Tweede drive gebitlocked na reinstall Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Honore
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-05 17:43
Ik heb mijn pc voorzien van een nieuwe SSD. Na de verse windows is mijn 2e schijf gebitlocked. Bij aanklikken van de 2e schijf krijg ik de melding: "the bitlocker encryption on this drive isn't compatible with your version of windows". Ik heb nergens een sleutel opgeslagen (voor zover ik weet) en ik krijg ook nergens een melding dat ik een sleutel kan/moet invoeren. De oude primaire schijf heb ik al een nieuwe windows versie op staan en geeft nu dus hetzelfde resultaat (2e schijf bitlocked). Wie kan me helpen.

Ik heb zelf allerlei commands gebruikt zoals bv manage-bde, maar niks hielp. Alle andere online tips, zoals tooltjes, bios update etc werken ook niet..

Systeem: Dell i7 9700, Windows 11

Alvast bedankt voor jullie moeite

Alle reacties

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:34

Internet Janny

He does it for free

Ik hoop dat je een backup van je data hebt.

2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-05 13:13
Is de output van manage-bde inderdaad dat de 2de schijf "encrypted" is?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Honore schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:29:
Bij aanklikken van de 2e schijf krijg ik de melding: "the bitlocker encryption on this drive isn't compatible with your version of windows". Ik heb nergens een sleutel opgeslagen (voor zover ik weet) en ik krijg ook nergens een melding dat ik een sleutel kan/moet invoeren. De oude primaire schijf heb ik al een nieuwe windows versie op staan en geeft nu dus hetzelfde resultaat (2e schijf bitlocked). Wie kan me helpen.
Als je een Microsoft account gebruikt(e) zou daar je bitlocker sleutel opgeslagen moeten zijn.
Je kan eens opstarten van een uitgebreide WinPe USB en zien wat deze aangeeft?
Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE.
Deze gebruikt een oudere versie van Windows 11 en kan bitlocker benaderen/ontsleutelen als je de key hebt.

Meer geavanceerd/uitgebreid: Sergei Strelec WinPE.

Eventueel kan je Ventoy of soortgelijke tools gebruiken om de ISO's te starten.

• Honore
@dehardstyler goede vraag: Denk het dus niet.. daarom krijg ik waarschijnlijk ook geen mogelijkhied om een code in te vullen.. wat nu?

Disk volumes that can be protected with
BitLocker Drive Encryption:
Volume D: [Label Unknown]
[Data Volume]

Size: Unknown GB
BitLocker Version: None
Conversion Status: Unknown
Percentage Encrypted: Unknown%
ERROR: An error occurred (code 0x80070057):
De parameter is onjuist.

• dehardstyler
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:18:
@dehardstyler goede vraag: Denk het dus niet.. daarom krijg ik waarschijnlijk ook geen mogelijkhied om een code in te vullen.. wat nu?

Disk volumes that can be protected with
BitLocker Drive Encryption:
[Data Volume]

De parameter is onjuist.
Hmmm ok. Wat vindt Disk Management van deze schijf?

edit: ik kwam verder dit nog tegen:
Error code 0x80070057: This error occurs when the BitLocker encryption process is interrupted and the encryption keys are not correctly generated. To resolve this error, you can use the following PowerShell command:

manage-bde -unlock C: -RecoveryPassword "Insert recovery password here"
Ik begin toch een beetje bang te worden voor je data.

[ Voor 24% gewijzigd door dehardstyler op 21-04-2026 14:26 ]

• Honore
@dehardstyler Schijfbeheer zegt 1863, 01 GB Unknown (met bitlocker versleuteld) in orde (primaire partitie)... Het gekke is dat het een 1tb schijf was

• dehardstyler
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:27:
@dehardstyler Schijfbeheer zegt 1863, 01 GB Unknown (met bitlocker versleuteld) in orde (primaire partitie)... Het gekke is dat het een 1tb schijf was
Oke, maar je ziet daar dus inderdaad wel een C en D schijf. Waarvan de D schijf dus "Bitlocker protected" is en nu een andere grootte heeft dan je denkt?
Het feit dat ook Disk Management nog een keer bevestigd dat het toch echt versleuteld is en jij weet heel zeker dat je echt geen sleutel hebt, dan gaat dit wel gauw heel vervelend worden. Weet je zeker dat je niks in je Microsoft account hebt? Als je daarmee inlogt tijdens de setup, kan het zijn dat de key toch in je account beschikbaar is. Anders zou ik het snel gaan loslaten, er zit weinig anders op.

Als de data echt heel belangrijk is en je komt er echt niet meer in, kun je hem eventueel versleuteld in de kast leggen en hopen dat er in de toekomst een manier komt om toch nog te ontsleutelen. Veel meer opties heb ik niet meer voor nu. En dat is een hele kleine kans.

• Honore
@dehardstyler dank voor je tips.. ik lees hier dat ik niet de enige ben:

nieuws: BitLocker-herstelsleutel is in sommige gevallen nodig na maandupdate ...

