Gat boren door fundering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Perer2201
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18-04 08:06
Goedenavond,

Ik ben de tuin aan het aanpakken en ben van plan inlite in de tuin aan te brengen. Echter heb ik in de tuin geen schuurtje waar ik de transformator op kan hangen. Daarom wil ik deze in de meterkast gaan hangen. Hierdoor ben ik genoodzaakt de kabel onder mijn huis door te trekken. Wat is hierbij de beste oplossing? Een gat boren door mijn fundering bij mijn achtergevel? Ik heb een kloptol met boor van 40cm 20mm. Of is het beter onder de fundering door te gaan? Of zijn er wellicht nog andere opties? Ik hoor het graag. Groet, Peter

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kan je een kastje aan de schutting maken waar je de transformator in kan hangen?

boren is zeker een optie. plaatselijk ondergraven om een kabel onder de fundering te krijgen ook.

Persoonlijk zou ik zelf boren, maar ik denk niet met 20mm. ik zou bijna dezelfde maat als de kabel gebruiken. en daarna ook weer afdichten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 19:42
Zelf prefereer ik altijd om of onder de fundering door te gaan, of boven het maaiveld. Maar als het niet anders is dan kun je prima door een fundering heen boren. Wel zorgen dat je het gat weer goed dicht maakt.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Weet je of 40cm voldoende is?

• Perer2201
Ik hoop het. Dat is in ieder geval het langste waar ik over beschik😉

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-05 07:52
Hangt er helemaal van af hoe dik je funderingsbslk is. De prutsers die hier glasvezel aanlegden proberen met 3 gaten door de balk te komen, als ze het mij hadden gevraagd, had ik snel kunnen zien dat ze met hun 40cm boor niet door de 50 cm balk kwamen. Nu heb ik 3 gaten, een soort van afgedicht in de balk zitten en zijn ze alsnog even gaan graven. Persoonlijk zou ik graven. Wel even wat grond verzetten, maar geen schade aan de balk heeft dan mijn voorkeur ( denk bijv aan vochtintreding, raken van wapening, etc)

• Perer2201
Dank allen voor de snelle, goede reacties. Ik denk dat ik morgen een stukje ga graven.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:53
Een gat boren kan op zich geen kwaad voor de fundering maar als de fundering van beton met wapening is dan zal je daar met een klus boormachine + boor een hele kluif aan hebben en zoals al eerder gezegd: is de boor lang genoeg?
Beter huur je een machine met watergekoelde boor die nog wat langer is dan ben je zo door die balk heen.
Onderdoor graven kan ook maar in een ondiepe kruipruimte geen pretje. Ik heb beide methodes gedaan met succes. Persoonlijk zou ik voor een kabeltje de boormethode kiezen.
Mocht je ooit van plan zijn om nog meer naar de andere kant van de fundering te brengen, bijv. een afvoer voor ooit een verbouwing dan zou ik graven en meteen een dikkere buis onder de fundering aanleggen.

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb geen ervaring, maar dacht wel eens gelezen te hebben dat als je boort, het beter is om het aan de buitenzijde af te laten lopen?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:24
Lekker onder de fundering door, in een wat grotere flexibele buis van 40mm (o.i.d.) met extra trektouwtje.

[ Voor 16% gewijzigd door Simpel360 op 18-04-2026 14:05 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Uit interesse: als je al elektra buiten hebt, is https://www.tuinverlichtingswinkel.nl/hub-protector dan niet een optie? Kan je je transformator buiten hangen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

Vliegvlug

Flight Simple

Simpel360 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:03:
Lekker onder de fundering door, in een wat grotere flexibele buis van 40mm (o.i.d.) met extra trektouwtje.
Dit is wat ik heb gedaan, matelbuis van 50mm (intern heeft die 40mm ruimte) onder de fundering doorgegraven. Kwam later goed van pas toen er nog een extra netwerkkabel bij moest komen. :)

Waar ik in eerste instantie niet aan gedacht had is dat in de kruipruimte de grond een stuk lager ligt dan erbuiten. Kon vanaf mijn terras net bij de onderkant van de fundering na het graven van een diep gat, en dan zat ik tot mijn schouder in het gat met één arm. Zal toch minimaal 70cm diep zijn geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 18-04-2026 18:48 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 13:44
Paar weken terug nog gedaan.. had 60cm boor maar te schuin geboord.. uiteindelijk dus boor van 100cm nodig gehad.

