Opkruipend water schuur muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
We hebben een gedeelde schuur en aan onze kant hebben we last van optrekkend water. De gedeelde schuur heeft een regenpijp enkel bij de buren en deze loopt de grond in, de buurman heeft geen idee of deze ergens op uitkomt of gewoon daar in de grond eindigt. De buurman heeft ook niet echt interesse om het uit te gaan zoeken.

Onze hele tuin is al leeg en ik heb gemerkt dat er door de hele tuin wortels liepen waarvan er ook veel richting die plek kropen. Nu weet ik alleen niet of dat oorzaak of gevolg is. En voor zo ver ik kan zien is het aan de andere kant de muur niet zo vochtig als bij ons. Belangrijk detail is dat die zijde van de schuur 0,0 zon krijgt, die kant zit op het noorden. Er hebben in die hoek nooit planten of bomen gestaan.

Het probleem is ook dat we de schuur aan onze kant wit gaan schilderen. Nu zit ik daarna niet te wachten op een groene muur wat bij wit nog meer zichtbaar wordt. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Greppeltje graven en wat cement in gooien of misschien eerst iets van plastic tegenaan leggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnzDTBCzTb7X90lm9uv7HTgUK8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJYIMmmeeB0Ymo8X3YlW0pBT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ANtP1KxIIdesp5hqVPIABU3bvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u7gQZSO27NmZfBjaWxyEh8C.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:12
Muur niet wit schilderen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:20
Misschien loopt de afvoer via jouw tuin en zit daar een lek.
Graaf die muur eens een stukje vrij tot zo'n 60 cm diep en van de gevel af.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:05
dit helpt inderdaad al enorm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:34
Als je de muur wit gaat schilderen, kan het optrekkend vocht niet meer goed verdampen en zal de muur nat blijven. Wat je mogelijk aan de binnenkant problemen gaat opleveren. Daarnaast zal je verf gaan afbladderen, en moet je het eens in de zoveel jaar gaan herhalen, omdat terugdraaien eigenlijk onmogelijk is.

Als je dan toch graag een witte muur wilt, dan zou ik ventilatie latten plaatsen en daarop een witte gevelbekleding monteren.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
FRANQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:54:
Als je de muur wit gaat schilderen, kan het optrekkend vocht niet meer goed verdampen en zal de muur nat blijven. Wat je mogelijk aan de binnenkant problemen gaat opleveren. Daarnaast zal je verf gaan afbladderen, en moet je het eens in de zoveel jaar gaan herhalen, omdat terugdraaien eigenlijk onmogelijk is.

Als je dan toch graag een witte muur wilt, dan zou ik ventilatie latten plaatsen en daarop een witte gevelbekleding monteren.
Er kan dampopen verf gebruikt worden zodat vocht kan blijver verdampen.
Het grootste probleem is dat wit + 0-uur zon niet compatibel zijn. Dit zal altijd groen worden.
Dus inderdaad, als het wit moet zijn, witte gevelbekleding monteren die wat langer het groen zal weerstaan en makkelijker te poetsen is.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 23:15
Had hier ontdekt, dat de HWA op het riool loosde en onder de grond voorzien was van een sifon met inspectiedop, die stuk was. En dat veroorzaakte weer vochtoverlast.

Als je echt wil weten wat er loos is, moet je toch gaan graven...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Wit blijft in zo'n tuin nooit wit er is altijd vocht, mos- en schimmelgroei.

Als je gaat graven, doe dat dan het beste over een beperkte breedte (~40cm), maak foto's en gooi dezelfde dag weer dicht, stamp aan. Graven kun je het beste doen met een rechte schop, houd de wanden ook recht. Dat geeft de meeste informatie over grondlagen en vochtigheid. Een troffel kan handig zijn om de wanden mee schoon te maken. Dat doen archeologen ook.

Waarom niet graven? Omdat dit de fundering kan ondermijnen. De muur kan scheuren, en dan druk gaan uitoefenen op de buitenmuur (met mogelijk scheuren daarin). Graven naast een muurtje verwijdert zijwaartse druk.

Perceelscheidingsmuurtjes hebben soms weinig in de vorm van een fundering. Een fundering dient bij voorkeur breed te zijn. Hoe breder, hoe stabieler. Ze staan soms niet op vaste grond, zijn te ondiep aangelegd. Het beste is te bouwen op stabiele onverstoorde grond - meestal natuurlijke gele ondergrond in zandgebieden, die ligt gemiddeld op zo'n 50-100cm van het oppervlak.

Een verkeerde fundering corrigeren is niet makkelijk.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:29
Als iemand in een wit gekeimd huis. Uiteindelijk zal het verkleuren, wat wij hebben gedaan is de onderste strook (+/-) 60 cm) van donkergrijze bakstenen gemaakt en alles daarboven wit gekeimd. Wellicht kan je de onderste 60 cm een donkergrijze kleur verven (dampopen verf) en daarboven wit.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 23:15
mrmrmr schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:56:
Wit blijft in zo'n tuin nooit wit er is altijd vocht, mos- en schimmelgroei.