• Honore
@ iedereen : dank voor jullie tips .. het gaat waarschijnlijk niet lukken een oplossing te vinden, mocht het me lukken dan laat ik het hier nog weten, grt

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 11:27
Bitlocker activeert normaliter niet zolang de key niet bewust is opgeslagen op een USB stick, afgedrukt op papier of in je MS account gezet is.

Heb je wel Windows Pro geinstalleerd?

All your base are belong to us!

• dehardstyler
Alleen krijg jij geen vraag voor een recovery sleutel toch? Windows vind je schijf gewoon niet en vervolgens als jij dan wat verder kijkt, vind je met manage-bde dat de parameters verkeerd staan oid. Dat klinkt voor mij als wat anders. Laat het inderdaad vooral weten als je het toch nog vind!

• dehardstyler
Drardollan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:39:
Bitlocker activeert normaliter niet zolang de key niet bewust is opgeslagen op een USB stick, afgedrukt op papier of in je MS account gezet is.

Heb je wel Windows Pro geinstalleerd?
Hoewel dat inderdaad klopt, lijnt dat verwachte gedrag nu niet op met wat hier gebeurt. Dan zou manage-bde namelijk of "Decrypted" laten zien, of "Ready to encrypt" of iets in die trant. Het is even geleden, maar ik weet zeker dat dat zichtbaar is. Ik installeer Windows 11 namelijk altijd met bypass trucjes, en dan check ik dat even voor de zekerheid.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 11:27
dehardstyler schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:42:
[...]

Hoewel dat inderdaad klopt, lijnt dat verwachte gedrag nu niet op met wat hier gebeurt. Dan zou manage-bde namelijk of "Decrypted" laten zien, of "Ready to encrypt" of iets in die trant. Het is even geleden, maar ik weet zeker dat dat zichtbaar is. Ik installeer Windows 11 namelijk altijd met bypass trucjes, en dan check ik dat even voor de zekerheid.
In dat geval wordt de TPM key gebruikt, maar dat zou dan enkel problematisch zijn als de schijf verhuisd is van machine. En dat haal ik niet uit het verhaal.

All your base are belong to us!

• dehardstyler
Drardollan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:44:
[...]

In dat geval wordt de TPM key gebruikt, maar dat zou dan enkel problematisch zijn als de schijf verhuisd is van machine. En dat haal ik niet uit het verhaal.
Nee, daarom lijkt het in dit geval toch op een corruptie ergens ofzo. Die foutmelding van manage-bde gaat wel die kant op als ik even zo rond zoek online. Of TS moet deze schijf uit Windows 10 getrokken hebben en dat vervolgens proberen te hergebruiken in Windows 11, dat kan indd problemen geven lees ik online. Maar ik hoop dat TS dan de schijf ook al gewoon weer terug geplaatst had om te zien of de oude setup gewoon nog zou werken. Dat zou dan namelijk echt het allereerste zijn wat ik weer terug zou draaien. :P

• Harold Finch
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:54:
[...]
Maar ik hoop dat TS dan de schijf ook al gewoon weer terug geplaatst had om te zien of de oude setup gewoon nog zou werken. Dat zou dan namelijk echt het allereerste zijn wat ik weer terug zou draaien. :P
Mijn gedachte, maar dat gaat dus niet. Citaat uit openingspost:
De oude primaire schijf heb ik al een nieuwe windows versie op staan en geeft nu dus hetzelfde resultaat (2e schijf bitlocked).
Tenzij je de schijf hebt geformatteerd, moet je normaal gesproken nog terug kunnen naar de oude Windowsinstallatie.

Mogelijk dat repair-bde nog uitkomst kan bieden: https://learn.microsoft.c...ndows-commands/repair-bde Het laatste commando1 zou wellicht kunnen werken. Je hebt wel een tweede schijf nodig om de data naar weg te schrijven

1:
code:
1
repair-bde C: D: -pw
Wachtwoord zou je gebruikerswachtwoord moeten zijn van je oude installatie

PS @Honore Met het commando dat ik geef heb je als het goed juist géén herstelsleutel nodig, maar kun je (als het goed is) je wachtwoord gebruiken. Maar @dehardstyler geeft terecht aan dat dit in jouw situatie zeer waarschijnlijke niet gaat werken (al zou ik het persoonlijk toch eventjes proberen).

[ Voor 25% gewijzigd door Harold Finch op 21-04-2026 15:52 ]

• dehardstyler
Harold Finch schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:03:
[...]

Mijn gedachte, maar dat gaat dus niet. Citaat uit openingspost:

[...]

Tenzij je de schijf hebt geformatteerd, moet je normaal gesproken nog terug kunnen naar de oude Windowsinstallatie.

