Vraag

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-05 17:19
Hoi,

Ik heb het forum al nagelezen op soort gelijke situaties dus het volgende is even een check of ik alles goed heb begrepen:

Huidige situatie:
Woning met 3x25A aansluiting en een schuur op ongeveer 20 meter afstand met 12 panelen op 3fase APS YC1000 mirco-omvormers. Deze zijn nu als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HERUF_0zAPV5Pp49E-eDIr07cEg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BBvs3Da0iru7do06EmuAEJuu.png?f=user_large

Nu wil ik in de schuur meer eindgroepen hebben en we gaan de tuin verbouwen waar ook weer e.e.a. aan elektra in komt. Om niet voor elke eindgroep een kabel van +20 meter naar de woning te trekken dacht ik er aan om op de plek van de werkschakelaar in de schuur een onderverdeelkast te plaatsen zodat ik vanuit daar alles kan gaan distribueren.

Nieuwe situatie.
  • De kabel tussen de woning en de schuur wil ik beveiligen met een C20 4P/300mA aardlekautomaat (Niet helemaal correct selectief maar beveiligd enkel de kabel, eindgebruikers zijn wel weer selectief t.o.v. hoofdzekering)
  • De B16 4P automaat van de woning waar nu de PV opzit verhuist mee naar de schuur en daar nog een nieuwe aardlek voor om de PV groep te beveiligen. In de huidige situatie zit er geen aardlek voor de PV, omvormers hebben zelf wel een aardlekbeveiliging maar nu is ook de kabel beschermd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W18SkU981KmdKKLJnqZqzK7iUrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6oJwNQHcl8vJLhhAgokxN01x.png?f=user_large

Zit ik zo op het juiste pad of zijn er nog verbeter punten?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via BBB-Nick op 28-04-2026 15:02)

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 10:02
Het is altijd lastig om op je huisaansluiting nog weer een onderverdeling aan te brengen want het is nu
BBB-Nick schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:40:
Niet helemaal correct selectief
en dat mag eigenlijk niet: artikel 2.6, eerste lid, van de Systeemcode elektriciteit 2026

Kan je twee dingen doen. Of je trekt je neus er voor op of je kijkt of er mee te werken valt.

Mijn insteek zou als volgt zijn:

De bestaande automaat B16 4P hou je waar die is en de 5x10 aansluitkabel ook.

De micro-omvormers hebben samen een vermogen van grofweg 3kW en zijn op 3-fase aangesloten. Daarmee hebben ze een nominale stroom van ongeveer 5 ampere. Een 4p B10 automaat zou dus ruimschoots voldoen voor de omvormers.

Kleinverbruikers zoals verlichting, ventilatie, en ander grut kan je ook prima op B10 aansluiten.

Zwaarder gereedschap op stopcontacten is een dingetje. Je kan zoeken naar selectiviteit tussen de automaten in je twee groepen kasten onderling maar dat is niet strikt noodzakelijk. Aangenomen dat je je stopcontacten voor zware verbruikers enkel gebruikt als je er zelf ook bij bent is het verschil tussen de ene en de andere automaat terugzetten voor jou niet groot. Voor die "zwaardere" stopcontacten zou ik dan ook gewoon een B16A pakken.

Daarmee heb je selectief die dingen die onbeheerd en continue aangesloten zijn en niet selectief die dingen waar je actief mee bezig bent. En natuurlijk de verplichte selectiviteit met de gemeentestop.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:11
Gaan met die banaan, btw je gebruikt verschillende namen door elkaar aardlekautomaat = alamat.
Overigens waarom die omvormers niet ook achter een aardlekautomaat? Bespaard ruimte in je nieuwe kast.

• BBB-Nick
@Oilman

Ik heb nu al een automaat b16 p4 waar de omvormers aan hangen. Het is goedkoper om nu een losse aardlek te kopen ipv een aardlekautomaat/alamat.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:10
Prima, het is wel wijs om even na te gaan of de APS achter een 30mA aardlekschakelaar kunnen.
Anders die onderste aardlekschakelaar laten vervallen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:39
Sommigen zouden de 10mm² onnodig dik vinden.
Trek ook een 2e kabel terug naar de meterkast. Mocht je later een thuisaccu met noodstroom in je schuur plaatsen dan kan je je gehele huis hierop laten draaien (zonder dure transfer switch).

