voor "opstarten", "ontwerpen", "materiaal", etc.

2. De vergelijking is niet €0,20 vs. €15, maar €15 vs. een nieuw apparaat
Als dat clipje van je vaatwasser van €600 afbreekt en de fabrikant zegt "sorry, onderdeel niet meer leverbaar", dan is de alternatieve kostprijs niet 20 cent, maar de aanschaf van een nieuwe machine. In dat scenario is €15 of €20 voor een lokaal geprint onderdeel (inclusief designhulp) plotseling een hele goede deal.

3. De barrière van CAD / "Jan met de Pet"
Klopt helemaal, design is de bottleneck. Daarom hebben we de "Needs Design Help" optie. Hiermee maken we de expertise van de maker (het kunnen tekenen) onderdeel van de dienstverlening. Daarnaast zien we dat veel 'onvindbare' onderdelen stiekem al op Printables of Thingiverse staan, geüpload door iemand aan de andere kant van de wereld met hetzelfde probleem. Brittle brengt die digitale oplossing naar de fysieke wereld in je eigen straat.

4. De link met Repair Cafés
De suggestie over de Repair Cafés is goud waard. We zien Brittle inderdaad als de digitale infrastructuur die zulke initiatieven kan ondersteunen. Waar een Repair Café vaak fysiek beperkt is tot één zaterdagmiddag per maand, is Brittle 24/7 bereikbaar. We hopen de brug te slaan tussen de 'analoge' reparatie en de digitale productiemiddelen van nu.
Het is een experiment en we gaan zeker tegen de door jullie genoemde muren aanlopen. Maar als we zelfs maar 10% van de apparaten die nu op de stort belanden kunnen redden door een maker te koppelen aan een wanhopige buurman, is de missie voor ons al geslaagd.
Blijf vooral kritiek schieten, dit helpt ons enorm om de focus van het platform scherper te krijgen!

• maxgoessens
haagsepracht schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:58:
[...]

Ik vind het een erg leuk idee! Goed bezig. Ik heb ook wel eens wat willen laten printen, alleen bleek dat erg duur te zijn. Bij hackerspaces vind je vaak wel 3D printers die je mag gebruiken of via via ofzo. Wellicht dat je hen kunt aanmoedigen om deel te nemen? Kunnen ze er wat aan verdienen ook nog én wellicht mensen enthousiasmeren voor hun space.

Lijkt me slim om op je site te linken naar printables en dat soort websites. Dat maakt het makkelijker om 3D modelen te vinden voor mensen. Misschien doe je het al, zag het zo snel niet.
Super tip, daar ga ik even achteraan:)

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Een op het oog leuk initiatief, met voor anderen veel verborgen haken en ogen.
Dit is gewoon 3D Hubs 2.0, waar ik toen ook bij aangesloten was.

De problemen waar ik tegen aan liep was dat bestaande 3D bestanden niet een garantie was dat het gaat passen.
3D bestanden die op het oog goed er uit zagen, maar niet printbaar waren, geen gesloten model, inverted surfaces, lage kwaliteit STL export.
Dan na het printen, klik systemen die niet werkten of direct afbraken, materiaal net te hard of te zacht, teveel support materiaal nodig, die weer lastig te verwijderen is.

Ook de klant snapt niet hoeveel tijd er in gaat zitten om "even" een 3D bestand te repareren en printbaar te maken, of om support structuur toe te voegen, en na de print te verwijderen.
Laat staan te weten wat er bij komt kijken (tijd) om iets te ontwerpen dat exact past en doet wat het moet doen, en hoeveel iteraties er nodig zijn tot een bruikbare print.

Wat ook Bij 3D hubs fout ging, is dat de hele setup zorgt (forceert) dat men met elkaar gaat concurreren voor de goedkoopste prijs, en dan wordt de kwaliteit al snel ondergeschikt, en de klant (noob) krijgt prut voor zijn neus, met nog support structuur aan het model, hele dikke layers en ga zo maar door.
Diegene die weg liep met de order was niet iemand die kwaliteit levert, maar die (te) snel shit levert.
En de klant weet vaak niet dat er verschil is tussen goed en slechte kwaliteit.

