Hoeveel zonnepanelen Oost-West + juiste aanpak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tomba565
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:12
Hoi allemaal,

Al enige tijd ben ik mij aan het orienteren om zonnepanelen te gaan leggen. Nu ben ik al wat bezig geweest met de Solar Edge designer en Sunny designer (meer om er ook al wat gevoel mee te krijgen), waaruit ook al een layout is gekomen. Reden waarom ik dit topic start is omdat ik twijfel of ik
1) straks niet teveel panelen aan het neerleggen ben (kan dit uberhaupt, of kan je altijd met de moderne omvormers kiezen voor zero-export?)
2) of er wel de juiste omvormer aan gekoppeld wordt van de designer tool (ik lees veel problemen met dat de ene string de andere kan beperken, zoals het SE voorbeeld van het tuinhuisje).

Uiteindelijk zou ik het liefst zelf de panelen op het plat dak monteren, waarbij ik het aansluiten in de meterkast aan een gecertificeerde electricien wil uitbesteden.
Foto's
Links tegen de gevel een lichtstraat, waarbij op hetzelfde dak de BU van de warmtepomp. Middelste dak staat een airco BU en op het laatste dak nog een afzuigpunt. Verder heb ik een muur ingetekend welke als haag van de buren dient.

Bovenaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4mUcxLqvf9nqZev9Rb91voNMtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zTEVEdaO3rs1AI3qULVfoGMl.png?f=fotoalbum_large

Zicht vanuit West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoE3-rp-iQ_vp2aEkk-JsW26oSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYwru7Ro0OzXMRQnIT2l9Z6y.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Schaduw is (denk ik) minimaal, vanuit het dak zelf alleen van de airco. Verder heel vroeg in de ochtend van de hoogbouw van de buren (incl. molen).
Jaarverbruik
Mijn verbruik is nu geschat op 6500-7000KWh per jaar (full electric warmptepomp), waarbij ik de verwachting heb dat er binnen nu en 3 jaar een (hybride) EV bij kom (geschat op 3000-5000 KWh per jaar erbij).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, waarbij er een 2de meterkast ongeveer onder de airco in de eerste garage aanwezig is, waarvan er een 6mm^2 krachtstroom grondkabel rechtstreeks naar de meterkast in het huis loopt.
Budget en doel
Doel is voornamelijk om nu in één keer genoeg panelen te leggen, waarbij al rekening wordt gehouden met marge voor toekomstige EV. Verder lees bijna overal dat Oost-West meer toekomst bestendig is t.o.v. Zuid, dus dat heeft de voorkeur (al is bij ons de ligging eerder Zuid-Oost + Noord-West). Ook houd ik graag de optie open om in de toekomst wellicht een thuisbatterij te kunnen aansluiten.
Wie gaat het project uitvoeren
Montage zelf - Electrische installatie uitbesteden
Bijhouden van data
Iets kunnen bijhouden in een app lijkt me leuk, maar op paneel niveau is geen vereiste. Homewizard + dynamisch tarief integratie (bijv. voor zero export bij bepaalde tarieven) zou mooi zijn.
Reeds verkregen offertes
Nog niks aangevraagd. Wel geinformeerd, waarbij ik nu al hoor dat de ene obv jaarverbruik wil neerleggen, en de andere aanraadt om het dak "gewoon" vol te leggen (lage investering nu, langere productie in voor- en na jaar. Dat is dus ook een reden dat ik dit topic start; zodat ik van beter geinformeerde personen al advies heb gekregen en ook kritisch op offertes kan reageren.
Ontwerp in Sunny design
Ik ben dus zelf al wat gaan intekenen in de tool van SMA. O.b.v. verbruik (incl. EV) uitgekomen op rond de 32 panelen a 455N wp (JKM-455N-48HL4M-DB-Z1-EU Tiger Neo N-Type (02/2025)) i.c.m. de STP10.0-3SE-40. Indeling is ongeveer Oost-West.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqNWntE1a6C-khoflH67MkszsGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BlGV7MYwBgplgj39zm1jBlNE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpvPs3vIrBEm6Y6jrRBIZWk2G-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bI5MELUk33iCp7pljfrnVQC9.png?f=fotoalbum_large

Met annual shading:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTPTzKn9hZ9k2Rf8s3ffnzHBEZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYfNAAHrRqBxhnUesgoLfd7x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI5Ya4JHdFnfLhu_chBu_Sp7TTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfo87vXP9GIgpO0XwLqWwozH.png?f=fotoalbum_large

Klopt het dat ik het met een string opstelling (parallel, Oost-West) op de juiste manier aanpak, gezien ik bijna geen problemen met schaduw en/of verschillende dakvlakken heb? De SMA oplossing is eenvoudig en ook goedkoper vergeleken met de SE opstelling, waarbij ik weer optimizers nodig heb. Micro-omvormer combinaties heb ik kort naar gekeken maar zijn vaak ook een hogere investering. Bovenstaand design zou uitkomen op een 5.5k investering (excl. montageframes en kabels).

Wel heb ik bij bovenstaande opstelling het gevoel dat ik erg veel neer leg (self consumption vanuit tool is maar 2600kWh, tegen een jaarlijkse productie van 12.3 mWh?). Is overproductie een probleem in de toekomst, of kan ik er bij de zomers voor kiezen om de overproductie te beperken, maar in de lente/herfst nog langer opwekking heb?

Ook ben ik benieuwd of voor dit aantal panelen de STP10.0-3SE-40 zou kunnen werken, of dat een STP8.0-3SE-40 beter zou zijn (en zo ja, waarom dan?).

