BrainCrash schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:19:
[...]
Je bent niet helemaal duidelijk met je terminologie..
"Clean install" betekent bij mij (en vele anderen) bijvoorbeeld: Partities verwijderen, Windows setup runnen via een bootable installatie-medium, en vanaf scratch de Windows opnieuw installeren, waaronder bijvoorbeeld aanmaken van nieuwe partities. Effectief dus op een compleet lege disk/partitie. Er is dan GEEN ENKELE referentie meer aanwezig naar de data die er eerst op stond.
Iets als "vorige windows versie herstellen" bestaat niet bij "clean install".
Als je echter vanuit de desbetreffende windows, Windows eroverheen opnieuw geinstalleerd hebt, dan blijven er een hoop oude bestanden staan.. en kun je vaak kiezen om je oude programma's en/of documenten te laten staan of mee te nemen, Maar dat is dan dus geen "clean install" zover ik het zou benoemen.
In je allereerste bericht had je het ook over een "nieuwe SSD" en een "verse Windows", maar nu zeg je dat daar ook al een Windows 11 Pro op stond..?? Dat is dus ook tegenstrijdig.
Ik begrijp dat je dus helemaal geen bootable installatie-medium gebruikt hebt om te installeren?
Weet je wel wat voor editie van Windows erop staat dan?
Is het een originele clean source van Microsoft? Retail? OEM? VLK? Of een customized Windows install van de PC fabrikant bijvoorbeeld? Eentje van Dell bijvoorbeeld?
En welke release versie van Windows is het? (yyHx formaat), en is dat nu gelijk aan wat je eerst had?
Daar kan in theorie allemaal het verschil al in zitten..
Dit vat het voor mij wel redelijk samen. Zeker door die rare partitietabel, schijf D die 1TB zou moeten zijn maar eigenlijk 2TB is en de C schijf die als Schijf 1 wordt gevonden. Dit is, met alle respect, gewoon een puinhoop.
Eerst nou even zorgen dat je data veilig is van wat er nog van over is, op een andere schijf dan de 2 waar het nu over gaat. Dan alles clean, elke sector op die 2 schijven moet vrij en beschrijfbaar zijn. Dit kan je simpel doen in die Windows setup. Alles weggooien, net zolang tot er 2 schijven staan: 1 van 238GB en 1 van 1863GB, beide met de volledige 238GB en 1863GB als niet-toegewezen ruimte (ik gok dat het zo heet in Nederlands, ik installeer het altijd in het Engels.) Dan installeer je het helemaal opnieuw op die schijf van 238GB en dan heb je gewoon 1 partitie van 238GB.
Dan na de installatie even Disk Management openen en de "Simpele" wizard doorlopen om je D schijf van 1 partite van 1863GB te voorzien. Dan nog even langs manage-bde om te verifiëren dat voor beide schijven Bitlocker uitstaat. Bij D kan je daarvan uit gaan omdat er geen eens een partitie opstond tijdens de installatie, maar bij C kan dat toch weer in die wachtstand staan. Check dat dus even, alsnog ook voor D. Het is gratis.
Dit is hoe ik nu even verder zou gaan. Dit betekent dan wel dat je de data op D dus echt kwijt bent, maar ik ben bang dat het toch daar op neer gaat komen.
Ik weet trouwens niet of je weet hoe je een Windows stick maakt, maar aangezien ik nu toch aan het typen ben:
1. Download even Rufus, de portable versie is prima, hoef je het ook niet te installeren:
https://rufus.ie/en/
2. Download de Windows ISO:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11
3. USB stick in de computer.
4. Rufus openen en dan is de USB stick automatisch al geselecteerd, check toch even of het de goede is.
5. Dan de Windows ISO selecteren.
6. Dan krijg je wat vragen waarbij Rufus het installeren van Windows 11 een stuk makkelijker maakt:
A. De eerste laat ik altijd uit staan. Maar als je een oude PC hebt, is dit wel handig om aan te zetten.
B. Die wel aanklikken
C. Die ook, en naam ingeven.
D. Set regional, kan. Mij om het even.
E. Deze zeker aanzetten, scheelt weer wat kliks.
F. Deze ook als je geen Bitlocker wil. (Nog steeds checken na installatie, het is gratis.)
Dan stickie laten maken en gaan. Ik zou echt even opnieuw beginnen. Succes!