R5 7600X3D vs R7 7800X3D TDP verschil in temps?

Pagina: 1
Acties:

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:29
Ik zoek een?
Vervanging voor mijn OC R5 3600. Ter upgrade van mijn huidige setup, met gamen als zwaarste taak.

Wat is je budget?
Best bang for my buck en hetgeen wat het best aansluit op mijn huidige setup.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn setup:

Mobo: ASRock B550 Pro4
CPU: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
CPU Koeler: Arctic Liquid Freezer III 280
RAM: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W
GPU: Radeon 9070 XT Powercolor Hellhound Spectral White
Voeding: Cooler Master V850 Gold

Hoofdmonitor: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5
2e Monitor: LG UltraGear 27GL850

Een paar maanden geleden mijn GPU al vervangen voor een upgrade. Nu zit ik weer eens te kijken naar CPU's en valt mij op dat de prijzen van een R5 7600X3D en de R7 7800X3D bijzonder dicht bij elkaar liggen (ook in de V&A).

Als ik nu naar de 2 bovengenoemde CPU's kijk, spreekt de R5 7600X3D mij het meest aan gezien de (bijna) 2x zo lage TDP van 65w, dat doet natuurlijk veel in temps met de juiste koeling.
Echter ligt de prijs zo dicht op elkaar dat ik mijzelf afvraag om niet gewoon gelijk voor de R7 7800X3D te gaan.
Maar zoals ik al zei dan staat die TDP van 120w mij weer een beetje tegen.

Waarom ik dit topic open is omdat ik altijd nogal op de temps let. Mijn huidige R5 3600 heb ik een undervolt (@1v) en OC (@3900mhz) gegeven en wordt (als ik mij goed herinner) onder load niet veel warmer als plusminus 63 graden JUNCTION.
Dat is voor mijn gevoel "comfortabel" en ik ben iemand die vanalles tweaked om temps zo laag als mogelijk te houden tbv duurzaamheid vd hardware.

Qua gamen zijn de zwaarste titels die ik speel de komende Forza Horizon 6 en zo af en toe speel ik Runescape Dragonwilds die ook wel redelijk wat vraagt van mijn systeem (CPU en/of RAM is hier de bottleneck volgens mij).

Wie kan mij meer vertellen of die TDP écht zoveel uit maakt of niet? En of ik verschil ga merken qua prestaties met gamen op 1440p/QHD met de R7 7800X3D tov de R5 7600X3D.
Als de TDP natuurlijk "zoveel" meer prestaties levert tov de lagere TDP van de R5 7600X3D icm mijn systeem is de keuze makkelijker.

Ik ben mij er van bewust dat mijn huidige mobo geen AM5 ondersteund, maar het mobo ga ik binnenkort vervangen voor de Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7 ICE.
En ja, RAM volgt ook maar dat moet ik nog ff wachten tot de bubbel uit elkaar spat of ik een andere goede deal vind.

EDIT: @Sissors 2k aangepast naar 1440p/QHD, wat een foutje.

[ Voor 4% gewijzigd door Milo44 op 18-04-2026 11:48 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Algemeen bij de 7800X3D, maar ik vermoed tot op zekere hoogte ook de 7600X3D, moet je hier van je angsten voor hogere temps afstappen. Het probleem is dat bij deze CPUs het extra cache geheugen bovenop de CPU die zit, waardoor die CPU die minder goed gekoeld wordt, en dus hij warmer wordt. Je kan als je wil je 7800X3D vast lagere limieten geven om te zorgen dat hij ook koeler blijft, maar je bent vooral moeite voor niks aan het doen imo.

Verder qua geluid doet een fatsoenlijke budget koeler het zo goed als geruisloos. Qua TDP en temperaturen zal eerder jouw 9070XT een stuk 'hoger' scoren. En als je kijkt naar de review van Tweakers verbruikt hij maar een ~20W meer in de praktijk, ik zou bij vergelijkbare prijs ook gewoon voor de 7800X3D gaan, je hebt letterlijk meer CPU voor je geld, dus toekomstbestendiger.

Overigens snap ik eerlijk gezegd niet echt alleen waarom je die CPU zou kopen, met een moederbord erbij, maar zonder geheugen. Dan kan je alleen er naar kijken. (En ik zou willen dat mensen "2K" stopte met gebruiken als ze 1440p bedoelen, maar ik besef me dat dat een verloren strijd is :'( )

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 18-04-2026 11:31 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:14
Als je het over bang4buck hebt zou ik toch eens kijken of je een 5700/5800X3D op de kop kan tikken. Er gaan geruchten dat AMD ze weer uit gaat brengen. Wellicht doet dat iets met de prijs op de 2e hands markt ook. Onderaan de streep blijft het een relatief goedkope upgrade als je, zoals jij, alle onderdelen al hebt. Enige jammere is dat er ook 16GB DDR4 bij moet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:55
De Arctic 280 houdt de 7800x3d ook koel hoor :)
Ps, als je am5 gaat vergeet niet dat je ook je ramsticks weg moet gooien, die passen niet meer :(

(Weggooien -> verkopen).

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:44
Dat de 7800X3D een hogere tdp heeft betekend nog niet dat die ook altijd op dat wattage draait. Als je bij benchmarks kijkt zit de 7800X3D tijdens het gamen meestal ook rond de 65w :)