CV-ketel (~15 jaar, niet conform) vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Wdelt3
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:30
Mijn cv-ketel is aan het einde van zijn levensduur. De wens voor een warmtepomp is er, maar door een beperkt afgiftesysteem en 1-fase aansluiting nu niet haalbaar. Hoor graag andere inzichten en adviezen!
Situatie
Sinds januari woon ik in een vrijstaande woning uit de jaren ’60. De huidige CV-ketel (±15 jaar oud) werkt nog, maar:
  • Is al jaren niet onderhouden
  • Installatie voldoet niet meer aan huidige wetgeving (rookgasafvoer niet correct, open luchtinlaat). Onderhoud is dus ook niet mogelijk.
Doel:
  • Comfort verbeteren
  • Logische investering richting toekomst
  • Geen onnodige dubbele kosten
(Terugverdientijd is niet doorslaggevend, we weten niet hoelang we hier blijven wonen (mogelijk 5–10 jaar)).
Woning
  • Type: vrijstaand
  • Bouwjaar: jaren ’60
  • Oppervlak: ±100 m²
  • Inhoud: ±400 m³
  • Verdiepingen: 2
  • Kelder: aanwezig onder 50% van woonkamer + gang
Isolatie
  • Dak: plat dak, van binnen geïsoleerd (minerale wol, dikte onbekend)
  • Muren: nageïsoleerd met EPS parels
  • Vloer woonkamer, deels geïsoleerd (minerale wol, dikte onbekend)
  • Glas: kunststof kozijnen met HR+++
  • Kierdichting: matig (tocht merkbaar)
Huidige installatie
  • CV-ketel: Nefit ketel(~15 jaar)
  • Aanvoertemperatuur: 60°C
  • Thermostaat: aan/uit
  • Extra systemen: airco woonkamer + slaapkamer, elektrische vloerverwarming keuken + badkamer
Energieverbruik
  • Gas: 1100 m³/jaar (inschatting)
  • Zonnepanelen: 11 stuks, ±3.5 MWh/jaar
Afgiftesysteem (grootste probleem)
  • Beneden: 1x type 30 radiator (enige radiator)
  • Boven: 2x type 20 radiatoren (weinig gebruikt)
  • Badkamer: Handdoekradiator
Vloerverwarming is nu geen optie. Een verwarming bijplaatsen in de woonkamer, keuken en hal is wel mogelijk zonder al te grote ingrepen. Zijn allemaal dichtbij de kelder.
De woonkamer wordt wel warm, maar duurt enorm lang. De keuken en woonkamer zijn verbonden middels een doorgang, de keuken wordt dus slecht warm.
SWW
- 2 personen
- Douche, incidenteel bad
Praktisch
- Elektra: 1x25A
- Installatie: laten doen (voorwerk evt. zelf)
Voorkeursrichting
Mijn huidige gedachte is een gefaseerde aanpak:
Korte termijn (nu):
- CV-ketel vervangen (huidige installatie moet sowieso aangepakt worden)
Middellange termijn:
- Afgiftesysteem verbeteren door extra radiatoren te plaatsen (met name beneden)
- Kierdichting verbeteren
Langere termijn:
- Elektra-installatie aanpassen/verzwaren
- Overstap maken naar een warmtepomp (hybride of full electric)

Is deze aanpak logisch? Ook met 2 extra radiatoren lijkt een warmtepomp nu niet aan orde, ook gezien de verzwaring van elektra installatie die nog moet plaatsvinden.

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 21:22
@Wdelt3
Wat is je budget? Wellicht is dat de belangrijkste vraag. Want met een beperkt budget vallen een hoop opties al af.

Eerste stap zou volgens mij moeten zijn om extra radiatoren te plaatsen. Als dat direct lagere temperatuur versies zijn, ben je ook voor een warmtepomp direct klaar.

Hoeveel extra zonnepanelen zou je kwijt kunnen?
En zou een thuisaccu + hybride omvormer een optie kunnen zijn? Want dan kan je de omvormer gebruiken je warmtepomp piek op te vangen. Verder zal het piekvermogen van een warmtepomp wel meevallen, dus zelfs met 1x25A moet je uit de voeten kunnen.

PS; Kan je netbeheerder 1x35A leveren, want mogelijk is dat enkel de hoofdzekering vervangen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Wat is de afmeting van die type 30 radiator?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wdelt3 Het verbruik van 1.100 m³ gas is dus een schatting? Gebaseerd op welke gegevens?
Als je er wat langer woont weet je misschien de verhouding tussen cv en warm water.

Probeer eerst de aanvoertemperatuur duidelijk te verlagen, het liefst < 40°C.
Hiervoor moet je het afgiftevermogen waarschijnlijk ook duidelijk verhogen, dus grotere radiatoren.

Verder kan het leidingsysteem een beperking zijn, vaak zijn de leidingdiameters te klein voor een warmtepomp met haar hogere flow.

Het vervangen van de 25 A door een 35 A hoofdzekering is zo geregeld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wdelt3
Dank voor de reacties allen!

De radiator in de woonkamer is 600 x 2200 (type 30).

Het gasverbruik is inderdaad een schatting, gebaseerd op data vanaf 01-01 en extrapolatie.
Daarnaast houd ik de meterstand bij via mindergas.nl, hierbij ga ik uit van 16 m³ voor SWW.

De diameter van de leidingen is 22 mm.

