Vraag

• Nooitklaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:32
Hallo,

Ik wil voor een kunststof tuinhuisje een simpele fundering maken met hier nog aanwezig materiaal. Er zijn hier mollen, mieren en boomwortels, dus alleen een straatje leggen is niet voldoende. Ik heb het volgende de plan:
- 50 cm bestaande grond afgraven
- 20 cm zandbed maken
- 30 cm dikke betonstenen/blokken om de 40 cm leggen. (Die heb ik hier nog liggen)
- eromheen weer aanvullen met de afgegraven grond
- betonnen lateien over de blokken
- huisje erop, binnenkant bodem verstevigen (bodem is van kunststof en niet al te dik) met een houten vlondervloertje die dus de betonblokken steeds overlapt.

Mijn vraag: kan ik dat zandbed na neerleggen van de betonblokken weer aanvullen met de afgegraven grond of moet dat dan ook zand zijn? (Misschien zie ik iets over het hoofd)

Dank alvast!

Beste antwoord (via Nooitklaar op 18-04-2026 08:51)

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
Nooitklaar schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:54:
Dank voor de reacties!
Vwb de lateien: je hebt gelijk. Ik moet iets dieper graven, want ik wil ze nog net boven de grond laten komen. En ik was in de veronderstelling dat ze op de plek blijven liggen met gewicht van het huisje erop (en dus 2/3 in de grond ) Verkeerde aanname?

Tav ratten/muizen: daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Die gaan dus wellicht tussen die blokken in holen graven. Om dat te voorkomen zou ik dus uitkomen op een betonplaat? (Dat wilde ik eigenlijk voorkomen gezien arbeid en kosten)
Ik zou dan dus verder afgraven (+bijna de hoogte van de lateien). En dan daartussen verder aanvullen. Afhankelijk van de vorm van de lateien zou ik nog iets doen aan stabiliteit. Als ze praktisch vierkant zijn, dan loopt dat wel los, maar als ze rechthoekig zijn, dan wordt het anders. Aan de andere kant..dan kun je ze in deze toepassing ook prima op hun kant leggen :)

Aanvullen zou ik altijd met zand doen. Dat is steviger/stabieler én zorgt voor goede/snelle afwatering. De grond die je er nu uittrekt is waarschijnlijk een mengsel van vanalles of potgrond ofzo? Minder geschikt daarvoor.

Alle reacties

• BBBrt
Hoe zien die lateien eruit? Je hebt dan in de nieuwe situatie losse betonbalkjes bovenop het bestaande maaiveldniveau liggen en daarom het huisje.
Het huisje komt dus 15/20 cm (?) boven maaiveld? Hoe blijven die balkjes stabiel?

Of snap ik jouw idee gewoon niet? :)

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:01
De ratten hier gaan door 44 mm hout heen om bij het lekkers te komen.
Laat staan een kunstof plaatje.
Muizen gaan gewoon door de kleinste kiertjes heen. Sinds acht jaar wonen we landelijk. Daar leer je veel van.
Met jouw oplossing maken de ratten een hol onder het kastje.
En wachten af tot het buffet klaar is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:25
Ik heb een schuur op een funderinkje van wat stoepbanden en de vloer is van stoeptegels. alle muizen en ratten van de omgeving wonen onder die tegels. ik bouw een nieuwe schuur op stelconplaten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nooitklaar
Dank voor de reacties!
Vwb de lateien: je hebt gelijk. Ik moet iets dieper graven, want ik wil ze nog net boven de grond laten komen. En ik was in de veronderstelling dat ze op de plek blijven liggen met gewicht van het huisje erop (en dus 2/3 in de grond ) Verkeerde aanname?

