Multifunctionele/flexibele versterker (PC/TV)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• svd_nl
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:19
Hoi allemaal. Ik ben binnenkort de gelukkige eigenaar van een nieuw appartement, en daar hoort natuurlijk een geluidsinstallatie in. Ik heb best wel wat specifieke eisen, en ik ben niet genoeg thuis in versterkers om daar alleen uit te komen. Hulp wordt zeer gewaardeerd!
Ik sta ook open voor suggesties wat voor een "stack" zou passen voor deze toepassing ipv één enkele versterker.

Ik zoek een?
Multifunctionele/flexibele versterker, plus andere apparaten als dit nodig is.
Bonusvraag: suggestie voor goede speakers (als niet inbegrepen)

Wat is je budget?
Ik weet niet aan welke prijs ik moet denken. Ik zou zeggen tot zo'n €1500 euro inclusief speakers, minder zou fijn zijn. Als dat niet past hoor ik graag welk bedrag ik wel aan moet denken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil op deze versterker het volgende kunnen aansluiten:
Invoer:
-PC (Wordt gebruikt voor zowel muziek als gamen), S1220A codec op mobo (ALC1220 equivalent).
-TV
-Netwerk? (Bijvoorbeeld spotify connect of een lokale streamingservice). Als ik mijn PC aan moet laten als tussenstation is dat prima, maar ik wil wel graag kunnen bedienen vanaf mijn telefoon, en wellicht in de toekomst aan een self-hosted audiostreamer koppelen.
- Nice to have: Mogelijkheid voor extra analoge invoer (bijvoorbeeld cd- of platenspeler).
Uitvoer:
- Hoofdtelefoon (Sennheiser HD660S). Voor mij belangrijk dat deze uitgang kwalitatief goed is, en voldoende capaciteit heeft voor eventuele upgrades van hoofdtelefoon.
- Speakers. Ik heb hier genoeg aan 1 frontspeaker/soundbar + 2 achterspeakers, ik zou ook tevreden zijn met alleen een stereo-setup, maar ik neem aan dat ik ook *iets* van een speaker aan de voorkant wil hebben?

PC staat in dezelfde ruimte, dicht bij de TV.

Als een hoofdtelefoonuitgang dit te ingewikkeld maakt, is het voor mij ook best een optie om deze direct op mijn PC aangesloten te houden, aangezien ik die voornamelijk daarmee gebruik.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals ik eerder zei, ik ben clueless wat dit betreft. Ik heb de volgende twee apparaten gevonden die denk ik aan mijn eisen voldoen? Ik heb alleen geen idee waar ik op moet letten.
https://tweakers.net/pric...ntz-cinema-70s-zwart.html
https://tweakers.net/pric...denon-avr-x2800h-dab.html

Ik kwam ook deze tegen die er heel interressant uitziet, deze lijkt ook al hoge kwaliteit hoofdtelefoon uitgangen te hebben:
uitvoering: Bluesound NODE ICON (N530)
Wat voor soort speakerset kan ik dan hieraan toevoegen? Of zijn er goedkopere opties die ook zouden voldoen? Bijvoorbeeld een uitvoering: Cambridge Audio MXN10 of https://tweakers.net/pric...252/wiim-ultra-zwart.html? Daar zou denk ik dan een iets uitgebreidere versterker bij moeten?

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik kom er voornamelijk niet uit welke apparatuur ik nodig heb om aan mijn eisen te voldoen. Categorieën lijken vrij arbitrair, omdat een "speakerset" al een volledige versterker + streamingsfuncties kan hebben. Ik snap niet genoeg van hoe ik de verschillende apparaten op elkaar aan kan sluiten om hier goede keuzes in te maken.

Daarnaast de vraag: doe ik er goed aan om een "alles-in-een" apparaat te kopen, of zijn er modulaire oplossingen die misschien beter zouden passen?

Dank voor het meedenken, en als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag!

