Welke oplossing led spots Ovekapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nylato
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-05 14:46
Mijn vraag
We zijn een losstaande overkapping achter in de tuin aan het bouwen. Voor de verlichting zijn we aan het kijken naar BU10 spots. Als het kan dim baar doormiddel van een afstandsbediening.
Nu kom ik heel veel variante tegen online maar ben ik benieuwd of iemand mij opweg kan helpen om een goede keuze te maken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ikea: Met de slimme led lampen. Deze zou je max 10 kunnen connecten op 1 afstandsbediening. Maar zie er veel slechte reviews van.

Philips HUE. Werkt Naar mijn Kennis alleen via WiFi en een Bridge. De overkapping staat te ver van het huis of om dit goed te laten werken.

Normale Dimbare BU10 spots met een controller: Bijvoorbeeld: Linkje

Als het advies is om geen afstandsbediening te gebruikten maar gewoon een normale schakelaar met draaiknop. zou dit ook kunnen maar ik heb het gevoel dat dit er heel gek uitziet.
Alvast Bedankt.

Beste antwoord (via Nylato op 29-04-2026 15:33)

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
Nylato schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:25:
[...]

Ik heb Hue binnenshuis met een Bridge.
Ik zit er wel aan te denken om dan nu hue leds te doen met een losse afstandsbediening. Nu je aangeeft dat het kan. Ga ik eventjes kijken hoe ik ze kan koppelen

[...]

Momenteel heb ik nog niet de mogelijkheid om een netwerk kabel te leggen omdat ik de stroom uit de schuur haal.
Ik wil dat later wel doen dus dan kan ik het later nog toevoegen aan de Bridge.
Over wat voor een afstand hebben we het, tot aan het huis, eigenlijk tot aan je dichtstbijzijnde hue lamp, want iedere hue lamp vergroot je bereik. Anders wat meer hue tuinlampen plaatsen.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt Hue lampen ook met een afstandsbediening/app koppelen zonder bridge. Dan verloopt de communicatie ofwel via Bluetooth (je app op de telefoon) of Zigbee (afstandsbediening van Hue)

Je hebt geen Hue binnenshuis?

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 20-04-2026 10:44 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 11:28
Ligt er op die plaats van de overkapping al elektra?
Als je deze nog moet graven, leg er meteen een UTP-kabel naast. Heb je ook wifi-dekking achterin de tuin.

Als je de lampen niet individueel (of in groepen) hoeft aan te sturen, kun je een (slimme) controller kiezen met 'gewone dimbare lampen'. Dat is een goedkopere oplossing dan 10 slimme lampen.

Zelf heb ik de controller voor mijn tuinverlichting binnenshuis en gaat de 'schakeldraad' de grond in richting de lampen. (geen overkapping o.i.d., alleen 3 lampjes)

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-05 11:29
In onze tuinkamer spots van Somfy met afstandsbediening. Zijn ook dimbaar.

• Nylato
pagani schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:39:
Je kunt Hue lampen ook met een afstandsbediening/app koppelen zonder bridge. Dan verloopt de communicatie ofwel via Bluetooth (je app op de telefoon) of Zigbee (afstandsbediening van Hue)

Je hebt geen Hue binnenshuis?
Ik zit er wel aan te denken om dan nu hue leds te doen met een losse afstandsbediening. Nu je aangeeft dat het kan. Ga ik eventjes kijken hoe ik ze kan koppelen
CappieL schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:48:
Ligt er op die plaats van de overkapping al elektra?
Als je deze nog moet graven, leg er meteen een UTP-kabel naast. Heb je ook wifi-dekking achterin de tuin.
Momenteel heb ik nog niet de mogelijkheid om een netwerk kabel te leggen omdat ik de stroom uit de schuur haal.

Acties:
  • Beste antwoord

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
[...]

[...]

Over wat voor een afstand hebben we het, tot aan het huis, eigenlijk tot aan je dichtstbijzijnde hue lamp, want iedere hue lamp vergroot je bereik. Anders wat meer hue tuinlampen plaatsen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40
De lampen hangen buiten, krijgen warm en koud, vochtig in de winter. Ik zou ze zo simpel mogelijk houden, dus gewoon dimbare lampen gebruiken.

Je kan dan een slimme module gebruiken om ze aan te sturen, er zijn wifi, zigbee, ... dimmers die gemakkelijk met dubbele drukknop te bedienen zijn (en je GSM als afstandbediening). Voordeel is dat deze dan beschut in een muurdoosje zitten, en zichzelf daarin vorstvrij en droog kan houden door zijn eigen warmte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
[...]

[...]

Is een powerline adapter naar de schuur misschien een optie? Oudere setjes die mensen bij hun KPN TV e.d. kregen haal je voor 1-2 tientjes van V&A/marktplaats en is meer dan zat bandbreedte voor in de schuur/tuin/overkapping. Als je straks eenmaal lekker onder je overkapping zit wil je toch wifi hebben daar. :)

Idem met een 2e Hue bridge voor de tuin, die staan er ook zat te koop voor weinig van mensen die ze "gratis" bij een starerpack kregen of hebben geupgrade naar een pro bridge. Heb ik zelf ook zo gedaan, zigbee van het huis netwerk komt de tuin niet in dus dat zit allemaal op een aparte 2ehands hue bridge in de garage.

Qua lampen kan je dan relatief goedkope GU10 spotjes gebruiken van Ledvance/Osram, Innr, etc. voor ongeveer een tientje per stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 29-04-2026 14:03 ]

All-electric.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49
[...]

[...]

Wij hebben bij onze overkapping welke bij het tuinhuisje zit (dus niet bij het huis zelf) ook Philips Hue spots (met nog een oude Bridge in de meterkast), het werkt prima bij ons. We hebben zelfs een extreem goed geïsoleerde woning uit 2020 waar het signaal nog gewoon naar buiten gaat.

Wel heb ik een fysieke schakelaar erop zitten en de lampen zijn geprogrammeerd op een standaard stand. Maar ik kan in de app gewoon de kleuren kiezen via internet (wat dus via de bridge loopt).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:58
Nylato schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:35:

Philips HUE. Werkt Naar mijn Kennis alleen via WiFi en een Bridge. De overkapping staat te ver van het huis of om dit goed te laten werken.
Hue werkt via Zigbee, niet via wifi. Ik heb hier al jaren hue gu10 spotjes in de overkapping, werkt probleemloos.
Eventueel met een hue schakelaar of zelfs met een hue tap dail te bedienen. Of gewoon vanuit de app.

Hoe ver staat je overkapping van het huis? Afhankelijk van de isolatie en beglazing kan je problemen krijgen met het bereik.

• Nylato
Ik heb het advies op gevolgd en buiten lamp van HUE geplaatst. (Wou al langer verlichting in de tuin dus was een fijne oplossing. Misschien zullen er nu meer volgen. Want meer licht is beter bereik.)

Heb de HUE Essentail Spot gekocht om te testen en dit lijkt nu inderdaad zonder problemen direct te koppelen met de Bridge.

Ik ga de overige Spots en een schakelaar bestellen en denk dat het dan wel allemaal goed gaat komen.
Dank voor de info over hoe HUE werk.
Dus niet via wifi maar via Zigbee.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Het hoeft geen Hue lamp te zijn he, je kan ook gewoon andere merken lampen met Zigbee koppelen aan je hue bridge. Of een combinatie.

All-electric.

Pagina: 1