Samsung Wasdroger kapot - advies ivm nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:53
Mijn Samsung Wasdroger DV80TA220AE, functioneert sinds een kleine week niet meer.
Coolblue monteur is langs geweest, de compressor is kapot.
Ik mag een nieuwe droger uitzoeken, eventueel bij betalen voor een duurdere.

Het bedrag waar ik voor mag uitzoeken is 749,-.

Omdat de Samsung een filter had met erg kwetsbare "vinnen" en deze ook niet uit het apparaat was te halen om 'm goed schoon te maken, denk ik niet dat ik een nieuwe Samsung wil.

Ik ben beperkt tot mijn keuze bij coolblue, maar dat vind ik geen probleem, ik heb nooit issues gehad met hun services.

Heeft er iemand hier ervaring met drogers / kunnen ze een goede adviseren?

Los van 8kg vulgewicht en een uitneembare vochtbak heb ik geen bijzondere voorkeuren op dit moment.

Dank!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:37

ettie1990

PSN:ettiesick

wat zijn je keuzes dan bij Coolblue?

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:54
Je hebt het over een compressor. Wil je weer een warmtepompdroger? Voor zover ik weet hebben de meesten daarvan trouwens wel lamellen die je er niet zo even uit haalt bij de warmtewisselaar.

[ Voor 48% gewijzigd door NESFreak op 20-04-2026 10:57 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb een AEG. Erg blij mee.
Vrijwel alle warmtepompdrogers zijn een stuk vatbaarder voor "vollopen met stof" over de jaren heen.
En dan heb ik het niet over de standaard filters die je kan schoonmaken, maar ook over de warmtewisselaar bijvoorbeeld.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
Hier ook een AEG-droger (warmtepomp), ben er ook blij mee.
Veel stiller (en zuiniger) dan mijn vorige (condens)droger.
Grootste nadeel van warmtepompdrogers t.o.v. condensdrogers is dat de programma's langer duren. Daardoor duurt een gemiddeld droogprogramma vaak langer dan een gemiddeld wasprogramma. Waardoor de wasmachine al weer klaar is, terwijl de droger nog bezig is.

1st world problems...

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• naenee
Ik kwam deze ook tegen: https://www.coolblue.nl/p...-tea-528-wp-ecospeed.html

Deze heeft een soort filter voor de vinnen, dat zou het issue kunnen voorkomen?
https://image.coolblue.nl/max/2048xauto/products/2137656

@ettie1990 - Eigenlijk elke tot 1000 euro ongeveer denk ik.
@NESFreak - Dat is de enige soort waar ik mee bekend ben, zijn er andere types? Ik zal eens verder kijken.
@GarBaGe - Dat is precies wat ik bedoelde, de warmtewisselaar, ik gebruikte denk ik de verkeerde term.
@CappieL - Programma's die lang duren vind ik niet erg, ik was met de huidige 3 uur gewend, er is zelden haast.

• GarBaGe
  • Nu online
CappieL schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:18:
...
Grootste nadeel van warmtepompdrogers t.o.v. condensdrogers is dat de programma's langer duren. ...
Dit komt ook omdat een warmtepomp minder warm wordt dan een elektrisch verwarmingselement.
Hierdoor gaat het droger langzamer.
Aan de andere kant, de hogere temperatuur in de klassieke droger geeft eerder weer problemen zoals het krimpen van kleding.

• NESFreak
naenee schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:30:

@ettie1990 - Eigenlijk elke tot 1000 euro ongeveer denk ik.
@NESFreak - Dat is de enige soort waar ik mee bekend ben, zijn er andere types? Ik zal eens verder kijken.
@GarBaGe - Dat is precies wat ik bedoelde, de warmtewisselaar, ik gebruikte denk ik de verkeerde term.
@CappieL - Programma's die lang duren vind ik niet erg, ik was met de huidige 3 uur gewend, er is zelden haast.
Er zijn 4 typen drogers:
  • Warmtepompdrogers
  • Condensdrogers
  • Luchtafvoerdrogers
  • Gasdrogers
Warmtepomp en condens drogers hebben een condens bak of afvoer om het water op te vangen/af te voeren.

Gas en luchtafvoerdrogers hebben zo'n grote slag naar buiten nodig waar al het lint en warme lucht mee weggeblazen word. Als ze dit niet goed kwijt kunnen, dan fikken ze je huis af. Dezen worden hier eigenlijk niet meer verkocht, maar ken je misschien nog van vroeger. Bovendien heeft een gasdroger een gasaansluiting nodig.

Een warmtepompdroger kan in elk stopcontact (omdat ie zo zuinig is).

Een condensdroger is sneller dan een warmtepomp droger, en goedkoper in aanschaf, maar verbruikt zoveel stroom dat ie een eigen stroomgroep nodig heeft.

• GarBaGe
  • Nu online

...
Ik ken dit filter type niet.
Wellicht dat het helpt....
Het probleem is een intrisiek probleem van de droger.
Om goed en snel te kunnen drogen, moet er een grote hoeveelheid lucht door de was heen.
Maar... als je teveel filters hebt met kleine gaatjes, werkt dit enorm restrictief voor het droogvermogen van je droger.
Je moet een keuze maken tussen niet teveel filteren (zodat het drogen snel genoeg gaat) en niet te weinig filter (zodat je droger op termijn verstopt raakt).
Of je moet om de 3-5 jaar ff je droger uit elkaar halen en de warmtewisselaar ff goed schoonmaken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben een Bosch met zo'n filter, al een jaar of 7 en de warmtewisselaar is hier na al die tijd nog gewoon schoon. Dus ja, ik denk wel dat dat helpt :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

GarBaGe schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:53:
[...]