Mogelijk dat repair-bde nog uitkomst kan bieden: https://learn.microsoft.c...ndows-commands/repair-bde Het laatste commando1 zou wellicht kunnen werken. Je hebt wel een tweede schijf nodig om de data naar weg te schrijven

1:
code:
1
repair-bde C: D: -pw
Owja, whoops. Dan wordt dit gewoon heel lastig. Ik kwam dit tegen bij limitations:
Limitations
The following limitations exist for the this command:

1. This command can't repair a drive that failed during the encryption or decryption process.

2. This command assumes that if the drive has any encryption, then the drive has been fully encrypted.
En als ik de foutmelding opzoek die TS in manage-bde krijgt, dan ben ik bang dat die eerste voor TS opgaat. Uiteraard kan TS het wel alsnog gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis. Ligt er even aan hoe belangrijk de data is.

• Honore
`@Drardollan heb de key nergens opgeslagen, werd ook nergens gevraagd.. Windows 11 pro geintsallleerd.

@dehardstyler Krijg idd nergens een vraag of mogelijkheid om een sleutel in te voren, welke ik dus ook niet heb. Windows ziet de schijf wel.Alleen disk managment zegt dat hij encrypted is en manage-bde niet of unknown.

@Harold Finch voor repair bde heb je een sleutel nodig..

@ iedereen, ik zal even uitleggen wat ik precies heb gedaan:

Ik heb een dell workstation/desktop met een os schijf en een data schijf. PC is een i7-97000. Ik heb vervolgens de C schijf vervangen door een nieuwe en daar een compleet nieuw windows 11 pro opgezet. Daarvoor zat er ook al windows 11 op. De data schijf is niet uit de machine geweest en zit er al een paar jaar in. Dus simpel: de c schijf vervangen en de data schijf laten zitten en een nieuwe windows op de c schijf. Na de nieuwe installatie kijg ik dus de melding dat de bitlocker versleuteling op de d schijf niet compatibel is met mijn windows versie en dat ik het moet proberen te openen met een nieuwere windows versie.

Hier staat dus iets wat erop lijkt, maar ik zie daar geen oplossingen

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13-05 19:01
Okay. Ligt het aan mij of is de oplossing erg simpel......?

Nieuwe C schijf ontkoppelen, oude C schijf aankoppelen......windows starten......encryptie op beide disks verwijderen. C & D

Dan nieuwe C schijf weer aankoppelen en ready to go. Good Luck.

Ohw......je hebt ook al een andere Windows op je voormalige C schijf gezet?.......dat zou idd treurig zijn.
Mogelijk als dan die Windows versie hetzelfde is als wat je voorheen gebruikte....zou daar dan nog een kans inzitten om alsnog de data te benaderen?

[ Voor 34% gewijzigd door WeirdScience op 21-04-2026 15:38 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:38
Als je ingelogd was met een microsoft account kun je hier inloggen met dat account en de key zien: https://aka.ms/myrecoverykey
Indien je nooit ingelogd ben dan is het einde oefening

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:41
Ja, dit klinkt vrij logisch ja..
Tenminste: als de oude D schijf dus inderdaad bitlocker encrypted was.
Klopt dat? Dan is het dus niet slim om die D schijf encrypted te laten, en de hele C windows installatieschijf eruit te trekken en die vanaf scratch te vervangen.
Je Bitlocker encryptie (van die D schijf) is zover ik weet gekoppeld aan je hardware, maar ook aan je betreffende windows user-account. Dat tweede verwijder je dus als je de systeemschijf vervangt.
Je nieuwe installatie weet natuurlijk niets van de encryptie op die bestaande D schijf, en kan die ook niet decrypten aangezien alle informatie daarvoor in je oude useraccount aanwezig was.

Wat de post hierboven dus al zegt: even de oude C schijf, met oude installatie (hopelijk is die nog intact) terug aankoppelen en dan éérst de encryptie op de D schijf uitschakelen. Als je die niet meer hebt, én de decryptie key is niet online in je MS account opgeslagen, dan heb je pech.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• dehardstyler
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:27:
`@Drardollan heb de key nergens opgeslagen, werd ook nergens gevraagd.. Windows 11 pro geintsallleerd.

@dehardstyler Krijg idd nergens een vraag of mogelijkheid om een sleutel in te voren, welke ik dus ook niet heb. Windows ziet de schijf wel.Alleen disk managment zegt dat hij encrypted is en manage-bde niet of unknown.

@Harold Finch voor repair bde heb je een sleutel nodig..

@ iedereen, ik zal even uitleggen wat ik precies heb gedaan:

Ik heb een dell workstation/desktop met een os schijf en een data schijf. PC is een i7-97000. Ik heb vervolgens de C schijf vervangen door een nieuwe en daar een compleet nieuw windows 11 pro opgezet. Daarvoor zat er ook al windows 11 op. De data schijf is niet uit de machine geweest en zit er al een paar jaar in. Dus simpel: de c schijf vervangen en de data schijf laten zitten en een nieuwe windows op de c schijf. Na de nieuwe installatie kijg ik dus de melding dat de bitlocker versleuteling op de d schijf niet compatibel is met mijn windows versie en dat ik het moet proberen te openen met een nieuwere windows versie.

