retourneren plugin batterij

Pagina: 1
Acties:

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik kocht onlangs een plugin batterij bij een Nederlandse webshop (zelf Belg zijnde) en zou deze nu willen retourneren binnen de 14 dagen. In hun algemene voorwaarden staat dat de kosten hiervoor voor mij zijn, zonder meer info. Nu ik bij hen heb geinformeerd vertellen ze mij dat dit maar liefst 250 euro zou kosten en dat klonk aan de telefoon vrij 'definitief' (lees: er valt niet over te onderhandelen). De wetgeving zegt echter dat zij dit bedrag (of toch een inschatting daarvan) op voorhand, voor de overeenkomst, hadden moeten meedelen. Als ze dat niet doen, moeten zij de kosten dragen.
Zou het zin hebben om dit aan te kaarten bij hen? Ik heb (als typische Belg) wat schrik dat als ik hen teveel het vuur aan de schenen leg, dat ze dan misschien niet het volledige bedrag gaan terugbetalen o.i.d.
Ik kan ook de 250 euro slikken, maar dat heeft mijn bankrekening dan weer niet zo leuk...
Graag hoor ik jullie mening hierover!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:31
Zijn die voorwaarden geschreven voor de Nederlandse markt of ook voor de buitenlandse markt? En heb je het in België laten bezorgen of gewoon ergens in Nederland?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 16:09
Bij WKOA zijn de retourkosten normaliter voor de consument.
Een plug-in batterij is helaas niet een artikel wat je met een postzegel in de brievenbus stopt, en er speciale eisen zijn voor het transport van batterijen.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• bmaster001
President schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:07:
Zijn die voorwaarden geschreven voor de Nederlandse markt of ook voor de buitenlandse markt? En heb je het in België laten bezorgen of gewoon ergens in Nederland?
De voorwaarden op hun .nl site zijn dezelfde als op de .be site. Geen vermelding van de prijs. Ze werd bij ons thuis in België geleverd.
CappieL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:08:
Bij WKOA zijn de retourkosten normaliter voor de consument.
Een plug-in batterij is helaas niet een artikel wat je met een postzegel in de brievenbus stopt, en er speciale eisen zijn voor het transport van batterijen.
Ik begrijp dat er speciaal transport nodig is, maar wie moet die kosten dan dragen?

Puur wettelijk, volgens chatgpt, gaan zij in fout:

... de Nederlandse wet (Art. 6:230m en 6:230n BW) ... heel duidelijk dat zij de retourkosten van €250 niet vooraf hebben gecommuniceerd zoals wettelijk verplicht voor goederen die niet per post kunnen. Conclusie: volgens de wet zijn de retourkosten voor hún rekening.

De vraag is vooral: maak ik hier een zaak van, of niet. Ik kan de batterij ook bij hen zelf laten omwisselen voor het model wat wel geschikt is voor mij, dan kost het transport mij niets, maar dat model kost toevallig 200 euro meer.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Geen idee waar je dat ging gehaald hebt maar kun je hem niet zelf terugbrengen?

• bmaster001
Frappuccino schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:17:
Het is ongeveer 200km van hier. Mooie daguitstap wordt dat :-)

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:32
Frappuccino schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:17:
Dit. Vraag waar ze 'm terug willen hebben, en zoek uit wat het kost om het terugbrengen / -sturen zelf te regelen. Goedkoper dan 250 euro? zelf doen.

Duurder? Door verkoper laten regelen en 250 euro aftikken.

