Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
De officiële schrijfwijze is NLZIET, maar na de laatstgenoemde regel blijft er dus Nlziet over. Ik ben het ermee eens, niet ideaal. Maar met bijvoorbeeld NLZiet zouden we een eigen schrijfwijze bedenken. Das ook niet de bedoeling
Tja, dat doe je nu eigenlijk ook toch?YannickSpinner schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
Maar met bijvoorbeeld NLZiet zouden we een eigen schrijfwijze bedenken. Das ook niet de bedoeling
Ik begrijp jullie overweging, maar hoe het er nu staat is het echt slecht leesbaar. Ik moest 2x knipperen voor ik zag wat er stond. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn van een stijlboek. Naar mijn mening zou "NLziet" of "NLZiet" een goede balans zijn in dit geval.
[ Voor 3% gewijzigd door P1nGu1n op 20-04-2026 21:09 ]
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Jullie eigen tag zegt 'NLZiet' en laat vrijwel alleen maar nieuwsberichten zien met diezelfde hoofdletters: tag: NLZiet.YannickSpinner schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:01:
Dat heeft met consistentie te maken (lees: ons stijlboek). We gebruiken het donorprincipe, dus de schrijfwijze van de fabrikant of partij, bijvoorbeeld: iPhone, ASUS, WhatsApp. Maar we hebben ook een andere regel: niet meer dan vier hoofdletters achtereen. Bij vijf of meer behouden we de eerste hoofdletter, maar wordt de rest gewoon klein. Dus HTTP maar Https.
De officiële schrijfwijze is NLZIET, maar na de laatstgenoemde regel blijft er dus Nlziet over. Ik ben het ermee eens, niet ideaal. Maar met bijvoorbeeld NLZiet zouden we een eigen schrijfwijze bedenken. Das ook niet de bedoelingMeestal gaat het goed!
Dus 'Nlziet' is allesbehalve consistent.
The devil is in the details.
@Hahn Beleid verandert, mensen maken fouten of maken een andere keuze. Als je een inhoudelijk argument hebt denk ik graag mee, maar oude berichten heb ik niet zoveel aan.
Uiteindelijk zijn die regels een houvast voor ons om niet bij ieder merk of afkorting een termenlijst (of nog erger een tagpagina met oude berichten) in te hoeven duiken. Maar ik vind leesbaarheid wel een terdege argument! Ik leg de casus graag nog eens aan eindredactie voor
Dit vind ik een beetje een vreemde reactie, want:YannickSpinner schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:18:
@Hahn Beleid verandert, mensen maken fouten of maken een andere keuze. Als je een inhoudelijk argument hebt denk ik graag mee, maar oude berichten heb ik niet zoveel aan.
1. Je begon zelf over consistentie, en ik geef je dat argument terug: het is niet consistent met de vorige 10+ jaar aan nieuwsberichten
2. Hoe bedoel je 'oude berichten heb ik niet zoveel aan'? Het hele eieren eten van consistentie is dat je hetzelfde doet als vorige keren.
De tag die ik aandraag lijkt me geen fout, tenzij er 10 jaar lang en tientallen keren dezelfde fout gemaakt is. Het is een andere keuze, sure, maar dan zou je kunnen zeggen dat als die keuze zo vaak gemaakt is, dat het beter is om consistent (
Of is het beleid sinds juli 2025, de vorige keer dat 'NLZiet' gebruikt is, veranderd? Zo ja, dan had je dat kunnen zeggen en was je klaar. Zo nee, dan is dat geen argument.
Hoe dan ook: 'Nlziet' leest ruk, want dat leest als 'N - hoofdletter i - ziet'. Dus dat én consistent zijn met hoe het vrijwel alle vorige keren geschreven is, lijken mij twee uitstekende argumenten om het bij 'NLZiet' te houden.
The devil is in the details.
Word al tijden toegepast een voorbeeld:
nieuws: Firefox geeft vanaf versie 119 alleen nog HTTP-verbindingen weer, gee...
Een bericht uit 2023. Https dus.
DusBeleid verandert, mensen maken fouten of maken een andere keuze.
Regel/beleid in 2023 sowieso actief. Zie bewijs bericht uit 2023.Maar we hebben ook een andere regel: niet meer dan vier hoofdletters achtereen. Bij vijf of meer behouden we de eerste hoofdletter, maar wordt de rest gewoon klein. Dus HTTP maar Https.
Dat mag. Maar dan is er toch fout op fout gemaakt bij NLZiet. Bij zeker 4 berichten (vanaf 2023 gemeten) is er keer op keer de niet volgens de Tweakers schrijfwijze geschreven.mensen maken fouten
Graag! Ben benieuwd naar de uitslag/conclusie.Ik leg de casus graag nog eens aan eindredactie voor
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
In het stijlboek kan ik me voorstellen dar je landcodes conform die norm schrijft.
Je zou dit kunnen interpreteren als een samenstelling van een officiële afkorting NL en een woord: NL-ziet.
Ook is NL een afkorting voor Nederland die heel gangbaar is je zou dus kunnen opnemen in het stijlboek - of huidige regels zo interpreteren - dat expliciete verwijzingen etc.
Anyway zie: nieuws: SIDN laat DNS-anycastplatform voor .nl hosten bij het Nederlandse i3D...
Deze gebruikt logisch SIDN Stichting Internet Domein Registratie en DNS Domain Name System.
Dus Nederland Ziet wordt NLziet of NLZiet of NL-ziet.
Ook i3D.net in plaats van I3d.net staat er in dat artikel, en dar is logisch. 3D en de voorloop i die Apple in ons taalgebruik introduceerde.
[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 21-04-2026 06:38 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/