Fundering - bouwfolie bevestigen en hoogte latten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:13
Vragen
  • Wel/geen latten langs een bestaande muur om betonstort hoogte aan te geven?
  • Hoe plastic aan baksteen muur bevestigen?
Context
Ik ga een fundering storten waarbij een groot deel van de fundering tegen een andere fundering/grond wordt gestort. Onder de wapeningsnetten zit bouwfolie en deze wil ik dus ook aan de buitenkant bevestigen.

Nu twijfel ik nog of ik een lat voor de hoogte langs de muur moet bevestigen om bij het storten de hoogte aan de geven. Als dat niet hoeft wilde ik het op de muur spuiten (makkelijk bij storten dacht ik). Alleen bij dat laatste zit ik dus even te bedenken hoe ik folie tegen een baksteen muur aan plak.

Er zit ook een deeltje bekisting dat de hoogte aangeeft, maar ik weet niet hoe beton lekker uitvloeit over de gehele plaat (6x6m)

Alle reacties

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:00
Lat hoger dan je vloerniveau zetten, plastic er tegenaan spijkeren of nieten en streep op de muur. Na de tijd lat eraf en plastic bijsnijden. Zo zou ik het doen.

[ Voor 3% gewijzigd door tafkaw op 20-04-2026 08:59 ]

• Furion2000
tafkaw schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:58:
Lat hoger dan je vloerniveau zetten, plastic er tegenaan spijkeren of nieten en streep op de muur. Na de tijd lat eraf en plastic bijsnijden. Zo zou ik het doen.
Ja ik zit weer allemaal exact te denken (wilde onderkant lat bovenkantvloer gaan doen)

Die streep op de muur zal wel lastig te zien zijn vrees ik met dat plastic ervoor?

Edit: bedenk mij net dat ik voor de hoogte wellicht gewoon met een 'hoogtelat' kan werken? Op verschillende punten op het zandbed zetten en kijken of de vloerplaat al dik genoeg is (vorstrand geloof ik dan wel)

[ Voor 19% gewijzigd door Furion2000 op 20-04-2026 09:13 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Moet de vloer perfect vlak en waterpas worden? Gebruik de laser om de hoogte netjes uit te meten (of vraag aan de polierder of die dat komt controleren tijdens het storten). Of maak dat de rand van je bekisting netjes op de gewenste hoogte zit, dan kan je gemakkelijk afrijen.

Maar een fundering is typisch iets wat 'een metsershaar' kan schelen, en metsershaar is best dik. Je kan nog flink wat compenseren bij de afwerking (normaal komt op de constructievloer een laag zandcement, al dan niet met isolatie tussen), waarna het minder dan een centimeter afwijkt (en dat ga je dan pas zetten met egalisatie, of door tegels wat hoger of lager te plaatsen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Furion2000
naftebakje schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:24:
Moet de vloer perfect vlak en waterpas worden? Gebruik de laser om de hoogte netjes uit te meten (of vraag aan de polierder of die dat komt controleren tijdens het storten). Of maak dat de rand van je bekisting netjes op de gewenste hoogte zit, dan kan je gemakkelijk afrijen.

Maar een fundering is typisch iets wat 'een metsershaar' kan schelen, en metsershaar is best dik. Je kan nog flink wat compenseren bij de afwerking (normaal komt op de constructievloer een laag zandcement, al dan niet met isolatie tussen), waarna het minder dan een centimeter afwijkt (en dat ga je dan pas zetten met egalisatie, of door tegels wat hoger of lager te plaatsen).
Korte antwoord: Nee

Langere antwoord: Nee, maar ik heb heel de tijd een opmerking van een oom in het achterhoofd, dat een goede gladde fundering de rest van de bouw fijn werkt.

Ja dat is het probleem met DIY als IT'er denk ik. Als ik op een bouwtekening -400 lees dan ga ik dat uiterst nauwkeurig proberen te maken. Lastig, want met fundering heb je wel marge, maar ga ik straks de kimlaag uitzetten en diagonale hoeken berekenen dan komt het weer heel nauw (als ik het goed heb..). Die afweging vind ik lastig :+

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 20-04-2026 13:12 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Die snap ik volkomen, een ervaren vakman is onderandere daardoor sneller: weet perfect wat je snel kan 'ongeveer' doen, en wat nauwkeuriger moet voor goed resultaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1