I like my men like I like my coffee

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:01
@bmaster001 , ChatGPT is een leuke chatbot, maar geen juridisch loket. Ga niet uit van de antwoorden die je daar krijgt. Kan goed zijn, maar zit ook een hoop onzin bij.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• bmaster001
Cass Casey schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:22:
@bmaster001 , ChatGPT is een leuke chatbot, maar geen juridisch loket. Ga niet uit van de antwoorden die je daar krijgt. Kan goed zijn, maar zit ook een hoop onzin bij.
Akkoord, maar als je de wetteksten waarnaar verwezen wordt naleest, lijkt het wel te kloppen (voor zover wetteksten ooit voor de gewone burger begrijpelijk zijn) :-)

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:50
Wat is het voor een thuisbatterij? Wellicht dat iemand hier interesse heeft en er wat te regelen valt qua verzenden.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11

Qwerty-273

Meukposter

Wetgeving en de rechten van een consument gaat slecht over de grens heen. Nu zijn er wel Europees wijde regelingen zoals ook voor het herroepingsrecht (binnen 14 dagen) zie https://europa.eu/youreur...ping/returns/index_nl.htm
Als u besluit het product binnen de bedenktijd van 14 dagen terug te sturen, moet u de verzend- en verpakkingskosten betalen. De enige uitzonderingen: als de verkoper aanbiedt te betalen of als de verkoper u niet op de hoogte heeft gebracht van deze kosten vóór de aankoop.
Wie geeft trouwens het prijskaartje van 250 euro? Aangezien jij ook zelf een vervoerder kan kiezen, wat let je om een goedkopere aanbieder te selecteren? Kijk natuurlijk wel naar de voorwaarden, verzekering van de waarde van het pakket, en aangezien het een batterij betreft de veiligheidsvoorschriften.

https://www.dhl.com/disco...ice/how-to-ship-batteries

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• bmaster001
Het is vooral deze zin die aangeeft dat ze wettelijk gezien geen gelijk hebben: "De enige uitzonderingen: als de verkoper u niet op de hoogte heeft gebracht van deze kosten vóór de aankoop.". Dat wijst erop dat ze mij niet mogen laten opdraaien voor de kosten. Maar je wil het ook niet voor de rechter gaan trekken natuurlijk.
Misschien kan ik hen 50/50 voorstellen...

Verkopen aan iemand hier vind ik wat moeilijker, gezien het bedrag enzo...

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:19
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:33:
Het is vooral deze zin die aangeeft dat ze wettelijk gezien geen gelijk hebben: "De enige uitzonderingen: als de verkoper u niet op de hoogte heeft gebracht van deze kosten vóór de aankoop.". Dat wijst erop dat ze mij niet mogen laten opdraaien voor de kosten. Maar je wil het ook niet voor de rechter gaan trekken natuurlijk.
Misschien kan ik hen 50/50 voorstellen...

Verkopen aan iemand hier vind ik wat moeilijker, gezien het bedrag enzo...
Je bent geïnformeerd dat de retourkosten voor jou zijn middels de algemene voorwaarden toch?
Dat schrijf je zelf.
Dat er geen bedrag genoemd wordt is vrij logisch gezien elke vervoerder weer anders is qua prijs en voorwaarden.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11

Qwerty-273

Meukposter

daveytje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:45:
Dat er geen bedrag genoemd wordt is vrij logisch gezien elke vervoerder weer anders is qua prijs en voorwaarden.
Er wordt wel verwacht dat de winkel een indicatie geeft. Zie bijvoorbeeld de informatie van https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/herroepingsrecht
Kostenverdeling
Ook moet je vermelden wie welke kosten betaalt. De kosten voor het retourneren mogen voor rekening van de consument komen, maar alleen als dit vooraf duidelijk is aangegeven. Gaat het om producten die niet met de reguliere post verstuurd kunnen worden, dan moet daarnaast een kosteninschatting worden gegeven.
En ja als je internationaal verstuurd dan zal je dus ook internationaal een kosteninschatting als winkel moeten geven (voor verkoop).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:18:
[...]

Het is ongeveer 200km van hier. Mooie daguitstap wordt dat :-)
Zelfs met de huidige brandstofprijzen kun je voor 250 euro nog een aardig eindje karren lijkt me.

• President
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:13:
[...]

