Gat boren door fundering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Perer2201
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08:06
Goedenavond,

Ik ben de tuin aan het aanpakken en ben van plan inlite in de tuin aan te brengen. Echter heb ik in de tuin geen schuurtje waar ik de transformator op kan hangen. Daarom wil ik deze in de meterkast gaan hangen. Hierdoor ben ik genoodzaakt de kabel onder mijn huis door te trekken. Wat is hierbij de beste oplossing? Een gat boren door mijn fundering bij mijn achtergevel? Ik heb een kloptol met boor van 40cm 20mm. Of is het beter onder de fundering door te gaan? Of zijn er wellicht nog andere opties? Ik hoor het graag. Groet, Peter

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kan je een kastje aan de schutting maken waar je de transformator in kan hangen?

boren is zeker een optie. plaatselijk ondergraven om een kabel onder de fundering te krijgen ook.

Persoonlijk zou ik zelf boren, maar ik denk niet met 20mm. ik zou bijna dezelfde maat als de kabel gebruiken. en daarna ook weer afdichten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Zelf prefereer ik altijd om of onder de fundering door te gaan, of boven het maaiveld. Maar als het niet anders is dan kun je prima door een fundering heen boren. Wel zorgen dat je het gat weer goed dicht maakt.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Weet je of 40cm voldoende is?

• Perer2201
Ik hoop het. Dat is in ieder geval het langste waar ik over beschik😉

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:42
Hangt er helemaal van af hoe dik je funderingsbslk is. De prutsers die hier glasvezel aanlegden proberen met 3 gaten door de balk te komen, als ze het mij hadden gevraagd, had ik snel kunnen zien dat ze met hun 40cm boor niet door de 50 cm balk kwamen. Nu heb ik 3 gaten, een soort van afgedicht in de balk zitten en zijn ze alsnog even gaan graven. Persoonlijk zou ik graven. Wel even wat grond verzetten, maar geen schade aan de balk heeft dan mijn voorkeur ( denk bijv aan vochtintreding, raken van wapening, etc)

• Perer2201
Dank allen voor de snelle, goede reacties. Ik denk dat ik morgen een stukje ga graven.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:39
Een gat boren kan op zich geen kwaad voor de fundering maar als de fundering van beton met wapening is dan zal je daar met een klus boormachine + boor een hele kluif aan hebben en zoals al eerder gezegd: is de boor lang genoeg?
Beter huur je een machine met watergekoelde boor die nog wat langer is dan ben je zo door die balk heen.
Onderdoor graven kan ook maar in een ondiepe kruipruimte geen pretje. Ik heb beide methodes gedaan met succes. Persoonlijk zou ik voor een kabeltje de boormethode kiezen.
Mocht je ooit van plan zijn om nog meer naar de andere kant van de fundering te brengen, bijv. een afvoer voor ooit een verbouwing dan zou ik graven en meteen een dikkere buis onder de fundering aanleggen.

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb geen ervaring, maar dacht wel eens gelezen te hebben dat als je boort, het beter is om het aan de buitenzijde af te laten lopen?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:04
Lekker onder de fundering door, in een wat grotere flexibele buis van 40mm (o.i.d.) met extra trektouwtje.

[ Voor 16% gewijzigd door Simpel360 op 18-04-2026 14:05 ]

Pagina: 1