Ik ken dit filter type niet.
Heeft Miele ook, zij noemen het een sokkelfilter. Oh wacht, plaatje dat je laat zien is ook van Miele :-P

Ik heb juist bewust voor Miele gekozen vanwege de vele filters. Kwestie van goed bijhouden denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 20-04-2026 12:00 ]

• naenee
@NESFreak - Ok, warmtedroger it is. Coolblue geeft ook aan dat ze die alleen verkopen.
@Glashelder - Mag ik vragen welk model jullie hebben?
@de Peer - idd. Sokkelfilter, die naam kwam ik ook tegen. Lijkt iig beter dan niets en als @Glashelder dit al 7 jaar gebruikt, praktisch voor de lange termijn.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is een Bosch WTH83000NL/08.

Dit is het filter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKIGvo2GRubeGLPFPh4yGVIafwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAZe410ZmddVo2J4FYrOXrA6.jpg?f=fotoalbum_large

En de warmtewisselaar na 7 jaar. Het filter heb ik in die jaren denk ik iets van 4 of 5 keer schoongemaakt. De warmtewisselaar nog nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKaef65OEel_nW8m28xmKgH6Ikw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqLopUwtzrflzw7KE2MKvtDb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door Glashelder op 20-04-2026 13:26 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• naenee
@Glashelder Dank, dat ziet er erg goed uit. Hebben jullie huisdieren? Wij hebben een hond, dus die produceert wat meer haar dan wij als mens, maar ik moet zeggen dat ik in het filter nog nooit echte haren heb gezien, mogelijk te groot. Okay, het ziet er naar uit dat warmtepomp drogers allen een vergelijkbare warmtewisselaar gebruiken en om het schoon te houden heb ik 3 opties:

1. zelf aan rommelen met een borstel = vragen om ellende, dat had ik met mijn oude, werkte zelden echt goed.
2. het water van een was hergebruiken om het schoon te laten spuiten, klinkt niet erg betrouwbaar = weer een extra "actieve" optie die stuk kan gaan.
3. passief filter die ik schoon kan maken.

Optie 3 klinkt het beste, zal even kijken of ik een shortlist kan maken. Dank allemaal.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zeker, drie katten die behoorlijk wat haar in huis loslaten.

• naenee
Glashelder schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:41:
Zeker, drie katten die behoorlijk wat haar in huis loslaten.
Mooi, 3 katten = wat meer dan 1 middelgrote hond denk ik, dus dat zit wel goed :)

• NESFreak
naenee schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:40:
@Glashelder Dank, dat ziet er erg goed uit. Hebben jullie huisdieren? Wij hebben een hond, dus die produceert wat meer haar dan wij als mens, maar ik moet zeggen dat ik in het filter nog nooit echte haren heb gezien, mogelijk te groot. Okay, het ziet er naar uit dat warmtepomp drogers allen een vergelijkbare warmtewisselaar gebruiken en om het schoon te houden heb ik 3 opties:

1. zelf aan rommelen met een borstel = vragen om ellende, dat had ik met mijn oude, werkte zelden echt goed.
2. het water van een was hergebruiken om het schoon te laten spuiten, klinkt niet erg betrouwbaar = weer een extra "actieve" optie die stuk kan gaan.
3. passief filter die ik schoon kan maken.

Optie 3 klinkt het beste, zal even kijken of ik een shortlist kan maken. Dank allemaal.
Haren komen in principe sowieso toch niet bij de warmtewisselaar in de buurt? Ik heb zelf een AEG, en voor bij het deurtje heeft die het normale filter je na elke droogbeurt even moet leeghalen. Die vangt alle haren.
YouTube: How to Clean the Lint Filter in Your Tumble Dryer | AEG

Alleen het fijnste stof komt daar doorheen, maar het meeste spoelt vervolgens met al het condenswater weer van van de warmtewisselaar af. Die hoef je als alles goed werkt eigenlijk nooit schoon te maken.

• naenee
@NESFreak - Klopt helemaal, ik denk dat ik voor deze ga, overleg het hier nog even, mogelijk is de dichte deur iets wat mijn vrouw niet aanspreekt, maar voor de rest ziet het er goed uit.

https://www.coolblue.nl/p...-tea-528-wp-ecospeed.html

• Denman
  • Registratie: November 2001
Wij hebben een Miele warmtepompdroger van zo'n 10 jaar oud en die (* Denman klopt af) heeft in al die jaren ook probleemloos gewerkt. Net als @Glashelder zo'n filter die ik af en toe schoon maak. Wel met een hogere frequentie; ik doe het iedere 4-6 maanden, als ik merk dat het drogen (veel) langer duurt dan normaal. Daarbij moet ik wel zeggen dat de droger (ondanks alleen voor handdoeken, sokken, ondergoed) erg veel gebruikt wordt in een gezin met 3 kinderen :)

Het filter heb ik na 8 jaar vervangen omdat de brokken vilt er af kwamen zetten en hij daardoor wel door z'n levensduur heen was.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1