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 20-04-2026 23:44 ]

• BBB-Nick
@Jim423
Aps zegt hierover: Opgelet: Indien de gebruikelijke aardlekschakelaar van 30mA niet blijkt te voldoen, dan wordt geadviseerd
een 100mA schakelaar te plaatsen.

Dus beetje dubbel. Is de extra aardlek nog wel nodig dan vraag ik mij af.

@Kanoet De 10mm2 is inderdaad vors maar kon ik destijds gratis aankomen dus vandaar.

En ik zit inderdaad ook te denken aan een thuisaccu, vandaar ook deels de subverdeler in de schuur. In de woning heb ik geen ruimte daarvoor. Wat zou ik dan met die extra kabel kunnen? Ik zat laatst wel te kijken naar de marsrek Venus 3.0 en die heeft een 220v wcd voor noodstroom.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:39
Noodstroom heb je in 2 versies:
1. Het simpele stopcontact op de thuisaccu die je enkel gebruikt in échte nood want dan moet je opeens verlengkabels gaan leggen naar CV, koelkast (weggewerkt), vriezer etc. Gedoe.
2. Fatsoenlijke noodstroom die automatisch je gehele energieverbruik overneemt (of specifieke groepen). Een voorbeeld zijn de Victron systemen maar er komen ook meer kant en klaar systemen op de markt. In geval van stroomuitval mag je echter nóóit spanning op het net leveren. Je kan dan wel een dure automatische transfer switch gaan installeren bij je hoofdschakelaar (die je netaansluiting onderbreekt bij stroomuitval) óf je doet het in één keer goed: je gaat van je hoofdschakelaar direct naar je schuur (1e meterkast) waar je thuisaccu met noodstroom staat. De tweede kabel gaat dan (met evt noodstroom) terug naar je oude meterkast in de woning (nu dus de 2e verdeelkast). Het klinkt een beetje dubbel maar is wel de simpelste en goedkoopste oplossing. Als je geen concrete thuisaccu plannen hebt kan je zelf de inschatting maken of je die 2e kabel de moeite/kosten waard vind om alle mogelijkheden open te laten.
Selectiviteit wordt dan ook makkelijker: de grootste gebruikers (PV systeem, thuisaccu, evt laadpaal) zitten dan het dichtst bij je netaansluiting.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan ook altijd nog een handmatige switch doen.. ipv een automatische.. of je moet ergens wonen waar het "net" er met grote regelmaat uit klapt... en als je op vakantie bent en je vriezer ontdooit dan toch nog.. tja shit happenz.. maar hoe groot is die kans?

404 Signature not found

• BBB-Nick
Dank voor je uitgebreide antwoord. De 5x10 ligt er al. Samen met een UTP in een mantelbuis. Dus er kan in de mantelbuis altijd nog wat bij.

Laat het noodstroom nog even links liggen tot de stroomzekerheid daalt tot onder de 90 procent.

Acties:
  • Beste antwoord

• Triggy
Het is altijd lastig om op je huisaansluiting nog weer een onderverdeling aan te brengen want het is nu
BBB-Nick schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:40:
Niet helemaal correct selectief
en dat mag eigenlijk niet: artikel 2.6, eerste lid, van de Systeemcode elektriciteit 2026

Kan je twee dingen doen. Of je trekt je neus er voor op of je kijkt of er mee te werken valt.

Mijn insteek zou als volgt zijn:

De micro-omvormers hebben samen een vermogen van grofweg 3kW en zijn op 3-fase aangesloten. Daarmee hebben ze een nominale stroom van ongeveer 5 ampere. Een 4p B10 automaat zou dus ruimschoots voldoen voor de omvormers.

Kleinverbruikers zoals verlichting, ventilatie, en ander grut kan je ook prima op B10 aansluiten.

Zwaarder gereedschap op stopcontacten is een dingetje. Je kan zoeken naar selectiviteit tussen de automaten in je twee groepen kasten onderling maar dat is niet strikt noodzakelijk. Aangenomen dat je je stopcontacten voor zware verbruikers enkel gebruikt als je er zelf ook bij bent is het verschil tussen de ene en de andere automaat terugzetten voor jou niet groot. Voor die "zwaardere" stopcontacten zou ik dan ook gewoon een B16A pakken.

