Welke RJ45 connectors voor F/UTP grondkabel cat6

Pagina: 1
Acties:

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:35
Voor de aanleg van een laadpaal wil ik deze cat6 F/UTP kabel gaan gebruiken. Alleen mij even onduidelijk welke RJ45 connectoren hiervoor kan gebruiken.

Ik begreep dat je sowieso dit moet nemen:
- cat6
- stugge kern

Maar nou lees ik ook dat de mantel en/of aders soms te dik is waardoor het alsnog niet past. Dan heb je nog het stukje shielded of niet(?).

Ik had deze op het oog, maar onduidelijk of het dus past.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19-04 11:04
Stugge kern is voor vaste bekabeling en daar zet je geen rj45 stekkertjes aan (al bestaan ze wel maar die zijn waarschijnlijk voor 2x rj45 keystones) die monteer je in een outlet meestal via een LSA verbinding. Aan de folie heb je nu ook niet heel veel die zal waarschijnlijk verbinding moeten maken met aarde om wat voor je te doen

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:35
Erebos schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:43:
Stugge kern is voor vaste bekabeling en daar zet je geen rj45 stekkertjes aan (al bestaan ze wel maar die zijn waarschijnlijk voor 2x rj45 keystones) die monteer je in een outlet meestal via een LSA verbinding. Aan de folie heb je nu ook niet heel veel die zal waarschijnlijk verbinding moeten maken met aarde om wat voor je te doen
Oke oke, dat verklaart mogelijk waarom ik weinig resultaten vind. Aarde lijkt me dan ook niet mogelijk, gezien hij gewoon in de router en in de laadpaal gaat.

Moet ik dan gewoon een soepele kern nemen? Bestaat dat als grondkabel?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Connectoren voor stugge kern bestaan wel degelijk, en wat je hier beschrijft - die laadpaal - is een van de use cases (naast vaste AP's die je op plafonddozen monteert) waar het zin heeft. In ieder geval wil je een vaste aansluiting met stugge kern realiseren

Aarde is niet relevant bij UTP, ook niet met die foil erbij rond de kabelbundels. Bij STP heb je met aarding te maken en moet je de shield aan een van de twee (maar beslist niet beide!) kanten aarden.

Enige wat je nog moet weten is de aderdikte van je kabel. Als het goed is staat dat bij de specificaties vermeld. Het wordt doorgaans in AWG weergegeven en zou voor Cat6 tussen de 22 en 24 moeten zijn (waarbij 22 dikker is dan 24...). Je hebt dus Cat6 connectoren voor stugge kabel nodig die geschikt zijn voor de dikte van de aders van jouw kabel. Tenzij de specs gek zijn zou dit dus geschikt moeten zijn:
https://www.sandervunderi...-voor-massieve-aders.html
En als je specs zodanig afwijken dat dit niet gaat werken twijfel ik sterk aan de kwaliteit van je kabel...

Sander Vunderink is sowieso een betrouwbare plek voor goede materialen.

Monteer de kabel trouwens aan huiszijde wel netjes af op patchpanel of contactdoos, en leg het in een buis in de grond zodat je het zonder graafwerk kunt vervangen, mocht er ooit iets mis gaan (of er in de toekomst eisen komen die je niet met Cat6 kunt vervullen).

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 18-04-2026 19:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Wikipedia: Getwist paar

Categorie 6A UTP zou tegenwoordig je standaard permanente bekabeling moeten zijn voor thuis. Neem gÊÊn shielded kabel/draden, dat vereist een deskundige installatie en stelt eisen aan de hele netwerkketen. Als je toch voor STP grondkabel kiest, dan moet de afscherming eenzijdig worden geaard.
Het opvangen van signalen wordt met twisted pair verminderd tot een laag niveau. Een lengte metaal functioneert als een antenne, en dat wil je niet.

Netwerkkabels dienen getest en gecertificeerd te zijn voor de specificatie. Als er geen certificaat geleverd (kan) worden, dan is het ongeschikt. Ik kan voor deze kabel geen certificaat vinden, en ook niet een verwijzing naar de standaard waar het aan zou voldoen.

Ik zou niet werken met patchpanels of RJ45 wcd's, beter een rechtstreekse connectie naar bijvoorbeeld een switch. Hoe minder overbrengpunten, hoe beter, het voorkomt problemen.

Je kan doorgaans prima stugge kabels afmonteren op een RJ45 krimpstekker. Let op dat de aderdikte ondersteund wordt door de stekker.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Connectoren staan bij bijpassende producten
https://www.elektramat.nl...tuks-dc-rj45-ftp6s-10pce/
De lokale Praxis verkoopt alleen nog maar CAT6 niet dat het veel uitmaakt voor thuis maar de kabel is wel mooi rond in tegenstelling tot CAT5e.
Pagina: 1