De voorwaarden op hun .nl site zijn dezelfde als op de .be site. Geen vermelding van de prijs. Ze werd bij ons thuis in België geleverd.
Oo, dan zal je naar de Belgische wetgeving moeten kijken

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
Gezien je een product hebt gekocht van een bedrijf BINNEN de EU, maar BUITEN BE, heb je NIET te maken met het NL recht. Je hebt ook niet te maken met het BE recht. Je hebt aawel te maken met het EU recht.

https://news.economie.fgo...ruik-je-herroepingsrecht/
Dit recht geeft aan dat het voor aankoop duidelijk moet zijn dat retourkosten voor jouw rekening komen. Ze zijn echter niet verplicht om een kostenraming te geven. Je gaat namelijk over de landgrens heen.

Had je laten bezorgen op een .nl adres had je veel meer rechten.
Had de winkel ook een Belgisch filiaal zou je ook meer rechten hebben.

• bmaster001
99ruud99 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:37:
Had de winkel ook een Belgisch filiaal zou je ook meer rechten hebben.
Ze hebben ook een .be website, maakt dat uit? (die is echter in het Frans opgesteld dus die heb ik niet gebruikt voor mijn bestelling)

• 99ruud99
Kan je de link delen? Dan kan je namelijk kijken of ze 1) zich richten op Belgische consument (suggereert van wel) en 2) of ze ingeschreven zijn in België. (Zet er [mo] tags omheen).

• bmaster001
99ruud99 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:45:
Kan je de link delen? Dan kan je namelijk kijken of ze 1) zich richten op Belgische consument (suggereert van wel) en 2) of ze ingeschreven zijn in België. (Zet er [mo] tags omheen).
Sure, het gaat over
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• 99ruud99
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:47:
[...]

Sure, het gaat over
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
- ze richten zich dus wel op Belgische klant. Echter heb je helaas bij verkeerde webshop besteld (.nl, ipv .be), dus valt Belgische consumentenrecht weg.
Officieel gezien heb je ook geen recht op Nederlands consumentenrecht, en enkel Europees consumentenrecht, omdat je over grens gaat...
Dan is het uitzoeken of de extra voorwaarde (kostenraming) ook jurisprudentie heeft in Europa over grenzen heen... Vroeger was er een tweaker persoon die dit zou weten, maar die is er niet meer.

Ps - ze hebben zelfs specifieke Belgische betaalmethodes op de .be website. Dus die website is zeker en vast gericht op de Belgische consument.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2026 18:09 ]

• bmaster001
Bedankt voor het nakijken.
Ik ga ze een mailtje sturen met het voorstel om toch te opteren voor de ruil voor een ander model, waarbij we de meerprijs in 2 delen.

• 99ruud99
Als je wilt ruilen zou ik juist zeggen "zodra je hierheen komt neemt de vrachtwagen op terugweg de oude batterij mee, dit kost geen extra benzine, dus geen meerkost".
Ik neem dan even aan dat je voor even duur of duurder model gaat, veel winkels willen zo'!n upsale wel.

• bmaster001
Het andere model kost inderdaad 200 euro meer. Bij een ruil zou de transport sowieso al gratis zijn, dus de extra kost voor de duurdere batterij zou ik dan willen delen. Beetje geven en nemen...

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:14
Maar ben je vóór het bestellen geïnformeerd over het feit dat retourkosten voor eigen rekening zijn? IANAL, maar zover ik weet moet dat expliciet vermeld worden in het bestelproces en is verstoppen in de algemene voorwaarden niet rechtsgeldig.

