Welke koelpasta?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:19
Mijn keuze is gevallen op de 9950X3D, MSI MPG X870E Carbon MAX WIFI en Arctic Liquid Freezer III Pro 420
Wat mag het systeem gaan kosten?

Het meeste geld is al uitgegeven aan de GPU, RAM, CPU cooler, PSU en case. Nu nog een klein budget over voor de pasta, CPU frame en?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Koelpasta en CPU frame

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Arctic, Grizzly, Noctua

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nooit meer vervangen! Er zijn recent nogal wat nieuwe producten op de markt gekomen. Wat voor mij belangrijk is: gemak, levensduur en prestaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Zatara op 18-04-2026 19:43 ]

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez9VDvLQI5HrcTsr90Iqy6Q8IgM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FwYLhAxlRY6o2bQzyg27DTcZ.png?f=user_large

Nergens voor nodig om moeilijk te gaan doen over koelpasta.
Er zit gewoon prima koelpasta bijgeleverd bij je koeler.

En wat bedoel je met CPU frame?
Nu ken ik deze specifieke koeler niet, maar alle koelers die ik ken zitten alle montage-materialen bij inbegrepen om de boel volgens fabrikant-voorschrift op het moederbord te kunnen bevestigen. Is dat bij deze een uitzondering dan?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Zatara
BrainCrash schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:51:
[Afbeelding]

Nergens voor nodig om moeilijk te gaan doen over koelpasta.
Er zit gewoon prima koelpasta bijgeleverd bij je koeler.

En wat bedoel je met CPU frame?
Nu ken ik deze specifieke koeler niet, maar alle koelers die ik ken zitten alle montage-materialen bij inbegrepen om de boel volgens fabrikant-voorschrift op het moederbord te kunnen bevestigen. Is dat bij deze een uitzondering dan?
Met CPU frame bedoel ik: frame

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:57
Is het nodig om het frame er apart bij te kopen?
Nog niet eerder meegemaakt dat het spul er niet bij zat.

Het zit of bij het moederbord of bij de cpu.
Maar het zit er in de regel altijd bij.
Dat frame is dus niet nodig ( of het moet tegenwoordig helemaal anders zijn?)

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-04 18:20
Een contact frame is voor AM5 niet per sé nodig, maar het is wel handig om de pasta netjes op de heatspreader te houden zonder risico dat er wat afdruipt. Kan verder niet écht kwaad voor de CPU, maar storend genoeg voor veel mensen. :P

Denk dat de meegeleverde pasta vast prima zou zijn, anders kan je misschien voor Thermal Grizzly Duronaut kijken. Die zou zogenaamd voor lang gebruik zijn. Of het echt zo is durf ik je niet te zeggen. uitvoering: Thermal Grizzly Duronaut 6 gram

• Zatara
jazzozo schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:18:
Een contact frame is voor AM5 niet per sé nodig, maar het is wel handig om de pasta netjes op de heatspreader te houden zonder risico dat er wat afdruipt. Kan verder niet écht kwaad voor de CPU, maar storend genoeg voor veel mensen. :P

Denk dat de meegeleverde pasta vast prima zou zijn, anders kan je misschien voor Thermal Grizzly Duronaut kijken. Die zou zogenaamd voor lang gebruik zijn. Of het echt zo is durf ik je niet te zeggen. uitvoering: Thermal Grizzly Duronaut 6 gram
Een frame is niet perse nodig maar ik hoop hiermee een smeerboel te voorkomen. Ik heb Thermal Grizzly Kryosheet 33x33 op het oog maar dit spul is in tegenstelling tot de pasta's geleidend.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-04 18:20
Zatara schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:24:
[...]

Een frame is niet perse nodig maar ik hoop hiermee een smeerboel te voorkomen. Ik heb Thermal Grizzly Kryosheet 33x33 op het oog maar dit spul is in tegenstelling tot de pasta's geleidend.
Zelf geen ervaring met het gebruik van sheets. Zou goed moeten werken, maar je moet voorzichtig zijn met de installatie. Als er scheurtjes oid in de sheet ontstaan beïnvloed dat de performance.

Ben benieuwd naar jouw ervaring mocht je die route bewandelen. Succes!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:16
Arctic MX-7 of gewoon de MX-6 die erbij zit. https://www.igorslab.de/e...ste-comparison/?ids=9,153
Gewoon in een kruis patroon erop en vastdraaien die handel, geen smeerboel als je dit een beetje netjes doet.
CPU frame is nergens voor nodig, de Freezer III maakt voldoende contact met de CPU.

[ Voor 21% gewijzigd door Apart op 18-04-2026 21:37 ]

https://ko-fi.com/apart

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
CPU frame doet op AM5 praktisch niks. Koelpasta zit inbegrepen. Als je dan toch het beste van het beste wil, neem dan het frame van Thermal Grizzly met Duronaut. Die heeft een hoge viscositeit dus half uurtje in je broekzak kan helpen. Ik doe altijd een dik kruis. Te veel kan echt geen kwaad voor je thermals, maar te weinig wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekar op 19-04-2026 08:50 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

Pagina: 1