Hoe moet ik een vitting en stekker aan een draad zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-04 15:00
Mijn vraag
Ik heb een vitting een 2 aderige draad en een stekker. Deze wil ik aan elkaar zetten zodat de lamp goed werkt.
Echter snap ik niet dat de vitting een messing schroef voor de fase en een zilvere schroef voor de nuldraad heeft terwijl ik de stekker er op 2 manieren van in t stopcontact kan doen. Wat heeft t dan voor zin?

Ik weet dat als je de fase en nul met aansluiten omdraaide dat dan de lampschroefdraad heet wordt. Maar gebeurt dat ook als je de vitting juist hebt aangesloten maar de stekker per ongeluk verkeerd om hebt? Ik zie geen verschil bij die stekker en ik weet niet hoe t stopcontact is aangesloten.

Of snap ik het verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4PnjfZ2WkOLVw3o0FgX6he8jXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/essBdvbj79yGUEYfhBukzb9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8vuKwO3CQPiTCztsfhrwfe16nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlhCxfsVccmTjYoGu3n1GMNA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIRk0MTTvrZ-ETRBAndzydWfiik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iroLS0c3EBQj62yXKV6wftm7.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via klick op 19-04-2026 15:00)

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-04 14:15
Het maakt inderdaad niet veel uit hoe je de draadjes aansluit in dit geval. Ik veel gevallen worden dit soort lampfittingen aangesloten op een vaste aansluiting en dan kiest men ervoor de fase op de centrale pin te zetten en de nul op het schroefdraad van de fitting. Dit maakt het veiliger omdat je minder makkelijk in aanraking komt met de centrale pin. Echter moeten beide geleiders dusdanig afgeschermd zijn zodat tijdens gebruik en wanneer de boel onder spanning staat er geen aanraking plaats kan vinden.

Warmteontwikkeling verandert niet als de draden omgewisseld worden.

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Fase en nul correct aansluiten heeft zin bij plafondlampen. De nul komt dan op de schroefdraad van de lamp, waardoor je minder snel een schok krijgt als je de lamp vervangt zonder de spanning uit te schakelen.

Als de schroefdraad heet wordt is er iets mis met de fitting. Niet meer gebruiken i.v.m. brandgevaar. Fase en nul omwisselen heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-04 14:15
Het maakt inderdaad niet veel uit hoe je de draadjes aansluit in dit geval. Ik veel gevallen worden dit soort lampfittingen aangesloten op een vaste aansluiting en dan kiest men ervoor de fase op de centrale pin te zetten en de nul op het schroefdraad van de fitting. Dit maakt het veiliger omdat je minder makkelijk in aanraking komt met de centrale pin. Echter moeten beide geleiders dusdanig afgeschermd zijn zodat tijdens gebruik en wanneer de boel onder spanning staat er geen aanraking plaats kan vinden.

Warmteontwikkeling verandert niet als de draden omgewisseld worden.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Bij vaste installaties (zoals plafonddozen) is de fase vast bepaald. De schakelaar onderbreekt doorgaans de fase, waardoor er geen spanning op de fitting staat wanneer de lamp uit is. Deze fitting is waarschijnlijk in de basis daarvoor ontworpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Exception op 19-04-2026 14:36 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Om deze reden het best geen lampen vervangen terwijl er spanning op kan staan, want ja, je hebt gelijk, als je de stekker omdraait staat er spanning op de schroefdraad.

Het heet een fitting, trouwens.

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-04 15:00
Aha dus mijn gevoel klopte..
@Exception @Jackxl @TBTL @Wilke Dank jullie wel!!
Pagina: 1