Opkruipend water schuur muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20
We hebben een gedeelde schuur en aan onze kant hebben we last van optrekkend water. De gedeelde schuur heeft een regenpijp enkel bij de buren en deze loopt de grond in, de buurman heeft geen idee of deze ergens op uitkomt of gewoon daar in de grond eindigt. De buurman heeft ook niet echt interesse om het uit te gaan zoeken.

Onze hele tuin is al leeg en ik heb gemerkt dat er door de hele tuin wortels liepen waarvan er ook veel richting die plek kropen. Nu weet ik alleen niet of dat oorzaak of gevolg is. En voor zo ver ik kan zien is het aan de andere kant de muur niet zo vochtig als bij ons. Belangrijk detail is dat die zijde van de schuur 0,0 zon krijgt, die kant zit op het noorden. Er hebben in die hoek nooit planten of bomen gestaan.

Het probleem is ook dat we de schuur aan onze kant wit gaan schilderen. Nu zit ik daarna niet te wachten op een groene muur wat bij wit nog meer zichtbaar wordt. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Greppeltje graven en wat cement in gooien of misschien eerst iets van plastic tegenaan leggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnzDTBCzTb7X90lm9uv7HTgUK8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJYIMmmeeB0Ymo8X3YlW0pBT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ANtP1KxIIdesp5hqVPIABU3bvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u7gQZSO27NmZfBjaWxyEh8C.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
Muur niet wit schilderen.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Misschien loopt de afvoer via jouw tuin en zit daar een lek.
Graaf die muur eens een stukje vrij tot zo'n 60 cm diep en van de gevel af.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:02
dit helpt inderdaad al enorm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:38
Als je de muur wit gaat schilderen, kan het optrekkend vocht niet meer goed verdampen en zal de muur nat blijven. Wat je mogelijk aan de binnenkant problemen gaat opleveren. Daarnaast zal je verf gaan afbladderen, en moet je het eens in de zoveel jaar gaan herhalen, omdat terugdraaien eigenlijk onmogelijk is.

Als je dan toch graag een witte muur wilt, dan zou ik ventilatie latten plaatsen en daarop een witte gevelbekleding monteren.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:26
FRANQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:54:
Als je de muur wit gaat schilderen, kan het optrekkend vocht niet meer goed verdampen en zal de muur nat blijven. Wat je mogelijk aan de binnenkant problemen gaat opleveren. Daarnaast zal je verf gaan afbladderen, en moet je het eens in de zoveel jaar gaan herhalen, omdat terugdraaien eigenlijk onmogelijk is.

Als je dan toch graag een witte muur wilt, dan zou ik ventilatie latten plaatsen en daarop een witte gevelbekleding monteren.
Er kan dampopen verf gebruikt worden zodat vocht kan blijver verdampen.
Het grootste probleem is dat wit + 0-uur zon niet compatibel zijn. Dit zal altijd groen worden.
Dus inderdaad, als het wit moet zijn, witte gevelbekleding monteren die wat langer het groen zal weerstaan en makkelijker te poetsen is.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:43
Had hier ontdekt, dat de HWA op het riool loosde en onder de grond voorzien was van een sifon met inspectiedop, die stuk was. En dat veroorzaakte weer vochtoverlast.

Als je echt wil weten wat er loos is, moet je toch gaan graven...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Wit blijft in zo'n tuin nooit wit er is altijd vocht, mos- en schimmelgroei.

Als je gaat graven, doe dat dan het beste over een beperkte breedte (~40cm), maak foto's en gooi dezelfde dag weer dicht, stamp aan. Graven kun je het beste doen met een rechte schop, houd de wanden ook recht. Dat geeft de meeste informatie over grondlagen en vochtigheid. Een troffel kan handig zijn om de wanden mee schoon te maken. Dat doen archeologen ook.

Waarom niet graven? Omdat dit de fundering kan ondermijnen. De muur kan scheuren, en dan druk gaan uitoefenen op de buitenmuur (met mogelijk scheuren daarin). Graven naast een muurtje verwijdert zijwaartse druk.

Perceelscheidingsmuurtjes hebben soms weinig in de vorm van een fundering. Een fundering dient bij voorkeur breed te zijn. Hoe breder, hoe stabieler. Ze staan soms niet op vaste grond, zijn te ondiep aangelegd. Het beste is te bouwen op stabiele onverstoorde grond - meestal natuurlijke gele ondergrond in zandgebieden, die ligt gemiddeld op zo'n 50-100cm van het oppervlak.

Een verkeerde fundering corrigeren is niet makkelijk.
Pagina: 1