Daarmee heb je selectief die dingen die onbeheerd en continue aangesloten zijn en niet selectief die dingen waar je actief mee bezig bent. En natuurlijk de verplichte selectiviteit met de gemeentestop.

• Bennie96
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 22:11
Fijn en goed dat je de wet aanhaalt. Daar staat:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de systeembeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende systeem toepast.
Dus alle zekeringen in het eigen systeem moeten selectief zijn t.o.v. de zekeringen van de netbeheerder. Er staat niet dat ze in de installatie onderling selectief moeten zijn.

In het ergste geval loop je naar de verkeerde meterkast, of gaat er bij kortsluiting meer uit dan de nodig was.
@BBB-Nick Strikt genomen hoef je volgens mij de kabel naar de onderverdeler niet met een aardlek te beveiligen.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 14:43
Bennie96 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:33:
[...]

@BBB-Nick Strikt genomen hoef je volgens mij de kabel naar de onderverdeler niet met een aardlek te beveiligen.
Dat dacht ik zelf eerst ook, maar met scope keurig is het in ene wel een probleem.
Blijkbaar is zijn er nog weer regeltjes met aardimpedantie of zo dat automaat dan wel snel genoeg moet uitschakelen als sluiting maakt tussen aarde en fase.
Dat er 2 seconde lang een dikke stroom loopt is prima, maar als het 5 seconde duurt is wordt het blijkbaar een probleem.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33

BCC

BBB-Nick schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:43:
@Oilman

Ik heb nu al een automaat b16 p4 waar de omvormers aan hangen. Het is goedkoper om nu een losse aardlek te kopen ipv een aardlekautomaat/alamat.
Ik zie in de nieuwbouw steeds vaker aardlekautomaten - zeker bij zonnepanelen, accugroepen en ovens. De kosten zijn niet zo veel meer en het is een stuk makkelijker fout zoeken. Heb bij mijn buurman in de schuur ook alles met aardlekautomaten gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 23-04-2026 18:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Bennie96
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 22:11
Maar dat zijn dan ook vaak van die cheapo Chinese aardlekautomaten van SEP, Garcia, of hoe het spul allemaal mag heten. Ook EMAT valt daaronder. Dat is geen producent maar een groothandel die z'n spul zeg maar via Alibaba betrekt en z'n merkje erop laat drukken (het is wel ooit eens langs de KEMA geweest).
Met dit sooft beveiligingen die typisch 25 jaar meegaan, is het sterk aan te raden voor een bekend Westers merk te gaan. Dat hoeft niet veel meer te kosten als je naar grotere webshops gaat. En de meerprijs is verwaarloosbaar als je het afzet tegen de levensduur.

• BBB-Nick
Triggy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:58:

Bedankt voor alle advies.

In de woning zeker ik de kabel dan af met Eaton aardlekautomaat C16 30mA 3-fase (3P+N) 6kA.
Voor de omvormers in de schuur een Eaton aardlekautomaat 3-polig+nul 10A C-kar 30mA
En dan de verlichting en algemene groepen pak ik dan een B10 aardlekautomaat en maak ik 1 groep met een aparte wcd's met een B16 aardlekautomaat voor eventueel zwaardere apparaten. Zijn er overigens niet veel.

Het meeste heb ik op accu, alleen heb ik nog een lasapparaat. Die zou roet in het eten kunnen gooien.
Als back up ligt nog een aparte 5x2,5mm² kabel van de schuur naar de woning, mocht het echt spaak lopen dan kan ik hier een aparte wcd opzetten en deze rechtstreeks in de woning afzekeren met die B16 aardlekautomaat.
brambo123 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:07:
[...]

Dat dacht ik zelf eerst ook, maar met scope keurig is het in ene wel een probleem.
Blijkbaar is zijn er nog weer regeltjes met aardimpedantie of zo dat automaat dan wel snel genoeg moet uitschakelen als sluiting maakt tussen aarde en fase.
Dat er 2 seconde lang een dikke stroom loopt is prima, maar als het 5 seconde duurt is wordt het blijkbaar een probleem.
Van wat ik begrepen heb is dat in een TT‑stelsel (aardpen) een aardlekschakelaar altijd verplicht is, omdat de foutstroom via de aarde te klein is om een automaat snel genoeg te laten afschakelen.
In een TN‑stelsel (aarding via netbeheerder) kan het theoretisch zonder aardlek, maar dan moet je aantonen dat de aardlusimpedantie laag genoeg is zodat de automaat binnen 0,4 s uitschakelt. (kosten testrapport duurder dan een paar aardlekken)
In woningen is dat praktisch nooit het geval, daarom wordt daar alsnog een aardlekschakelaar toegepast.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Let wel op dat de impedantie van je aardpen laag genoeg is om die beveiligingen (4P B16) aan te spreken.
Mogelijk moet je met een [S] aardlek werken als dat niet toereikend is bij TT.