[ Voor 8% gewijzigd door Mania-92 op 17-04-2026 19:47 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:26:
Het andere model kost inderdaad 200 euro meer. Bij een ruil zou de transport sowieso al gratis zijn, dus de extra kost voor de duurdere batterij zou ik dan willen delen. Beetje geven en nemen...
Wat geef jij dan? Dat is toch puur nemen? Als in, je wil korting krijgen op een duurdere batterij, omdat je een andere wil retourneren? En iemand die direct de duurdere koopt moet dan wel de volle map betalen? Dan zou iedereen toch beter af zijn eerst de goedkope te kopen, die te retourneren zodat je korting krijgt op de duurdere?

• bmaster001
Ik zou het evengoed hard kunnen spelen en eisen dat ze hem gratis komen ophalen (zoals ze volgens mij wettelijk verplicht zijn), om dan elders een andere te kopen? Bij mijn voorstel behouden ze mij wel als klant, wat voor een odnerneming toch ook niet onbelangrijk is?
Mania-92 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:47:
Maar ben je vóór het bestellen geïnformeerd over het feit dat retourkosten voor eigen rekening zijn? IANAL, maar zover ik weet moet dat expliciet vermeld worden in het bestelproces en is verstoppen in de algemene voorwaarden niet rechtsgeldig.
Ik weet niet zeker of dat in het bestelproces naar boven kwam. Ik neem aan dat de algemene voorwaarden op zich wel voldoende zullen zijn als wettelijke basis. Maar ik ben geen jurist, anders had ik hier niet komen vragen naar meningen natuurlijk ;-)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja die begrijp ik ook niet helemaal. De onbruikbare batterij wordt gratis opgehaald, je krijgt tegen de geldende prijs (die je dus sowieso had betaald) de juiste batterij geleverd, en je bent niet tevreden :? Zo'n klant zou ik in mijn onderneming liever missen. Ik zou dit voorstel bij me houden, als ik jou was.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• bmaster001
Nee, die gangbare prijs had ik niet sowieso betaald. Ik zou hem dan eerder elders kopen, waar hij minstens 200 euro goedkoper is.

• President
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:06:
[...]

Ik zou het evengoed hard kunnen spelen en eisen dat ze hem gratis komen ophalen (zoals ze volgens mij wettelijk verplicht zijn), om dan elders een andere te kopen? Bij mijn voorstel behouden ze mij wel als klant, wat voor een odnerneming toch ook niet onbelangrijk is?

[...]

Ik weet niet zeker of dat in het bestelproces naar boven kwam. Ik neem aan dat de algemene voorwaarden op zich wel voldoende zullen zijn als wettelijke basis. Maar ik ben geen jurist, anders had ik hier niet komen vragen naar meningen natuurlijk ;-)
Hoezo dan? Je verwijst volgens mij naar Nederlandse wetgeving die niet van toepassing is voor België

• 99ruud99
@bmaster001 zoals ik al eerder meldde heb je helaas geen recht op de Nederlandse consumenten bescherming.
Dus waar je exact vandaan haalt dat je recht hebt op korting weet ik niet. Ik doelde eerder op feit dat ze mogelijk de retourkosten voor hun rekening nemen als ze toch al de rit maken.

* Dit is waarom ik altijd NL spul bestel op NL adres en be spul op be adres.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2026 20:41 ]

• bmaster001
Ok, de Europese wetgeving dan maar opsnorren. Met dank aan AI jawel, voor de link naar de juiste teksten.

https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32011L0083

Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten,

Artikel 6, lid 1, onder i:
"Voordat de consument door een overeenkomst op afstand [...] gebonden is, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: [...]
i) het feit dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen moet dragen indien hij gebruikmaakt van het recht van herroeping en, bij een overeenkomst op afstand, indien de goederen door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de goederen;"
Artikel 6, lid 6:
"Indien de handelaar niet heeft voldaan aan de informatievoorschriften over de extra lasten of andere kosten als bedoeld in lid 1, onder e), of de kosten van het terugzenden van de goederen als bedoeld in lid 1, onder i), draagt de consument deze lasten of kosten niet."