Hier staat dus iets wat erop lijkt, maar ik zie daar geen oplossingen
Dit hele verhaal triggered mij wel trouwens: want je zei dat C ook versleuteld was. Heb je daarvan dan nu wel de sleutel of hebben we over 5 jaar weer een nieuw topic? :+ Puur even als check!

• Honore
@WeirdScience helaas.. oude schijf al opnieuw geinstalleerd en ook weer even teruggezet.. still smae problem.. helaas

@lordgandalf helaas niet ingelogd

• Honore
@dehardstyler sorry, ik heb nergens gezegd dat de c schijf ook versleuteld was.. er is mij nooit een sleutel gevraagd op te slaan/bewaren,,niet voor de C schijf en niet voor de D schijf.

Staat er nog wat in dit artikel waar je iets mee kunt? nieuws: BitLocker-herstelsleutel is in sommige gevallen nodig na maandupdate ...

@ iedereen... nogmaals dank voor al jullie tijd

• BrainCrash
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:47:
oude schijf al opnieuw geinstalleerd en ook weer even teruggezet.. still smae problem.. helaas
Ah ja, dan is het gewoon klaar.
Dan heb je alle informatie die in het Windows systeemaccount aanwezig was om je schijf te decrypten dus met die herinstallatie-actie vernietigd. Die data op je D is dan gewoon verloren.

Waarom trouwens direct overgaan tot opnieuw installeren van de oude schijf nadat je dit probleem al geconstateerd had? Je had toch gewoon de bestaande installatie kunnen bewaren en herstellen aangezien je in eerste instantie gestart was met een nieuwe primary SSD?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• WeirdScience
[quote]Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:47:
@WeirdScience helaas.. oude schijf al opnieuw geinstalleerd en ook weer even teruggezet.. still smae problem.. helaas

Hmmm..
Heb je mogelijk nog ergens informatie (b.v. een screenshot) waar je uit kan halen welke Windows versie je het laatst gebruikte met de voormalige C schijf? En dan ook nog de Windows License Key daarvan hebben om te gebruiken. En je pc weer helemaal hardwarematig terug configureren.

Ik typ simpelweg wat allemaal door mijn hoofd flitst.

[ Voor 3% gewijzigd door WeirdScience op 21-04-2026 16:22 ]

• Harold Finch
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:50:
@dehardstyler sorry, ik heb nergens gezegd dat de c schijf ook versleuteld was.. er is mij nooit een sleutel gevraagd op te slaan/bewaren,,niet voor de C schijf en niet voor de D schijf.
Dat je nooit een melding hebt gehad, betekent nog niet dat je schijf niet versleuteld was. Ik kwam er zelf toevallig recent achter dat mijn schijf versleuteld was met Bitlocker. Nooit een melding van gezien.

• BrainCrash
@WeirdScience :
Ik kan me niet voorstellen dat dat zou gaan werken.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat er sowieso een eenmalig random generated component gebruikt wordt bij het initieel genereren van de bitlocker encryptie key, naast de afhankelijkheid van de specifieke hardware componenten.. en dat wordt vervolgens in het useraccount (lokaal) opgeslagen (indien niet in het online MS account aanwezig).
Als je een tweede keer exact dezelfde windows installeert, met eenzelfde username, op dezelfde hardware, dan zal uiteraard een nieuw random component gebruikt worden voor die nieuwe bitlocker key.
Je krijgt dus onmogelijk een key waarmee je een eerdere bitlocker encryptie kunt ontsleutelen...
Dan zou het namelijk wel héél makkelijk zijn om oude hardware te decrypten.

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 21-04-2026 16:02 ]

• Honore
@BrainCrash helaas pas gemerkt NADAT ik de originele schijf al opnieuw had gebruikt..

• Honore
@Harold Finch C: is niet versleuteld

• Honore
hier nog een artikel hierover... https://www.windowscentra...or-some-pcs-heres-the-fix

kan iemand hier koek van maken?

• WeirdScience
@BrainCrash

But just if it would work.

Bij mijn laatste installatie waren mijn 2 schijven ook automatisch encrypted en kon ze zonder een key decrypten. Vandaar mijn voorgenoemde gedachte.

• BrainCrash
Nee, NU is je C-schijf niet versleuteld bedoel je. Dat is dan ook een nieuwe schijf met een nieuwe installatie.
Je oude C schijf van je oude installatie was dat hoogstwaarschijnlijk wel, samen met die D schijf dus.
Dat is het probleem. Je D schijf was versleuteld onder de oude installatie. Maar die had de benodigde key dus gewoon intern opgeslagen en werd automatisch gekoppeld bij opstarten.
Nu heb je een compleet nieuwe Windows install, maar zonder die oude bitlocker key kun je helaas écht niet bij die data meer komen.

