Vraag

• Inibriatus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:32
Mijn vraag:
Ik heb een nieuwe Debian NUC geinstalleerd en voorzien van een statisch IP
# The primary network interface
auto enp2s0
iface enp2s0 inet static
address 192.168.0.200
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
dns-nameservers 1.1.1.1 9.9.9.9

Dit heb ik gedaan via een switch naast mijn normale pc. Op dit moment was de NUC gewoon te bereiken via SSH en ping. NUC IP adres zit buiten de DHCP reeks maar in hetzelfde subnet als de router en PCs

Hierna heb ik dat ding verplaatst naar de plek waar mijn router hangt en deze direct via ethernet aangesloten.

De TP-Link AX53 router handelt zowel Wi-Fi als ethernet verkeer af. Nadat ik de NUC hierop aangesloten hierop, was deze in mijn router zichtbaar onder bovengenoemde IP gegevens en was ook te pingen.

De PC kan de NUC niet meer pingen, ondanks dat dit bij installatie wel kon.
Pinging 192.168.0.200 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Maar andere devices in huis die via Wi-Fi draaien kunnen wel bij de NUC via dezelfde router als de PC.

Hoe kan ik dit oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Debian 13
Windows 10
TP-Link 5-poorts Desktop Gigabit Switch
GMKTec Nuc G5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Herinstallatie
Ander statisch IP adres
Andere kabel
Nog een andere kabel
Andere poort
'Tig reboots
NUC op andere plaats gehangen
Andere laptop gebruikt om te testen maar ook die kan de NUC niet bereiken via de kabel. Zelfde laptop kan via de Wi-Fi de NUC wel bereiken
NUC weer aansluiten op switch en testen maar daar gaat alles goed

Beste antwoord (via Inibriatus op 20-04-2026 11:57)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Inibriatus schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:02:
[...]

Ik heb IPTV dus dat staat geconfigureerd.

Internet = VLAN 6
IPTV = VLAN 4

Poort 1,2,3 zijn Internet
Poort 4 is IPTV

Kabels getest en zitten allemaal in de juiste poorten
Je weet dat je op je interne netwerk dat VLAN niet nodig hebt? Dit riekt naar KPN en consorten en daar heb je enkel en alleen aan de WAN zijde een VLAN nodig maar niet aan de LAN zijde.

Haal dus VLAN6 van je LAN poorten af en probeer het nog eens.

Kleine sidenote: voor IPTV kan het nuttig zijn alleen daar een VLAN voor te hebben i.v.m. multicast TV, mits de router een IGMP proxy kan draaien

[ Voor 12% gewijzigd door nelizmastr op 20-04-2026 11:41 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als die 'andere laptop' en je PC allebei via kabel aan de router hangen. Kunnen ze elkaar dan wel pingen?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zitten alle poorten op je router wel in hetzelfde VLAN?

Spel en typfouten voorbehouden

• Inibriatus
Mijzelf schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:44:
Als die 'andere laptop' en je PC allebei via kabel aan de router hangen. Kunnen ze elkaar dan wel pingen?
Net getest en nee, als ze allebei aan de kabel hangen dan lukt dat niet. Destination host unreachable vanaf de laptop. Vanaf de pc Request Timed Out.

Zet ik de laptop op de Wi-Fi dan kan die de PC pingen. De PC krijgt nog steeds Request Timed Out als die de laptop pingt.

Laptop kan wel de NUC bereiken via Wi-Fi en beide hebben tijdens de tests gewoon internet toegang via dezelfde router.

• Inibriatus
FredvZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:46:
Zitten alle poorten op je router wel in hetzelfde VLAN?

Internet = VLAN 6
IPTV = VLAN 4

Poort 4 is IPTV

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 20:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

is de TP-Link AX53 router je main router, of is dit een 2e router?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Inibriatus
CrankyGamerOG schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:07:
is de TP-Link AX53 router je main router, of is dit een 2e router?
Dit is de enige router. Wel zijn er 3 repeaters in EasyMesh mode.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat als je een laptop (met DHCP dus niet static) aansluit op dezelfde router poort is deze dan wel te bereiken? Misschien sowieso een makkelijke check of deze inderdaad in hetzelfde subnet/netwerk uitkomt, lijkt mij wel gezien je Wifi clients wel kunnen connecten maar goed.

Wellicht handig om je ARP of MAC table even te checken in je switches, waar zie je het MAC adres van je NUC voorbij komen en op welke poort? Als een switch bijvoorbeeld een niet up to date table heeft zal deze het verkeer naar de verkeerde (oude) poort sturen. Zeker als je router bijvoorbeeld geen (gratuitous) ARP
doorlaat zou deze nog best een oud entry kunnen bevatten hoewel ik neem aan dat je alle switches ook herstart hebt en meestal is de lifetime niet zo hoog.

In theorie zou de router ook een DHCP Snooping iets kunnen draaien i.c.m. IP Source Guard of DAI, dit kan nogal roet in het eten gooien als een IP-adres niet uitgedeeld is door DHCP maar of jouw apparatuur dit überhaupt heeft?? Ik betwijfel het.

Ik gok eerder op een soort van isolatie setting in de router.

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Inibriatus schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:02:
[...]

Internet = VLAN 6
IPTV = VLAN 4

Poort 4 is IPTV

Je weet dat je op je interne netwerk dat VLAN niet nodig hebt? Dit riekt naar KPN en consorten en daar heb je enkel en alleen aan de WAN zijde een VLAN nodig maar niet aan de LAN zijde.

Kleine sidenote: voor IPTV kan het nuttig zijn alleen daar een VLAN voor te hebben i.v.m. multicast TV, mits de router een IGMP proxy kan draaien

[ Voor 12% gewijzigd door nelizmastr op 20-04-2026 11:41 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Inibriatus
nelizmastr schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:39:
[...]

Het was inderdaad KPN en consorten ja. VLANs disabled en bingo, ik kon overal bij op mijn eigen netwerk maar niet meer het internet op of tv ontvangen.

Alleen de internet VLAN uitzetten maar IPTV behouden kan ook niet op de modem. Het is alles aan of alles uit. Als ik het aanzet dan moet ik iets invullen bij Internet VLAN, en bij de poorten kan ik alleen kiezen tussen Internet/IPTV/VOIP/Bridge.

Issue 1 gevonden maar nu dus Issue 2. Hoe kan ik beide functionaliteiten behouden?

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt als een vrij domme beperking van TP-Link.

Ghetto fix die in mij opkomt is op Debian een Linux VLAN (6) aanmaken en die koppelen met de door jou bedachte IP-configuratie op de netwerkkaart, dan pak je het tagged VLAN op en zou je in theorie ook communicatie moeten hebben.

Wellicht is er zelfs andere firmware zoals OpenWrt beschikbaar, waarmee je wel alle functies kunt combineren.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip als het even kan altijd DHCP. gebruiken en een statisch IP adres instellen op de router als vast IP adres toekennen. Dit voorkomt dubbelingen etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1