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Geven en nemen zou in dit geval zijn de €200 extra betalen voor de duurdere batterij en €125 voor de retour van de eerste batterij (50%). Dus €325 bijbetalen.
Niet €100 betalen voor de duurdere batterij (50%) en €0 voor de retour van de eerste batterij. Dus €100 bijbetalen.
:?

Je andere optie is €250 retourkosten betalen en bij een goedkopere webshop de andere bestellen. Moet je zelf maar uitrekenen of je dan voordeliger uit bent. Maar gezien je posts zou je dan ongeveer net zo duur uit zijn uiteindelijk als wanneer je de duurdere direct bij deze webshop besteld had. Dus zou je voor jezelf kunnen redeneren dat je dan quite speelt.

En zoals al aangegeven sta je blijkbaar niet in je recht om gratis retour te eisen omdat de transportkosten niet vooraf kenbaar gemaakt zijn omdat je onder de EU regels valt.

• bmaster001
henri86 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:13:

En zoals al aangegeven sta je blijkbaar niet in je recht om gratis retour te eisen omdat de transportkosten niet vooraf kenbaar gemaakt zijn omdat je onder de EU regels valt.
Heb je mijn quote van die EU regels niet gezien?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De eu-wetgeving waar je naar verwijst is een richtlijn. Dat houdt in dat deze eerst moet worden omgezet in nationaal recht voordat hij rechtstreeks kan worden ingeroepen tussen particulieren (dit heet ‘horizontale werking’). De Belgische overheid heeft deze richtlijn omgezet in nationaal recht.

Belgische wetgeving is wel degelijk van toepassing omdat de winkel zich uitdrukkelijk op de Belgische markt richt (zie de ‘over ons’ pagina).

Wie hierboven zegt dat alleen eu-wetgeving van toepassing is heeft denk ik niet al te veel kaas gegeten van deze materie. Mocht je naar de rechter willen dan kan dat in België en dan is Belgisch recht van toepassing. Zoek het dus op in je eigen consumentenrecht bepalingen. Die zullen niet veel afwijken van de Nederlandse, omdat beide wetten gebaseerd moeten zijn op de hierboven genoemde richtlijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Kurkentrekker op 17-04-2026 21:57 ]

• Cass Casey
bmaster001 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:22:
[...]

Heb je mijn quote van die EU regels niet gezien?
Heb jij je ooit afgevraagd waarom mensen vijf jaar rechten studeren, terwijl jij het via ChatGPT denkt te kunnen doen?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Cass Casey schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:58:
[...]

Heb jij je ooit afgevraagd waarom mensen vijf jaar rechten studeren, terwijl jij het via ChatGPT denkt te kunnen doen?
Ondanks dat hij het met chatgpt heeft gedaan zat hij op zich wel een klein eindje in de goede richting.
Die richtlijn is van toepassing, is omgezet naar Belgisch recht, en ondanks dat ik weinig weet van Belgisch recht ga ik er maar even vanuit dat België de richtlijn netjes heeft omgezet en dus een dergelijke bepaling in haar eigen wetgeving heeft staan.

• Cass Casey
Kurkentrekker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:03:
[...]

Ondanks dat hij het met chatgpt heeft gedaan zat hij op zich wel een klein eindje in de goede richting.
Die richtlijn is van toepassing, is omgezet naar Belgisch recht, en ondanks dat ik weinig weet van Belgisch recht ga ik er maar even vanuit dat België de richtlijn netjes heeft omgezet en dus een dergelijke bepaling in haar eigen wetgeving heeft staan.
ChatGPT zal ongetwijfeld de wetsartikelen weten te noemen die mogelijk van toepassing zijn. Maar het vergt best wat kennis om te bepalen welke exact op deze casus van toepassing zijn en hoe je ze moet toepassen om je gelijk te krijgen.

