Software voor kaarten: adressen in gebied

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 19:51
Hoi,

is er software waarbij ik een gebied kan definieren op een kaart/sattelietbeelden. En daaromheen kringen/afstanden kan tekenen/aangeven en alle adressen binnen die afstand kan weergeven in een tabel?

Bijvoorbeeld een industrieterrein, met daaromheen een kring van 7500mtr en een kring van 1500mtr. Ik wil alle adressen in die 2 gebieden rond het industrieterrein.

Het kan enigszins, handmatig, door zelf kringen te tekenen op mymaps.google.com en dan afstanden meten. Dan handmatig alle straten en huisnummers af en een adressenlijst maken. Maar dat kan vast makkelijker...

Wie weet of er software is dat dit kan?

Beste antwoord (via beerten op 20-04-2026 22:17)

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
Als je met gis kan omgaan is dit vrij eenvoudig. Je hebt hier echter wel de juiste lagen (info) voor nodig.

Qgis is een gratis GIS programma en via pdok is veel informatie te vinden uit Nederland die je zou kunnnen laden. Oa de basiskaart nederland en adressen. Beide vergen echter wel enig doorzettingsvermogen om op te pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door breadje op 20-04-2026 22:10 ]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je dit al eens gewoon aan copilot of een andere AI gevraagd?

En ja, het zal er vast zijn maar aangezien redelijk specifiek kost het vermoedelijk ook centjes. Beter zelf te programmeren tegen een Google maps api ofzo.

Waar wil je het voor gebruiken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
Als je met gis kan omgaan is dit vrij eenvoudig. Je hebt hier echter wel de juiste lagen (info) voor nodig.

Qgis is een gratis GIS programma en via pdok is veel informatie te vinden uit Nederland die je zou kunnnen laden. Oa de basiskaart nederland en adressen. Beide vergen echter wel enig doorzettingsvermogen om op te pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door breadje op 20-04-2026 22:10 ]

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:58
Dit is inderdaad een GIS klus, de dataset die je hiervoor nodig hebt is de BAG (basisregistratie adressen en gebouwen), die is via PDOK zowel als download als ook als service beschikbaar.
In QGIS kun je dan handmatig of via de Python functies van QGIS dit soort queries doen, maar het kan ook zonder QGIS met GeoPandas en Shapely in Python.

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 19:51
Lumo van Proton doet wonderen ;) Ik heb bijna wat voor mekaar wat ik zoek in Qgis.