Ik hoor een raar tikkend geluid komen uit mijn pc?

Pagina: 1
Acties:

• Koray66
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:03
Hi allemaal,
Ik heb een probleempje, sinds vandaag hoor ik vooral bij het gamen een raar tikkend geluidje komen uit mijn pc, voorheen nooit gehoord sinds vandaag en ik weet niet wat het is? Misschien dat 1 van jullie heet weet?

Zie video youtube link: YouTube: pc maakt raar tikkend\druppel geluid?

Specs:
Ryzen 9 9950x3d
NZXT kraken elite 360 2023 editie
RTX 5090

Temperatuur is niks veranderd na dat tikken geluid dus gewoon prima 60 graden gpu tijdens game en cpu 65 graden, idle 55 graden cpu en gpu 35 graden

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik hoor niet heel veel geks eigenlijk, zeker geen tikkend geluid. Maar als dit meer geluid is dan voorheen, dan zou ik zeggen: ga om te beginnen de fans na. Stop ze stuk voor stuk even kort met je vinger om te kijken of het geluid dan weg is.

The devil is in the details.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

't is onregelmatig. alsof een kabeltje tegen een fan aangezogen wordt terugbounced en even later weer raakt.

d:)b :henk d:)b

• Koray66
Het klinkt als water druppel geluid

• Koray66
Ik doe nu benchmark test zowel cpu en gpu momenteel hoor ik het niet ben bij loop 7\20, ik stuur zo nog een update

• Koray66
Het volgende: Zojuist benchmark stress test + assetto corsa online met csp en Microsoft flight simulator 2024 gespeeld en na bureaublad gegaan ook op allemaal hoor ik geen tik/waterdruppel geluid alleen met delta force wanneer ik spel in lobby ben en afgesloten ben terug op bureaublad hoor ik dat tik geluid

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

tikken bij terug naar desktop, is er dan een temp drop en stopt het tikken als het afkoelen stabiliseert? of ongerelateerd.

• Koray66
Ik denk het wel want was even weg van me pc toen ik delta force afsloot kwam terug na 10 minuten naar me pc en hoorde dus geen tik geluiden meer

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Dan is het waarschijnlijk het afkoelen (krimpen) van de SSD heatsink.
Weet niet of je dit kan verhelpen met actieve koeling o.i.d. en mogelijk dat het ook niet schadelijk is.

• Koray66
Ssd of gpu? Ik heb fps limit even op 144 fps lock gezet met delta force nu momenteel hoor ik ook geen tik geluiden meer, komt het dus door schommeling van frame rates? Dus 400 fps soms naar 230 vanwege dus acties en scene verandering waardoor dus temperatuur schommeling gecreëerd wordt en de krimpen gebeurd op gpu metaal door de jojo effect dus van gpu temp?

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

eigenlijk wil je temp kunnen monitoren tijdens hoge grafische belasting en dan als het piekt, snel laten dalen en goed luisteren naar de systeemkast.
echter heeft deze meting pas zin als je hebt uitgesloten dat snelle afkoeling na intense IO stress op de SSD niet de oorzaak is. hopelijk kan je dat meten met een niet grafische benchmark die de temp flink doet stijgen van de SSD (dus load creëren en temp van SSD monitoren).

zoals het nu lijkt heb je bepaalde games die SSD intensief kunnen zijn waardoor het tikken ontstaat.

[ Voor 11% gewijzigd door JJ Le Funk op 18-04-2026 21:56 ]

• Koray66
mijn nvme ssd is 46 idle temp en met gamen 51 graden

• Koray66
bovendien heeft nvme ssd niet veel ijzer platen net als gpu dus ik denk echt niet dat het van de nvme ssd komt
Pagina: 1