Van het gas af in tussenappartement met L/L-warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:22
Ik ga verbouwen en twijfel een beetje wat slim is richting (deels) van het gas af gaan. Ik heb wat data verzameld, maar ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Situatie:
  • Appartement van 56 m² uit jaren '50
  • 2 slaapkamers + woonkamer/keuken
  • ±33% buitengevel
  • Buren boven en onder (dus relatief weinig verlies)
  • Energielabel B
  • VVE laat alleen monoblock binnenunits toe
Gasverbruik & 50°C test (6 t/m 20 februari):Dagverbruik zat ergens tussen de 3 en 7 m³. Warmteverlies zou iets van 3–4 kW zijn?

Waar ik tussen twijfel:
  1. Solo CV + vloerverwarming + warmtepompboiler (100L): Lage temperatuur, deels van gas af
  2. Gewoon nieuwe HR-combiketel: Makkelijk, goedkoop, maar minst toekomstbestendig
  3. Lucht-lucht warmtepomp monoblock (airco’s) + warmtepompboiler: Volledig elektrisch, gas kan eruit
Qua warmtepompboiler gaat het om 100 liter Ariston Energion WIFI Elektrische Warmtepompboiler Energie klasse A (€500,- subsidie) Meldcode: KA27394
Qua lucht-lucht warmtepomp monoblock binnenunit zat ik aan deze te denken: https://www.groenehoedduu...warmer-zonder-buitenunit/

Twijfels bij optie 3:
  • Is dit verbruik laag genoeg om volledig met airco’s te verwarmen?
  • Hoe comfortabel is dat in slaapkamers (zeker ’s nachts)?
  • Krijg je de warmte een beetje netjes verdeeld?
Waar ik benieuwd naar ben:
  • Hoe zouden jullie dit inschatten qua benodigde capaciteit (kW)?
  • Is dit een beetje een “prima geschikt” profiel voor L/L, of twijfelgeval?
  • Mensen met vergelijkbare appartementen die dit al doen?
  • Is optie 1 een logische tussenstap, of juist zonde van het geld?
Benieuwd naar jullie ervaringen/meningen

[ Voor 9% gewijzigd door handoff op 18-04-2026 17:16 ]

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:42
Een warmtepompboiler heeft luchtdoorvoeren (160mm) nodig en ongeveer 50x50 ruimte.
Gaat dat lukken? Heb je bijv. een berging?
Heb je de 50 graden proef gedaan?
Wat bedoel je precies met een lucht-lucht binnenunit airco?

Optie 1 zou ik niet aan beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 18-04-2026 15:36 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:22
De Ariston Energion heeft geen luchtdoorvoeren nodig. Voor de warmtepompboiler is er plek in de berging. Daarnaast heb ik zoals omschreven in de tekst hierboven de 50 graden test gedaan.
Met een lucht-lucht binnenunit airco kan ik de ruimte zowel koelen als verwarmen. Hiervoor zijn luchtdoorvoeren nodig en is ook de enige mogelijkheid van de VVE om een warmtepomp te gebruiken. In de eerste post heb ik een link naar deze airco's toegevoegd.