4G/5G-router voor professioneel gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mats.be
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:52
Op het werk zijn we op zoek naar een betrouwbare 4G/5G-router voor installatie op een (toekomstige) werf. Meer bepaald willen we WiFi-loggers van Testo koppelen aan de Cloud zodat deze vanop afstand uitgelezen kunnen worden. Ter plaatse vinden we wel ergens een stopcontact. Een back-up batterij is misschien welkom, maar een (mogelijkheid voor) netaansluiting is essentieel. De router moet continue, meerdere jaren, kunnen werken.

Hoge snelheden zijn geen noodzaak. De datapakketten zijn +- 250kB per logger per dag (6 stuks in totaal). Een 4G-router lijkt ons voldoende.
De leverancier werkte vroeger met Teltonika, maar biedt dit nu niet meer zelf aan. Als ik online kijk, lijken deze wel WiFi mogelijkheden te hebben maar ontbreken de antennes? Dit is dus nog extra te voorzien?
Is er een mogelijkheid om deze te verlengen?
De metingen gebeuren verspreid in een kerk ... een open ruimte, maar wel wat afstand te overbruggen.
Zijn er andere routers met externe antennes?

We zijn verder ook op zoek naar een sim-kaart/provider. Mijn baas kwam af met een standaard data abonnement voor €14 per maand, maar ik vond deze formule terug: link.
Belangrijk is dat deze niet maandelijks vervalt en bij voorkeur mogelijkheid biedt voor kleine datapaketten. 50GB per maand is overkill in deze situatie. Het mag simpel blijven. :)

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25
Mats.be schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:21:
Als ik online kijk, lijken deze wel WiFi mogelijkheden te hebben maar ontbreken de antennes? Dit is dus nog extra te voorzien?
Is er een mogelijkheid om deze te verlengen?
Teltonika heeft idd prima 4G/5G routers die met SMA-antennes worden geleverd, zowel voor 4G/5G als voor wifi.

Desondanks is het raadzaam voor zowel 4G/5G als wifi een een beter (outdoor) antenne te gebruiken.

Voor wat betreft de simkaart, je linkt naar een kaart met national roaming. Is de data zo belangrijk?

Spel en typfouten voorbehouden

• Mats.be
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:52
Bij vorige bezoeken was de 4G ontvangst in het gebouw geen probleem. Het gaat hier over een kerk; er is geen isolatie bevestigd met metalen spouwankers, geen isolerend glas met metaalfolie, ...
Het is ook beschermd erfgoed dus een outdoor antenne plaatsen kan de nodige discussies opleveren.
Een mogelijkheid voor een outdoor antenne kan wel interessant zijn voor toekomstige projecten waar dit wel vaak een issue is.

National roaming moest ik even opzoeken; dit is dus gebruik kunnen maken van meerdere providers tegelijk/afwisselend zodat er altijd een goede verbinding is?
Eerlijk gezegd, het was een van de eerste resultaten die ik tegenkwam via Google. De loggers hebben zelf ook een back-up functie, maar voor opvolging is het natuurlijk het handigst (en goedkoopst) als alles online kan opgevolgd worden met zo min mogelijk downtime.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:41
voor professionele 4/5g routers heb ik goede ervaringen met peplink, dus misschien daar ook even kijken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:04
Sla een mast in de grond voor een outdoor antenne, heb je geen ook geen problemen met aantasting van het gebouw.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ook even bij mikrotik kijken, die hebben de chateaux routers.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Mats.be

Gezien je username misschien niet helemaal wat je zoekt maar er zal in België vast ook wel een equivalent van LORA bestaan?

https://www.kpn.com/zakelijk/internet-of-things/lora-netwerk

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:28
Tijd terug heb ik uitvoering: Cat Q10 5G mogen testen in vergelijkbare situatie denk ik. (We zaten in bouw containers in middle of nowhere, maand later weer verhuizen naar volgende locatie).

In vergelijking met Starlink was dit wifi stabieler wel merk je dat wanneer er meer dan 10 man op zit in teamvergaderingen / via VPN werken de snelheid omlaag gaat.

Verder moet ik erbij zeggen dat wij meer dan een tb per maand erdoorheen jaagden, dus zorg dat je vooraf al kijkt hoeveel data je verwacht te gebruiken.

Wij zijn uiteindelijk gestopt met zowel Starlink (te vaak haperende verbinding als dit kastje, omdat we elke laptop eigen simkaart hebben gegeven. Dit werkt nog wat makkelijker dan 1 centraal wifi punt.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 19-04-2026 11:28 ]

Pagina: 1