Vraag

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:58
Ander huis gekocht met 150ltr boiler in de keuken.
Nu is de meterkast voorzien van een aparte voeding van de kwh mtr naar de boiler, en een aparte voeding naar de rest van de meterkast.

Als er nu een nieuwe meterkast wordt opgehangen, blijven er dan 2 voedingen komen, of mag en kan je die andere voeding van de kwh aftoppen of weg laten halen.

Er moet ook een nieuwe slimme meter worden opgehangen, maar dat doet Stedin.
Maar moet ik eerst slimme meter oplaten hangen en dan een monteur laten komen, of eerst nieuwe meterkast en dan Stedin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGCa-YhbR6YYXeY5kbMMskUV6Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjfI9ziK5ttTlcdCUAlUMypR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:58
Denk dat je maar het beste een elektriciën erbij moet gaan halen. Dat is het slimst en veiligst om twee redenen: De eerste is dat dit oude bende is en de tweede blijkt uit je taalgebruik (aparte voedingen) dat je zelf niet veel weet over dit onderwerp. Niets persoonlijks.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alles onder jouw hoofdschakelaar (die in deze situatie niet aanwezig is) is van Stedin, daar mag jij niet aankomen. Voor deze situatie geldt dat alles onder de zekeringen van Stedin is, niet aankomen dus. Wanneer er een loden zegeltje op zit: vooral niet doorknippen! (Fraudedienst is gewillig...)

Waar jij voor moet zorgen is een nieuwe groepenkast met voldoende groepen, volgens de laatste NEN1010 etc. Op het moment dat jij eventueel een nieuwe groepenkast opgehangen hebt kan Stedin een nieuw meterbord plaatsen met daarop een slimme meter en een nieuwe hoofdzekering.

Het beste laat je een installateur/elektricien de groepenkast plaatsen en aansluiten. Let er wel op dat er dan onder spanning gewerkt moet worden omdat je geen hoofdschakelaar hebt! Dit is wel iets wat je bij de opdracht moet vermelden, daar moet de installateur echt rekening mee houden in z'n werk(tempo/tijd).

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-04 21:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die "twee voedingen" is echt het minste probleem.

zoals @Joost1981_2 zegt: Dit is ouwe meuk die volledig op de schop moet. Er is geen aardlekschakelaar, er is geen hoofdschakelaar. Het is nog enkelfasig en het heeft te weinig groepen voor een modern huishouden.

Het is dan ook best een goed idee om dit door een elektricien (of iemand die er verstand van heeft) in orde te laten maken voordat de netbeheerder een nieuwe meter boven op deze drol komt hangen.

Maar dan is het wel een beetje handig als je weet wat je wil met dit huis.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

Theo

moederbord

@bigpapa Ik heb een Zeekr X, en bij de bestuurderstoel zitten bij de voeten twee van de standaarden waar je je voeten op kan zetten, en die wat in te drukken zijn zo lijkt het. Ik heb zo'n auto gekocht (geen ervaring met auto's en autorijden verder), en zit te denken om er zelf eens mee te rijden. Ik heb geen rijbewijs. Hoe kan ik het beste met zo'n auto rijden? Moet ik die voetsteunen dan gebruiken?

Van boventaande vraag zullen je nekharen recht van overeind gaan staan en zal het angstzweet je uitbreken, en wil je een harde 'NEE!' als reactie geven gezien die vraag insinueert dat iemand een auto heeft maar geen flauw benul heeft hoe deze werkt en ook geen enkele kennis/rijbewijs heeft om er ook maar iets mee te doen.

Jouw vraag die is soortgelijk :P Ga zelf niet met de meterkast aan de gang, maar haal er iemand bij die er wel wat van af weet..

Maar om je volgorde vast te stellen; Laat eerste Stedin langs komen, zodat zij ook gelijk de aansluiting kunnen veranderen naar 3X25A. Daarna kan een electricien langs komen om de meterkast te vervangen. Deze volgorde is de meest ideale.
Belangrijk: vraag die 3X25A aansluiting tijdig aan! Ik zal je de technische deails sparen, maar aanvragen die in worden gediend na 1 juli die kunnen een wachttijd krijgen van jaren (ivp weken) omdat consumentenaanvragen momenteel een hogere prio kennen voor Stedin. Die hogere prio gaat per 1 juli verdwijnen.