Zou die boor halen en dan gewoon door je fundering heen. Prima

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-04 20:13
vogelmans schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:02:
Beter huur je een machine met watergekoelde boor die nog wat langer is dan ben je zo door die balk
Bedoel je met watergekoeld een diamantboor? Dan boor je zonder dat je het merkt door je wapeningsdraad heen. Dat is niet de bedoeling lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door MaakErWatVan op 18-04-2026 20:11 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:53
MaakErWatVan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:10:
[...]

Bedoel je met watergekoeld een diamantboor? Dan boor je zonder dat je het merkt door je wapeningsdraad heen. Dat is niet de bedoeling lijkt mij.
Voor alleen een draadje hoef je geen gat met grote diameter te boren. Je hebt een kleine kans dat je de wapening raakt maar dat zou nog steeds geen ramp zijn. De draagbalk gaat echt niet breken of verzakken.
Als je bang bent voor roest dan kit je uiteinden van het gat dicht maar een roestlaagje beschermt ook tegen verdere corrosie.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

Vliegvlug

Flight Simple

Eh, de wapening bij beton is toch niet van rvs?

Roest bij ijzer en staal is juist een katalysator voor verdere roestvorming. Bij bijv. rvs en aluminium is de oxidatielaag zuurstofdicht en voorkomt zo verdere oxidatie.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook gewoon door de fundering heen geboord. Zorg wel voor een machine met genoeg vermogen (1500 watt). Die 800 watt machientjes lukt het ook wel, maar hier sloeg die geregeld door.

Overigens zou ik nooit onder een huis doorgraven met een fundering op staal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 20:32
wat voor een fundering heb je?
Balkfundering op palen waar direct de vloer op rust? Eronder graven
Funderingstroken op staal? Fundering met rust laten en door het opgaand metselwerk tussen fundering en vloer boren.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kan je niet onder de fundering door? Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn thuisbatterij op heb gehangen in de schuur en ik buitenom moest. Fundering is vaak maar 60-80cm diep mits je redeljik moderne woning hebt op betonnen heipalen.

Wat dan wel aan te raden is is om alle kabels in een mantelbuis te leggen als extra bescherming onder de fundering door.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vogelmans schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:17:
[...]

Voor alleen een draadje hoef je geen gat met grote diameter te boren. Je hebt een kleine kans dat je de wapening raakt maar dat zou nog steeds geen ramp zijn. De draagbalk gaat echt niet breken of verzakken.
Als je bang bent voor roest dan kit je uiteinden van het gat dicht maar een roestlaagje beschermt ook tegen verdere corrosie.
Dit klopt niet.

Daarom mag bijv wapening ook nooit uitsteken maar moet volledig bedekt zijn in beton. Wapening roest gewoon door hoor, en zet daarbij uit. We hebben het hier niet over decoratief corten-staal dat een afsluitende roestlaag vormt.

ik zag @Vliegvlug al even reageren, maar zonder quote..voor de volledigheid mijn 2 centen ook maar even :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 22-04-2026 10:32 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
achterhoeker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:06:
wat voor een fundering heb je?
Bakfundering op palen waar direct de vloer op rust? Eronder graven
Funderingstroken op staal. Fundering met rust laten en door het opgaand metselwerk tussen fundering en vloer boren.
Dit, ons huis staat op staal. Vanuit de kruipruimte naar buiten boren. Gat goed afkitten en/of schuin naar beneden boren zodat er geen grondwater in je boorgat loopt.
Pagina: 1