Win10 niet voorbij opstartscherm na installatie wifi adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-04 13:43
Mijn vraag:
Omdat ik verhuisd ben, en op de kamer waar nu de computer staat geen UTP zit heb Ik een TP-Link AX1800 WiFi 6 Bluetooth 5.2 PCIe adapter gekocht.
Mede omdat Ik heb een Asus Z170 Pro Gaming - Moederbord heb waar geen on board wifi op zit.
Alleen krijg ik het niet aan de praat en ik weet niet of ik iets fout doe, de hardware toch niet compatible is, of er iets anders aan de hand is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Bovengenoemde hardware op een windows 10 pc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de kaart in een pci slot geïnstalleerd, de bedrading aangesloten op een vrije usb-connector op het moederbord, en de antennes erop geschroefd.
Echter als ik dan mijn pc opstart loopt deze vast bij het opstartscherm van windows. Hij komt er niet voorbij, ook niet na 30 minuten.
Als ik de kaart ontkoppel van de usb blijft dit probleem zich voordoen. Zodra ik de kaart uit het pci-slot haal start de computer normaal op.

Ik heb gelezen dat deze kaart wel wat problemen kan geven en dat je kunt resetten, firmware kunt updaten, en allerlei andere zaken, maar ik kom niet eens in windows laat staan op internet om hier überhaupt aan te beginnen.
Ik heb geen andere pc waar ik dingen op uit kan proberen.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:45

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou starten met te kijken of er in windows niks corrupt is geraakt en de systeembestanden eerst laten checken. Dit kan binnen windows zelf
Use the System File Checker tool to repair missing or corrupted system files ...

Wat verder nog kan:
  • BIOS terug op default settings zetten, testen met kaart terug erin
  • BIOS updaten voor initalisatie van de hardware

[ Voor 14% gewijzigd door Ludwig005 op 17-04-2026 19:42 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:46
Aardappel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:03:
Ik heb de kaart in een pci slot geïnstalleerd, de bedrading aangesloten op een vrije usb-connector op het moederbord, en de antennes erop geschroefd.
Echter als ik dan mijn pc opstart loopt deze vast bij het opstartscherm van windows. Hij komt er niet voorbij, ook niet na 30 minuten.
Als ik de kaart ontkoppel van de usb blijft dit probleem zich voordoen. Zodra ik de kaart uit het pci-slot haal start de computer normaal op.
Ook al een ander Mini PCIe slot geprobeerd?
In de handleiding staat er wel wat over:
When using PCI cards on shared slots, ensure that the drivers support “Share IRQ” or that
the cards do not need IRQ assignments. Otherwise, conflicts will arise between the two PCI
groups, making the system unstable and the card inoperable.
Waar loopt het systeem precies vast?
Direct bij het bios logo of tijdens het Windows laadscherm met de ronddraaiend cirkeltje/balletjes?
Als het vastloopt in het Windows laadscherm kan je mogelijk veilige mode proberen?

Je kan ook Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe) gebruiken om de veilige mode activeren en daarna de kaart plaatsen?
Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbDz-W8nQpOXzgfVeL6tk498-5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QogtkRRq4M68qV7n68IXYBRQ.png?f=user_large