Dat artikel waar je al verschillende keren naar linkt heeft er trouwens niks mee te maken.
Dat gaat over een update die in bepaalde uitzonderlijke gevallen fout gaat, en is dus iets compleet anders dan jouw probleem nu. En ook in dat geval móet je de recovery-key hebben om weer bij je data te kunnen komen.... en jij hebt geen recovery key van je oude installatie. Dus, helaas.

• BrainCrash
WeirdScience schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:10:
@BrainCrash
Bij mijn laatste installatie waren mijn 2 schijven ook automatisch encrypted en kon ze zonder een key decrypten. Vandaar mijn voorgenoemde gedachte.
Waren dat dan schijven die vóór die installatie ook al encrypted waren (via een oudere installatie), en kon je er daarna nog bij?
En zo ja: was dat dan niet gewoon toevallig omdat je bij beide installaties aangemeld was op hetzelfde MS account? Want dan kan Windows natuurlijk gewoon automatisch de keys uit je ingelogde account halen, lijkt me.

Als die schijven niet vooraf, maar tijdens de laatste installatie automatisch encrypted waren, dan is het logisch dat je ze daarna ook gewoon kunt decrypten.
Om bitlocker drives te decrypten die gewoon 'bij die installatie' horen, dus bekend en toegankelijk zijn, heb je immers ook geen key nodig. Van bitlocker drives waar je gewoon toegang toe hebt, kun je gewoon de encryptie uitschakelen naar wens. Zonder key in te moeten voeren.

Die (recovery) key is pas nodig als je systeem om wat voor reden je Bitlocker encrypted drive niet (meer) herkent. Dat kan dus bijvoorbeeld omdat ie van een eerdere systeeminstallatie afkomstig was.

• Honore
@BrainCrash dank voor je reactie

• Honore
@BrainCrash Nog 1 vraagje. Zelfs als ik die sleutel zou hebben, dan nog krijg ik nergens de mogelijkheid om die in te voeren. Het enige wat ik krijg is de melding: "De bitlocker versleuteling op dit station is niet compatibel met uw windows versie. Probeer het station te openen met een nieuwere windows versie." (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWnS2rPZ2g7iV1bsSwMvCHY83Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBjd8GP9pFrIiIC4Ttdmg0OY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Honore op 21-04-2026 17:30 ]

• dehardstyler
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:50:

Staat er nog wat in dit artikel waar je iets mee kunt? nieuws: BitLocker-herstelsleutel is in sommige gevallen nodig na maandupdate ...

@ iedereen... nogmaals dank voor al jullie tijd
Toch nog even voor de zekerheid: Dus zowel Disk Management als manage-bde / Bitlocker in Control Panel geven echt aan "Decrypted"? Ik wil er echt even voor zorgen dat je begrijpt waar je mee werkt hier, want wat eerder al door andere werd geschreven: de schijf kan alsnog aangeven dat deze wel Encrypted is en in een soort wachtstand staan. Ik zou nu echt even de bewuste keuze maken om wel of niet voor encryptie te gaan op die nieuwe C schijf en dan ook echt zorgen dat Bitlocker dus of helemaal uit of helemaal aan staat, inclusief jouw nieuwe Bitlocker key op papier of waar dan ook wat niet die PC is.

Voor wat betreft die link, zoals ik eerder stelde lijkt mij dit echt iets anders. Jij krijgt immers ook geen vraag voor een key.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:22
Er is een website met je bitlocker (recovery) keys: Find your BitLocker recovery key - Microsoft Support

Wat staat daar?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Honore
@dehardstyler
manage bde geeft:
[Data Volume]
De parameter is onjuist.

schijbeheer geeft : met bitlocker versleuteld (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTo37BdzgBkAASEs_HNfqz7xmhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfprrD7Xbt8GY4pyDBtoUhe2.jpg?f=fotoalbum_large

• dehardstyler
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:30:
@dehardstyler
manage bde geeft:
[Data Volume]
De parameter is onjuist.

schijbeheer geeft : met bitlocker versleuteld (zie foto)[Afbeelding]
Ik had het over je C schijf.

Ook raar dat je C schijf als Schijf 1 daar staat + een wat rare partities van 1.21GB, 9.65GB en 16MB, die kunnen ook allemaal nog weg (neem ik even aan, eerst backuppen etc etc.) Is dit een nieuwe installatie?
En dan zei je ook nog dat nu D dus een 1TB schijf is, dan wordt het helemaal mooi. Die kan ik niet verklaren eigenlijk? :P

[ Voor 3% gewijzigd door dehardstyler op 21-04-2026 17:40 ]

• Honore
@dehardstyler ok, sorry, de C: is zowel in schijfbeheer als in cmd niet encrypted. Waarschijnlijk vergis ik me met die 1TB van de d: , ik kan het anders ook niet verklaren

• BrainCrash
@Honore Wat voor editie van Windows 11 is dat die je nu nieuw geinstalleerd hebt, en wat voor installatie-medium heb je daarvoor gebruikt? (Waar komt die vandaan?)
Want zoals hierboven ook al genoemd: al die rare partities op het einde van je Schijf 1 zijn totaal niet gebruikelijk voor een cleane nieuwe Windows 11 install vanaf originele Microsoft installer media.

