Desktop Upgrade Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views

Onderwerpen

• JurreVonk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04 14:25
Hoi allen,

Hopelijk kan iemand mij adviseren in het volgende:
Momenteel heb ik de huidige setup:

CPU: Intel i9-9900K (BeQuiet Pure Rock Koeler)
GPU: NVIDIA Geforce RTX 5060Ti 16GB
MB: Gigabyte Z390 UD 1151
RAM: Corsair Vengeance 2 x 16GB DDR4 3600 Mhz.
PSU: Corsair RM550X

Sommige onderdelen zijn echt verouderd, waaronder voornamelijk het MB. Deze houden is vrijwel zinloos want de 1151 socket is ten einde. Dat houdt in dat ik dus ook mijn CPU en RAM zal moeten vervangen. Dit is an sich geen enkel probleem, want dat zal mijn 5060Ti vast ten goede doen.

Wat speel ik?
Ik speel voornamelijk PUBG, Rocket League, League of Legends en Phasmophobia. Dus ik hoef geen HIGH-TIER PC.

Wat zoek ik wel?
Een nieuw MB met geïntegreerd Wifi. Een daarbij horende CPU + Koeler en hoogstwaarschijnlijk d.m.v. DDR5 ook nieuwe RAM.

Wat is mijn budget?
Ik zou inclusief de verkoop van mijn huidige onderdelen er nog wel 500 euro bovenop willen gooien. Dus ik denk dat zo'n 800 euro voldoende moet zijn (hoop ik) totaal.

Hebben jullie enig idee voor een leek als ik, waar ik aan kan denken qua onderdelen?
Ik hoor het graag.

Groet Jurre ;)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:04
Bijvoorbeeld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250KF Plus Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASRock B860 LiveMixer WiFi€ 155,52€ 155,52
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 44,89€ 44,89
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK16GX5M2B5600Z40€ 242,90€ 242,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,31
Zie voor de cpu: https://tweakers.net/best...rs/beste-gaming-processor De 'F' uitvoering is zonder interne gpu, voor overklokken ('K') is een Z890 moederbord nodig.
Luxe B860 moederbord met goede stroomvoorziening, wifi/BT en veel features.
Stille Mugen Dual fan koeler. Controleer of de hoogte (154mm) past in je behuizing.
Goedkoop Corsair geheugen met Intel XMP support, met de huidige prijzen zijn snellere (en leverbare) alternatieven de meerprijs niet waard.

R.I.P. Pricewatch

• JurreVonk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04 14:25
Woezik schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:33:
Bijvoorbeeld:
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250KF Plus Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASRock B860 LiveMixer WiFi€ 155,52€ 155,52
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 44,89€ 44,89
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK16GX5M2B5600Z40€ 242,90€ 242,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,31
Zie voor de cpu: https://tweakers.net/best...rs/beste-gaming-processor De 'F' uitvoering is zonder interne gpu, voor overklokken ('K') is een Z890 moederbord nodig.
Luxe B860 moederbord met goede stroomvoorziening, wifi/BT en veel features.
Stille Mugen Dual fan koeler. Controleer of de hoogte (154mm) past in je behuizing.
Goedkoop Corsair geheugen met Intel XMP support, met de huidige prijzen zijn snellere (en leverbare) alternatieven de meerprijs niet waard.
Dank voor je antwoord!
Ik ga er eens goed naar kijken, het ziet er goed uit in ieder geval :)
Dat valt qua budget ook nog behoorlijk mee.

Denk je dat het wel een mooie upgrade is t.o.v. van wat ik nu heb, als in, ga ik het ook merken of is het meer toekomstbestendig?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:04
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 211,24€ 211,24
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 170,86€ 170,86
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,05€ 24,05
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-16€ 249,90€ 249,90
Totaal€ 656,05
Tegenover het systeem van @Woezik:
- Verbruikt dit systeem flink minder energie
- Is het even snel in games (of ietsje sneller omwille van het geheugen, dat is hier 6000 MHz CL30 tegenover 5600 MHz CL40 in het systeem van Woezik).
- Is het in andere software toch wel een stukje trager.
Let op: processorkoeler is 160mm hoog, maar scoort volgens deze test erg goed (beter dan de Mugen).

[ Voor 6% gewijzigd door LievenD op 20-04-2026 22:27 ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:04
Idle is Intel zuiniger, onder load is de 6-core AMD zuiniger dan de 18-core Intel, zie voor de verschillen: https://tweakers.net/pric...;2111722;2284562;2325866/
De iets hoger geklokte 7600X3D toegevoegd, omdat daar het verbruik wel is gemeten.
Geheugensnelheid is bij een X3D cpu nauwelijks relevant door de extra cache die een X3D cpu heeft.

De Mugen 6 is een fraaie stille koeler die het goed doet op een Intel socket, maar voor een AMD-moederbord zijn er betere alternatieven. Dat verschilt door de mate waarop de hitte van de cpu aansluit op de positie van de heatpipes. Zie voor de Mugen 6 (met enkele fan) bijv.
Geluidsmetingen: https://www.tomshardware....-6-black-edition-review/2

De 250K Plus is 7 generaties jonger dan de 9900K en wel een aardige upgrade. Een 270K Plus heeft meer cores, maar is in gaming weinig sneller. Voor de door jou genoemde games overbodig. Een AMD 9800X3D is wel iets sneller, maar ongetwijfeld blijft de videokaart de bottleneck. Cpu testen worden gedaan op een RTX5090 op 1080p om zoveel mogelijk de verschillen te kunnen laten zien tussen cpu's onderling. Op hogere resoluties en met zwakkere videokaarten zijn de cpu-verschillen veel kleiner.

R.I.P. Pricewatch

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.