Een aardlekschakelaar is niet selectief als je de nominale stroom verhoogd.

• Triggy
Omdat het verwarrend is toch maar even alle termen op een rijtje, de namen geven heel specifiek aan welke functies elk onderdeel in de groepenkast heeft:
SchakelenBeveiliging tegen:
Overbelasting en kortsluitingAardlek
HoofdschakelaarJaNeeNee
AutomaatJaJaNee
AardlekschakelaarJaNeeJa
AardlekautomaatJaJaJa
Wat je ziet is dat een aardlekautomaat twee beveiligingen heeft. Een tegen overbelasting en kortsluiting, en een die beschermt tegen lekstromen naar aarde. Deze werken onafhankelijk van elkaar.

De beveiliging tegen aardlek in huisinstallaties is (bijna) altijd vast ingesteld op 30mA. Als je twee aardlekautomaten achter elkaar hangt, of een aardlekautomaat en een aardlekschakelaar, is het dus onzeker welke er het eerst aanspreekt bij een aardlek. Ze zijn niet selectief met elkaar.

Statistiek: Na overbelasting is een aardlek de vaakst voorkomende fout. Daadwerkelijke kortsluitingen komen wat minder vaak voor.

Een constructie die je vaak ziet in groepenkasten is 4 automaten achter 1 aardlekschakelaar. De automaten beveiligen tegen overbelasting en kortsluiting en de aardlekschakelaar beveiligen tegen aardlek.

Over TT: dit komt je in oudere installaties (grofweg van voor 1980) tegen. Mogelijk is het bij jou van toepassing. Je kan dit ook ombouwen naar TN-C-S door bij de hoofdschakelaar de inkomende nul aan de hoofdaardrail te hangen. Meestal is dit al zo. Dan ben je niet meer afhankelijk van de aardingsweerstand van de aardpen.

• BBB-Nick
Ik heb een TT stelsel. (Staat in openingspost)
Over TT: dit komt je in oudere installaties (grofweg van voor 1980) tegen. Mogelijk is het bij jou van toepassing. Je kan dit ook ombouwen naar TN-C-S door bij de hoofdschakelaar de inkomende nul aan de hoofdaardrail te hangen. Meestal is dit al zo. Dan ben je niet meer afhankelijk van de aardingsweerstand van de aardpen.
Dit verhaal is half waar en daardoor juist gevaarlijk.
Ja, als je nul en aarde koppelt is het technisch geen TT meer maar TN.
Maar je installatie is daar niet op ontworpen en je hebt geen PEN van de netbeheerder.
Volgens NEN1010 voldoet je installatie dan gewoon niet meer.
Je maakt dus geen “betere situatie”, maar een onveilige.
Gewoon van nul en aarde afblijven en zorgen dat je aarding goed is. Dat is de enige juiste manier.

https://www.nieuws1010.nl...ers-en-stroomstelsels.pdf

• Triggy
BBB-Nick schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:18:
Ik heb een TT stelsel. (Staat in openingspost)
Had ik over het hoofd gezien, maar goed dat je het aanhaalt.
Dit verhaal is half waar en daardoor juist gevaarlijk.
Ik zou je natuurlijk nooit opzettelijk iets gevaarlijks aanraden.
Ja, als je nul en aarde koppelt is het technisch geen TT meer maar TN.
Specifieker: TN-C-S, met de splitsing van TN-C naar TN-S vóór de hoofdschakelaar.
Maar je installatie is daar niet op ontworpen en je hebt geen PEN van de netbeheerder.
Er is inderdaad geen PEN van de netbeheerder maar in een TT-stelsel is enkel een N voorzien. Elektrisch en praktisch gezien is er voldoende doorsnede aanwezig dat dit veilig kan. Een fase-nul kortsluiting is immers ook per definitie toelaatbaar en wordt veilig afgeschakeld. Het is aan de netbeheerder om toe te laten dat dit ook als PEN gebruikt mag worden.
Volgens NEN1010 voldoet je installatie dan gewoon niet meer.
Je maakt dus geen “betere situatie”, maar een onveilige.
Gewoon van nul en aarde afblijven en zorgen dat je aarding goed is. Dat is de enige juiste manier.