(overigens, offtopic.. vind ik het wel erg duf dat mensen het blijkbaar makkelijker vinden om een foto te maken van een beeldscherm, die foto via een mobiel apparaat vervolgens te gebruiken om te uploaden op het Tweakers forum om daar een bericht omheen te gaan typen.. terwijl diezelfde forumpagina waarschijnlijk gewoon op die PC van de foto in een browser al open staat.. ik zie dat echt tenenkrommend vaak hier gebeuren.. Soms zelfs nog met de Tweakers pagina in de taakbalk zichtbaar. Blijkbaar hebben veel mensen nooit gehoord van screen captures / printscreens / snipping tools? Enorm inefficient en omslachtig zo. Maar goed, tot zover even mijn rant terzijde).

• sdk1985
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:50:
@dehardstyler ok, sorry, de C: is zowel in schijfbeheer als in cmd niet encrypted. Waarschijnlijk vergis ik me met die 1TB van de d: , ik kan het anders ook niet verklaren
Bij twijfel controleer aankoop bon dan wel wat er fysiek op het product staat, er zit altijd wel een sticker/branding op. Kan ook zijn dat je met corruptie te maken hebt (wat dan mogelijk nog is op te lossen met speciale tools).

Verder zoals aangegeven, check eerst eens welke bitlockers keys in je microsoft account online staan opgeslagen. Kost je 5 minuten werk, weet je meteen waar je aan toe bent.

• Honore
@sdk1985 alle account gecheckt.. geen keys gevonden.. thx

• Honore
@BrainCrash windows 11 pro.. er stond al een windows 11 pro op en ik heb vanuit windows gekozen voor een compleet nieuwe install

Nog even voor de duidelijkheid.. ik heb de oude drive waar dus de "handshake" op stond nog en daar heb ik helaas ook een nieuwe clean install op gezet. Ik heb geprobeerd daar terug te gaan naar de vorige windows versie, maar dat is er niet, in windows. Ik heb op die schijf ook gezocht naar windows.old maar tevergeefs. Is het mogelijk om die oude C toch te herstellen naar de vorige windows versie ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat primair over Windows, dus ik verplaats even van Privacy en beveiliging naar de Windows-buren. En verwijder 'Help' uit de titel, die reserveer ik liever voor letterlijk levensgevaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• BrainCrash
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:36:
@BrainCrash windows 11 pro.. er stond al een windows 11 pro op en ik heb vanuit windows gekozen voor een compleet nieuwe install

Nog even voor de duidelijkheid.. ik heb de oude drive waar dus de "handshake" op stond nog en daar heb ik helaas ook een nieuwe clean install op gezet. Ik heb geprobeerd daar terug te gaan naar de vorige windows versie, maar dat is er niet, in windows. Ik heb op die schijf ook gezocht naar windows.old maar tevergeefs. Is het mogelijk om die oude C toch te herstellen naar de vorige windows versie ?
Je bent niet helemaal duidelijk met je terminologie..
"Clean install" betekent bij mij (en vele anderen) bijvoorbeeld: Partities verwijderen, Windows setup runnen via een bootable installatie-medium, en vanaf scratch de Windows opnieuw installeren, waaronder bijvoorbeeld aanmaken van nieuwe partities. Effectief dus op een compleet lege disk/partitie. Er is dan GEEN ENKELE referentie meer aanwezig naar de data die er eerst op stond.
Iets als "vorige windows versie herstellen" bestaat niet bij "clean install".
Als je echter vanuit de desbetreffende windows, Windows eroverheen opnieuw geinstalleerd hebt, dan blijven er een hoop oude bestanden staan.. en kun je vaak kiezen om je oude programma's en/of documenten te laten staan of mee te nemen, Maar dat is dan dus geen "clean install" zover ik het zou benoemen.

In je allereerste bericht had je het ook over een "nieuwe SSD" en een "verse Windows", maar nu zeg je dat daar ook al een Windows 11 Pro op stond..?? Dat is dus ook tegenstrijdig.

Ik begrijp dat je dus helemaal geen bootable installatie-medium gebruikt hebt om te installeren?
Weet je wel wat voor editie van Windows erop staat dan?
Is het een originele clean source van Microsoft? Retail? OEM? VLK? Of een customized Windows install van de PC fabrikant bijvoorbeeld? Eentje van Dell bijvoorbeeld?
En welke release versie van Windows is het? (yyHx formaat), en is dat nu gelijk aan wat je eerst had?
Daar kan in theorie allemaal het verschil al in zitten..

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Niet te lang meer mee klooien, dit ga je niet meer gefixed krijgen. Gewoon de data schijf opnieuw partitioneren en bitlocker niet meer aanzetten. Vervolgens de data terugzetten van je backup.