Tav ratten/muizen: daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Die gaan dus wellicht tussen die blokken in holen graven. Om dat te voorkomen zou ik dus uitkomen op een betonplaat? (Dat wilde ik eigenlijk voorkomen gezien arbeid en kosten)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dank voor de reacties!
Tsja, wanneer je nu geen muizen en/of ratten door je tuin ziet lopen en je gaat geen voedsel in het tuinhuisje bewaren (waar ze bij kunnen) dan lijkt het me sterk dat er ineens muizen en ratten opduiken die onder jouw tuinhuisje gaan graven. Zowel muizen als ratten hebben een redelijk vaste habitat waar ze verblijven en voldoende voedsel kunnen vinden, ze gaan alleen bij een gebrek aan voedselaanbod wat grotere afstanden lopen om voedsel te verzamelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:25
Yaksa schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:25:
[...]

Tsja, wanneer je nu geen muizen en/of ratten door je tuin ziet lopen en je gaat geen voedsel in het tuinhuisje bewaren (waar ze bij kunnen) dan lijkt het me sterk dat er ineens muizen en ratten opduiken die onder jouw tuinhuisje gaan graven. Zowel muizen als ratten hebben een redelijk vaste habitat waar ze verblijven en voldoende voedsel kunnen vinden, ze gaan alleen bij een gebrek aan voedselaanbod wat grotere afstanden lopen om voedsel te verzamelen.
Het voedsel hoeft niet in het huisje te liggen. Bij ons staan notenbomen bijvoorbeeld. Als die noten eraf komen dan worden die allemaal naar een hol gesleept door die beesten. Een hol onder een schuur is beter dan een hol onder een par klamme struiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord

• BBBrt
Dank voor de reacties!

Ik zou dan dus verder afgraven (+bijna de hoogte van de lateien). En dan daartussen verder aanvullen. Afhankelijk van de vorm van de lateien zou ik nog iets doen aan stabiliteit. Als ze praktisch vierkant zijn, dan loopt dat wel los, maar als ze rechthoekig zijn, dan wordt het anders. Aan de andere kant..dan kun je ze in deze toepassing ook prima op hun kant leggen :)

Aanvullen zou ik altijd met zand doen. Dat is steviger/stabieler én zorgt voor goede/snelle afwatering. De grond die je er nu uittrekt is waarschijnlijk een mengsel van vanalles of potgrond ofzo? Minder geschikt daarvoor.

• Nooitklaar
Jullie waren er al vroeg bij zo in het weekend! Wederom dank. Ik heb hier geen ratten, wel muizen. Blij met de tip, want het is een goede plek voor ongedierte om wat te graven en daar had ik niet aan gedacht.

Ik had op reddit nog iets gevonden over grind als oplossing voor fundering. En daar houden muizen en ratten niet van. Ik denk dat ik er dan uit ben:
- zandlaag van 20 cm.
- betonblokken erop
- rest afvullen met grind en goed in laagjes aanstampen
- lateien (@BBBrt inderdaad liggend) erop. Zou ook weg kunnen wellicht, maar vind het wel een fijner idee dan alleen grind als steun ertussen. Dat zakt wellicht toch altijd nog iets.
- tussen lateien dan laatste grind erbij

Zo zou het eh, moeten staan als een huis lijkt mij zo.

Dank en een goed weekend!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:47:
[...]Het voedsel hoeft niet in het huisje te liggen. Bij ons staan notenbomen bijvoorbeeld. Als die noten eraf komen dan worden die allemaal naar een hol gesleept door die beesten. Een hol onder een schuur is beter dan een hol onder een par klamme struiken.
Precies, maar bij jou zitten ze er (vanwege het voedsel, de noten) dus al.
Dus: geen voedsel in de directe omgeving, dan ook geen muizen en/of ratten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:51
Tegen ongedierte zou ik sowieso een betonplaat gieten, het best met een wapeningsnetje, 8 cm (iets dikker dan een stoeptegel) is al voldoende.
Als het zanderige grond is dan hoeft daar eigenlijk niks anders onder maar als de grond veel tuinaarde (zwarte grond) bevat en veel vocht vast houdt zou je er een laag fijn grind of geel zand (15 cm) onder kunnen doen puur voor de afwatering. Dit i.v.m. opvriezen met strenge vorst in de wintermaanden.
Pagina: 1