Zwanenhals buitenriolering tussen woning en gemeenteriool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 18:15
Ik ben mijn buitenriolering aan het vervangen die van mijn huis naar de aansluiting van de gemeente loopt. Momenteel is dit nog een oude gresbuis die op meerdere plekken kapot is.

Tijdens het uitgraven kwam ik het onderstaande stuk gresbuis tegen wat lijkt op een zwanenhals.
Nu vraag ik mij af of ik het moet vervangen door een vergelijkbare zwanenhals maar dan van PVC, of zou ik de zwanenhals er eventueel uit kunnen laten?

We hebben nooit problemen gehad met verstoppingen. Ik ben bang dat door de PVC zwanenhals de doorstroom niet meer goed is, voor bijvoorbeeld een grote boodschap :$

Huidige gresbuis zwanenhals (op de plek waar het doek zit, zit een rond gat. Ik ga ervanuit dat dit voor ontstoppen is.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuXJkov2B7pUixNRKBmtucGPzuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONVDqSfwSAHsWXYVVi7U8wL6.jpg?f=fotoalbum_large

PVC zwanenhals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgR_5uKlik0-1ocYQF8jLqnh6Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkSm7jfRWeC5XdlNN1xWdwML.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:05
Meestal steken ze (in BE) zo'n sifon in een PVC put (zodat je van bovenaf kan inspecteren en ontstoppen, al heb ik ook al vaak gehoord dat zo'n sifon enkel risico geeft op verstoppingen en geen enkel nut heeft (lijkt me te kloppen, rioollucht van je eigen huis heb je toch al).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:20
Dat ligt een beetje aan waar deze gres sifon nu zit en wat er voor/na de sifon komt/zit.

Bij mijn woning staat een aanbouw waarbij de dakgoot op 2 meter hoogte zit. In de zomer geeft dit weleens een vervelende geur. Dan helpt zon sifon wel. Achter de sifon komt dus alleen een regenpijp waarin een blad afscheider komt. Zo dus ook minimale kans op verstopping.

Echter als inderdaad alles van je woning al bij elkaar komt, daarna door de sifon en daarna in het gemeente riool heeft hij praktisch geen nut en juist een risico op verstopping.

Ik zou alleen zon sifon plaatsen als het niet anders kan of alleen hwa achter zit

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:05
wat een bijzonder ding, ik heb dit nog nooit gezien. Ik stel me voor dat je grote boodschap aankomt vergezeld van het nodige toiletpapier en dat die onderin dat sifon land. Dat komt er toch nooit weer uit?
Gewoon een rechte buis met afschot de juiste kans op zou mijn voorkeur hebben. Stank tegenhouden kun je in huis doen met je sifonnetje of je toiletpot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• shivo13
Chatman313 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:09:
Dat ligt een beetje aan waar deze gres sifon nu zit en wat er voor/na de sifon komt/zit.

Bij mijn woning staat een aanbouw waarbij de dakgoot op 2 meter hoogte zit. In de zomer geeft dit weleens een vervelende geur. Dan helpt zon sifon wel. Achter de sifon komt dus alleen een regenpijp waarin een blad afscheider komt. Zo dus ook minimale kans op verstopping.

Echter als inderdaad alles van je woning al bij elkaar komt, daarna door de sifon en daarna in het gemeente riool heeft hij praktisch geen nut en juist een risico op verstopping.

Ik zou alleen zon sifon plaatsen als het niet anders kan of alleen hwa achter zit
Na de zwanenhals zit er alleen nog een rechte pijp rechtstreeks naar het ontstoppingsputje van de gemeente, waar ik mijn riool op aansluit.
Voor de zwanenhals zit momenteel een ontstoppingsputje, daarna aansluiting van regenpijp en binnenriool. Ik verwacht dat de regenpijp ook als ontluchting fungeerd.

In mijn geval zit de regenpijp aangesloten op de riolering, voor bij mijn huis zit deze op 5 meter hoogte. Ik wilde daar een bladscheider tussen zetten maar twijfel nu om dit te doen, mogelijk dat het daar dan gaat stinken.

Lastig, ga toch even naar Wildkamp ofzo bellen. Zou liever deze zwanenhals niet plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door shivo13 op 20-04-2026 16:24 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 14:30
Het lijkt mij iets wat ooit lang geleden eens gedaan is, maar niet bepaald nuttig is.
Aangezien er bijna geen Wildkamp vestiging is die zulke dingen op voorraad heb liggen kun je er vanuit gaan dat ze ook amper verkocht worden.