Tenzij... je een oude image backup heb van je oude C-schijf. Dan kun je nog proberen die terug te zetten op je oude schijf en zo de 'oorspronkelijke' situatie herstellen (daarna bitlocker op D uitzetten en het proces uit laten draaien, vervolgens kun je weer de nieuwe schijf met de verse windows aansluiten).

• dehardstyler
BrainCrash schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:19:
[...]

Je bent niet helemaal duidelijk met je terminologie..
"Clean install" betekent bij mij (en vele anderen) bijvoorbeeld: Partities verwijderen, Windows setup runnen via een bootable installatie-medium, en vanaf scratch de Windows opnieuw installeren, waaronder bijvoorbeeld aanmaken van nieuwe partities. Effectief dus op een compleet lege disk/partitie. Er is dan GEEN ENKELE referentie meer aanwezig naar de data die er eerst op stond.
Iets als "vorige windows versie herstellen" bestaat niet bij "clean install".
Als je echter vanuit de desbetreffende windows, Windows eroverheen opnieuw geinstalleerd hebt, dan blijven er een hoop oude bestanden staan.. en kun je vaak kiezen om je oude programma's en/of documenten te laten staan of mee te nemen, Maar dat is dan dus geen "clean install" zover ik het zou benoemen.

In je allereerste bericht had je het ook over een "nieuwe SSD" en een "verse Windows", maar nu zeg je dat daar ook al een Windows 11 Pro op stond..?? Dat is dus ook tegenstrijdig.

Ik begrijp dat je dus helemaal geen bootable installatie-medium gebruikt hebt om te installeren?
Weet je wel wat voor editie van Windows erop staat dan?
Is het een originele clean source van Microsoft? Retail? OEM? VLK? Of een customized Windows install van de PC fabrikant bijvoorbeeld? Eentje van Dell bijvoorbeeld?
En welke release versie van Windows is het? (yyHx formaat), en is dat nu gelijk aan wat je eerst had?
Daar kan in theorie allemaal het verschil al in zitten..
Dit vat het voor mij wel redelijk samen. Zeker door die rare partitietabel, schijf D die 1TB zou moeten zijn maar eigenlijk 2TB is en de C schijf die als Schijf 1 wordt gevonden. Dit is, met alle respect, gewoon een puinhoop.

Eerst nou even zorgen dat je data veilig is van wat er nog van over is, op een andere schijf dan de 2 waar het nu over gaat. Dan alles clean, elke sector op die 2 schijven moet vrij en beschrijfbaar zijn. Dit kan je simpel doen in die Windows setup. Alles weggooien, net zolang tot er 2 schijven staan: 1 van 238GB en 1 van 1863GB, beide met de volledige 238GB en 1863GB als niet-toegewezen ruimte (ik gok dat het zo heet in Nederlands, ik installeer het altijd in het Engels.) Dan installeer je het helemaal opnieuw op die schijf van 238GB en dan heb je gewoon 1 partitie van 238GB.

Dan na de installatie even Disk Management openen en de "Simpele" wizard doorlopen om je D schijf van 1 partite van 1863GB te voorzien. Dan nog even langs manage-bde om te verifiëren dat voor beide schijven Bitlocker uitstaat. Bij D kan je daarvan uit gaan omdat er geen eens een partitie opstond tijdens de installatie, maar bij C kan dat toch weer in die wachtstand staan. Check dat dus even, alsnog ook voor D. Het is gratis.

Dit is hoe ik nu even verder zou gaan. Dit betekent dan wel dat je de data op D dus echt kwijt bent, maar ik ben bang dat het toch daar op neer gaat komen.

Ik weet trouwens niet of je weet hoe je een Windows stick maakt, maar aangezien ik nu toch aan het typen ben:

1. Download even Rufus, de portable versie is prima, hoef je het ook niet te installeren: https://rufus.ie/en/
2. Download de Windows ISO: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11
3. USB stick in de computer.
4. Rufus openen en dan is de USB stick automatisch al geselecteerd, check toch even of het de goede is.
5. Dan de Windows ISO selecteren.
6. Dan krijg je wat vragen waarbij Rufus het installeren van Windows 11 een stuk makkelijker maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b66BqXZU2tCYm3nHVHtJe7xscJw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xvsGiKrwZjuPOAkmcjxzsq6v.png?f=user_large

A. De eerste laat ik altijd uit staan. Maar als je een oude PC hebt, is dit wel handig om aan te zetten.
B. Die wel aanklikken
C. Die ook, en naam ingeven.
D. Set regional, kan. Mij om het even. :)
E. Deze zeker aanzetten, scheelt weer wat kliks.
F. Deze ook als je geen Bitlocker wil. (Nog steeds checken na installatie, het is gratis.)

Dan stickie laten maken en gaan. Ik zou echt even opnieuw beginnen. Succes! :)

• WeirdScience
BrainCrash schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:28:
[...]

