Zwanenhals buitenriolering tussen woning en gemeenteriool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:29
Ik ben mijn buitenriolering aan het vervangen die van mijn huis naar de aansluiting van de gemeente loopt. Momenteel is dit nog een oude gresbuis die op meerdere plekken kapot is.

Tijdens het uitgraven kwam ik het onderstaande stuk gresbuis tegen wat lijkt op een zwanenhals.
Nu vraag ik mij af of ik het moet vervangen door een vergelijkbare zwanenhals maar dan van PVC, of zou ik de zwanenhals er eventueel uit kunnen laten?

We hebben nooit problemen gehad met verstoppingen. Ik ben bang dat door de PVC zwanenhals de doorstroom niet meer goed is, voor bijvoorbeeld een grote boodschap :$

Huidige gresbuis zwanenhals (op de plek waar het doek zit, zit een rond gat. Ik ga ervanuit dat dit voor ontstoppen is.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuXJkov2B7pUixNRKBmtucGPzuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONVDqSfwSAHsWXYVVi7U8wL6.jpg?f=fotoalbum_large

PVC zwanenhals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgR_5uKlik0-1ocYQF8jLqnh6Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkSm7jfRWeC5XdlNN1xWdwML.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Meestal steken ze (in BE) zo'n sifon in een PVC put (zodat je van bovenaf kan inspecteren en ontstoppen, al heb ik ook al vaak gehoord dat zo'n sifon enkel risico geeft op verstoppingen en geen enkel nut heeft (lijkt me te kloppen, rioollucht van je eigen huis heb je toch al).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:12
Dat ligt een beetje aan waar deze gres sifon nu zit en wat er voor/na de sifon komt/zit.

Bij mijn woning staat een aanbouw waarbij de dakgoot op 2 meter hoogte zit. In de zomer geeft dit weleens een vervelende geur. Dan helpt zon sifon wel. Achter de sifon komt dus alleen een regenpijp waarin een blad afscheider komt. Zo dus ook minimale kans op verstopping.

Echter als inderdaad alles van je woning al bij elkaar komt, daarna door de sifon en daarna in het gemeente riool heeft hij praktisch geen nut en juist een risico op verstopping.

Ik zou alleen zon sifon plaatsen als het niet anders kan of alleen hwa achter zit

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:57
wat een bijzonder ding, ik heb dit nog nooit gezien. Ik stel me voor dat je grote boodschap aankomt vergezeld van het nodige toiletpapier en dat die onderin dat sifon land. Dat komt er toch nooit weer uit?
Gewoon een rechte buis met afschot de juiste kans op zou mijn voorkeur hebben. Stank tegenhouden kun je in huis doen met je sifonnetje of je toiletpot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts