Tweede drive gebitlocked na reinstall Windows. Help

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Honore
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:30
Ik heb mijn pc voorzien van een nieuwe SSD. Na de verse windows is mijn 2e schijf gebitlocked. Bij aanklikken van de 2e schijf krijg ik de melding: "the bitlocker encryption on this drive isn't compatible with your version of windows". Ik heb nergens een sleutel opgeslagen (voor zover ik weet) en ik krijg ook nergens een melding dat ik een sleutel kan/moet invoeren. De oude primaire schijf heb ik al een nieuwe windows versie op staan en geeft nu dus hetzelfde resultaat (2e schijf bitlocked). Wie kan me helpen.

Ik heb zelf allerlei commands gebruikt zoals bv manage-bde, maar niks hielp. Alle andere online tips, zoals tooltjes, bios update etc werken ook niet..

Systeem: Dell i7 9700, Windows 11

Alvast bedankt voor jullie moeite

Alle reacties

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:05

Internet Janny

He does it for free

Ik hoop dat je een backup van je data hebt.

Zero compensation

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:27
Is de output van manage-bde inderdaad dat de 2de schijf "encrypted" is?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Honore schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:29:
Bij aanklikken van de 2e schijf krijg ik de melding: "the bitlocker encryption on this drive isn't compatible with your version of windows". Ik heb nergens een sleutel opgeslagen (voor zover ik weet) en ik krijg ook nergens een melding dat ik een sleutel kan/moet invoeren. De oude primaire schijf heb ik al een nieuwe windows versie op staan en geeft nu dus hetzelfde resultaat (2e schijf bitlocked). Wie kan me helpen.
Als je een Microsoft account gebruikt(e) zou daar je bitlocker sleutel opgeslagen moeten zijn.
Je kan eens opstarten van een uitgebreide WinPe USB en zien wat deze aangeeft?
Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE.
Deze gebruikt een oudere versie van Windows 11 en kan bitlocker benaderen/ontsleutelen als je de key hebt.

Meer geavanceerd/uitgebreid: Sergei Strelec WinPE.

Eventueel kan je Ventoy of soortgelijke tools gebruiken om de ISO's te starten.