Dit is de eerste keer dat ik een topic start, op voorhand excuses als ik te uitgebreid ben met m'n vraag/info!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lijkt me prima.

Even out of the box:
Je hebt op MP al een 2e hands SMA 8.0 STP voor weinig (even zoeken)
En nu de markt komende maanden wordt overspoeld met (al dan niet chinese plug-in) batterijen, is dat een goedkopere en veel beter "regelbare" markt dan de standaard SMA hybride oplossing
(vanuit tweakers gedachte, en niet henk en ingrid:-) )

Je houd zelfs geld over voor een (plug in) batterij om het op die manier te doen ipv de hybride SMA te nemen.
Het probleem is dat SMA en andere fabrikanten hopeloos achterlopen met regelingen en behoeften die voor ons belangrijk zijn in de huidige en toekomstige energiemarkt. Dat kunnen "we" zelf namelijk veel beter.

Zorg in ieder geval voor een regelbare omvormer (de standaard string sma omvormer voldoet daar prima aan icm home automation zoals Home Assistant)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2026 23:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
De 10 kW heeft al vrij veel aftop… maar de vraag is hoe erg dat is… het is op momenten dat stroom weinig waard is… ik zou toch proberen een zwaardere omvormer te vinden.

Solaredge moet je alleen doen als het nodig is, en dat zie ik hier niet.

Het is niet adnormaal dat zelf consumptie laag simuleert: je moet echt wel bewust dat behoooorlijk hoger vermogen gebruiken wil je dat hoger krijgen… auto laden en hoog vermogen accu… maar dat laatste kost ook veel geld en dat hoeft het niet waard te zijn. Een plug-in kan heel goed zijn je basis verbruik door de nacht op zich te nemen en dat scheelt aan veel kWh

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:40
Ik denk dat 10kW voor dit vermogen een aardige balans is. 8kW kan ook, maar uiteindelijk berekent SMA de levensduur op basis van het aantal vollast uren dat een omvormer kan draaien. Hoe kleiner de omvormer, hoe korter hij mee gaat, maar SMA gaat sowieso lang mee. 150% overdimensionering van PV is prima.

Ik deel de mening van AUijtdehaag dat een tweedehands omvormer ook een prima optie kan zijn. En hybride ben ik zelf geen fan van, het beperkt je erg in keuze van merk batterijen en het blijft erg de vraag of het economisch of milieutechnisch zinnig is, als je ook een auto kan vullen met die stroom.

Hoeveel productie je voor moet gaan is echt een economische gok. Jaarverbruik leggen is de traditionele denkwijze uit het salderingstijdperk. Nu in 1x veel leggen is vooral interessant als je er echt schaalvoordeel uit haalt. Als dat niet zo is kun je ook kleiner beginnen en later nog een omvormer en zonnepanelen toevoegen, jouw arbeid is toch gratis. ;) Evt kun je zo'n uitbreiding al laten voorbereiden door een elektricien, zodat je op een zelfgekozen moment goedkoop materialen kan scoren om uit te breiden.

Sowieso is het met omvormers kijken wat je voordelig kan krijgen met aanbiedingen en voorraden bij groothandels. Afgelopen jaar kwam het regelmatig voor dat grotere omvormers goedkoper waren dan kleinere. Als het goedkoper is, is het bijna altijd zinnig om wat groters op te hangen. Zeker omdat je AC bekabeling naar je onderverdeel groepenkast kort is. De kabel en groep moeten het vermogen van de omvormer aankunnen. Maar je kan de omvormer ook een standaard bovengrens geven.

Let wel op dat de simpelste manier om een SMA omvormer op vermogensregeling te sturen is door middel van een SMA home manager, dat zijn best dure apparaatjes. En zo'n meter moet in de hoofdmeterkast, dus trek ook tijd uit om een kabel van de meterkast naar de omvormer te trekken.

Je kunt ook nog experimenteren met ontwerpen van een opstelling op zuidoost en zuidwest, daar heb je 's winters het meest aan. Daarbij is het wel relevant om de kosten van montagemateriaal in de gaten te houden, oost-west is relatief goedkoop in montagemateriaal tov zuid opstelling omdat er meer deelgebruik van materiaal is.
Ook ivm montagemateriaal kan het economisch interessant zijn om grotere panelen te leggen, als je in staat bent die te tillen.

Twee strings gaat prima zijn voor deze opstelling. Het paneel dat gericht is op het noordwesten en ten zuidoosten van de airco ligt kun je misschien beter weglaten, die zou de string kunnen remmen bij schaduw van de airco op het paneel. Maar eigenlijk is die noordwest richting wel erg noordelijk, kijk vooral eens naar een zuidwest/zuidoost opstelling. Dan kun je het eerste (gang?) dak volleggen met zuidoost panelen.

Denk qua kosten niet alleen aan zonnepanelen en omvormer, maar ook aan groepenkast materialen/kosten, meter voor sturing en montagemateriaal. Toen ik een jaar geleden nog in de branche werkte koste het montagemateriaal net zoveel als de zonnepanelen. Bekende merken zijn (Van der) Valk Solar, Esdec Flatfix fusion en Bluebase.

Kijk ook eens kritisch naar de daken, deze langzaam uitgebouwde schuurdaken zijn niet altijd geschikt om nog 20kg/m2 aan zonnepanelen te dragen. Ze vallen er niet spontaan doorheen, maar soms kan een plat dak wat meer gaan doorhangen dan wenselijk. Bij twijfel een constructeur vinden, die van de juiste informatie voorzien en een berekening laten maken. Bij lage draagkracht zijn er ook lichtgewicht mogelijkheden zoals Solarge panelen of creativiteit met dakankers ipv ballaststenen.