• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:23
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuis of stekker batterij die ik hoofdzakelijk wil gebruiken voor de dag - nachtopslag van energie van mijn zonnepanelen. Omdat er nogal wat geo politieke reuring in de wereld is, wil ik problemen vermijden.

- Noodstroom voorziening
Voorzover ik het overzie zal de batterij uitsluitend een noodstroom stopcontact hebben. Dat betekent dat slechts een paar apparaten (koelkast, verwarming of computer) achter het noodstroom stopcontact geplaats kunnen worden.
- Geen internet, wel LAN
Ik wil dat de batterij zonder contact met het internet kan functioneren. Als de Chinezen een kill switch hebben ingebouwd, dan kunnen ze die niet bedienen. Verder wil ik hackers buiten de deur houden. Voor de batterij wordt in de router toegang tot het internet geblokkeerd.
- Geen apps
De bediening via apps loopt via de US tech firma's en via externe servers. Dit valt onder US recht en dat betekent dat de US overheid toegang kan verlangen. Met Trump aan het roer is dit een risico. Ik heb meerdere apparaten in huis die functioneren als een Web-server achter een ip-adress. Dat is de perfect manier om binnen het LAN of van buiten het LAN met VPN een apparaat te bedienen.
- Home Assistant compatibel
Dit heeft niets met geo politiek te maken, maar ik wil alles via Home Assistant integreren.

Ik ben mij er van bewust dat ik mij niet voor alle gevaren in de wereld kan afschermen, maar ik kan door goede keuzes de risico's aanzienlijk verminderen.

Welke merken thuis of stekker batterij kunnen goed zonder contact met het internet in een LAN functioneren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik stuur mijn 3 marsteks venus E aan via modbus
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

De dynamische prijzen komen wel via internet via HA integratie cheapest hours

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:23
AUijtdehaag schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:57:
Ik stuur mijn 3 marsteks venus E aan via modbus
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

De dynamische prijzen komen wel via internet via HA integratie cheapest hours
Ik had ook al naar Marstek gekeken. De dynamische prijzen via het internet vind ik niet zo erg. Ik haal ook het weerbericht via het internet binnen. Het gaat er om dat als de dynamische prijzen ontbreken of dan het systeem blijft werken.
Heb je 3 Marsteks voor 3 fase of voor risico spreiding? Bij 3 Marsteks heb je ook 3 noodstroom voorzieningen. Er is een fundamentel keuze tussen 3 kleine Marsteks of één grote.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:42
Victron, Nederlands merk, vrij open en alles lokaal te besturen. Heeft ook uitgebreide HA integratie.

Heeft in de basis geen noodstroom stopcontact, maar heeft wel een noodstroom uitgang waar je een stopcontact of je hele huis achter kan hangen. En kan daardoor ook als een UPS functioneren.

[ Voor 69% gewijzigd door Tillumen op 19-04-2026 19:01 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb 3 marsteks om een beetje mee te handelen via dynamische tarieven, daarnaast nul op de meter..
Daarbij kan ik dus 7500 watt laden en ontladen op een zo kort mogelijke tijd vanwege de 3 fase,
Alles op eigen groep uiteraard.

Je kan ze via de nodered flow ook zelf consumptie (NOM) zetten dan heb je geen dynamische prijzen nodig. Maar kijk eens de videos en uitleg van die github. Er zitten al heel veel denkbare scenarios in verwerkt

Voor de backup stopcontacten is geen mooie automatisch bedrade oplossing. (3x 1-fase is 3x stroom opgeteld door nul ivm missen van 120 graden fase verschuiving bij een off grid situatie)
Maar ik rol wel een haspeltje uit als het ooit zo ver komt.
Backup stopcontact staat uit, maar is aan te zetten via modbus (via HA)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2026 19:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek