Ziggo AOP kwijt, wat zijn de opties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin Greener
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:35
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben de afgelopen 2 jaar gebruik gemaakt van ziggo in onze jaren 30 bovenwoning. Bij het verhuizen hebben we de modem in een willekeurige coax wandcontactdoos gestopt en dat herft twee jaar lang gewerkt.

3 weken geleden heeft ziggo onderhoud gepleegd in de wijk. Sindsdien was het internet instabiel en inmiddels is het er bijna helemaal mee opgehouden.

Ziggo heeft ons eerst een nieuw modem gestuurd, daarna is er een monteur langsgekomen. We hebben geen AOP in de meterkast. Wel zit er in de meterkast een 5 tal coax kabels waarvan er één gelabeled is met "CAI" voeding. We hebben vier wandcontactdozen met een coax aansluiting. Allemaal met een grijze kabel.

De monteur heeft de wandcontactdoos die wij hiervoor gebruikte voor ons modem, en een aantal van de coax kabels in de meterkast doorgemeten en vond nergens signaal en zei dat hij verder weinig kon doen omdat he AOP sowieso vervangen zou moeten worden.
Hij heeft ons vervolgens gewezen op de plek op de gevel waar de ziggo kabel het huis binnen zou moeten komen. Tegen de muur in de woonkamer stond hier een inbouwmeubel. Daar zou de aop wel eens achter kunnen zitten volgens de monteur.

Inmiddels hebben we daar een gat in gezaagd en zijn we op een kale muur uitgekomen. Het lijkt er dus op de de vorige bewoner het AOP weggehaald heeft en de groene ziggo kabel doorgelusd heeft naar de meterskast en deze leiding vervolgens weggewerkt in de muur/onder de vloer.

De monteur zei dat we hierna eventueel een afspraak zouden kunnen maken om de kabel opnieuw van buiten de woning in te laten brengen. Hij zei dat dit in principe kostenloos is maar op verschillende fora lees ik dat er (vroeger) wel kosten aan verbonden waren. Een potentieel groot nadeel is dat er dan in de muur van de woonkamer opnieuw geboord en misschien gefreesd moet worden. Dat mogen we daarna natuurlijk weer netjes wegwerken en schilderen.

Een andere optie is misschien om over te staplen op glasvezel van odido. Volgens de postcodecheker is dat beschikbaar op ons adres in Den Haag. Ik begrijp dat dit vaak tot aan de 'voordeur' aangelegd is en dat een monteur het tot in de meterkast aan zo sluiten bij het afsluiten van een nieuw abonnement. Een mogelijk voordeel van glasvezel in de meterkast is dat we de oude coax zouden kunnen vervangen en vanaf daar direct utp kabels naar de werk en woonkamer zouden kunnen leggen.

Zoals ik zei wonen wij in een bovenwoning. De entree en meterkast zitten op de eerste verdieping en de rest van het huis op de tweede verdieping.

Nu concreet de vraag. Wat raden jullie aan om te doen? Zie ik zaken over het hoofd? Wat zijn de voor- en nadelen va de twee genoemde opties?

Beste antwoord (via Justin Greener op 19-04-2026 17:35)

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

liberque

Vrijzinnig!

Wow en de monteur heeft dat zo achtergelaten??? Nooit gehoord van instraling zeker?

Ik zie een opsteeksplitter (1000mhz) die loopt naar een versterker (not done, want je versterkt ook ruis) met een buitenmantel die open ligt (auw)
Vandaar weer naar een splitter tot 866mhz (je wilt 1.2ghz tegenwoordig), waar verder niks op zit... met een hoop losse fconnectors: ja er is dus verder niks aangesloten

Zo durfde ik het nooit achter te laten iig: zelfs als er geen signaal was. Dit is duidelijk een kwestie van "de volgende monteur lost het maar op).

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Alle reacties

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Kan natuurlijk allebei. En voor allebei moet de kabel (opnieuw voor Ziggo) binnengebracht worden.
Houd er bij glasvezel wel rekening mee dat dat bij appartementen vaak via dezelfde goot gaat als bij Ziggo en dus op dezelfde plek binnen zal komen. Maar ik ken de situatie niet dus is lastig inschatten.

Als ik jou was zou ik aanvragen bij de provider die je wilt. Als dat Odido is zou ik dat in gang zetten. De aansluiting is dan iig 100 procent gratis.
Als je toch Ziggo wilt dan zou ik goed schriftelijk vast leggen dat er geen kosten zijn. En als er wel kosten zijn dat je daar vooraf akkoord op wilt geven.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de vorige bewoner zelf de AOP heeft verbouwd, kan het zijn dat diegene ook glasvezel geweigerd heeft. Als je dan een aansluiting tot in de meterkast wilt bijvoorbeeld, gaat je dat klauwen met geld kosten. Controleer dus of er een NTU ergens in huis is vóórdat je glasvezel internet afsluit.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:47
Wij waren hier niet kapot van de kwaliteit en vooral tv-gebruiksgemak van Odido. Service bij aanleg was ook niet optimaal. Dus ik zou liever de kabelaansluiting opnieuw laten aanleggen. Van ziggo weet je de kwaliteit tot drie weken geleden, als je daar tevreden over bent, zou ik niet overstappen. Ik zou Ziggo vooral ook laten meedenken over een oplossing, ze geven aan dat het kosteloos wordt vervangen als het defect is.
Check bij Odido ook goed of er inderdaad glasvezel in de straat aanwezig is en of het aanbod ook tot aan jouw voordeur geldt of alleen die van de benedenburen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:27
CH4OS schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:44:
Als de vorige bewoner zelf de AOP heeft verbouwd, kan het zijn dat diegene ook glasvezel geweigerd heeft. Als je dan een aansluiting tot in de meterkast wilt bijvoorbeeld, gaat je dat klauwen met geld kosten. Controleer dus of er een NTU ergens in huis is vóórdat je glasvezel internet afsluit.
Nee hoor, als ODIDO aangeeft dat er glasvezel mogelijk is dan is ODIDO zelf verantwoordelijk voor een aansluiting. ODIDO stuurt dan KPN aan voor de technische aansluiting want KPN is de onderliggende netwerk-provider, KPN brengt dan de glasvezelkabel naar de meterkast. ODIDO levert dan de modem.
Was bij mijn zoon net zo. KPN moest zelfs nog een glasvezel-fiber door de aanvoerbuis blazen. Zelfs de buis in het trappenhuis was nog leeg. De vorige bewoner had ook geen glasvezel aan laten leggen.
Dus je kan gewoon glasvezel bij ODIDI aanvragen zonder bang te hoeven zijn voor extra kosten voor de aanleg als er nog geen glasvezel (NTU) in de meterkast aanwezig is. :*)

the older I get, the better I was...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jongetje schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:42:
Houd er bij glasvezel wel rekening mee dat dat bij appartementen vaak via dezelfde goot gaat als bij Ziggo en dus op dezelfde plek binnen zal komen.
offtopic:
Dan ben ik blijkbaar een van de uitzonderingen, groene coax wel in de meterkast van het appartement, echter niet afgemonteerd op AOP. I.p.v. daarvan verlengt door leiding naar de woonkamer met aan het einde standaard coax-doosje in de muur, geen opbouw AOP zoals in mams rijtjeswoning zit. Glasvezel komt via het balkon de woonkamer binnen.

Jaren 80 appartement met meerdere verdiepingen, voordeur op de 1e verdieping, woonkamer daarboven. Glasvezel komt dus via balkon op de 2e verdieping binnen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
@Kees-Jan Ken jij de situatie? De helft van denhaag heeft KPN en de andere helft ODF, hoe weet jij dat het in dit geval KPN is?

Daarbij zijn de netwerken in Den Haag (ik ben er bij betrokken geweest voor ODF) ongeveer 3 jaar geleden aangelegd dus is niet zo heel gek dat de vorige bewoner geen actie heeft ondernomen.

@Raven Juist omdat elke situatie anders is, is het bijna niet te doen om online advies te geven.

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 19-04-2026 09:18 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:02
Toke_gt schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:59:
Wij waren hier niet kapot van de kwaliteit en vooral tv-gebruiksgemak van Odido. Service bij aanleg was ook niet optimaal. Dus ik zou liever de kabelaansluiting opnieuw laten aanleggen. Van ziggo weet je de kwaliteit tot drie weken geleden, als je daar tevreden over bent, zou ik niet overstappen. Ik zou Ziggo vooral ook laten meedenken over een oplossing, ze geven aan dat het kosteloos wordt vervangen als het defect is.
Check bij Odido ook goed of er inderdaad glasvezel in de straat aanwezig is en of het aanbod ook tot aan jouw voordeur geldt of alleen die van de benedenburen.
Ik heb Odido en kijk TV via Apple TV en vind dat prima werken. Ziggo op ons vorige adres was altijd ruk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:22
@Justin Greener

Ik zou direct voor glasvezel gaan, heb je ook veel meer opties om binnen het zelfde netwerk van provider over te stappen.
In Den Haag ligt vaak het glas tot aan de gevel (zoek maar even naar wat oranje sprietjes in de stoep). Meestal kan je in overleg goed aangeven waar je in je woning het aansluitpunt komt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45

Onbekend

...

Ik raad aan om zelf op zoek te gaan naar die kabel. Gebruik hiervoor zo'n kabeldetector.
Vaak komt deze in de meterkast, kruipluik bij de voordeur, of in de woonkamer bij de voorgevel naar binnen.

Mogelijk dat de vorige bewoner de kabel vanuit de woonkamer heeft verlengt naar de meterkast, en over de oorspronkelijke lasdoos behang heeft geplakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Justin Greener
Onbekend schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:57:
Ik raad aan om zelf op zoek te gaan naar die kabel. Gebruik hiervoor zo'n kabeldetector.
Vaak komt deze in de meterkast, kruipluik bij de voordeur, of in de woonkamer bij de voorgevel naar binnen.
Bedoel je een simpele leidingzoeker? Die slaat bij ons helaas om de haverklap aan op van alles en nog wat. Soms ook als ergens niks zit. Bovendien weet je dan nog steeds niet wat je hebt gevonden. De monteur heeft me wel gewezen op de locatie waar de kabelgoot op de gevel het huis binnenkomt. Hier hebben we een gat gezaagd in het meubel dat er staat maar niks gevonden. Ik ben een beetje terughoudend om daar op goed geluk ook de muur open te breken op zoek naar een kabel.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:31
Ik zou gewoon glasvezel aanschaffen, scheelt je hoop zoekwerk, en waarschijnlijk zelfde resultaat; er moet kabel getrokken worden.

Glasvezel is over algemeen sneller en stabieler.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:47
No Hands schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:44:
[...]
Ik heb Odido en kijk TV via Apple TV en vind dat prima werken. Ziggo op ons vorige adres was altijd ruk.
Ik zou er geen ziggo/odido topic van willen maken, maar wij keken ook via apple (kon ook niet anders, vlg aansluitmonteur) en met name bij vertraagd of terugkijken vloog om de haverklap de verbinding weg en kon je opnieuw beginnen. Heeft veel te maken met onderliggend netwerk (KPN?) en dat is hier bizar slecht. Dus goed om dat te checken voor je iets nieuws laat aanleggen.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
Kan je eens een foto delen van de kabels en, zoals het klinkt, splitter? Ik neem aan dat de monteur zeker die "CAI" kabel heeft doorgemeten voor signaal?

Heb je ook contact gezocht met je onderburen? Dat je een verband legt met het onderhoud klinkt logisch. Maar het kan ook zijn dat hij bij je onderburen door de woning en kruipruimte loopt. Wie weet hebben zij ook wat veranderd?

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:35
Klik & Klaar in combinatie met NL Ziet een optie? Juist omdat je in een bovenwoning woont voorlopig een oplossing, heb je meer tijd om je opties te bekijken.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Justin Greener
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L07eA1TSi-CcP9ZmEk3DbcbYW-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doBYY2sLpbl2agwMcLH8owIL.jpg?f=fotoalbum_large
@BlackMonkey
Hier een foto van alle coax kabels en de splitter(s) en versterker. De monteur heeft twee kabels doorgemeten. Eerst de kabel waar op de pvc pijp 'CAI voeding' staat. Daarna heeft die ook de kabel gemeten die in de input van de WISI DM 02A zat. Dat leek logisch omdat dat een input signaal is(?). Beiden gaven geen signaal. Uiteindelijk heeft hij alles los gehaald om een probleem te kunnen isoleren, maar nu weet ik dus niet meer wat wat is.

Er komen 6 COAX kabels uit de PVC pijpen. De bovenste staat 'CAI voeding' op en er zijn voor zover ik weet 4 WCD's met COAX in huis. Waar die laatste kabel dan van is weet ik ook niet.

Aankomende donderdag gaat ziggo nog in de wijkkast kijken of daar iets zit. Als daar niks uitkomt en er moet sowieso een nieuwe kabel getrokken worden denk ik dat we misschien wel overstappen naar glasvezel. In dat geval denk ik dat we de COAX op den duur misschien ook wel gaan vervangen voor UTP zodat er ook bekabeld internet in de werkkamer is.

Acties:
  • Beste antwoord

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

liberque

Vrijzinnig!

Wow en de monteur heeft dat zo achtergelaten??? Nooit gehoord van instraling zeker?

Ik zie een opsteeksplitter (1000mhz) die loopt naar een versterker (not done, want je versterkt ook ruis) met een buitenmantel die open ligt (auw)
Vandaar weer naar een splitter tot 866mhz (je wilt 1.2ghz tegenwoordig), waar verder niks op zit... met een hoop losse fconnectors: ja er is dus verder niks aangesloten

Zo durfde ik het nooit achter te laten iig: zelfs als er geen signaal was. Dit is duidelijk een kwestie van "de volgende monteur lost het maar op).

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:23
Als er in de wijkkast je kabel er uit ligt, dan is het heel normaal dat er geen signaal op staat. Als ze toch gaan boren zorg dan dat je zowel de coax als glasvezel naar binnen krijgt, dan heb je nog keuze vrijheid

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Justin Greener

Misschien ook wel interessant om te weten: Betreft het een huurwoning of een (eigen) koopwoning? Als het een huurwoning betreft dan zou ik er als éérste de verhuurder op aan gaan spreken en het vervolgens ook aan die maatschappij overlaten. Het AOP is van Ziggo en daar mag je zelf eigenlijk niet eens met je 'tengels' aan komen (lees: het oorspronkelijk AOP mag je niet gaan verleggen zonder dat Ziggo hier bij betrokken is).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
goede monteur kan gewoon een "zender" aan je coax zetten en dan met en ontvanger zo kijken welke kabels op dozen uit komen en welke 2 er dus onbekend lijken te zijn... en dus ook wel achterhalen hoelang deze coax is...

404 Signature not found

Pagina: 1