Riool aanleggen eerste check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:13
Hoi,

Ik ben bezig met een verbouwing en voordat de betonvloer er in gaat moet ik het riool hebben liggen. (Kan er daarna dus niet meer bij). Ik ben me bewust van de zeer uitgebreide PDf met riool richtlijnen, ik was even benieuwd of mijn eerste gedachte (zo even snel op de zondag avond in elkaar gezet..) voor hoe ik het denk aan elkaar te sluiten een beetje redelijk is.

Ik heb me dus nog niet helemaal verdiept in alle richtlijnen. Is mijn eerste gedachte een beetje aardig, of zouden de loodgieters hier het heel anders aanpakken? Ik zit vooral met het toilet in de badkamer me af te vragen hoe en of je daar beluchting moet aanleggen, en of het wel verstandig is om op 4 punten de woning uit te gaan.

De reden dat ik alles zo recht naar buiten trek is omdat er een betonvloer (ter stabilisatie van de gemetselde fundering) over de gehele begane grond wordt aangebracht, ik kan achteraf dus niet meer bij het riool.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tsZ1zoII5GRhFrjCB-xWsGhL6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2s0j8XlFnxqAspDQzhxEQyIv.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:39
altijd goed om met alles wat afvoert zo snel mogelijk naar buten te gaan. Buiten kun je er altijd beter bij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

No Hands schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:08:
altijd goed om met alles wat afvoert zo snel mogelijk naar buten te gaan. Buiten kun je er altijd beter bij.
Yes, dit is op zich prima. Op advies van een grondwerker hebben we hier alle binnenriolering onder de constructievloer (in het zand) met 125 mm buizen uitgevoerd en aan het einde van de leidingen inspectiepunten geplaatst.

Wellicht ten overvloede: als je het zelf gaat doen, dubbelcheck dat je overal een goed afschot hebt (bijv. 5 mm tot 10 mm per meter), en gebruik manchetten i.p.v. lijmverbindingen als je de buizen in het zand legt.

[ Voor 19% gewijzigd door JCQ op 20-04-2026 14:00 ]

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:32
Het is misschien iets dat je al gedaan hebt maar informeer je zeer goed hoe het naar 'buiten' moet.
Wij moeten regenwater en septische put gescheiden afvoeren naar de straat omdat het daar ook in 2 verschillende buizen zal terechtkomen (enfin, riool wel - regenwater gewoon in de beek maar alla). Wij hadden dit 13j geleden gelukkig al voorzien maar er zijn oudere huizen die helaas veel gaan mogen openbreken om de splitsing te laten gebeuren.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lees ook het bouwbesluit (heet nu anders dacht ik) er even goed op na.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:35
Oof, niet bij je riool kunnen lijkt me naar, wij hebben hier best wat problemen gehad ermee. Moet er niet aan denken als je dan van alles moet slopen.
Ik zou zeggen, werk met kwalitatief goede producten en permanente oplossingen. Geen lijm, niks neerleggen, alles ophangen. Zorg voor een meer-dan-minimale afschot dat de kans op opstoppingen klein is. Gebruik lekker brede buizen en zo min mogelijk scherpe bochten (maakt makkelijker schoon/verstopt minder snel).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat heel erg helpt als je er binnenshuis niet meer bij kunt is om de afvoerkanalen aan te leggen op een manier dat een RRS-dienst er van buiten met camera's e.d. nog makkelijk in kan. Ook zou ik gaan voor de zwaarste categorie buizen (dikwandig), want een breuk ga je uiteraard niet meer kunnen fiksen. Ook eventueel net buiten een T-stuk met dop aan de bovenzijde monteren zodat je er van daar nog bij kunt na een beetje graven.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 20-04-2026 15:21 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Zebby schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:37:
Oof, niet bij je riool kunnen lijkt me naar, wij hebben hier best wat problemen gehad ermee. Moet er niet aan denken als je dan van alles moet slopen.
Ik zou zeggen, werk met kwalitatief goede producten en permanente oplossingen. Geen lijm, niks neerleggen, alles ophangen. Zorg voor een meer-dan-minimale afschot dat de kans op opstoppingen klein is. Gebruik lekker brede buizen en zo min mogelijk scherpe bochten (maakt makkelijker schoon/verstopt minder snel).
Let op, teveel afschot en te brede buizen geeft net meer kans op verstoppingen (als het water te snel wegloopt blijft de vaste fractie liggen).

Ontluchting door het dak is ideaal, zie dyka pdf voor de goeie manier van werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1