Ook kwam er steeds meer druk om zoveel mogelijke materialen en kleuren in huis te hebben, en alleen als je heel veel mogelijkheden had, werd je gekozen, omdat je net die donker rose kleur in PETG had.

De enigste die profiteerde was 3D Hubs, die incasseerde een percentage en die verwees alle problemen naar de opdracht nemer, die onder druk van een slechte review alles in het werk moet stellen om de klant tevreden te stellen.
Ik had contacten die een hele printfarm opgezet hadden voor vele duizenden euro's, die ten onder gingen door 1 of 2 slechte wraak reviews.

Ik wens je veel succes met je project, maar ik brand me er niet voor een 2e keer aan :)

[edit]
Ik heb even de algemene voorwaarden gelezen, en dit bevestigd mijn vermoeden.
Een percentage incasseren terwijl jij achterover leunt met nul verantwoording, en je laat de opdracht nemers het met elkaar uitvechten, en ze op laat draaien voor alle problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door absrnd op 21-04-2026 11:37 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maxgoessens schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:07:
3. De barrière van CAD / "Jan met de Pet"
Klopt helemaal, design is de bottleneck. Daarom hebben we de "Needs Design Help" optie. Hiermee maken we de expertise van de maker (het kunnen tekenen) onderdeel van de dienstverlening. Daarnaast zien we dat veel 'onvindbare' onderdelen stiekem al op Printables of Thingiverse staan, geüpload door iemand aan de andere kant van de wereld met hetzelfde probleem. Brittle brengt die digitale oplossing naar de fysieke wereld in je eigen straat.
Eerst heb je het over enthousiastelingen (die semi-vrijwillig we even voor jan en alleman gaan tekenen) en nu weer over 'onderdeel van de dienstverlening'. Krijg ik een beetje jeuk van en komt tot de vraag; waar zit het verdienmodel straks? Ik krijg wel een vermoeden.

Anyway nogsteeds denk ik dat je enorm onderschat hoeveel tijd er soms in dingen qua ontwerp en prototyping gaat zitten. Dit is ook lang niet altijd van te voren goed in te schatten. Verkoop zelf relatief eenvoudig producten (zie onderschrift), de sterkte (icm de printbaatheid), afwerkingskwaliteit maar vooral de precieze passing op allerlei gekromde oppervlakten komen echter wel redelijk nauwkeurig. In sommige ontwerpen zit dan ook meer dan een werkweek aan tijd, terwijl er ook bij zijn waar ik met een uurtje CAD en 2 prototypes klaar was.

Laatst nog, bij uitzondering voor een stichting een opdrachtje gedaan (waar ik dus wel voor effectief 5 euro per uur bezig ben geweest) waar ik toch weer een beetje spijt van kreeg. Het ontwerp bestond al maar was gewoon aan alle kanten ruk. Kost dus zeeën van tijd om te fixen (een nieuw beter model maken had achteraf gezien sneller geweest).

