PC en monitor zorgen voor ondoorgrondelijk probleem

Pagina: 1
Acties:

• HansBenson
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:39
Neem een nieuwe iiyama Prolite XB3270QSU,een nieuwe MSI NVIDIA GForce GT 710 videokaart en een nieuwe HDMI-kabel. De eerste weken een vrolijke en gelukkige relatie, met vloeiende samenwerking en prachtig beeld, maar sinds kort praten ze plotseling niet meer met elkaar. Het beeld blijft zwart zonder teken van leven.
Dus stelselmatig op zoek naar de oorzaak.
Ik gebruik telkens dezelfde 3x gecheckte HDMI-kabel.
Is de monitor defect? Nee, want als er signaal wordt aangeboden vanuit een laptop is er prima beeld.
Is de videokaart defect? Nee, want als de HDMI-kabel vanuit de pc wordt aangesloten op een andere monitor, is er prima beeld.
Een andere poort misschien? De iiyama heeft alleen HDMI, USB en DP.
De videokaart biedt HDMI, DVI en VGA. Toch die laatste twee gecheckt op andere monitoren, en ze geven prima beeld.
De PC draait op Windows 11 (geheel bijgewerkt) met regelmatige update van drivers en applicaties. Alles gecheckt en gedubbelcheckt.
Het is om gek van te worden. Waarom willen de monitor en de videokaart plotseling niet meer met elkaar praten? Is er iemand die me kan helpen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 21:50
Op basis van wat je hier opsomt kunnen het eigenlijk nog maar 2 dingen 1 ding zijn:
  1. HDMI-kabel werkt niet lekker in de combinatie van kabel + monitor + videokaart
  2. De HDMI-poort van je videokaart heeft de geest gegeven
Probeer eerst een andere HDMI-kabel. Als dat ook niet werkt, probeer een andere monitor met ook HDMI.
edit:
Andere monitor met HDMI had je ook al geprobeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 18-04-2026 14:35 ]

The devil is in the details.

• HansBenson
Dank voor je reactie! Meerdere andere HDMI-kabels gebruikt en getest. Aan de kabel ligt het dus niet.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:21
Heb je ook geen beeld in bios?
Andere resoluties/refresh/drivers proberen.
In zulke gevallen kan je een remote control software op de PC zetten om wat te testen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 22:29
Met andere monitor bios in, monitor wisselen,en zien of dit werkt.
Eventueel windows systeemcheck doen met sfc /scannow

gewaarwordingshorizon

• Dikzak
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-04 22:39
Heb je al een factory reset van je monitor gedaan? Misschien dat er iets mis is met het profiel van je computer op de monitor.

• HansBenson
Dank voor alle tips! Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

• HansBenson
Inmiddels heeft de iiyama-monitor de geest gegeven. Niets werkt meer. Alleen het oranje controlelampje van de standby. Geen menu's, niets. En zeker geen beeld.
Ik zal m terugsturen naar de leverancier.

Iedereen die heeft meegedacht: nogmaals bedankt daarvoor.
Pagina: 1