Vloerverwarming 1e en 2e verdieping jaren 30 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joostcool
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:07
Hey Tweakers,

Ik heb al veel gelezen op het forum maar krijg dit nog niet helemaal helder.

Ik heb een jaren 30 huis gekocht: 174m2, vloer, dak, muren en ramen zijn al geïsoleerd. Beneden ligt nog geen vloerverwarming maar dat ga ik wel doen.

Uiteindelijk wil ik een warmtepomp maar mijn vraag nu gaat over de eerste en tweede verdieping (5 kamers, 3 op de eerste, 2 op de 2e).

We werken beide thuis, dus 2 kantoren boven en ik ben een koukleum. Het oude tapijt moet een keer vervangen worden dus een mooi moment om bijvoorbeeld vloerverwarming te leggen.

Ik zie maar weinig dat mensen op de 1e en 2e verdieping vloerverwarming leggen. Het leek mij juist een fijne oplossing en ook geschikt voor tzt een warmtepomp.

Ik dacht aan een Warp System omdat die erg dun zijn.

Ik vind airco’s helemaal niks voor op slaapkamers (droge lucht) en elektrische radiatoren zijn niet zuinig.

Het moet echter wel gewoon lekker warm worden: 20 graden op de kantoren, 18 graden op baby en kinderkamer, 16 op onze slaapkamer.

Elke kamer heeft een ouderwets rooster naar buiten. Ik denk eraan om die te vervangen door decentrale wtw ventilatoren. Maar heel eerlijk: het hele ventilatie-onderwerp duizelt me met alle opties en voor- en nadelen.

Vragen:
- lukken mijn wensen met vloerverwarming?
- Kan ik al die zones maken zodat elke kamer apart geregeld kan worden?
- Warp Systems goed? Of beter iets anders?
- Is dit qua duurzaamheid / zuinigheid een goede oplossing?
- Is ventilatie voldoende met in elke kamer zo’n (decentrale) wtw ventilator?
- Zie ik nadelen over het hoofd?

Dank alvast.

Update: vergeten te melden: er zit een houtkachel in de woonkamer. Ben ik dol op, maar ik vraag me af of dit geen problemen oplevert met een thermostaat icm vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door joostcool op 18-04-2026 16:41 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:59
1) hoeveel vloeroppervlakte hebben je kamers?
2) wat voor verwarmingen hangen er nu? Houden die de boel al warm genoeg (handig om snel omrekenfactor te gebruiken).
3) als 2 niet warm houdt, hoeveel isolatie hebben je muren / dak?

Zones maken kan, maar is minder handig voor warmtepomp. Dit regel je door eigen lus te geven. Je kan dan per lus de flow (en dus warmte afgifte) instellen.

Ik neem aan dat je ook een kier onder de deur hebt? Dan is een enkel rooster al voldoende, al hangt veel af van hoe hard je de unit laat zuigen.

• joostcool
Dank! Ik schat de 5 kamers bij elkaar ergens tussen de 70m2 en 80m2. Ik zou dat even moeten nameten. Er zijn nu gewoon radiatoren op de cv en die maken het voldoende warm.
Ik woon er nog niet en heb helaas ook geen plattegrond.

[ Voor 14% gewijzigd door joostcool op 18-04-2026 16:41 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
alles kan als je maar betaald.
in een goed geïsoleerd huis (wat is het energielabel?) is er echt amper wat nodig om het ook boven op temperatuur te houden. dus vloerverwarming leggen om je slaapkamer op 16 graden te houden is waarschijnlijk volledig onnodig. een goed geïsoleerd kantoor heb je zo warm met een klein elektrisch kacheltje, ja dat is cop1 maar omdat het amper aan hoeft is dat niet zo erg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• joostcool
Er is nog geen label, maar omdat alles wel geïsoleerd is maar geen zonnepanelen of wp verwacht ik minstens label B

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind airco’s helemaal niks voor op slaapkamers (droge lucht)
Ik ben zelf daar geen fan van, vanwege geluidsproductie en het rondblazen imo simpelweg minder comfortabel is dan een radiator / vloerverwarming, maar een airco geeft alleen droge lucht bij koelen, niet bij verwarmen.

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11
Wat voor tussenvloer heb je? Jaren 30, hout denk ik? Dan kan je je verdiepen in droogbouw systemen of invrezen in fermacell.
Hier ook op 1e verdieping vloerverwarming, maar op betonnen vloer laten invrezen in de dekvloer. Werkt perfect, en blij van alle radiatoren af te zijn. Als het te warm is kan je groepen (deels) dichtdraaien.

• joostcool
Ja gewoon houten vloeren. Zijn er nog voor- nadelen tussen infrezen in fermacel of droogbouw (zoals Warp)?
Pagina: 1