Multitasken (inclusief Android emu) op W11 hapert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:50

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Een collega van me gebruikt Bluestacks (en nu even Memu om software uit te sluiten) op z'n Windows 11 PC om wat Android-spul te draaien, en draait dan ondertussen ook nog wat ander spul zoals Raid (Shadow Legends?) en wat andere dingetjes via de browser. Hij is niet heel tech savvy dus dat is de beste uitleg van z'n situatie die ik kon krijgen. Maar hij klaagt erover dat het allemaal af en toe stottert. Video's laten ook zien dat het inderdaad af en toe met moeite vooruit komt en de framerate een duik neemt.

De PC heeft een i5-10400f, 16GB DDR4 en een prima RTX-kaart (weet zo even niet meer welke precies). En alles uiteraard vanaf SSD. Als ik denk aan multitasking, en ik zie 16GB dan zou de oplossing in mijn ogen vrij simpel zijn: extra RAM erin, of in dit geval een nieuwe kit erin aangezien er nu 2x8GB in zit en het moederbord maar 2 slots heeft. Taakbeheer laat ook zien dat CPU-gebruik regelmatig vrij hoog is en bijna het maximale aan RAM gebruikt wordt, al wil dat natuurlijk niet altijd wat zeggen.

Maar voor de zekerheid, en omdat RAM momenteel wat aan de prijs is, wilde ik het hier ook even vragen. Niet dat ik een advies geef wat niet klopt :+
edit:
GPU is een RTX3060 krijg ik nu door. Maar ik weet vrijwel zeker dat dat niet het issue is.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 17-04-2026 17:10 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Alle reacties

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Een collega van me gebruikt Bluestacks (en nu even Memu om software uit te sluiten) op z'n Windows 11 PC om wat Android-spul te draaien, en draait dan ondertussen ook nog wat ander spul zoals Raid (Shadow Legends?) en wat andere dingetjes via de browser.
...
Maar voor de zekerheid, en omdat RAM momenteel wat aan de prijs is ...
Je kan natuurlijk ook adviseren om gewoon niet zoveel software te gelijk open te hebben staan. Bijvoorbeeld, hij kan kijken of een en andere beter loopt als'ie de browser (een berucht geheugenmonster) afsluit.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:50

SomerenV

It's something!

Topicstarter
AnonymousGerbil schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 01:59:
[...]

Je kan natuurlijk ook adviseren om gewoon niet zoveel software te gelijk open te hebben staan. Bijvoorbeeld, hij kan kijken of een en andere beter loopt als'ie de browser (een berucht geheugenmonster) afsluit.
Het is volgens mij vooral de Android emulatie die op een gegeven moment vrij hard onderuit gaat terwijl de rest nog redelijk oké blijft draaien. Maar als je een spelletje speelt, terwijl je een stream open hebt staan en een of ander idler-dingetje via Bluestacks/Memu, dat is wat je prettig vindt, en dat werkt niet lekker (meer)... Maar ik zal 's vragen of het beter werkt zonder multitasking, dus gewoon één ding draaiende. Maar goed, als dat het geval is, en het werkt minder goed als er meerdere dingen open staan, dan kan het mogelijk alsnog verholpen worden met meer RAM. De CPU is hier niet het issue lijkt me, maar daarom vraag ik het hier ook. Dit is niet perse mijn expertise.
edit:
Zelf zit ik relatief snel aan de 16GB (van de 32, dus hier geen issues), dus ik kan me voorstellen dat wanneer je maar 16GB werkgeheugen hebt je snel tegen die limiet aan zit als je gaat multitasken, met als gevolg een hoog CPU-verbruik vanwege het constant rondpompen van data die de PC niet meer kwijt kan in het werkgeheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 18-04-2026 02:12 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram