Netwerk uitbreiden voor beter ontvangst (unifi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:14
Allen,

Huidige situatie is als volgt.
- huis van circa 15 jaar oud met 3 woonlagen
- vloeren van gewapend beton en wand van vermoedelijk kalkzandsteen.
- in praktisch iedere kamer is een netwerkaansluiting voorzien.
- in de meterkast aan de voorzijde een UniFi AC UAP lite (wifi 5)
- op het kantoor op de verdieping aan de voorzijde ook een unifi AC UAP lite (wifi 5)
- bereik in de “geïsoleerde” overkapping (met glazen schuifwand) is onvoldoende.
- bereik op de 2e verdieping is ook onvoldoende

Nu heb ik twee scenario’s in gedachten om dit op te lossen. Hierbij heeft het tweede scenario mijn voorkeur. Maar ben benieuwd naar jullie mening.

Oplossing 1:
In de woonkamer bij het raam aan de achterzijde een Dream 7 router plaatsen en het accespoint in de meterkast verplaatsen naar de 2e verdieping. Nadeel is wel dat je altijd in de woonkamer een router hebt staan in de hoe naast de bank bovenop/naast de subwoofer. Visueel vind ik dit niet aantrekkelijk en daarnaast vraag ik me af of je dit ook moet willen.

Oplossing 2:
Een Unifi Cloud Gateway in de meterkast plaatsen en op marktplaats 2 accespoint proberen te scoren voor in de overkapping (in een kastje) en eentje op zolder. Hierbij heb ik enige vraagtekens of het wel slim is om de accespoint te plaatsen in een ruimte waar de luchtvochtigheid hoger kan zijn.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Ps, ik heb nu de controller van unifi op een raspberry Pi staan maar daar wil ik vanaf.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Alle reacties

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 20:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

*unifi, unify is een telefooncentrale.
En als je bereik nu al niet lekker is tussen de woonlagen, dat gaat dat met meshing wel wellicht beter worden, maar of je er blij van wordt is een 2e.
Kun je geen kabels trekken en dan AP's erop aansluiten?

En onder een overkapping moet je niet een indoor AP ophangen uiteraard, daar zijn speciale outdoor AP's voor.

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 19-04-2026 20:11 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Unifi heeft ook outdoor accesspoints die je prima buiten in een overkapping kan ophangen.
De grootste uitdaging is misschien nog het netwerkkabeltje dat naar buten moet.
1107972 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:55:
- in praktisch iedere kamer is een netwerkaansluiting voorzien.
Je kan ook proberen de accesspoints eens in andere kamers te plaatsen om te kijken of het dan beter gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door FredvZ op 19-04-2026 20:11 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• 1107972
CrankyGamerOG schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:09:
*unifi, unify is een telefooncentrale.
En als je bereik nu al niet lekker is tussen de woonlagen, dat gaat dat met meshing wel wellicht beter worden, maar of je er blij van wordt is een 2e.
Kun je geen kabels trekken en dan AP's erop aansluiten?

En onder een overkapping moet je niet een indoor AP ophangen uiteraard, daar zijn speciale outdoor AP's voor.
Thanks voor de reactie. Heb inmiddels zoveel mogelijk unify vervangen voor unifi.

En omdat ik praktisch in iedere ruimte kamer 3 netwerkaansluiting heb is het ook de bedoeling om meerdere AP’s (elke verdieping eentje) te plaatsen in combinatie met een controller.

Voor de overkapping dan toch misschien kijken naar een outdoor accespoint.

• 1107972
FredvZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:09:
Unifi heeft ook outdoor accesspoints die je prima buiten in een overkapping kan ophangen.
De grootste uitdaging is misschien nog het netwerkkabeltje dat naar buten moet.

[...]

Je kan ook proberen de accesspoints eens in andere kamers te plaatsen om te kijken of het dan beter gaat.
Gelukkig heb ik al een netwerkkabel in overkapping liggen dus het is alleen even aansluiten in principe. Maar nu nog wel een geschikte AP vinden voor een leuke prijs.

Of toch eentje in de woonkamer bij de achtergevel. Zo groot is de tuin niet. Is vooral dat er veel muren tussen de meterkast en de overkapping zitten die schuin achter de garage staat. In de dode hoek lagen we zeggen.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de bovenverdieping. In /halverwege de trapgat zou eigenlijk de beste positie zijn maar vind datvisueel geen mooie oplossing dus vandaar op elke verdieping een AP.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op welke frequentie staat je wifi? Is dat 2,4GHz of 5GHz?