Dat kastje wat aan de meter hangt dat is iets dat eigendom is van Stedin, en daar zullen zij dan ook iets mee doen (ik gok weghalen)

Nu met WP, PV, EV en PC

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:57
Theo schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:08:
@bigpapa Ik heb een Zeekr X, en bij de bestuurderstoel zitten bij de voeten twee van de standaarden waar je je voeten op kan zetten, en die wat in te drukken zijn zo lijkt het. Ik heb zo'n auto gekocht (geen ervaring met auto's en autorijden verder), en zit te denken om er zelf eens mee te rijden. Ik heb geen rijbewijs. Hoe kan ik het beste met zo'n auto rijden? Moet ik die voetsteunen dan gebruiken?

Van boventaande vraag zullen je nekharen recht van overeind gaan staan en zal het angstzweet je uitbreken, en wil je een harde 'NEE!' als reactie geven gezien die vraag insinueert dat iemand een auto heeft maar geen flauw benul heeft hoe deze werkt en ook geen enkele kennis/rijbewijs heeft om er ook maar iets mee te doen.

Jouw vraag die is soortgelijk :P Ga zelf niet met de meterkast aan de gang, maar haal er iemand bij die er wel wat van af weet..

Maar om je volgorde vast te stellen; Laat eerste Stedin langs komen, zodat zij ook gelijk de aansluiting kunnen veranderen naar 3X25A. Daarna kan een electricien langs komen om de meterkast te vervangen. Deze volgorde is de meest ideale.
Belangrijk: vraag die 3X25A aansluiting tijdig aan! Ik zal je de technische deails sparen, maar aanvragen die in worden gediend na 1 juli die kunnen een wachttijd krijgen van jaren (ivp weken) omdat consumentenaanvragen momenteel een hogere prio kennen voor Stedin. Die hogere prio gaat per 1 juli verdwijnen.

Dat kastje wat aan de meter hangt dat is iets dat eigendom is van Stedin, en daar zullen zij dan ook iets mee doen (ik gok weghalen)
Stedin komt echt niets verzwaren als er geen 3 fase hoofdschakelaar aanwezig is.

Dus eerst roepenlast ophangen voorbereid op 3 fase mat hoofdschakaleer, dan Stedin de rest op laten knappen.
Je krijt dan een digitale meter, die is niet per se slim. Maar kan dat wel zijn als je dat wilt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Theo schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:08:
Stedin of welke netbeheerder dan ook komt niet verzwaren als er geen 3-fase hoofdschakelaar zit. Dus met huidige apparatuur komen ze helemaal niet langs.

In dit geval is het wel volkomen ruk dat alles zo hoog zit en je boven je meter dus ontzettend weinig ruimte hebt om een fatsoenlijke nieuwe kast op te hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 20-04-2026 10:35 ]

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:57
@Theo en @Joost1981_2 : volgens mij wil @bigpapa ook helemaal niet zelf gaan knutselen hier, ik lees "op laten hangen" etc, dus die Zeekr analogie is wat overtrokken en belerend imho.
@bigpapa : Deze hele meterkast moet inderdaad op de schop. Laat een elektricien komen en overleg met hem je plan voor het huis en wat je behoefte is qua electra hierin. (ik gok dat als de meterkast er zo uitziet dat er wel meer renovatie plaats gaat vinden voor je erin trekt?) Doordat alles toch vervangen moet worden heb je een 'clean slate' hier.

Zonder te weten wat je verder wilt en hoe het huis eruit ziet is het lastig advies geven vanuit hier. De conclusie is wel: alles eruit en volledig nieuw door elektricien en dan Stedin laten komen voor de meter.