Als die schijven niet vooraf, maar tijdens de laatste installatie automatisch encrypted waren, dan is het logisch dat je ze daarna ook gewoon kunt decrypten.
Om bitlocker drives te decrypten die gewoon 'bij die installatie' horen, dus bekend en toegankelijk zijn, heb je immers ook geen key nodig. Van bitlocker drives waar je gewoon toegang toe hebt, kun je gewoon de encryptie uitschakelen naar wens. Zonder key in te moeten voeren.
Wat u hier heeft omschreven, dat was inderdaad gelijk aan mijn situatie.

Uw uitleg is voor mij nu helder. (y)

• The_Doman
  • Nu online
The_Doman schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:28:
Je kan eens opstarten van een uitgebreide WinPe USB en zien wat deze aangeeft?
Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE.
Deze gebruikt een oudere versie van Windows 11 en kan bitlocker benaderen/ontsleutelen als je de key hebt.
Al eens opgestart daarmee?
Die laatste Hiren’s BootCD PE (1.0.8) gebruikt Windows 11 build 22621.

• sdk1985
Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:26:
@sdk1985 alle account gecheckt.. geen keys gevonden.. thx
Yes maar sla het andere punt over de corrupte partitietabel niet over. Als je inderdaad een 1TB ssd hebt die nu als 2 TB wordt weergegeven dan kun je proberen de partitie tabel te repareren en mogelijk al je problemen oplossen. Aangezien je aangeeft geen bitlocker keys in je microsoft account te hebben wordt die oorzaak steeds waarschijnlijker.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Honore schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:09:
hier nog een artikel hierover... https://www.windowscentra...or-some-pcs-heres-the-fix

kan iemand hier koek van maken?
Neen, dit is niet het probleem waar jij hier mee te maken hebt. Als, en dat is een belangrijke als, het BitLocker is, dan was je oude C: schijf ook encrypted. De unlock key, niet de recovery key, voor je D: partitie stond enkel en alleen op je C: schijf, niet in je TPM. Dit doet Windows voor niet-systeemschijven die automatisch moeten ontgrendellen na het opstarten, en een vereiste om dat mogelijk te maken is dat de systeemschijf zelf wel beschermd is met een sleutel in de TPM.

Omdat je die schijf reeds geformateerd hebt, zou in geval dat de D: schijf effectief met BitLocker beschermd is, de enige oplossing nog zijn de herstelsleutel gebruiken. Maar die kan je om een onbekende reden niet ingeven, en krijg je ook niet terug gevonden.

Je schrijft trouwens dat je reeds in je online accounts hebt gekeken, maar herinner je je ook dat je een account aan Windows gekoppeld had?

Sowieso opmerkelijk dat een oude Windows installatie BitLocker actief zou hebben. Hoewel Microsoft dit in 25H2 standaard aan zet, is dat enkel en alleen voor nieuwe installaties, en zou dat niet retroactief toegepast mogen worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Honore
Dank tweakers voor al jullie tips.. Ik ben door iemand van tweakers benaderd met mogelijke hulp.. als dat iets oplevert dan laat ik het hier nog even weten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Niemand van Tweakers zelf benaderd je zomaar uit naam van Tweakers. Hooguit iemand die hier gewoon, net als jou, post. Let heel goed op met betalingen/je data aan anderen overhandigen...

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:42

Blokker_1999

Full steam ahead

Umbrah schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:26:
Niemand van Tweakers zelf benaderd je zomaar uit naam van Tweakers. Hooguit iemand die hier gewoon, net als jou, post. Let heel goed op met betalingen/je data aan anderen overhandigen...
Denk dat ik de inhoud van zijn volgende topic op dit forum al kan raden.

Niet enkel betalingen trouwens, gewoon al controle van je computer aan iemand anders geven, gewoon al iets downloaden wat een vreemde "helpende" hand aanbiedt en dat uitvoeren kan al nefaste gevolgen hebben.

Iemand die wenst te helpen kan dat ook gewoon hier, publiekelijk aanbieden. Daarvoor moet men je niet via een privaat bericht benaderen. We drijven net op publieke kennis en elkaar helpen, maar ook van elkaar leren. Iemand die aanbiedt van je zomaar even te helpen in een privaat bericht zal altijd moeilijk te vertrouwen zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Honore
Dank voor jullie waarschuwingen mensen, ik was me al bewust van de risico's.

• The_Doman
  • Nu online
sdk1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:22:
Yes maar sla het andere punt over de corrupte partitietabel niet over. Als je inderdaad een 1TB ssd hebt die nu als 2 TB wordt weergegeven dan kun je proberen de partitie tabel te repareren en mogelijk al je problemen oplossen. Aangezien je aangeeft geen bitlocker keys in je microsoft account te hebben wordt die oorzaak steeds waarschijnlijker.
Inderdaad, in dit soort gevallen met disk/partitie problemen is het zeker raadzaam ook met meer geavanceerde partitie/recovery tools te kijken wat deze aangeven.

• Honore
Het is uiteindelijk niet gelukt en ik heb de schijf geformatteerd en opnieuw gebruikt. Dank voor jullie tijd en tips. Volgende keer zal ik beter opletten
Pagina: 1