Bladscheider is regenpijp zou ik alleen aanraden als je daadwerkelijk problemen hebt met verstopping van riool.
Als je buizen goed liggen, geen scherp bochten, dan spoelt het blad gewoon mee door het riool.

• shivo13
brambo123 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:30:
Het lijkt mij iets wat ooit lang geleden eens gedaan is, maar niet bepaald nuttig is.
Aangezien er bijna geen Wildkamp vestiging is die zulke dingen op voorraad heb liggen kun je er vanuit gaan dat ze ook amper verkocht worden.

Bladscheider is regenpijp zou ik alleen aanraden als je daadwerkelijk problemen hebt met verstopping van riool.
Als je buizen goed liggen, geen scherp bochten, dan spoelt het blad gewoon mee door het riool.
Ja met die voorraad zit wat in. De bladvanger ga ik niet plaatsen, regengoot zit vrij hoog en is niet eerder een probleem geweest.

Ben net ook even bij de buren geweest die ook hun leiding een tijdje terug hebben vervangen. Daar is geen zwanenhals meer teruggeplaatst. Ze gaven aan geen problemen te hebben, dus lijkt niet nodig te zijn.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als ook het hemelwater hierop uitkomt: Dit hadden wij ook zonder zwanenhals, hierdoor rook je regelmatig het riool (ook binnen bij open ramen) door de regenpijpen. Wij hebben het opgelost door de hemelwaterafvoeren zelf achter exact zo'n pvc sifon te plaatsen voor deze samenkomt met de riolen.

• shivo13
pagani schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:11:
Als ook het hemelwater hierop uitkomt: Dit hadden wij ook zonder zwanenhals, hierdoor rook je regelmatig het riool (ook binnen bij open ramen) door de regenpijpen. Wij hebben het opgelost door de hemelwaterafvoeren zelf achter exact zo'n pvc sifon te plaatsen voor deze samenkomt met de riolen.
Hoe hoog zat de opening van jouw regenpijp dan? Die van mij zit 5 meter hoog, in de buurt van het badkamer raam. Verder geen andere ramen in de buurt, ook niet op het dak.

• pagani
  • Niet online
shivo13 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:17:
[...]

Hoe hoog zat de opening van jouw regenpijp dan? Die van mij zit 5 meter hoog, in de buurt van het badkamer raam. Verder geen andere ramen in de buurt, ook niet op het dak.
Wij hebben (verstandig) bladvangers, dat hielp uiteraard niet, maar je rook het ook een verdieping hoger en tien meter verder nog.

• Chatman313
pagani schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:11:
Heb je ze wel eens open gemaakt en gekeken of er veel zand in zit? Ik vraag me vooral qua zand af of het niet de boel kan verstoppen als je een blad afscheider ervoor hebt zitten. Of spoel je hem regelmatig door/schoon?

• pagani
  • Niet online
Chatman313 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:41:
[...]

Heb je ze wel eens open gemaakt en gekeken of er veel zand in zit? Ik vraag me vooral qua zand af of het niet de boel kan verstoppen als je een blad afscheider ervoor hebt zitten. Of spoel je hem regelmatig door/schoon?
Dat was ik naar aanleiding van dit topic ergens in de komende dagen van plan :) (en ik kan er zo'n 6000liter/uur doorheen pompen op diverse plekken voor het doorspoelen inderdaad, maar ook nog niet aan toegekomen)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 21-04-2026 15:34 ]

• Chatman313
pagani schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:33:
[...]

Dat was ik naar aanleiding van dit topic ergens in de komende dagen van plan :) (en ik kan er zo'n 6000liter/uur doorheen pompen op diverse plekken voor het doorspoelen inderdaad, maar ook nog niet aan toegekomen)
Dat scheelt wel een hoop dat je ze goed door kan spoelen. Heb je er ook een soort inspectie put omheen gemaakt dan?

En laat vooral weten hoeveel zand er in zit. Heb namelijk vandaag de sifon opgehaald om hem van het weekend te plaatsen dus ben erg benieuwd haha

• pagani
  • Niet online
Chatman313 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:08:
[...]

Dat scheelt wel een hoop dat je ze goed door kan spoelen. Heb je er ook een soort inspectie put omheen gemaakt dan?

En laat vooral weten hoeveel zand er in zit. Heb namelijk vandaag de sifon opgehaald om hem van het weekend te plaatsen dus ben erg benieuwd haha
Net even gekeken, nul zand of troep (maar dus wel met bladvangers). Inderdaad geïmproviseerde inspectieputjes erbij.
Pagina: 1