• bigpapa
Joost1981_2 schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:43:
Denk dat je maar het beste een elektriciën erbij moet gaan halen. Dat is het slimst en veiligst om twee redenen: De eerste is dat dit oude bende is en de tweede blijkt uit je taalgebruik (aparte voedingen) dat je zelf niet veel weet over dit onderwerp. Niets persoonlijks.
Ben blij dat jij uit mijn taalgebruik kan weten of ik er wel of geen verstand van heb.
Maar vragen staat toch vrij, en staat nergens dat ik er verstand van heb.
En doch heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:40
sypie schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:56:
Het beste laat je een installateur/elektricien de groepenkast plaatsen en aansluiten. Let er wel op dat er dan onder spanning gewerkt moet worden omdat je geen hoofdschakelaar hebt! Dit is wel iets wat je bij de opdracht moet vermelden, daar moet de installateur echt rekening mee houden in z'n werk(tempo/tijd).
Onder spanning werken is niet noodzakelijk, een elektricien met zegelrecht mag de zegels van bij de hoofdzekering verbreken en de hoofdzekering voor deze werkzaamheden verwijderen. Als de werkzaamheden klaar zijn zal de elektricien de hoofdzekering terugplaatsen en weer verzegelen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:55
Als antwoord op je vraag: weet je zeker dat ik beide buizen aanvoerende kabels liggen?
Dit is niet altijd strict noodzakelijk. Je kan vaak gewoon met 1 aanvoerende buis werken.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
rens-br schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:33:
[...]
[..]

In dit geval is het wel volkomen ruk dat alles zo hoog zit en je boven je meter dus ontzettend weinig ruimte hebt om een fatsoenlijke nieuwe kast op te hangen.
Je weet niet wat er boven het plankje zit. Wellicht kan het plankje er nog uit. Anders is het inderdaad ruk.

*sowieso

• bigpapa
Iedereen behalve @matk89 Verzinnen zelf een opmerking wat nergens opslaat. Zijn mensen beginnen over een 3 fase groepenkast (waarom weet ik niet).
Is een 2 kamer appartement. 1 Fase is meer dan genoeg.
En vroeger was alles zonder aardlekschakelaar, daarom wil ik alles geaard hebben. Ook nog oude bedrading.
Maar het antwoord op mijn vraag, waarom de 150 ltr boiler apart gevoed wordt vandaag de Kwh mtr heb ik nog geen antwoord op.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
bigpapa schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:58:
Iedereen behalve @matk89 Verzinnen zelf een opmerking wat nergens opslaat. Zijn mensen beginnen over een 3 fase groepenkast (waarom weet ik niet).
En vroeger was alles zonder aardlekschakelaar, daarom wil ik alles geaard hebben. Ook nog oude bedrading.
Maar het antwoord op mijn vraag, waarom de 150 ltr boiler apart gevoed wordt vandaag de Kwh mtr heb ik nog geen antwoord op.
Wellicht wordt de boiler apart gevoed omdat er een kastje tussen zit/zat om deze te schakelen zodat ie opwarmt op nachtstroom (goedkoper). Dit hele systeem werkt inmiddels niet meer maar lijkt aannemelijk dat dit origineel wel zo geinstalleerd is.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12
bigpapa schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:58:
De meest voordehandliggende reden dat de boiler apart zit is dat die op een dag-nacht schakeling aangesloten is. Dat werd geschakeld met een signaal via het stroomnet, maar is al een poosje geleden afgeschaft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Ik zou het volgende plannetje gebruiken.
  1. Laat stedin een nieuwe meter+hoofdzekering/schakelaar plaatsen (en dna vooral een stuk naar beneden.
  2. Laat een electricien een nieuwe meterkast bepalen aan de hand van wat er nu is + eventuele eisen en wensen.
Dit voorkomt dat je straks in de knel komt met je meterkast.

Daarnaast als je drie fase wil hebben regel het meteen. Nu lijk je op een fase en een nul geleider te zitten. Mogelijk moet er nog een aardvoorziening geslagen worden.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12
lordgandalf schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:14:
Ik zou het volgende plannetje gebruiken.

Laat stedin een nieuwe meter+hoofdzekering/schakelaar plaatsen (en dna vooral een stuk naar beneden.[/li]
Heb onlangs een netverzwaring aangevraagd bij Enexis en die geeft aan dat ik zelf moet zorgen voor een hoofdschakelaar als die nog niet aanwezig is. Hoofdschakelaar is onderdeel van de groepenkast, dus is de verantwoording van de woningeigenaar.

Kan zijn dat het verschilt per netbeheerder, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1