• AdrianJC73
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:10
Beste Allemaal,

Mijn schoonmoeder is momenteel in bezit van een Samsung A-series smartphone (mijn god wat een.......)
We lopen al langere tijd tegen problemen aan: traag, opslag vol, e.d. toestel is 2 jaar oud en mijn schoonmoeders is niet het (met alle respect) helderste lampie met dit soort zaken zeg maar......

Ik zit er sterk over na te denken om een ander toestel voor haar aan te schaffen en dat hoeft niet nieuw te zijn want zo bedreven is ze er niet mee. Ze zit wat op Facebook, Tapo Camera, Life 360, Internet, Whatsapp en dan heb ik het belangrijkste wel benoemd.

Nu denk ik van zou een iPhone niets zijn voor haar? ivm het gesloten systeem en ze kan er niet heel veel aan verklooien. Maar ik zoek het in de refurbished of 2de hands hoek het hoeft dus ook niet het nieuwste of de creme-de-la-creme te zijn voor haar qua functionaliteit.

Ik zoek advies........

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:13

Barrycade

Through the...

En waarom zou een afgelikte iPhone geen ruimte tekort hebben? Tenzij je moeder een A21s ofzo had zou een recente AX prima moeten werken, maar ja niet met allemaal kattenfilmpjes in het geheugen. Wat is het budget en wat is precies nu de telefoon die ze nu gebruikt? Voor je geschetste gebruik zou ieder toestel geschikt moeten zijn.

• AdrianJC73
Barrycade schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:13:
En waarom zou een afgelikte iPhone geen ruimte tekort hebben?
- heb ik het niet over of wel?
Tenzij je moeder een A21s ofzo had zou een recente AX prima moeten werken, maar ja niet met allemaal kattenfilmpjes in het geheugen.
- kep het niet over kattenfilmpjes (je trekt conclusies die er niet zijn)
Wat is het budget en wat is precies nu de telefoon die ze nu gebruikt?
- nou iig geen 500+ euro voor een samsung s series (nu een A50 dus 6 jaar oud)
Voor je geschetste gebruik zou ieder toestel geschikt moeten zijn.
- nou ja bij refub zegt de een iphone en de andere android maar de iphone heeft wel langere updates........

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:50
Een iPhone werkt anders qua interface dan een Samsung. De terugknop e.d. zijn vervangen voor gebaren. Dat zul je haar aan moeten leren. Heb jij de kennis, tijd en het geduld daarvoor? Of andere mensen in haar omgeving die ook iPhones gebruiken en haar kunnen ondersteunen?

Daarnaast in je openingspost staat niet hoeveel opslagruimte haar huidige telefoon heeft. Als dat vol zit zul je met een nieuwe telefoon daar ook rekening mee moeten houden dat je mogelijk een duurder model moet kopen met meer opslagruimte.

Verder, hoe goed zijn haar ogen, wil ze een wat groter scherm? Dus een iPhone Plus of Max model?

En denk ook aan de oplaadkabel, pas sinds de iPhone 15 serie is dat usb-c geworden, dus ik zou zeker niet naar oudere modellen kijken.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:17

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Wat is het budget? Je hebt deze Samsung al voor iets meer dan 300 euro nieuw: uitvoering: Samsung Galaxy A56 5G, 128GB opslag Grafiet

Of tweedehands voor 255 euro én wellicht kan je nog wat afdingen: v&a aangeboden: Samsung Galaxy A56 5G, 128GB opslag Grafiet

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

De Google Pixel 9a is ook een mooi toestelletje. Tweedehands voor 288 hier op Tweakers. v&a aangeboden: Google Pixel 9a, 128GB opslag Zwart

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Ik kan dan niet anders dan een refurbished iphone aanraden. Zeker voor de digitaal wat minder begaafden is het na wat opstart problemen/aanpassingen een verbetering. Als je het dan ook nog combineert met een ipad, dan komen er steeds minder vragen om assistentie. Ipad zou ik wel nieuw kopen, kwestie van prijs/kwaliteit. Ik ben blij dat ik dit een aantal jaren geleden voor mijn ouders zo heb geregeld. Iphone refurbished kopen heb je een goede prijs kwaliteit verhouding. (garantie!) Afhankelijk van het gebruik kun je nog wat geld reserveren voor een nieuwe batterij. Deze zou ik niet standaard meebestellen, maar gewoon eerst kijken of een wat mindere batterij toch goed genoeg is.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Afhankelijk van je budget zou ik voor een iPhone 13 of 14gaan. Deze kosten (vanaf) €250-€290 op betrouwbare refurbished sites. En die zullen nog 2-3 jaar iOS updates krijgen. Meer dan snel genoeg voor Facebook, WhatsApp en wat internetten. Opslag is niet uitbreidbaar, dus houd hier vooraf rekening mee. Als ze veel foto's/video's maakt is het aan te raden om een iCloud+ abonnement te nemen (€0,99/maand voor 50GB of €2,99/maand voor 200GB).

[ Voor 9% gewijzigd door Mog op 21-04-2026 08:32 ]

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Overigens kan een iPhone ook natuurlijk zoals hier boven al wordt aangegeven. Echter is ze nu Samsung gewend. Vind jij het een rot ding of zij? Als zij het ok vindt waarom dan een ecosysteem switch doen, dat zal vast verwarrend zijn.

• AdrianJC73
haagsepracht schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:14:
Wat is het budget? Je hebt deze Samsung al voor iets meer dan 300 euro nieuw: uitvoering: Samsung Galaxy A56 5G, 128GB opslag Grafiet

Of tweedehands voor 255 euro én wellicht kan je nog wat afdingen: v&a aangeboden: Samsung Galaxy A56 5G, 128GB opslag Grafiet
Ik zit er aan te denken om tot 300,00 euro te willen gaan, minder is natuurlijk ook goed :)

• AdrianJC73
Mog schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:27:
Afhankelijk van je budget zou ik voor een iPhone 13 of 14gaan. Deze kosten (vanaf) €250-€290 op betrouwbare refurbished sites. En die zullen nog 2-3 jaar iOS updates krijgen. Meer dan snel genoeg voor Facebook, WhatsApp en wat internetten. Opslag is niet uitbreidbaar, dus houd hier vooraf rekening mee. Als ze veel foto's/video's maakt is het aan te raden om een iCloud+ abonnement te nemen (€0,99/maand voor 50GB of €2,99/maand voor 200GB).
Ja ze maakt wel eens een foto maar niet dat je zegt honderden per week ..... en mijn gedachten achter de iphone was eigenlijk dat ze dan zelf minder om zeep kan helpen als ze ergens per ongeluk in terecht komt waar ze niets te zoeken heeft whahaha..... men roept altijd dat de iphone daar minder gevoelig voor is

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik lees in je openingspost dat het over een A-nogwat van 2 jaar oud gaat en verderop zie ik A50 staan van 6 jaar oud. Als ze daar mee werkt dan snap ik dat die traag is.

Voor mijn eigen schoonmoeder heb ik recentelijk een A36 gekocht met 256GB opslag (want kattenfilmpjes). Mijn schoonmoeder heeft een vergelijkbaar gebruik denk ik als jouw schoonmoeder. Ze is bijzonder tevreden met de telefoon.

Mijn vrouw heeft de A35 met 128GB opslag. Achteraf had dat eigenlijk ook beter 256 kunnen zijn, maar qua telefoon is het helemaal prima

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1