On topic: ik vraag me af of de leverancier ook 250 euro heeft betaald voor de verzending. Lijkt me bizar veel. Het mag gewoon vervoerd worden in een reguliere (bedrijfs)wagen zolang het de nodige stickers heeft en de boel goed gezekerd is afhankelijk van de capaciteit. Maar goed. Ik ben opgeleid om te adviseren bij incidenten met die dingen. Niet voor het vervoer ervan.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:29

dragonhaertt

@_'.'

Waarom regel je het retour transport niet gewoon zelf? Dat betekent niet zelf rijden, je kan hem ook aan een zelf gekozen transporteur meegeven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Vaag, heeft de verkoper ook 250 euro verzendkosten betaald dan?
Hoe groot is dat ding, stop 'm in de doos waarin hij kwam en koop een verzendlabel online.

Haters everywhere but I don’t really care

• bmaster001
Hoeveel de verkoper betaald heeft voor het vervoer weet ik natuurlijk niet. Maar de leverkosten waren in elk geval "gratis" voor mij (lees: inbegrepen in de prijs van het product). Punt blijft dat hij volgens Europese richtlijnen (en daaruit volgend volgens Belgische en Nederladse wet) niet in orde is als hij mij die kosten aanrekent bij een retour. Hoe ik dat kan afdwingen, dat weet ik (nog) niet. Dat zal in elk geval een proces van lange duur zijn, waar niemand blij van wordt. Vandaar dat ik hen dus een voorstel doe om de kost 50/50 te dragen.

Akkoord, ik had me misschien beter kunnen inlezen over die batterij en of die wel geschikt is voor mij. Maar langs de andere kant, zij hadden hun werk ook beter kunnen doen en hun verkoopsvoorwaarden op orde kunnen hebben. Dan was er geen discussie mogelijk, en had ik gewoon de kost moeten dragen voor de retour (of de gratis omruiling voor een ander model mits opleg van de meerkost van dat andere model).

Anyway, bedankt voor jullie inzichten.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gezien de andere topics waarin je reageert heb je waarschijnlijk onderstaand apparaat aangeschaft?

https://smart-charged.be/...e-solarflow-2400-ac-plus/

Persoonlijk vind ik de site een beetje érg rommelig. Veel zaken zijn vertaald naar het frans terwijl de meeste product info gewoon één op één van de Nederlandse site gekopieerd lijkt te zijn. Nou is België officieel een drietalig land maar om dan een website zó op te zetten in een mix tussen twee van de aldaar gevoerde talen.....

Ik zou persoonlijk overigens de hele discussie aangaande verzendkosten niet aan gaan en het apparaat zélf op locatie om gaan ruilen voor een wél bij jouw situatie passend apparaat. Kost je een ochtend / middagje op en neer rijden naar NL maar je kunt waarschijnlijk de verzenkosten voor het nieuwe apparaat weg laten strepen van de factuur (ná overleg met deze leverancier).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• bmaster001
Will_M schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:19:
Gezien de andere topics waarin je reageert heb je waarschijnlijk onderstaand apparaat aangeschaft?

https://smart-charged.be/...e-solarflow-2400-ac-plus/

Persoonlijk vind ik de site een beetje érg rommelig. Veel zaken zijn vertaald naar het frans terwijl de meeste product info gewoon één op één van de Nederlandse site gekopieerd lijkt te zijn. Nou is België officieel een drietalig land maar om dan een website zó op te zetten in een mix tussen twee van de aldaar gevoerde talen.....

Ik zou persoonlijk overigens de hele discussie aangaande verzendkosten niet aan gaan en het apparaat zélf op locatie om gaan ruilen voor een wél bij jouw situatie passend apparaat. Kost je een ochtend / middagje op en neer rijden naar NL maar je kunt waarschijnlijk de verzenkosten voor het nieuwe apparaat weg laten strepen van de factuur (ná overleg met deze leverancier).
Speurneus :-)

Die .be site is inderdaad een rommeltje, en volgens mij bedoeld om de Franstalige mensen te bedienen. Ik heb dus via de .nl site besteld, maar wel na contact men te hebben via whatsapp (wat overigens best vlot ging).
Ik wacht af wat ze zeggen, dan zien we wel verder. Een andere optie is dat ik in principe ook de batterij gewoon nog enkele maanden opzij kan zetten en wachten tot de zomer, dan zou die in principe wel moeten werken in mijn situatie. Maar we zijn allemaal tweakers en we vinden het niet leuk om nieuw speelgoed een paar maanden niet te kunnen gebruiken, toch?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:59:
[...]

