GPU upgrade van RX 6700 XT naar RTX 5070 Ti?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zoek een?
Nieuwe GPU.
Ik upgrade doorgaans eens in de ca. 5 jaar mijn videokaart, meestal met een mid/high-end kaart. Ik ben geen die-hard gamer, en hoef niet het beste van het beste qua fps (beeldkwaliteit is belangrijker); ik zoek dan een nieuwe kaart waarmee ik de nieuwe aankomende titels lekker vloeiend kan spelen, en waarmee ik weer wat jaartjes vooruit kan.
Games die ik op dit moment speel of recent heb gespeeld: Satisfactory, The Last Caretaker, GTA V, Assassins Creed Odysee. Op zich draait het nu nog best prima, maar met wat nieuwe titels dit jaar in het vooruitzicht wil ik wel weer wat meer (GTA VI, Subnautica 2, Star Rupture); en er zijn wat recent nieuwe titels die ik nog niet heb gespeeld maar wel van plan ben (Indiana Jones, Last of Us Part 2 remastered, ARC Raiders)
Mijn game resolutie is 3840x1200 (valt onder 1440p denk ik?).

Wat is je budget?
Max. 1000-1100.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk sterk aan de 5070 Ti, en mijn oog is gevallen op de ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition. Goede koelprestaties, stil, degelijk gebouwd. En qua beeldkwaliteit (ray tracing en DLSR) beter dan AMD voor wat ik kan achterhalen. Een tegenhanger zou een 9070 XT kunnen zijn.
Erg belangrijk:de kaart mag niet dikker zijn dan 62 mm i.v.m. minimaal 2 andere PCIe sloten van mijn mobo die ik nodig heb voor expansion cards.

Gezien de ontwikkelingen in de markt en mogelijke nog aankomende prijsstijgingen en mogelijke tekorten heb ik het idee dat ik mogelijk nu het beste kan toeslaan. Doe ik er goed aan om nu deze upgrade te maken, of hebben jullie andere adviezen of overdenkingen?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De belangrijkste componenten in mijn huidige systeem (ik ben voorlopig niet van plan hier iets aan te upgraden, hooguit misschien nog eens naar een i7-14gen):
#CategorieProduct
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed
1MoederbordenMSI MAG Z690 TORPEDO
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6700 XT EAGLE 12G
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black
1MonitorsLenovo ThinkVision P44w-10 (zonder speakers) Zwart
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W
1Interne ssd'sSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 500GB
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Het grootste probleem mijns inziens is dat de 5070ti €1000 kost terwijl de 9070xt er al vanaf €650 is en de 5070ti niet in elk opzicht 50% sneller is, verre van zelfs.

DLSS , specifiek met framegen aan, is overigens geen zegen hoor. Je hebt meetbaar een hogere framerate maar de latency gaat sterk omhoog en dan is dat gevoelsmatig weer een verslechtering. Je kunt je beter focussen op pure frames zonder poespas, want je hebt die meuk pas nodig als je weer 5 jaar verder bent ;)

Neem dus ook zeker deze mee in je overweging.

uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De RX 9070 XT is idd de betere keus qua prijs/kwaliteit. Hij is net zo snel en 300+ euro goedkoper. Het is niet voor niets veruit de populairste GPU uit de pricewatch.

https://azerty.nl/product...dition-videokaart/9032711

Je krijg er hier zelfs een games Planet voucher en een nieuwe game Crimson Desert bij. Dat is 129 euro waard. Actie loopt nog een paar dagen.

Voor wat betreft Ray Tracing: ik vind het zelf 3x niks. Je levert ongeacht welke kaart je hebt enorm veel FPS in voor 'ietsjes' betere shadows en reflections. Iets dat ik niet eens opmerk als ik game. Staat altijd uit, want die FPS drop merk ik juist wel heel erg goed.

DLSS is side-by-side beter dan FSR. Ook daar is het maar sterk de vraag of je er wat van opmerkt.

[ Voor 73% gewijzigd door Dekar op 19-04-2026 10:12 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:58
Dat een GPU populair is in een pricewatch zegt natuurlijk niet zo heel veel. Misschien zegt het wel dat mensen met minder geld vaak kiezen voor een kaart die niet zo'n diep gat in hun huishoudbudget slaat.
TS heeft al diverse kaarten vergeleken en geeft aan dat raytracing en DLSS belangrijk voor hem zijn.
Dan is een Nvidia kaart in de meeste gevallen beter.
Bovendien maakt AMD nog steeds gebruik van het tragere GDDR6 Vram geheugen, daar waar Nvidia het snellere GDDR7 gebruikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
FSR van AMD komt redelijk in de buirt van DLSS. Ik durf te wedden dat de meeste mensen het verschil niet zien. Met de voucher en game meegerekend scheelt het 500 euro. Als je dat bereid bent te betalen voor een praktisch identieke GPU op iets betere ray tracing na, dan mag dat natuurlijk. Mijn advies is dat de RX 9070 XT de betere keus is.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite