Vraag

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04 22:05
Ik ben al even onderweg met zoeken, maar zou graag jullie expertise gebruiken, zoveel in dit topic maar misschien zelfs via een DM.

Casus:

Ik heb een loods waar geen elektra in aanwezig is.

Ik wil graag een PowerStation en of batterij met shuko aansluitingen in de ruimte zetten (om zo ook diverse voertuigen onder druppellading te houden en soms eens te stofzuigen) en 3 of 4 zonnepanelen monteren op het platte dak.

Wie kan mij adviseren en misschien zelfs een opdracht aannemen?

Naast opladen auto, zou ik ook een mifi router aansluiten en misschien een Imou camera.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CR7mB4Zy/247545372-83440-1200x800-fit.jpg

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoeveel vermogen wil je uit je accu kunnen halen? Want een stofzuiger vraagt stiekem meer dan je denkt.
Hoe wil je dat de accu aangesloten wordt? Of volledig stand alone ? (Dat is wel hoe ik het nu lees).

• Carlo Adan
99ruud99 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:03:
Hoeveel vermogen wil je uit je accu kunnen halen? Want een stofzuiger vraagt stiekem meer dan je denkt.
Hoe wil je dat de accu aangesloten wordt? Of volledig stand alone ? (Dat is wel hoe ik het nu lees).
Bedankt voor de snelle reactie!

2500 tot 4000 watt uit het PowerStation/batterij.

Ik wil inderdaad volledig stand alone willen werken. Ik heb geen zin om voor het sporadische gebruik de hele route met de netbeheerder te lopen, energieleverancier, vastrecht etc etc.

Enkele auto's onder druppellading, lampje. routertje en camera. Die stofzuiger is ook direct de grootste speler denk ik op het PowerStation.

Ik heb/had een Ecoflow Delta Pro op het oog, maar loop een beetje vast in de zonnepanelen die ik daar dan voor nodig heb. Die Ecoflow is max. 1600watt, tussen 11 en 150v en Max 15 amp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:27
In de winter ga je uit een plat dak opstelling afgerond bijna niets aan energie halen.

Ik heb er 20 liggen voor 7,5kWp en in december doen die tussen de 0 en 3 kWh per dag.

Dat zijn 5x meer panelen dan op eerste gezicht op een ecoflow kan.

Het aan de praat houden van een routertje, paar laders wordt al snel een uitdaging.

Je zal dus eerst echt moeten weten hoeveel energie, dus kWh je nodig hebt…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Daarnaast vergeet ook niet dat een 230V inverter een behoorlijke verbruiker is al hangt er niets aan.
Ik zou kijken of je zoveel mogelijk via de 12V uitgang kan aansluiten en zorg voor een inverter-aggregaat + Asspen4 zodat je in de winter elke week alles kan opladen. Je kan gewoon 4 standaard zonnepanelen aansluiten (2 sets) via een MC4<>XT60i kabel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Carlo Adan
Bedankt allemaal voor de reacties. Een slimme batterij lader op alleen 12V heb ik helaas nog niet gevonden. CTEK blijft daarin toch voorop lopen.

Voordeel van een "losse" PowerStation is dat ik hem.ook kan meepakken naar huis, hier opladen en dan weer terug aansluiten. De auto's kunnen wel enkele dagen zonder lader staan natuurlijk.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:10

Illusion

(the art of)

Carlo Adan schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:22:
[...]
Ik wil inderdaad volledig stand alone willen werken. Ik heb geen zin om voor het sporadische gebruik de hele route met de netbeheerder te lopen, energieleverancier, vastrecht etc etc.

Enkele auto's onder druppellading, lampje. routertje en camera. Die stofzuiger is ook direct de grootste speler denk ik op het PowerStation.
Ik zou tóch eens kijken of een netaansluiting mogelijk is. Ipv een 3x25A kan je ook een 1x10A aansluiting nemen. Die is veel goedkoper qua vastrecht. Ca 134€/jaar ipv €460/jaar.
Je meeste stroomverbruik is namelijk in de winter:
- Eerder donker, dus eerder lamp aan.
- Eerder donker dus bewakingscamera schakelt eerder IR-leds in
- Auto’s/motoren kouder en winterstalling dus meer acculaders actief.

En juist in de winter doen de zonnepanelen bijna niks en heb je ook geen zin om in de kou/regen met accu’s te slepen.

Als je uitgaan van 15 Watt voor router + camera. En ook 15Watt verlies van de dc-ac omvormer in het accupack.
Dan gaat een 1 kWh accu slechts 33 uur mee.
Een 5kWh accu wordt al best zwaar en zal je nog steeds elke week thuis op moeten laden.

[ Voor 11% gewijzigd door Illusion op 22-04-2026 17:38 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1