Indien die op 5GHz staat -> Zet 'm eens op 2,4GHz en kijk wat het verbetert.
Indien die al op 2,4GHz staat en het is beroerd: meer AP's plaatsen op tactische plekken in huis. Daarbij het liefst alles bedraad aangesloten.

• 1107972
sypie schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:33:

Indien die al op 2,4GHz staat en het is beroerd: meer AP's plaatsen op tactische plekken in huis. Daarbij het liefst alles bedraad aangesloten.
Goed advies. Waarschijnlijk is het Inderdaad 5Ghz.

En uiteraard, altijd bedraad.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sypie schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:33:

2.4GHz is vatbaar voor verstoringen, geeft lagere bandbreedtes en heeft bovenal een heel geleidelijk verloop: je kunt heel lang op net wel/net niet goede verbinding blijven hangen, en dat is garant voor slechte ervaringen.

Als de 5GHz onvoldoende dekt is dat een duidelijk signaal dat je moet oplossen. Met meer APs kan het daarbij wel zo zijn dat je teveel overlap hebt in de 2.4GHz en daarom zendvermogen in die band omlaag moet schroeven en/of 2.4GHz helemaal uitzetten op een of meer AP's.

TS: wat ik mis in je verhaal is waar het trapgat gelegen is. WiFi gaat bij benadering helemaal niet door die betonnen vloeren maar door het trapgat. In een woning met betonnen vloeren en drie woonlagen is het meestal goed te doen alles te dekken met twee AP's, waarbij je eentje zo dicht mogelijk bij het trapgat plaatst om twee verdiepingen (bijvoorbeeld 1e en 2e) te dekken en de andere op de overgebleven verdieping (bijvoorbeeld begane grond) juist zo ver mogelijk van het trapgat weg plaatst. Als je nu moeite hebt om alle drie verdiepingen te dekken vermoed ik dat de AP's te ver van het trapgat vandaan hangen.

Sowieso is een AP in de meterkast een slecht idee: het is bij voorbaat geen ruimte waar je gebruik maakt van je dekking, alle signaal moet door een muur of een deur en de ruimte zit vol met metalen leidingen die het signaal blokkeren.

Als ik deze situatie hoor zou ik de AP beneden uit de meterkast halen en in de woonkamer hangen, zo ver mogelijk bij trapgat vandaan. Vervolgens zo ik de AP boven op de 1e of 2e verdieping zo dicht mogelijk bij trapgat plaatsen. Grote kans dat je zo alles dekt in de 5GHz. Pas als dat niet afdoende is (lees: er zijn nog plekken waar je minder dan -67dBm meet in de 5GHz) zou ik additionele hardware overwegen.

Oslik blyat! Oslik!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
1107972 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:55:
...Hierbij heb ik enige vraagtekens of het wel slim is om de accespoint te plaatsen in een ruimte waar de luchtvochtigheid hoger kan zijn.
...
Dit kan zonder problemen.
Ik heb er ook eentje in mijn onverwarmde tuinschuur hangen, geen probleem.

Voor de betere locatie keuze voor een AP, kan je ook kijken naar de ruimtes waar je het meeste gebruik maakt van Wifi en/of het grootste aantal verbruikers heb.
Voor mij is dat de woonkamer en de zolder (thuiswerkplek).
Op beide locaties heb ik dan een AP (en eentje in de tuinschuur voor dekking in de tuin).
De slaapverdieping is bedoeld voor slapen en heeft nog steeds wel wat dekking, maar dit is voor mijn Use Case dus geen probleem.

In de woonkamer hangt mijn AP in het kastje van de versterker aan het "plafond" van het kastje.
Onzichtbaar, maar toch een heel sterk signaal in de woonkamer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 1107972
dion_b schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:56:
[...]

2.4GHz is vatbaar voor verstoringen, geeft lagere bandbreedtes en heeft bovenal een heel geleidelijk verloop: je kunt heel lang op net wel/net niet goede verbinding blijven hangen, en dat is garant voor slechte ervaringen.

