Vraag

• nigelavalon
  • Registratie: April 2026
  • Nu online
Wij willen 3 airco's (multi split) laten plaatsen in ons huis, maar ik ben benieuwd of het technisch mogelijk is wat ik in gedachten heb voordat ik partijen ga benaderen.

Misschien heeft 1 van jullie wel een andere mogelijkheid die misschien beter is.

Op het dak bij de enige rechte kamer de buitenunit en dan met 2 vertakkingen naar beneden naar de 1e slaapkamer (blauwe muur) en deze doortrekken naar de babykamer (roze muur). De andere vertakking naar de keuken.

Met name over de verbinding tussen de 2 kamers twijfel ik of dat zo mogelijk is of dat er 2 aparte leidinggootjes moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtplbjsvB5QF9-lFyQY5f2nEQhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjcEfSMtS7wHxP0aMZX5y0ph.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gV9B8G416nW4SeRIydCZd1vIfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dp1SSSOcfuX4KzHKAMoMjqSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jlw10knil5DpOS4Uu3yo1408fpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWR9tmMVOWOeD31FohyI4E6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o33ZMzHCl0KQIcvs6vwtpX33V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mL07rYinsIMQGVDRkZrHhhuO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjdTDkOHZ3ZXiAXOEMFcBo_I3Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9Ipxtt1s8ySSI9fM5Xftrfx.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor graag of er iemand is die er meer over kan vertellen! :)

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Probeer de airco's wat meer van je muur te monteren, het liefst in het midden van de muur. Dat is beter voor de luchtcirculatie.

Bij je buren kan het, dus waarom niet bij jou? Bij multisplit zal de goot breder worden, maar blijft nog steeds een goot.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit kan prima, alleen zal de goot boven de binnenunit langs lopen. Diengevolgen zul je ook te maken krijgen met de zogenaamde condenspompjes helaas, omdat de leiding en afvoer boven je binnenunit loopt.

Het is dus ook niet zo dat de binnenunit die aan de roze muurt hangt aangesloten wordt aan de binnenunit in de groene kamer. Dat zijn aparte leidingen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48
De installateur die het bij ons geïnstalleerd heeft, heeft een T-splitsing gemaakt. Ik vermoed dat dit bij jou ook mogelijk is in de slaapkamer; hierdoor heb je maar 1 set gasleidingen van de slaapkamer naar buiten en zou dat moeten passen in de goot.

Wel is het een redelijke afstand voor de condensafvoer, is daar afschot mogelijk? Anders moet je met een pompje gaan werken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hebt dan wel in beide binnenunits condenspompen nodig, die maken lawaai en gaan 100% zeker een keer stuk. Daarnaast mogelijk wat vibraties/gebrom op je dak, want ik zie bij de buren alleen bigfoots. Als het echt op deze manier moet dan zou ik wellicht vragen om COMBI refco condenspompen en niet die vreselijke Aspen Mini Lime die ik nu heb. Irritant lawaai bij koelen elke 5 minuten.

De buitenunit wil je niet op de grond hebben staan? Want dat zou de beste optie zijn voor condensafvoer op afschot (geen pompen) en tegen trillingen. Plus eenvoudiger onderhoud.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Paul schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:17:
De installateur die het bij ons geïnstalleerd heeft, heeft een T-splitsing gemaakt. Ik vermoed dat dit bij jou ook mogelijk is in de slaapkamer; hierdoor heb je maar 1 set gasleidingen van de slaapkamer naar buiten en zou dat moeten passen in de goot.

Wel is het een redelijke afstand voor de condensafvoer, is daar afschot mogelijk? Anders moet je met een pompje gaan werken.
Wat voor units zijn dat? Units voor consumenten hebben eigenlijk altijd een eigen set leiding per binnenuit.

De goot kan natuurlijk wel gewoon een T stuk op (daar passen wel 4 leidingen in).. maar de leidingen doorgaans niet.
stin00 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:20:
De buitenunit wil je niet op de grond hebben staan? Want dat zou de beste optie zijn voor condensafvoer op afschot (geen pompen) en tegen trillingen. Plus eenvoudiger onderhoud.
De goten zouden met de buitenunit op de grond nog steeds op dezelfde plek lopen..? Ik zie niet in hoe dit een verschil zou maken buiten dat de TS vermoedelijk wel met een vergunningsplicht te maken zou krijgen als hij dat ding daar op de grond laat zetten. Als het al mag.. lijkt me zo te zien gemeentegrond..?

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 20-04-2026 15:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:08
de goot onder je unit door gaat niet mooi worden, gemiddeld moet een airco 15 cm van het plafond af hangen voor genoeg lucht aanvoer.

je kan de airco op het dak plaatsen maar ik zou zeker werken met sterke rubberen blokken om zo veel mogelijk de trilling op te vangen.

Ook moet je de leiding zo laten aflopen dat het water door de buis heen kan en naar buiten kan, dat afschot zal mogelijk zichtbaar zijn.

je kan de afwatering naar beneden laten lopen zodat je niet perse met een pomp hoeft te werken en je het afvoert met de zwaartekracht. maar waar je leidingen last (afvoer leiding vooral) kan het gaan lekken houdt hier rekening mee..

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48
Glashelder schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:22:
Wat voor units zijn dat? Units voor consumenten hebben eigenlijk altijd een eigen set leiding per binnenuit.
Gewoon, Panasonic units van een webwinkel (CU‐2Z41TBE + CS-TZ25WKEW + CS-TZ20WKEW). Mogelijk vergis ik me en heeft hij leidingen verlengd ipv samengevoegd, ik kan zo niet bij de plek waar dat gedaan is; ik weet wel zeker dat hij op die plek gesoldeerd heeft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• stin00
  • Niet online
maubaan schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:32:
je kan de airco op het dak plaatsen maar ik zou zeker werken met sterke rubberen blokken om zo veel mogelijk de trilling op te vangen.
Je hebt vooral massa nodig om trillingen weg te nemen. Rubberen bigfoots worden bijvoorbeeld in de winter heel erg stug door lage temperaturen en kunnen dan trillingen versterken. Dus als hij gaat verwarmen kan er in de winter behoorlijk wat getril/gebrom aan het dak worden doorgegeven.
je kan de afwatering naar beneden laten lopen zodat je niet perse met een pomp hoeft te werken en je het afvoert met de zwaartekracht. maar waar je leidingen last (afvoer leiding vooral) kan het gaan lekken houdt hier rekening mee..
De buren hebben zo te zien ook gewoon 2 lelijke condensafvoerslangen naast de regenpijp bungelen die condenswater op de grond lozen. Dus daar zijn genoeg mogelijkheden :+

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Paul schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:35:
[...]
Gewoon, Panasonic units van een webwinkel (CU‐2Z41TBE + CS-TZ25WKEW + CS-TZ20WKEW). Mogelijk vergis ik me en heeft hij leidingen verlengd ipv samengevoegd, ik kan zo niet bij de plek waar dat gedaan is; ik weet wel zeker dat hij op die plek gesoldeerd heeft.
De CU‐2Z41TBE heeft 4 aansluitingen, dus 2 leidingen per binnenunit. Je kan dat natuurlijk in één goot verstoppen mits de goot groot genoeg is.

Er zijn wel units met één set leidingen voor meerdere binnenunits(mitsubishi electric uit mijn hoofd), maar die zijn schaars.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nigelavalon
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:22:
[...]

De goot kan natuurlijk wel gewoon een T stuk op (daar passen wel 4 leidingen in).. maar de leidingen doorgaans niet.

[...]

De goten zouden met de buitenunit op de grond nog steeds op dezelfde plek lopen..? Ik zie niet in hoe dit een verschil zou maken buiten dat de TS vermoedelijk wel met een vergunningsplicht te maken zou krijgen als hij dat ding daar op de grond laat zetten. Als het al mag.. lijkt me zo te zien gemeentegrond..?
Dat is inderdaad gemeentegrond en dus niet mogelijk om daar de unit te plaatsen, dus het dak is de enige oplossing in ons geval.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe goed is het dakleer? Veel monteurs (oa ook voor zonnepanelen) willen liever niets plaatsen op dakleer.Vanwege de kans op lekkage.

• stin00
  • Niet online
Blasterxp schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:06:
Hoe goed is het dakleer? Veel monteurs (oa ook voor zonnepanelen) willen liever niets plaatsen op dakleer.Vanwege de kans op lekkage.
Ach dat maakt veel airco boeren weinig uit hoor. De buitenunit staat er gewoon los op en alle gevolgen zijn voor de klant. Daarnaast doet vrijwel niemand een WPAC berekening.. de buitenunit van de buren staat ook veel te dicht op de erfgrens, die voldoen 100% zeker niet aan de geluidsnormen. Maargoed prima precedent voor TS om het ook zo te doen.

• nigelavalon
  • Nu online
Blasterxp schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:06:
Daar vraag je me wat..

Ik wil sowieso een gerenommeerd lokaal installiebedrijf de plaatsing laten doen. Bij de meeste kleine "aircoboertjes" heb ik toch wel het idee dat ze het er maar op knallen om door te gaan naar de volgende

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

stin00 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:14:
[...]

Ach dat maakt veel airco boeren weinig uit hoor. De buitenunit staat er gewoon los op en alle gevolgen zijn voor de klant. Daarnaast doet vrijwel niemand een WPAC berekening.. de buitenunit van de buren staat ook veel te dicht op de erfgrens, die voldoen 100% zeker niet aan de geluidsnormen. Maargoed prima precedent voor TS om het ook zo te doen.
M.b.t. die WPAC is precies wat ik dacht toen ik het raam van de buren zag op de eerste foto, toen zag ik de goot die impliceerde dat de buren daar ook wat hadden staan en de foto dat de buren daar inderdaad ook een buitenunit hebben staan maakt het af.
Niemand geeft wat om geluid voor/tijdens/bij installatie ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat dakleer is in deze situatie geen probleem. Als die unit net zo is aangelegd als bij de buren dan til je dat ding zo opzij. Been there, done that.. ;)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:42
Je kunt niet met 2 leidingsets door een unit heen zoals op de foto.
De goot zou eronder kunnen maar das niet mooi.
Erboven langs kan, maar dan condenspompjes.

Wel best een lastige klus, is al hoog en dan al dat leidingwerk en veel leidingen in de goot.
De goot langs de gevel kan eventueel 100mm voor 3 leiding-sets en dan verjongen naar 77mm voor de huiskamer
Pagina: 1