Beste kabelplan TV-wand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 12:42
Bij volledige verbouwing is de keuze reuze. Dus ook de aanleg van elektra bij de tv wand. De kalkzandsteen wand staat inmiddels, maar alle elektra moet nog gelegd worden.

Wat nu is uitgedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntBt3esjUf6yT__Ghuck-WleCrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLwa68iN1XexER7DwUgRjIDj.jpg?f=fotoalbum_large

Idee is om alle stopcontacten tbv apparatuur aan te brengen in het halletje (die naar kelder leidt) achter de tv-wand en daar alles in te pluggen. Dus achter zwevend tv meubel een doorvoer en dan achter TV ook. Zo zou het op dat gangetje er uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az9RlRayoZwAqQQYEJHvQ0GuNzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFoLtC4kSQ9ALHBQsRMDBG2x.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen zo'n kruis oplossing bestaat als product niet echt. En vraag me af of het wel het meest pragmatische is. Enerzijds lijkt het me een slimme oplossing, anderzijds lost gros van huishoudens dit anders op.

Acht keer Wcd en wat UTP op een rij achter een tv kast leek me lastig te combineren met zwevend meubel, met nog dikke stekkers soms. Dan zou mss juist alles geplaatst worden achter 1 kastdeel waar je achterwand van niet installeert. En kabelgoot naar tv dan frezen ipv achterlangs.

Plan zo uitvoeren als bedacht of betere alternatieven?

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40
Als je netjes een hangkastje wil (ophangen met "french cleat"), dan kan je in mijn ogen beter de multistekker in je kastje stoppen. Stopcontact en aansluitingen in de muur inwerken achter de kast, en dan gat in achterwand maken. Ook een buis in de muur inwerken om achter de TV uit te komen met bedrading, ipv op de muur.

Oh, je zou het aan de andere kant van de muur steken. Zou je dan geen vals wandje maken, een ondiep kastje van 5cm waarachter je de draden vind?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lordgandalf
  • Laatst online: 13-05 15:38
Ik zou een gat in de muur boren en dan dat uit laten komen in een cabinet van grote groot genoeg. En vanuit daar uit de tv aansluiten. En voor de utp zou ik een switch in hetzelfde kastje verwerken. dus dan heb je twee wand aansluitingen voor alle aansluitingen achter je tv wil je ook je tv meubel zelf meenemen dan maak je ook daar een gat en heb je een iets groter cabinet nodig. Gebruik een hole punch voor de achter wand van de cabinet zodat het gat netjes rond en zonder scherpe randjes word.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat de meeste mensen het anders hebben is omdat die gewoon een stekkerblok in het kastje hebben ipv 8 wcd's ;) Als je echt zoveel kwijt wil is het denk ik geen gekke oplossing om het aan de andere kant van de muur te doen.

Zelf heb ik in mijn keukeneilandin een kleine behuizing keystones met usb (c) en ook keystones voor utp met poe. dat scheeld een hele bak stopcontacten die "nodig" zijn. wellicht kan zoiets ook nog helpen.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 21-04-2026 13:43 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
IK had het vergelijkbaar in ons vorige huis.
Achter de tv en het kastje in de woonkamer een rond gat met een stuk pvc buis erin zodat het glad bleef. daar gingen alle snoeren heen naar een set wcd's en een stekkerblok wat in de kast onder de trap uitkwam.
Ik zou dus in dat gangetje dan een kastje of meubeltje maken waar al die stopcontacten en snoeren in verdwijnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 09-05 12:42
twain4me schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:39:
Dat de meeste mensen het anders hebben is omdat die gewoon een stekkerblok in het kastje hebben ipv 8 wcd's ;) Als je echt zoveel kwijt wil is het denk ik geen gekke oplossing om het aan de andere kant van de muur te doen.

Zelf heb ik in mijn keukeneilandin een kleine behuizing keystones met usb (c) en ook keystones voor utp met poe. dat scheeld een hele bak stopcontacten die "nodig" zijn. wellicht kan zoiets ook nog helpen.
Nuja dat is ook al een basisvraag eigenlijk: we kunnen het nu allemaal bepalen waardoor elke stekker direct op een Wcd correct voelt, maar is het mss overdreven tov 1 Wcd met een Brennenstuhl stekkerdoos in de kast? Wat is de meerwaarde van direct op een Wcd?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-05 14:45
Ik zie erg veel wandcontactdozen ingetekend, die klaarblijkelijk in een wandgoot voor kantoren komt.
Een dubbele wandcontactdoos in de muur is voldoende. Daarin steek je een meervoudig stekkerblok.
Het meervoudige stekkerblok leg je uit het zicht in het TV meubel er onder. Daarin gaan alle apparaten.

De paar HDMI kabels, voeding en netwerkkabel voor de TV kun je via de achterzijde muur laten lopen.
Boor een gat achter het TV meubel en achter de TV richting de andere kant en monteer daar een goot.
Je kunt bijvoorbeeld een K40 goot nemen, die is voldoende groot.

Je kunt in een TV meubel 1 plank aan de voorzijde blinderen met een scharnierend frame waarin opgespannen speakerdoek zit. Op de plank achter dit doek leg je de centerspeaker of soundbar.
Ook kun je hier een meervoudig stekkerblok leggen om alle apparaten aan te sluiten.
Klep dicht en je hebt een strakke afwerking die tevens transparant is voor het geluid uit de speaker.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 20:32
ik heb gewoon een Ø50 pvc buis van kastje naar achter de tv in de wand geslepen en een dubbele wcd en dubbele ethernet aansluiting in het kastje geplaatst. De rest zit allemaal in en stekkerblok in het kastje. Volgens mij maak je het allemaal veel te ingewikkeld

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• naftebakje
  • Laatst online: 16:40
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:32:
[...]Nuja dat is ook al een basisvraag eigenlijk: we kunnen het nu allemaal bepalen waardoor elke stekker direct op een Wcd correct voelt, maar is het mss overdreven tov 1 Wcd met een Brennenstuhl stekkerdoos in de kast? Wat is de meerwaarde van direct op een Wcd?
Geen meerwaarde, je verbruikt weinig stroom dus kan perfect door een stekkerdoos; tenzij je natuurlijk 6 frietketels in die stopcontacten wil stoppen :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RiDo78
  • Niet online
Wat ik mij afvraag is wat je in dat kastje allemaal wilt aansluiten.

Want simpel gezegd, als je het in het kastje zet, kun je het niet met een infrarood-afstandsbediening bedienen. En als je het wel kunt bedienen, dan is de afstandsbediening niet infrarood maar RF en dat gaat net zo makkelijk door dat muurtje heen. En dan moet je je afvragen of je (sommige) apparatuur niet beter aan de andere kant op de muur schroeft. Scheelt best wat (grote) gaten en gedoe. Heb je bijvoorbeeld KPN TV, dan kun je dat kastje prima aan de andere kant op de muur schroeven.

Kun of wil je niets of niet veel aan de andere kant hangen, bedenk dan wat je echt nodig hebt en hoe je dat efficiënt kunt indelen. Stroomkabels? Kunnen in een stekkerblok in je TV-meubel. Netwerk? Gewoon een simpele switch ophangen. Gewoon proberen om het aantal kabels wat door de muur heen moet te minimaliseren. Natuurlijk zul je waarschijnlijk een aantal HDMI-kabels naar de TV moeten leiden en ja, die gaan dan twee keer door de muur. En heb je een surround-set dan zul je ook je speakerkabels er doorheen willen hebben. Maar stroom en netwerk? Gewoon een stekkerdoos en een switch in die kast.
Pagina: 1