[ Voor 1% gewijzigd door svd_nl op 19-04-2026 15:39 . Reden: Toevoeging aantal speakers ]

Beste antwoord (via svd_nl op 20-04-2026 09:39)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
De Wiim Ultra, de Bluesound Node icon en de Cambridge Audio MXn 10 zijn streamers/DAC's, daar heb je nog een versterker bij nodig. Met dit budget en deze wensen kun je meerdere kanten op
1) Multichannel, Idd iets als de Denon AVR-X2800H DAB met een bijpassend speakersetje zoals de Wharfedale DX-3 HCP. Als je meer TV/film kijkt dan muziek luistert zou ik deze richting opgaan.
2) Stereo. Let er dan op dat er een HDMI arc input is om het geluid van je TV op aan te sluiten, deze drie opties hebben dat. Dit geeft een betere kwaliteit voor muziek, maar je mist uiteraard de surround ervaring.
2a) Een versterker met een streamer aan boord, bijvoorbeeld de WiiM Amp Ultra hierbij kun je dan twee stereo speakers kopen bv Wharfedale EVO 5.1
2b) een setje actieve speakers met streaming functie, zoals bv Kef LSX II Soundwave Edition.
2c) Alles los kopen, een streamer zoals de WiiM Mini, een losse DAC, zoals de Fosi Audio ZD3 Audio DAC, een versterker (bv NAD C 316BEE V2) en speakers als in 2a.
Digitale componenten zoals streamers en DACs verouderen het snelst, daar zijn steeds nieuwe software versies nodig, en na zoveel jaar stoppen fabrikanten daar mee. Als je die los koopt zoals in 2c hoef je alleen de streamer en/of DAC te vervangen, bij de andere opties kun je die er dan los bij zetten, maar de charme van die opties is de eenvoud, die gaat dan enigzins verloren...
Ik heb speakers van goed bekend staande merken als voorbeeld gegeven, maar er zijn naturlijk talloze andere goede merken.
En de PC sluit je bij voorkeur via USB aan, dat kan op de Wiim amp uit 2a en de KEF's van 2b, de geluidskaart van je Pc wordt dan niet gebruikt en je houdt een analoge ingang over voor een platenspeler oid.

[ Voor 43% gewijzigd door martyw op 20-04-2026 07:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
De Wiim Ultra, de Bluesound Node icon en de Cambridge Audio MXn 10 zijn streamers/DAC's, daar heb je nog een versterker bij nodig. Met dit budget en deze wensen kun je meerdere kanten op
1) Multichannel, Idd iets als de Denon AVR-X2800H DAB met een bijpassend speakersetje zoals de Wharfedale DX-3 HCP. Als je meer TV/film kijkt dan muziek luistert zou ik deze richting opgaan.
2) Stereo. Let er dan op dat er een HDMI arc input is om het geluid van je TV op aan te sluiten, deze drie opties hebben dat. Dit geeft een betere kwaliteit voor muziek, maar je mist uiteraard de surround ervaring.
2a) Een versterker met een streamer aan boord, bijvoorbeeld de WiiM Amp Ultra hierbij kun je dan twee stereo speakers kopen bv Wharfedale EVO 5.1
2b) een setje actieve speakers met streaming functie, zoals bv Kef LSX II Soundwave Edition.
2c) Alles los kopen, een streamer zoals de WiiM Mini, een losse DAC, zoals de Fosi Audio ZD3 Audio DAC, een versterker (bv NAD C 316BEE V2) en speakers als in 2a.
Digitale componenten zoals streamers en DACs verouderen het snelst, daar zijn steeds nieuwe software versies nodig, en na zoveel jaar stoppen fabrikanten daar mee. Als je die los koopt zoals in 2c hoef je alleen de streamer en/of DAC te vervangen, bij de andere opties kun je die er dan los bij zetten, maar de charme van die opties is de eenvoud, die gaat dan enigzins verloren...
Ik heb speakers van goed bekend staande merken als voorbeeld gegeven, maar er zijn naturlijk talloze andere goede merken.
En de PC sluit je bij voorkeur via USB aan, dat kan op de Wiim amp uit 2a en de KEF's van 2b, de geluidskaart van je Pc wordt dan niet gebruikt en je houdt een analoge ingang over voor een platenspeler oid.

[ Voor 43% gewijzigd door martyw op 20-04-2026 07:20 ]

• svd_nl
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:19
martyw schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:21:
Thanks voor je uitgebreide antwoord!
Ik was inderdaad een beetje bang voor de veroudering van streamingsapparaten, ik vind het een fijn idee als ik alle apparatuur los kan vervangen als dit nodig is. 2c lijkt me een hele mooie oplossing, de WiiM Mini doet precies wat ik nodig heb, en ik heb nu een duidelijker beeld voor wat ik nodig heb qua DAC+speakers. (Vooral ook een beetje de termen die ik precies moet hebben). Ook qua prijsverdeling lijkt het mij beter om meer in de speakers te stoppen dan in de DAC/AMP, dat gaat hier ook mee lukken.
Voor speakers ga ik een keer in een winkel luisteren, maar ik weet nu wel precies wat ik moet hebben. Nogmaals dank voor je antwoord!