https://www.nieuws1010.nl...ers-en-stroomstelsels.pdf
Een verschil in naamgeving maakt natuurlijk niet per definitie een onveilige situatie. Het artikel is zeker interesant maar de lokatie van de koppeling PE-N zoals die wordt aangehaald is zeker niet de juiste. Als je dit na de hoofdschakelaar zou doen dan is het inderdaad onmogelijk te realiseren binnen de regels van de NEN 1010.

Bij een éénfase TN-C-S systeem of een driefasesysteem wat onevenwichtig belast is of waar harmonischen door de nul lopen, en waar op meerdere plaatsen een aarding is aangebracht op de PEN-geleider, is er inherent een pad voor de retourstroom door aarde in plaats van de PEN. Zolang de impedantie van de PEN significant lager is dan de aardingsimpedantie is dit geen probleem.

Ondertussen is de netcode veranderd in de systeemcode. Dit is de huidige versie van het artikel wat aangehaald wordt: Artikel 2.24 Systeemcode elektriciteit 2026.

Blijft over een discussie van wat kan of mag. Een dergelijke vraag stellen aan de netbeheerder is meestal een gebed zonder eind aangezien je als kleinverbruiker niet bij de correcte (competente) personen uit kan komen. Technisch gezien zijn beide oplossingen verdedigbaar maar allicht geeft de keuze om bij TT te blijven het minste rompslomp.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:03
Triggy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:49:
[...]

Had ik over het hoofd gezien, maar goed dat je het aanhaalt.

[...]

Ik zou je natuurlijk nooit opzettelijk iets gevaarlijks aanraden.

[...]

Specifieker: TN-C-S, met de splitsing van TN-C naar TN-S vóór de hoofdschakelaar.

[...]

Er is inderdaad geen PEN van de netbeheerder maar in een TT-stelsel is enkel een N voorzien. Elektrisch en praktisch gezien is er voldoende doorsnede aanwezig dat dit veilig kan. Een fase-nul kortsluiting is immers ook per definitie toelaatbaar en wordt veilig afgeschakeld. Het is aan de netbeheerder om toe te laten dat dit ook als PEN gebruikt mag worden.

[...]

Een verschil in naamgeving maakt natuurlijk niet per definitie een onveilige situatie. Het artikel is zeker interesant maar de lokatie van de koppeling PE-N zoals die wordt aangehaald is zeker niet de juiste. Als je dit na de hoofdschakelaar zou doen dan is het inderdaad onmogelijk te realiseren binnen de regels van de NEN 1010.

Bij een éénfase TN-C-S systeem of een driefasesysteem wat onevenwichtig belast is of waar harmonischen door de nul lopen, en waar op meerdere plaatsen een aarding is aangebracht op de PEN-geleider, is er inherent een pad voor de retourstroom door aarde in plaats van de PEN. Zolang de impedantie van de PEN significant lager is dan de aardingsimpedantie is dit geen probleem.

Ondertussen is de netcode veranderd in de systeemcode. Dit is de huidige versie van het artikel wat aangehaald wordt: Artikel 2.24 Systeemcode elektriciteit 2026.

Blijft over een discussie van wat kan of mag. Een dergelijke vraag stellen aan de netbeheerder is meestal een gebed zonder eind aangezien je als kleinverbruiker niet bij de correcte (competente) personen uit kan komen. Technisch gezien zijn beide oplossingen verdedigbaar maar allicht geeft de keuze om bij TT te blijven het minste rompslomp.
Van de meeste woningen is goed gedocumenteerd welke aarding zij hebben en dit is goed geregistreerd bij de netbeheerders, ook verzekeringen doen hier uitvraag naar in geval van claims m.b.t problemen en claims.
Tevens zou het niet de eerste keer zijn dat er een zevende nul ontstaat in het net en dat je dus ook spanning krijgt via de aarding in dit geval als je dit zo uitvoerd.
Tevens mag je in z'n geheel niet aan die bedrading voor de HS zitten want die zijn van de netbeheerder, blijkt er op deze manier problemen te ontstaan kan in het ernstigste geval de netbeheerder bij jou claimen.

