Vloerverwarming 1e en 2e verdieping jaren 30 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joostcool
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 21:00
Hey Tweakers,

Ik heb al veel gelezen op het forum maar krijg dit nog niet helemaal helder.

Ik heb een jaren 30 huis gekocht: 174m2, vloer, dak, muren en ramen zijn al geïsoleerd. Beneden ligt nog geen vloerverwarming maar dat ga ik wel doen.

Uiteindelijk wil ik een warmtepomp maar mijn vraag nu gaat over de eerste en tweede verdieping (5 kamers, 3 op de eerste, 2 op de 2e).

We werken beide thuis, dus 2 kantoren boven en ik ben een koukleum. Het oude tapijt moet een keer vervangen worden dus een mooi moment om bijvoorbeeld vloerverwarming te leggen.

Ik zie maar weinig dat mensen op de 1e en 2e verdieping vloerverwarming leggen. Het leek mij juist een fijne oplossing en ook geschikt voor tzt een warmtepomp.

Ik dacht aan een Warp System omdat die erg dun zijn.

Ik vind airco’s helemaal niks voor op slaapkamers (droge lucht) en elektrische radiatoren zijn niet zuinig.

Het moet echter wel gewoon lekker warm worden: 20 graden op de kantoren, 18 graden op baby en kinderkamer, 16 op onze slaapkamer.

Elke kamer heeft een ouderwets rooster naar buiten. Ik denk eraan om die te vervangen door decentrale wtw ventilatoren. Maar heel eerlijk: het hele ventilatie-onderwerp duizelt me met alle opties en voor- en nadelen.

Vragen:
- lukken mijn wensen met vloerverwarming?
- Kan ik al die zones maken zodat elke kamer apart geregeld kan worden?
- Warp Systems goed? Of beter iets anders?
- Is dit qua duurzaamheid / zuinigheid een goede oplossing?
- Is ventilatie voldoende met in elke kamer zo’n (decentrale) wtw ventilator?
- Zie ik nadelen over het hoofd?

Dank alvast.

Update: vergeten te melden: er zit een houtkachel in de woonkamer. Ben ik dol op, maar ik vraag me af of dit geen problemen oplevert met een thermostaat icm vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door joostcool op 18-04-2026 16:41 ]

Beste antwoord (via joostcool op 20-04-2026 16:44)

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:13
Hier een vrijstaand huis, bouwjaar 1928. Gekocht in 2018. Nu zover klaar met verbouwen dat de FE-warmtepomp besteld is. In 2018 is de gehele bovenverdieping opnieuw ingedeeld met vloerverwarming van WARP. Begane grond was tot 2025 met convector en radiatoren. Nu inmiddels ook op bg vloerverwarming. Airco’s hadden bij ons dezelfde tegenargumenten. En ook wij hebben een houtkachel. Onze ervaring daarmee is dat de vloer na een avondje stoken, de volgende dag op temperatuur is. Tijdens het stoken gaat de kamertemperatuur wel flink omhoog terwijl dat vroeger (ongeisoleerde vloer) veel langzamer ging. Voordeel van een droogbouw systeem 😉. Nadeel is wel dat het iets extra energie kost, maar een vol huis op een verjaardag heeft hetzelfde effect.

Ik wilde op begane grond ook Warp want lichtgewicht en boven voldoet het gewoon goed. Alleen de vloerverbouwclub werkte met een andere, ook lichtgewicht en dun. Elke slaapkamer heeft een thermostaat. Kids wilden afwisselen qua temperatuur. Nu zijn ze uit huis en gebruik ik een kamer als werkkamer. Als ik een paar dagen niet thuis werk dan gaat de thermostaat naar 18. En zodra ik er zit en de thermostaat naar 20 zet dan is dat ook in 2 uur geregeld, met warme voeten lijkt het overigens veel sneller. Ik ben wel blij dat ik boven ook verwarming heb. Ten eerste omdat je de ruimte van functie kunt veranderen en ten tweede denk ik dat het de verkoopbaarheid vergroot.

Nu het einde in zicht komt heb ik vooral aarzeling bij de toenmalige keuze voor ventilatieroosters. WTW zou ik nu wel fijn vinden en automatische ventilatie obv luchtkwaliteit werkt beter dan een roostertje open of dicht doen met de hand. Maar ja: ik kwam van ver en wtw was geen laaghangend fruit tov ramen, vloer, dak en muren.

Tot slot: ik heb in de kruipruimte de bg vloer zelf geïsoleerd tussen de balken, ook t.b.v. een droogbouw oplossing dus. Op de kale planken is fermacell gelegd, en ingefreesd, afgegoten en plakpvc erop. Erg blij mee.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:29
1) hoeveel vloeroppervlakte hebben je kamers?
2) wat voor verwarmingen hangen er nu? Houden die de boel al warm genoeg (handig om snel omrekenfactor te gebruiken).
3) als 2 niet warm houdt, hoeveel isolatie hebben je muren / dak?

Zones maken kan, maar is minder handig voor warmtepomp. Dit regel je door eigen lus te geven. Je kan dan per lus de flow (en dus warmte afgifte) instellen.

Ik neem aan dat je ook een kier onder de deur hebt? Dan is een enkel rooster al voldoende, al hangt veel af van hoe hard je de unit laat zuigen.

• joostcool
Dank! Ik schat de 5 kamers bij elkaar ergens tussen de 70m2 en 80m2. Ik zou dat even moeten nameten. Er zijn nu gewoon radiatoren op de cv en die maken het voldoende warm.
Ik woon er nog niet en heb helaas ook geen plattegrond.

[ Voor 14% gewijzigd door joostcool op 18-04-2026 16:41 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
alles kan als je maar betaald.
in een goed geïsoleerd huis (wat is het energielabel?) is er echt amper wat nodig om het ook boven op temperatuur te houden. dus vloerverwarming leggen om je slaapkamer op 16 graden te houden is waarschijnlijk volledig onnodig. een goed geïsoleerd kantoor heb je zo warm met een klein elektrisch kacheltje, ja dat is cop1 maar omdat het amper aan hoeft is dat niet zo erg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• joostcool
Er is nog geen label, maar omdat alles wel geïsoleerd is maar geen zonnepanelen of wp verwacht ik minstens label B

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind airco’s helemaal niks voor op slaapkamers (droge lucht)
Ik ben zelf daar geen fan van, vanwege geluidsproductie en het rondblazen imo simpelweg minder comfortabel is dan een radiator / vloerverwarming, maar een airco geeft alleen droge lucht bij koelen, niet bij verwarmen.

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49
Wat voor tussenvloer heb je? Jaren 30, hout denk ik? Dan kan je je verdiepen in droogbouw systemen of invrezen in fermacell.
Hier ook op 1e verdieping vloerverwarming, maar op betonnen vloer laten invrezen in de dekvloer. Werkt perfect, en blij van alle radiatoren af te zijn. Als het te warm is kan je groepen (deels) dichtdraaien.

• joostcool
Ja gewoon houten vloeren. Zijn er nog voor- nadelen tussen infrezen in fermacel of droogbouw (zoals Warp)?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
joostcool schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:09:
Er is nog geen label, maar omdat alles wel geïsoleerd is maar geen zonnepanelen of wp verwacht ik minstens label B
'wel geisoleerd'

daar zijn nog zo ongelofelijk veel variaties binnen te bedenken dat ik goed aandacht zou geven aan de inhoud van dat label.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:44
Fermacel leggen en daarin laten frezen is veel eenvoudiger en sneller dan dat Warp systeem, prijsverschil weet ik zo gauw niet.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:31
Aircos maken lucht niet droger bij verwarmen. Maar verder zou ik naar budget en wensen kijken. Ik vind het onhandig om boven trage verwarming te hebben en zeker op slaapkamers heb je die weinig tot niet aan. Kosten zijn snel een euro of 50-60 per m2 dus daar moet je zin in hebben. Past het ook met de deuren etc?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05
Verwarmen verlaagt altijd de relatieve luchtvochtigheid, doordat warmere lucht in absolute zin (veel) meer vocht kan bevatten, dus tenzij je dat ergens vandaan toevoegt daalt de relatieve vochtigheid, ten opzichte van het maximum voordat het gaat condenseren.

Maar of je dat met airco doet, vloerverwarming, een radiator, of een elektrisch kacheltje maakt 0,0 uit.

Gezien oppervlakte van het huis, en de houtkachel, kan het zinnig zijn een zoneregeling te kiezen.

VVW boven kan best, gaat wel wat kosten, gewoon vanwege het oppervlak en het werk om aan te leggen.

• joostcool
Ok dank allen. Ik heb eerst nog wat huiswerk (pun intended) te doen voordat ik hier een beslissing over kan nemen

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-05 13:05
joostcool schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:16:
Ok dank allen. Ik heb eerst nog wat huiswerk (pun intended) te doen voordat ik hier een beslissing over kan nemen
Ik heb overal vloerverwarming en vind het heerlijk die warme voetjes. Staat niet hoog maar voegt wel enorm comfort toe.

Heb gekozen voor Knauf Brio omdat ik gewoon 16mm slangen wil hebben voor voldoende watervolume. Brio voegt ook veel stevigheid aan de vloer toe en dat is ook mooi meegenomen. Infrezen was met uurtje gebeurd per verdieping.

Niet voor Fermacel gekozen omdat die platen uit 2 delen zijn en een stuk minder stevig.

[ Voor 9% gewijzigd door Tillumen op 20-04-2026 10:12 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:53
Sissors schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:19:
[...]