De elektra-installatie zal sowieso aangepakt moeten worden. Ik twijfel nog tussen 1x35A als tussenstap of direct 3x25A (met bijbehorende aanpassingen in de meterkast). Een EV is voorlopig nog niet aan de orde.

De eerste stap lijkt dus duidelijk: de afgifte zal omhoog moeten door het plaatsen van extra radiatoren. Daarna twijfel ik nog over de vervolgstap. Mijn gevoel zegt nu richting hybride warmtepomp in combinatie met een nieuwe CV-ketel, maar ik vraag me af of dat in mijn situatie logisch is of dat ik met deze aanpassingen al dichter tegen full electric aan zit dan ik denk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
Wdelt3 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:55:
Dank voor de reacties allen!

De radiator in de woonkamer is 600 x 2200 (type 30).

Het gasverbruik is inderdaad een schatting, gebaseerd op data vanaf 01-01 en extrapolatie.
Daarnaast houd ik de meterstand bij via mindergas.nl, hierbij ga ik uit van 16 m³ voor SWW.

De diameter van de leidingen is 22 mm.

De elektra-installatie zal sowieso aangepakt moeten worden. Ik twijfel nog tussen 1x35A als tussenstap of direct 3x35A (met bijbehorende aanpassingen in de meterkast). Een EV is voorlopig nog niet aan de orde.

De eerste stap lijkt dus duidelijk: de afgifte zal omhoog moeten door het plaatsen van extra radiatoren. Daarna twijfel ik nog over de vervolgstap. Mijn gevoel zegt nu richting hybride warmtepomp in combinatie met een nieuwe CV-ketel, maar ik vraag me af of dat in mijn situatie logisch is of dat ik met deze aanpassingen al dichter tegen full electric aan zit dan ik denk.
3x25 is meestal ruimschoots voldoende en stukken goedkoper dan 3 x35

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wdelt3
No Hands schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:57:
[...]

3x25 is meestal ruimschoots voldoende en stukken goedkoper dan 3 x35
Excuus, dat bedoel ik ook! Typefout

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-04 20:16
Ik zou sowieso direct 3x25ampere aanvragen, zeker als je meterkast een beetje modern is (smeltzekeringen kan niet). Want anders sta je straks op een flinke wachtlijst voor verzwaring van je aansluiting.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wdelt3 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:55:
Plus
  • Extra systemen: airco woonkamer + slaapkamer, elektrische vloerverwarming keuken + badkamer
Die aircos kunnen ook verwarmen en daarmee heb je al een hybride systeem. Granted ze zijn minder stil en imo minder comfortabel als regulier systeem, maar zo'n issue is dat nou ook niet bij een woonkamer als aanvullende verwarming. Ik vraag me af of daarbovenop nog een hybride warmtepomp logisch is.

En voor mij is de grote vraag: Waarom zou extra radiatoren plaatsen? Wat denk je daarmee op te lossen? Als je nu full electric wil, dan snap ik het. Als je nu je vloer hebt open liggen en je vraagt je af of je vloerverwarming moet doen, dan snap ik ook dat je rekening houdt met de toekomst. Maar nu extra radiatoren neerzetten omdat je in de toekomst een keer een warmtepomp zal krijgen?

Als je nu een nieuwe CV ketel neer gaat zetten, dan neem ik aan dat je hem niet over 2 jaar eruit gooit voor een warmtepomp. Als dat over 8 jaar gebeurd (al dan niet nadat jullie het verkocht hebben), is tegen die tijd het sowieso geen idee om de vloer eruit te halen en vloerverwarming erin te doen, en dan zijn die extra radiatoren natuurlijk helemaal zinloos geweest.

En als we het over vloerverwarming hebben: COP1 elektrische in de badkamer is één ding (bij mij is die wel wat uren bezig voor je overigens echt voelt dat de vloer warmer is, maar geen idee van de opbouw). Maar in de keuken? Als de handel toch open ligt, is reguliere vloerverwarming daar plaatsen geen optie?

Persoonlijk zou ik of full electric gaan, en prima als je dan geen zin hebt om de vloer eruit te halen voor vloerverwarming in de woonkamer en je dus meer radiatoren neerzet, of ik zou zou een nieuwe CV ketel laten plaatsen en de rest gewoon lekker laten wat het is (minus dus dat ik serieus de elektrische vloerverwarming in de keuken zou heroverwegen).

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:43
Aangezien je aan de huidige cv ketel kosten gaat hebben, is dit het moment om over te gaan op een full electric warmtepomp. De eerste paar duizend euro heb je dan al verdiend, dus de meerprijs valt dan wel mee.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou eerst de CV ketel vervangen, hoeft niet de hoofdprijst te kosten (zeg 1500)
Dan heb je de boel veilig.

Daarna kan je gaan kijken naar je isolatie en warmteafgifte. Een moderne CV ketel kan ook prima water op 35 graden afgeven, om te testen of je nieuwe opzet ook om kan gaan met lage temperatuurverwarming.
Warmtepompen worden niet duurder in mijn ervaring, dus dat is niet Prio 1, Prio 1 is veiligheid dus een nieuwe CV nu (als in de komende maand).

En koop per direct twee CO melders, desnoods bij de action. eentje tegen het plafond in je CV ruimte en eentje op hoofdkussenhoogte bij je slaapkamer.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
De voordeligste stap is verwarming met de bestaande airco’s en warmtepomp boiler.

Zijn de airco’s hiervoor voldoende?

Zorg voor een 4-polige hoofdschakelaar en vraag voor 1 juli de 3x25 aan

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 20-04-2026 08:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1