Brengt me er ook toe; ontwerpen is een vaardigheid die niet zomaar uit de lucht komt vallen. Dat is meer dan een beetje tekenen in CAD alleen of met AI VibeCAD gebruiken. Het verschil is niet altijd maar heel vaak wel zichtbaar voor de mensen die wel een opleiding/serieuze ervaring in zo een richting gehad hebben, zeker bij functionele ontwerpen ipv de volgende flexibele hagedis. Net als dat beetje in Claude rommelen mij geen software ontwikkelaar maakt maar voor een leek wel net kan doen alsof.
4. De link met Repair Cafés
De suggestie over de Repair Cafés is goud waard. We zien Brittle inderdaad als de digitale infrastructuur die zulke initiatieven kan ondersteunen. Waar een Repair Café vaak fysiek beperkt is tot één zaterdagmiddag per maand, is Brittle 24/7 bereikbaar. We hopen de brug te slaan tussen de 'analoge' reparatie en de digitale productiemiddelen van nu.
Het is een experiment en we gaan zeker tegen de door jullie genoemde muren aanlopen. Maar als we zelfs maar 10% van de apparaten die nu op de stort belanden kunnen redden door een maker te koppelen aan een wanhopige buurman, is de missie voor ons al geslaagd.
Blijf vooral kritiek schieten, dit helpt ons enorm om de focus van het platform scherper te krijgen!
Komen we bij het repair cafe, ben ik ook een vrijwilliger toevallig dus spreek uit ervaring. Paar dingen om rekening mee te houden: Bij een repair cafe gaat alles op vrijwillige basis maar ook op basis van 'best effort'. Als het niet lukt, dan lukt het niet. Daarnaast is fysieke interactie een goede filter en maakt het mensen milder, het creërt begrip. Tot slot is een bijkomend doel van het repaircafe ook dat mensen er zelf wat van opsteken en komen er veel mensen die überhaupt wel interesse hebben in of techniek of juist het niet weggooien van spullen (kan financiëel maar ook ideologisch gedreven zijn).

Die combinatie is nogal wat anders dan als je via een website een 'aanbod' van iemand met 3d printer aanneemt om wat voor je te printen/fixen. Als het uiteindelijk toch niet lukt, wie neemt dan welk verlies?

-edit- @absrnd geeft een perfect praktijk voorbeeld dat meer focust op het daadwerkelijke printen zelf (er van uitgaande dat het ontwerp er iig al is).

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 21-04-2026 11:15 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Uberhaupt, als het uit zou kunnen (dus end to end van printbedrijf tot klant), zou de gehele industrie ook wel overstappen op 3d-printen voor spare parts. Nou loop ik pas een jaar of twintig in fabrieken rond, maar ook daar zie je vrijwel geen 3d-printing (behalve in heel heel heel specifieke toepassingen, waar de kosten van het onderdeel vrijwel geen showstopper zijn voor het te maken product)

Zoals hierboven al benoemd lijkt je business model uit te gaan van "wij verdienen geld, waar degene die print het voor de hobby moet doen", net als bij 3D Hubs.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 21-04-2026 11:28 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24
Agossie, iemand met weer een parasitair 'business' idee.

Zoals gezegd is het probleem niet de toegang tot 3d print faciliteiten. Iedereen kent iemand met zo'n ding. Effort: 15 minuten.

Het probleem is het ontwerp, reparatie, validatie. Zegmaar precies alles wat niet automatisch uit een apparaat komt rollen. Effort: uren.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Heel Marktplaat staat er mee vol , en je hebt garantie tot de deur . En wat als iets niet past ,
Ik weet uit ervaring dat elk soort filament een andere tolerantie heeft .
En niet ieder mens beschikt over een digitale schuifmaat (is zeer belangrijk bij iets inmeten) een paar tiende verschil maakt al een heleboel uit .
Ik maak ook wel eens iets voor andere mensen en het liefst teken en meet ik het zelf in .

Maar zoals hierboven ook al gezegd is er is geen droog brood mee te verdienen ze staan tegenwoordig bijna op elke hoek van de straat .

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:05
volgens mij gewoon kopie van 3dhubs.

en zoals meerdere al opmerken, zolang niet alle printers gestandaarisserd en nauwkeurig zijn en de onderdelen (CAD) niet makkelijk te vinden zijn wordt het een ellelang getouwtrek of iets gaat passen ja of nee. Je hebt gewoon meerdere iteraties nodig van en onderdeel om het passen te krijgen. tis ook geen CNC draaien of frezen waar je gelijk een 0.1mm of0.01mm nauwkeurigheid krijgt.

Of je moet een werktekening er bij leveren met toleranties, maar dan verplicht je elke "maker" om een meetkamertje in te richten zodat hij zn geprinte onderdelen gaat printen. En dan? wordt het weer duurder.....

oftewel leuk idee, het was er al, maar nog te ver weg om echt betrouwbaar te zijn.
Pagina: 1