Als je gaat graven, doe dat dan het beste over een beperkte breedte (~40cm), maak foto's en gooi dezelfde dag weer dicht, stamp aan. Graven kun je het beste doen met een rechte schop, houd de wanden ook recht. Dat geeft de meeste informatie over grondlagen en vochtigheid. Een troffel kan handig zijn om de wanden mee schoon te maken. Dat doen archeologen ook.

Waarom niet graven? Omdat dit de fundering kan ondermijnen. De muur kan scheuren, en dan druk gaan uitoefenen op de buitenmuur (met mogelijk scheuren daarin). Graven naast een muurtje verwijdert zijwaartse druk.

Perceelscheidingsmuurtjes hebben soms weinig in de vorm van een fundering. Een fundering dient bij voorkeur breed te zijn. Hoe breder, hoe stabieler. Ze staan soms niet op vaste grond, zijn te ondiep aangelegd. Het beste is te bouwen op stabiele onverstoorde grond - meestal natuurlijke gele ondergrond in zandgebieden, die ligt gemiddeld op zo'n 50-100cm van het oppervlak.

Een verkeerde fundering corrigeren is niet makkelijk.
Goed punt. Maar als er een sifon (met dop) op de HWA zit, zou je die gerust bloot moeten kunnen leggen zonder de fundering in gevaar te brengen, toch? Bij mij zat 'ie niet zo diep onder het maaiveld.

--- Edit:
Anderzijds: de afvoer zit aan de kant van de buurman, die geen problemen heeft? Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door b_g_e op 20-04-2026 09:12 ]

• Justevo
b_g_e schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:10:
[...]

Goed punt. Maar als er een sifon (met dop) op de HWA zit, zou je die gerust bloot moeten kunnen leggen zonder de fundering in gevaar te brengen, toch? Bij mij zat 'ie niet zo diep onder het maaiveld.

--- Edit:
Anderzijds: de afvoer zit aan de kant van de buurman, die geen problemen heeft? Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Dat laatste is het vreemde aan de situatie inderdaad. De buurman heeft in die hoek aan zijn kan praktisch nergens last van.

Ik heb het een schop breedte uitgegraven, in ieder geval om het komende tijd te laten drogen, maar er is niks te zien.

Nu heb ik de vorige bewoners gecontacteerd en die geven aan dat de regenpijp van de buren afloopt naar een put in de hoek bij hun pui aan de achterkant van het huis, die hebben wij ook een. Maar omdat wij geen regenpijp aan onze kant hebben loopt die er bij ons dus niet. Die put vangt ook HW op vanaf het dak en loopt bij iedereen naar een put in het midden van je tuin ongeveer. Maar dat zou denk ik niets uit moeten maken voor opkruipend water bij de schuur..

• Arjan...
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-04 16:15
Volgens mij hebben wij hier in de buurt hetzelfde probleem. Zelfs in de spouwmuren. Oorzaak: bij de bouw is er geen waterkering aangebracht tussen de fundering en het opgaande metselwerk. Gevolg: vocht in de grond trekt door capillaire werking de onderste stenen van het opgaande metselwerk in.
Hierop groeien de algen naar harte lust. In de zomer is het wat minder doordat het minder regent en het grondwater zakt.
Er is een oplossing: óf alsnog meter voor meter de onderste (lint)voeg uithalen/waterkering aanbrengen/voeg herstellen óf om de ca. 20cm een gat boren in de onderste voeg en hierin een chemische substantie spuiten die zo een waterkering vormt.
Voor dat laatste zijn volgens mij setjes te verkrijgen.
Het is dus vermoedelijk een bouwfout.

Succes!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Justevo

Hoewel er goede tips zijn gegeven wil ik toch opmerken dat je bestrating ook de verkeerde kant op lijkt te lopen. Als al je bestrating dat doet dan zal dat niet helpen.

Zelf heb ik bij iemand waarvan de bestrating ca 35cm hoger lag dan de vloer binnen. Ook last van optrekkend vocht. Daar drainage aangelegd, buiten, net onder de binnenvloer ook de bestrating weer de goede kant op laten lopen en het probleem was bij die mensen opgelost.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Justevo
pjot1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:22:
@Justevo

Hoewel er goede tips zijn gegeven wil ik toch opmerken dat je bestrating ook de verkeerde kant op lijkt te lopen. Als al je bestrating dat doet dan zal dat niet helpen.

Zelf heb ik bij iemand waarvan de bestrating ca 35cm hoger lag dan de vloer binnen. Ook last van optrekkend vocht. Daar drainage aangelegd, buiten, net onder de binnenvloer ook de bestrating weer de goede kant op laten lopen en het probleem was bij die mensen opgelost.
De tweede foto met de regenpijp is de tuin van de buren, de foto met alleen zand is bij ons. Maar in principe lagen daar ook gewone betontegels.

Het idee is dat er in die hoek wat beton gestort gaat worden omdat daar kleine tegeltjes komen (onder een pergola). Weet alleen niet of dat het geheel gaat helpen als er beton ligt en de boel helemaal niet meer kan ademen..
Pagina: 1