Als de 5GHz onvoldoende dekt is dat een duidelijk signaal dat je moet oplossen. Met meer APs kan het daarbij wel zo zijn dat je teveel overlap hebt in de 2.4GHz en daarom zendvermogen in die band omlaag moet schroeven en/of 2.4GHz helemaal uitzetten op een of meer AP's.

TS: wat ik mis in je verhaal is waar het trapgat gelegen is. WiFi gaat bij benadering helemaal niet door die betonnen vloeren maar door het trapgat. In een woning met betonnen vloeren en drie woonlagen is het meestal goed te doen alles te dekken met twee AP's, waarbij je eentje zo dicht mogelijk bij het trapgat plaatst om twee verdiepingen (bijvoorbeeld 1e en 2e) te dekken en de andere op de overgebleven verdieping (bijvoorbeeld begane grond) juist zo ver mogelijk van het trapgat weg plaatst. Als je nu moeite hebt om alle drie verdiepingen te dekken vermoed ik dat de AP's te ver van het trapgat vandaan hangen.

Sowieso is een AP in de meterkast een slecht idee: het is bij voorbaat geen ruimte waar je gebruik maakt van je dekking, alle signaal moet door een muur of een deur en de ruimte zit vol met metalen leidingen die het signaal blokkeren.

Als ik deze situatie hoor zou ik de AP beneden uit de meterkast halen en in de woonkamer hangen, zo ver mogelijk bij trapgat vandaan. Vervolgens zo ik de AP boven op de 1e of 2e verdieping zo dicht mogelijk bij trapgat plaatsen. Grote kans dat je zo alles dekt in de 5GHz. Pas als dat niet afdoende is (lees: er zijn nog plekken waar je minder dan -67dBm meet in de 5GHz) zou ik additionele hardware overwegen.
Wat betreft de posities van de AP. De meterkast met daarin de AP bevind zich in de hal nabij de trap/trapgat. Die op de eerste verdieping bevindt zich in het kantoor boven de hal max 50cm naar het trapgat (wel met een binnenmuur ertussenin). Beide AP's zijn zo gericht dat ze met hun voorzien kijken naar de ruimtes die ze moeten bedienen.

En ja ik ben het met je eens, een AP in de woonkamer en in het trapgat tussen de 2 verdiepingen zou beter zijn. Echter vind ik dat geen gezicht. In de woonkamer zou nog kunnen in een hoekje achter de bank naast de verwarming maar ook dat is niet ideaal. Daarom de keuze om meer AP's te plaatsen op misschien niet de meest ideale positie maar wel op een plek waar het voor mij wenselijk is om zo toch voldoende dekking te krijgen.

• 1107972
GarBaGe schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:03:
[...]

Dit kan zonder problemen.
Ik heb er ook eentje in mijn onverwarmde tuinschuur hangen, geen probleem.

Voor de betere locatie keuze voor een AP, kan je ook kijken naar de ruimtes waar je het meeste gebruik maakt van Wifi en/of het grootste aantal verbruikers heb.
Voor mij is dat de woonkamer en de zolder (thuiswerkplek).
Op beide locaties heb ik dan een AP (en eentje in de tuinschuur voor dekking in de tuin).
De slaapverdieping is bedoeld voor slapen en heeft nog steeds wel wat dekking, maar dit is voor mijn Use Case dus geen probleem.

In de woonkamer hangt mijn AP in het kastje van de versterker aan het "plafond" van het kastje.
Onzichtbaar, maar toch een heel sterk signaal in de woonkamer.
De reden dat ik in de overkapping betere wifi wil is voor de heaters die in dan ook via de wifi kan schakelen. Grappig genoeg heeft de heater is verder van de AP staat wel een betere connectie dan degene die dicht op het huis staat. Reden hiervoor is dat er hemelsbreed meerdere muren tussen zitten wat dus voor storing zorgt. Daarnaast is het bereik hier met de tablet van mijn dochters ook net niet. 2,4Ghz zou dit kunnen oplossen maar willen heb ik 5Ghz (gevoelsmatig iets).

Fijn om te horen dat jij in ieder geval geen problemen hebt met een accespoint in een buitenruimte. Waarschijnlijk moet ik gewoon zorgen dat het goed geventileerd blijft zodat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.

