Exact mijn punt. Hoe lang is een kabel in een gezinswoning? De langste die ik ooit ben tegengekomen is 30m en dat was in een zeer riante kast van een woning met vier verdiepingen.
Cat 6a specificeert een groter frequentiebereik 500 MHz vs 250 Mhz.
Tussen de 55 en 100m. Tot 55m doen ze beide vrolijk 500MHz. Boven de 100m geen van beide.
De draden zijn dikker en er kan meer stroom overheen, de vervlechtingsgraad ligt hoger, wat het beter resistent maakt tegen storingsbronnen.
En het is daarom lastiger om te installeren, waardoor kans op fouten bij die installatie groter wordt. Bij competente installateur geen grote risico, maar waarom zou je het moeilijker maken als er geen enkele voordeel tegenover staat?
Als prijzen weinig verschillen is dus cat 6a altijd beter (een no-brainer). Compatible met RJ45 stekkers. Heb je wel een significant prijsverschil, dan kan de afweging anders worden. Bij kabels die je eenmalig ondergronds legt (en niet trekt) hou je zoveel mogelijk rekening met toekomstige applicaties. Precies welke dat zijn kunnen gewone mensen zoals ik nu nog niet overzien.
Misschien past dan een wat minder stellige houding. Ik kan ook geen koffiedik kijken, maar ik weet drie dingen:
1) er bestaat al een standaard voor Ethernet over twisted pair boven de 10Gbps: 25Gbase-T. Die vereist veel meer dan 6A biedt, dus dat biedt geen extra toekomstvastheid.
2) Ondanks dat die standaard al 10 jaar bestaat, is er nog nul hardware voor gemaakt. Waarom?
a) omdat stroomverbruik van chips ervoor dermate hoog zou liggen dat het onmogelijk zou kunnen voldoen aan EU Ecodesignrichtlijnen (voor thuisgebruik) en/of power budgets in datacenters
b) omdat de gebruikte 2GHz signalen maar 30m kunnen reiken (met Cat8.1) en daarmee zowel in de datacenter als thuis in de knoop raken
c) als je toch al je bekabeling volledig moet herzien kun je net zo goed gelijk optisch gaan werken. Dat doen ze in datacenters al jaren en voor thuisgebruik zie je op vakbeurzen niet voor niets overal "FttR" -
Fibre to the Room opduiken. Wil je echt toekomstvast zijn? Leg singlemode fibre binnenhuis.
Maar bovenal:
3) we hebben het hier over een kabel om een laadpaal aan te sluiten
Geen PoE (zelfs met 802.3bt kun je geen auto opladen), geen use case voor enorme bitrates, geen mission-critical real-time low-latency toepassen. Het is een stukje IoT. Ook als dit specifieke apparaat vervangen gaat worden zal geen van dat alles van toepassing zijn op iets dat aan een paal gehangen gaat worden voor de woning. Voorbereid zijn op de toekomst is een groot goed, een gezonde dosis realiteitszin ook.