WIe kent deze COAX situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag
In ons recent gekochte huis zit onderstaande box in de muur van de woonkamer. Wat mij betreft gaat die hele box weg, het is echt wel een formaatje: 18 bij 24 cm. Wat er in zit/zat is alleen 2 dikke COAX kabels, een losse coax (ik vermoed dat die de woning in gaat) en 2 korte stukjes PVC die naar een inbouwdoosje net boven deze box. Dat is waarschijnlijk voor radio en TV geweest.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik er helemaal niks van en haal het liefst dat spul weg voor een strakke afwerking.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op diverse COAX aansluitingen, doorlus-situaties maar kon niets vinden. Misschien dat het collectieve geheugen van Tweakers meer weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2iWX5a4bQj4eYEL97N2mYbdSv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT7KnUGCeiTvkx2XFWnOCzu2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53
Ik denk het volgende: rechts is de aanvoer, waarbij FM en TV gescheiden is en dus dubbel getrokken. Links is dan doorlus verder het pand in.

Allemaal een gok. Trek er hard aan en trek er UTP Cat6 achteraan.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• sypie
  • Niet online
Ik kan er hard aan trekken... Maar ik weet zeker niet waar die twee rechter heen gaan. Die linker, mocht die de woning in gaan, is ook nog niet zo eenvoudig te verwisselen met een netwerkkabeltje. De kruipruimte is redelijk volgeblazen met kleine isolatiebolletjes.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:30
Mogelijk een coax splitter uit een tijd dat afscherming niet echt een ding was. Een splitter bevat meestal twee spoeltjes, een condensator en een weerstand, misschien dat je die op de achterkant kunt zien.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31

franssie

Save the albatross

Trek die hele plaat vaar je toe en kijk wat er achter zit. Ik vermoed dat @hcQd gelijk heeft en dat je een pogimg kan wagen om er UTV door te trekken.
Anders MoCa.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sypie
  • Niet online
@franssie MoCa wordt het zeker niet. Ik wil het liefst die hele bak weg/dicht hebben. Er moet nog een keer gestuct worden. Voor die tijd wil ik hier iets mee. Ik kan er natuurlijk ook een mooi gipsplaatje in frotten zodat de stukadoor daar overheen kan werken, dan is dat bakje ook weg. Ik ga per definitie geen COAX meer gebruiken. Ethernet of niks, dat zijn de twee smaken. ;-)

@hcQd Ik zal morgen de achterkant van dat metalen gedeelte eens op de foto zetten, voor wat ik nu gezien heb is het niets meer dan een splitter zonder verdere componenten.

Wat ik me ook zat te bedenken: Ik kan natuurlijk ook de piep-methode toepassen. Kabels loshalen en kijken wie van de buren begint te piepen. Lijkt me alleen niet een heel goede kennismaking.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31

franssie

Save the albatross

Zoek dan eerst eens uit waar die kabel begint?
Maar zoals eerder gevraagd, haal het eens eerder los.
En je kan lachen over MoCa (ik ben er ook geen fan van) maar als die kabel ramvast zit (en daar ben ik bang voor) kan je het prima weg stuccen maar heb je alleen wifil :P Jouw keuze.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
sypie schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:49:
@franssie

Wat ik me ook zat te bedenken: Ik kan natuurlijk ook de piep-methode toepassen. Kabels loshalen en kijken wie van de buren begint te piepen. Lijkt me alleen niet een heel goede kennismaking.
Wat maakt het uit, het is toch jouw huis?
Al zit er wat door gelust is niet jouw probleem dat een vorige bewoner dat gedaan heeft.
Ergens komt er een groene coax binnen en vanaf dat punt kan je alles wat coax is weg halen.
Mocht er iemand op het signaal meeliften is dat niet jouw probleem.

Mijn profiel op Discogs

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:22
@sypie
Dit komt nog uit de tijd dat er alleen analoge VHF, FM & UHF signalen op de kabel zaten. Ik denk dat het weg kan. Wat heb je in de meterkast zitten?

Gewoon weghalen en dichtsmeren met muurvuller. Tv kan via wifi, ook bij Ziggo.

• sypie
  • Niet online
@ikweethetbeter In de meterkast zit alleen gas en stroom.

Voor mij is COAX totaal niet belangrijk, 10 cm naast deze bak zit een glasvezel. Daarom zal ik zelf ook niet de COAX gebruiken.

@Ad de Jong Het is inderdaad mijn huis maar de COAX die mogelijk naar de buren gaat ontkoppelen gaat me een klein stapje te ver.

@franssie Ik zou best uit willen zoeken waar de kabel begint maar de kruipruimte ligt vol met isolatiebolletjes en het luik zit precies aan de andere kant van de woning (6-7 meter verderop). Even naar dat stukje toe kruipen zit er dus niet in.

Ik begrijp dat het oude meuk is en misschien is het niet meer in werking. Maat ik kan het niet controleren, dat is een beetje het punt.

Ik ga morgen voor alle zekerheid even met Ziggo bellen, kijken wat zij te zeggen hebben. Wanneer ik de bevestiging heb dat het weg kan dan zet ik de tang er in, smeer ik die box vol en werk ik het mooi af.
Pagina: 1