Wat je hierboven allemaal schrijft is puur slecht en gevaarlijk advies!

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Triggy
Annuk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:50:
[...]
Van de meeste woningen is goed gedocumenteerd welke aarding zij hebben en dit is goed geregistreerd bij de netbeheerders, ook verzekeringen doen hier uitvraag naar in geval van claims m.b.t problemen en claims.
Tevens zou het niet de eerste keer zijn dat er een zevende nul ontstaat in het net en dat je dus ook spanning krijgt via de aarding in dit geval als je dit zo uitvoerd.
In geval van een zwevende nul lijkt mij vrij duidelijk wie hiervoor aansprakelijk gaat zijn. En het mooie van de aarding is nou juist dat die aan aarde hangt. Want laten we wel wezen, als de spanning tussen fase en nul plots 400V is in plaats van 230V, heeft de complete straat flinke problemen. En daar helpt helaas geen enkele automaat of zekering tegen.
Tevens mag je in z'n geheel niet aan die bedrading voor de HS zitten want die zijn van de netbeheerder, blijkt er op deze manier problemen te ontstaan kan in het ernstigste geval de netbeheerder bij jou claimen.
Het overdrachtpunt ligt bij de meter. In de groepenkast is het je eigen zaak wat je doet.
Wat je hierboven allemaal schrijft is puur slecht en gevaarlijk advies!
Ik ben dan ook puur slecht O+

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:03
Triggy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:04:
[...]

In geval van een zwevende nul lijkt mij vrij duidelijk wie hiervoor aansprakelijk gaat zijn. En het mooie van de aarding is nou juist dat die aan aarde hangt. Want laten we wel wezen, als de spanning tussen fase en nul plots 400V is in plaats van 230V, heeft de complete straat flinke problemen. En daar helpt helaas geen enkele automaat of zekering tegen.
Als de zwevende nul inderdaad aantoonbaar aan de zijde v/d netbeheerder is ontstaan wel.
[...]

Het overdrachtpunt ligt bij de meter. In de groepenkast is het je eigen zaak wat je doet.
De afgaande draden v/d meter naar de HS zijn nog van de netbeheerder, en alleen de netbeheerder (of installateur met zegelrecht) mag in principe aan de draden die de HS ingaan zitten, als daar blijkt dat jij aan de voedende kant van de HS een aarde-nul koppeling hebt gemaakt, en door jou werkzaamheden heb jij zelf een zwevende nul veroorzaakt is de oorzaak dus niet duidelijk neer te leggen bij de netbeheerder.
En aangezien je de aarde-nul koppeling niet boven de HS mag maken want aarding mag je niet schakelen is jou voorstel dus al uitgesloten.

Officieel is het uiteinde v/d draden die uit de meter komen het overdrachtspunt, en mag een monteur van/namens de netbeheerder niet werken aan de kast v/d klant, punt is alleen dat v/d netbeheerder wordt vereist dat ze alles veilig achter laten, oftewel dit moet afgemonteerd worden op de HS v/d klant, OF alles klaar maken behalve montage op de HS (kan b.v. nog niet in een nieuwbouwproject oid), dan wordt de installatie opgeleverd met zekeringen verwijderd/uitgeschakeld & geblokkeerd, dan kan de installateur de kast(en) plaatsen en daarna mag er pas spanning op de installatie gezet worden. Dit vanuit de "maatschappelijke veiligheidseis" v/d netbeheerders

Tevens in de meeste gevallen is voor de netbeheerder aarde = nul, en hanteert de netbeheerder inderdaad een PEN leiding, en wordt (bij voorkeur) in alle verbindingen (waar mogelijk) een aarde-nul koppeling gecreëerd vanwege een dubbel retourpad (stel de nul-ader brand uit in een klem door overbelasting, is er altijd nog een nul-koppeling via de aarding).
Oftewel in de netbeheerders kabels is de aarding TN-C Of TN-S en dat is (met name de huidige meest aangelegde vorm van TN-S) vanwege veiligheid.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1