***members only***
- ze richten zich dus wel op Belgische klant. Echter heb je helaas bij verkeerde webshop besteld (.nl, ipv .be), dus valt Belgische consumentenrecht weg.
Officieel gezien heb je ook geen recht op Nederlands consumentenrecht, en enkel Europees consumentenrecht, omdat je over grens gaat...
Dan is het uitzoeken of de extra voorwaarde (kostenraming) ook jurisprudentie heeft in Europa over grenzen heen... Vroeger was er een tweaker persoon die dit zou weten, maar die is er niet meer.

Ps - ze hebben zelfs specifieke Belgische betaalmethodes op de .be website. Dus die website is zeker en vast gericht op de Belgische consument.
Kan je ook vertellen waarom hij op .nl geen recht heeft op zowel de belgische als NL wetgeving en alleen op EU wetgeving.

• 99ruud99
Omdat de wetgeving gaat over leveringen aan Nederlandse adressen. Doordat hij laat leveren over de grens heen valt een deel van de Nederlandse bescherming weg.

Mbt de Belgische bescherming, daar is de regelgeving een stuk duidelijker. Als je van buiten België besteld gelden de Belgische beschermings regels niet :( . Zie ook https://news.economie.fgo...open-dit-zijn-je-rechten/ (Belgische overheidswebsite). Punt 7.

• loki504
  • Nu online
99ruud99 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:15:
Omdat de wetgeving gaat over leveringen aan Nederlandse adressen. Doordat hij laat leveren over de grens heen valt een deel van de Nederlandse bescherming weg.

Mbt de Belgische bescherming, daar is de regelgeving een stuk duidelijker. Als je van buiten België besteld gelden de Belgische beschermings regels niet :( . Zie ook https://news.economie.fgo...open-dit-zijn-je-rechten/ (Belgische overheidswebsite). Punt 7.
Ik lees nergens dat zowel de BE wetgeving als NL wetgeving komt te vervallen als je als belg bij een NL website bestelt. Alleen dat je altijd binnen de EU de EU wetgeving bescherming hebt. En buiten de EU niet.(logisch).

Want in NL wetgevibg vervalt hij niet zomaar. En als je je richt op een bepaald land als ondernemer(en dat doen ze met hun .be site(de website zelf maakt niet uit). Dan is belgisch recht gewoon van toepassing.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 18-04-2026 20:33 ]

• loki504
  • Nu online
Wat een bout website zeg.... die nederlandse algemene voorwaarde is een mix van Nederlands en Engels... ik heb nog geen KvK voorbij zien komen....

• 99ruud99
Yups, ik denk dat te blij mag zijn als hij zn geld terug ziet. Maar dat is een hele andere discussie...

• Kurkentrekker
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:15:
Dat is niet waar. Als de Nederlandse voorwaarden gunstiger zijn dan mag daar niet negatief van worden afgeweken. Daar waar de Belgische voorwaarden gunstiger zijn, zijn deze van toepassing in dit geval. Maar dat maakt in de praktijk weinig uit want beiden zijn gebaseerd op dezelfde eu-richtlijn.
Daarin wordt gesproken over bestellingen van buiten de EU. Nederland is een lidstaat van de EU en in de praktijk maakt het voor je consumentenbescherming weinig uit of je nu een Griek bent die in Portugal bestelt of een Belg die in Nederland koopt.
Pagina: 1