Desktop PC voor 1440p Gaming en Fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HStreek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-04 10:19
Mijn huidige PC (Ryzen 7 3700X, GeForce RTX 2070 Super, 32 GB DDR4 in een Corsair 100R Silent Ed. kast) begint na 6 jaar kuren te vertonen. Al zijn de tijden niet gunstig, er moet toch maar vernieuwing komen.
Ik gebruik de PC voor gaming op 1440p @ 120 Hz (vooral rpg, graag op hoge settings) en fotobewerking (Lightroom, PS).
Mijn voornaamste punt van aandacht is het geluid: de PC staat in de woonkamer in een kast van bxdxh = 28x58x58 die aan de voorkant open is, en aan de achterkant dicht met een redelijk groot ventilatierooster, met dichte zijkanten. Mijn huidige PC is bij normaal gebruik (inclusief foto-werk) stil genoeg, maar bij nieuwere games (zoals Exp. 33) maakt hij (te) veel geluid.
Ik heb het volgende samengesteld, voornamelijk via de BBG's:

AMD Ryzen 7 9850X3D Tray € 461,-
MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI € 237,35
Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT € 692,99
WD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB € 279,-
Fractal Design Meshify 3 Solid Zwart € 129,16
be quiet! Dark Rock Pro 5 € 79,90
Patriot Viper Venom PVV532G600C30K € 398,79
Corsair RM850x (2024) € 119,-
Lexar NQ790 4TB € 329,-

Deze PC zal weer een tijd mee moeten gaan , want ik ga tussentijds geen componenten vervangen (hoogstens iets bijprikken, zoals een SSD of geheugen). En ik ga ook niet zelf bouwen, dat heb ik steeds aan Alternate overgelaten.
Dze combinatie zal heus wel doen wat ik er van verlang (al zijn suggesties natuurlijk welkom), maar zoals gezegd: het geluid is mijn voornaamste zorg. Ik heb bij het samenstellen geprobeerd stille keuzes te maken, maar bij de kast vind ik dat altijd een probleem: de onvermijdelijke strijd tussen open en dicht, airflow en geluid. Ik heb gedacht aan een grotere kast, maar voor zover ik kan vinden zijn die te diep.
Ik hoor heel graag welke keuzes ik nog zou kunnen maken om het geluidsniveau onder vollast (ik neem aan vooral van de videokaart) te beperken. Bijvoorbeeld: kan het helpen om zwaardere componenten te kiezen die dan minder hard hoeven te werken, of gaat een bepaalde performance uiteindelijk toch altijd samen met een bepaald energieverbruik, en daarmee behoefte aan koeling?
Ik snap de basisprincipes, maar weet er uiteindelijk toch te weinig van. Dus hulp is welkom!

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-04 22:31
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel waarom je nog een traditionele HDD in je behuizing wilt zetten.
Dat terwijl het moederbord genoeg opties heeft om een NVME SSD bij te prikken.
Zo'n harde schijf maakt in principe veel meer lawaai dan een SSD, en aangezien je een zo stil mogelijk systeem wilt hebben.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• HStreek
  • Laatst online: 19-04 10:19
Ha, interessant punt. De harde schijf is voor de bulk aan bestanden (foto's, video's, muziek), ongeveer 5 GB.
Wel met Cloud-back-up, maar ik ben ouderwets: ik hecht aan een lokale kopie.
Voor hetzelfde geld krijg je met een HDD nog steeds wel de dubbele capaciteit t.o.v. een SSD.
Maar je hebt wel een punt: misschien denk ik wel te traditioneel, en is hier winst te behalen. Aan de andere kant: het is niet de HDD die tot geluidsoverlast leidt ...

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 10:14
@HStreek haha nou... je zal verbaasd zijn. Juist een HDD heeft draaiende onderdelen en is hét onderdeel dat mensen vaak over het hoofd zien qua geluidsproductie. Wat misschien een verstandiger alternatief is, is een externe HDD of SSD te kopen. Dan kun je alles iig van je systeem houden zolang je het niet gebruikt.

Maar.. aangezien je al een vrij degelijke AM4 setup hebt kun je ook overwegen te beginnen met alleen een nieuwe RX 9070 XT GPU in dit systeem, je zal zien dat alles dan sowieso al een stuk fijner draait. Uiteindelijk is bij gaming simpelweg de GPU de geluidsproducent, en omdat deze een stuk beter is zal hij een stuk rustiger blijven. Maar dat gehele AM5 systeem eromheen zal het geheel niet stiller maken; feit is dat 3D gaming op volle instellingen nu eenmaal veel vraagt van de GPU en dus ook veel geluid maakt.