Ik ben zelf daar geen fan van, vanwege geluidsproductie en het rondblazen imo simpelweg minder comfortabel is dan een radiator / vloerverwarming, maar een airco geeft alleen droge lucht bij koelen, niet bij verwarmen.
Ik ben wel fan van airco's; werkt zeer snel en krijgt ook minder goed geïsoleerde ruimtes warm of koud.
Een airco is ook een wp dus ook heel zuinig.
Om de ruimte op temperatuur te brengen (koud/warm) kan de ventilator zich goed hoorbaar maken maar als de zaak eenmaal op de gewenste temperatuur is dan hoor je de airco nauwelijks. Als je de ecostand gebruikt is de werking heel gelijkmatig.
Grote voordeel van een airco is dat het ding ook geweldig goed kan koelen. De zomers worden langer en warmer dus een kantoorruimte op de 1e etage wil je ook in de zomer een fijn klimaat.
Vvw gebruik je eigenlijk maar 6 maanden per jaar terwijl een airco het hele jaar door van pas kan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door vogelmans op 20-04-2026 11:10 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:27
Kijk, iemand die het effect van koelen via vloerverwarming danig onderschat :+

Zonder gekheid, onderschat het effect niet - en je vvw is ineens een stuk actiever. Kan alleen met een WP natuurlijk.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:14:
Kijk, iemand die het effect van koelen via vloerverwarming danig onderschat :+

Zonder gekheid, onderschat het effect niet - en je vvw is ineens een stuk actiever. Kan alleen met een WP natuurlijk.
De maximale afgifte (W/m2) is typisch heel laag, b.v. 10-20 W/m2 bij koelen (ook afhankelijk van de luchtvochtigheid/dauwpunt). In een huis met veel vloerverwarming (100 m2) en prima isolatie kan je daarmee wegkomen. Heb je 40 m2 vloerverwarming, dan is het een pendelfeest zonder veel resultaat. Het is dus heel situatieafhankelijk of je met vloerkoeling iets uit kan halen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:27
Ja, natuurlijk is het situatie-afhankelijk. Dat is met heel veel installatiezaken het geval. Maar, je hebt een punt natuurlijk, het zal niet altijd en overal even goed werken en een airco werkt sneller en effectiever qua koeling. Niettemin kan het een prima aanvulling zijn, met een installatie die je toch al hebt liggen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:23

Aardedraadje

Met kabelschoen

joostcool schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:57:
Het moet echter wel gewoon lekker warm worden: 20 graden op de kantoren, 18 graden op baby en kinderkamer, 16 op onze slaapkamer.
Dat is natuurlijk prima als jij het zo wilt gebruiken, maar bedenk wel dat kamers volgens het bouwbesluit warmer moeten kunnen worden en anders het verwarmingssysteem niet voldoet.

Ik zou dus niet op bovenstaande temperaturen ontwerpen maar gewoon 20/21 graden per kamer aanhouden en de mogelijkheid om terug te regelen als mogelijkheid opnemen in je ontwerp..

Acties:
  • Beste antwoord

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:13
Hier een vrijstaand huis, bouwjaar 1928. Gekocht in 2018. Nu zover klaar met verbouwen dat de FE-warmtepomp besteld is. In 2018 is de gehele bovenverdieping opnieuw ingedeeld met vloerverwarming van WARP. Begane grond was tot 2025 met convector en radiatoren. Nu inmiddels ook op bg vloerverwarming. Airco’s hadden bij ons dezelfde tegenargumenten. En ook wij hebben een houtkachel. Onze ervaring daarmee is dat de vloer na een avondje stoken, de volgende dag op temperatuur is. Tijdens het stoken gaat de kamertemperatuur wel flink omhoog terwijl dat vroeger (ongeisoleerde vloer) veel langzamer ging. Voordeel van een droogbouw systeem 😉. Nadeel is wel dat het iets extra energie kost, maar een vol huis op een verjaardag heeft hetzelfde effect.

Ik wilde op begane grond ook Warp want lichtgewicht en boven voldoet het gewoon goed. Alleen de vloerverbouwclub werkte met een andere, ook lichtgewicht en dun. Elke slaapkamer heeft een thermostaat. Kids wilden afwisselen qua temperatuur. Nu zijn ze uit huis en gebruik ik een kamer als werkkamer. Als ik een paar dagen niet thuis werk dan gaat de thermostaat naar 18. En zodra ik er zit en de thermostaat naar 20 zet dan is dat ook in 2 uur geregeld, met warme voeten lijkt het overigens veel sneller. Ik ben wel blij dat ik boven ook verwarming heb. Ten eerste omdat je de ruimte van functie kunt veranderen en ten tweede denk ik dat het de verkoopbaarheid vergroot.

Nu het einde in zicht komt heb ik vooral aarzeling bij de toenmalige keuze voor ventilatieroosters. WTW zou ik nu wel fijn vinden en automatische ventilatie obv luchtkwaliteit werkt beter dan een roostertje open of dicht doen met de hand. Maar ja: ik kwam van ver en wtw was geen laaghangend fruit tov ramen, vloer, dak en muren.

Tot slot: ik heb in de kruipruimte de bg vloer zelf geïsoleerd tussen de balken, ook t.b.v. een droogbouw oplossing dus. Op de kale planken is fermacell gelegd, en ingefreesd, afgegoten en plakpvc erop. Erg blij mee.

• joostcool
Wow Jailhouse, volgens mij heb jij precies gedaan wat ik graag wil. Leuk om te horen en dank hiervoor!
Pagina: 1