En wat betreft de 2e verd. Dit is de verdieping waar de dochters slapen maar ook huiswerk moeten gaan maken over niet al te lange tijd. Dus ook hier een goede wifi is dan wel fijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1107972 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:07:
[...]

Wat betreft de posities van de AP. De meterkast met daarin de AP bevind zich in de hal nabij de trap/trapgat. Die op de eerste verdieping bevindt zich in het kantoor boven de hal max 50cm naar het trapgat (wel met een binnenmuur ertussenin). Beide AP's zijn zo gericht dat ze met hun voorzien kijken naar de ruimtes die ze moeten bedienen.

En ja ik ben het met je eens, een AP in de woonkamer en in het trapgat tussen de 2 verdiepingen zou beter zijn. Echter vind ik dat geen gezicht. In de woonkamer zou nog kunnen in een hoekje achter de bank naast de verwarming maar ook dat is niet ideaal. Daarom de keuze om meer AP's te plaatsen op misschien niet de meest ideale positie maar wel op een plek waar het voor mij wenselijk is om zo toch voldoende dekking te krijgen.
En toch heb je dekkingsproblemen, getuige dit topic...

Heb je ook pakweg je lampen en wasbak+kraan in de meterkast weggestopt? Nee. Als je licht wilt heb je op de plek waar het licht moet zijn een lamp nodig, als je water wilt heb je een kraan nodig en als je WiFi wilt heb je een AP nodig - en net zoals bij licht werken die het beste als ze hoog hangen met zo min mogelijk obstakels. Past wit niet in je interieur? UniFi heeft skins voor de AP's, al zie ik ze niet meer op de site staan voor deze oude beestjes. En ja, het is even goed mogelijk om WiFi vanaf onzichtbare locaties dekkend te krijgen als dat het is om een kamer goed verlicht te krijgen met lampen in een hoekje achter een bank. Maar je gaat dan een stuk meer nodig hebben en bij het verplaatsen obstakels kan het alsnog donker worden.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1107972 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:14:
[...]

Fijn om te horen dat jij in ieder geval geen problemen hebt met een accespoint in een buitenruimte. Waarschijnlijk moet ik gewoon zorgen dat het goed geventileerd blijft zodat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.
Het probleem is niet de luchtvochtigheid an sich, het is condensvorming bij schommelende temperaturen. Als luchtvochtigheid continu hoog is, maar temperatuur ook stabiel, dan is er niets aan de hand. Maar als temperatuur sterk schommelt bij hoge luchtvochtigheid is het mogelijk dat bij een daling van temperatuur condens vormt aan de binnenzijde van niet-condensdichte apparaten, wat kan leiden tot corrosie of kortsluiting.

Oplossing is simpel: zorg dat alles wat je in onverwarmde ruimtes met schommelende temperatuur gebruikt condensdicht is. Dat is waar de UniFi Outdoor/Mesh AP's voor gemaakt zijn. Ik zou dan ook zo eentje aanraden voor die locatie.

Oslik blyat! Oslik!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:34
ik neem aan dat jullie het over Ubiquity hebben. Unify is the management laag van Ubiquity waarmee je hun routers, ap's deurbellen en camera kan beheren.

Ik zou een ubiquity in de meter kast zetten als daar ook je binnen komende WAN verbinding is, en dan 2/3 nieuwere AP's ophangen voorkamer/serre / 1e verdieping / zolder.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Salvatore.NL schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:59:
ik neem aan dat jullie het over Ubiquity hebben. Unify is the management laag van Ubiquity waarmee je hun routers, ap's deurbellen en camera kan beheren.

Ik zou een ubiquity in de meter kast zetten als daar ook je binnen komende WAN verbinding is, en dan 2/3 nieuwere AP's ophangen voorkamer/serre / 1e verdieping / zolder.
*Ubiquiti en UniFi

Los daarvan, let op dat Ubiquiti meerdere productlijnen heeft (ook van WiFi-apparatuur) en de rest is niet compatibiel met UniFi, dus het is wel degelijk relevant om het over UniFi te hebben en niet generiek Ubiqiti.

Oslik blyat! Oslik!

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:31
Salvatore.NL schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:59:

Nee. Ubiquiti Inc is het bedrijf, en UniFi is een productlijn. Net als dat UISP en AmpliFi productlijnen van Ubiquiti zijn. UniFi OS is de management laag die je bedoelt.
Pagina: 1