Rioollucht in kamer zonder riolering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:03
TLDR: Vreemd rioolprobleem. Hoe vind je een ontspanningsleiding van je riolering als deze onzichtbaar / onvindbaar is?

Ik zit met een lastig probleem: we hebben sinds enkele weken last van een rioollucht in huis. Het probleem is incidenteel: soms heel sterk, soms een beetje, soms een paar dagen achter elkaar, dan weer een paar dagen niet. Ik kan er geen patroon in ontdekken: windrichting, gebruik van de badkamer / toiletten, raam open op raam dicht. etc., het lijkt 'random'. De oorsprong lijkt wel uit een hoek van de kamer te komen, maar hier zit verder niets, het lijkt uit de verdiepingsvloer te komen. In de kelder / kruipruimte ruik ik niets. Soms (als het raam in dat kamertje open staat en de wind erop staat) ruikt het hele huis ernaar, ook de begane grond.

De lucht lijkt te komen vanuit een kamer op de 1e verdieping waar geen riolering aanwezig is (of lijkt te zijn). De kamer grenst wel aan de CV-kast (waar een sifon aanwezig is), de badkamer en een toilet. In deze aangrenzende ruimtes lijkt de lucht echter niet te ontstaan.

De woning betreft een dijkhuis uit 1937 wat aan de achterzijde is voorzien van een aanbouw. De aanbouw in twee bouwlagen is vanaf 2006 uitgevoerd, de vorige eigenaren hebben toen ook de woning geheel aan de binnenzijde opnieuw afgewerkt en geïsoleerd. De verdiepingsvloer is hout. Alles zit netjes achter voorzetwandjes, in koofjes en in verhoogde vloerdelen weggewerkt. Heel strak, maar bij dit probleem is het knap lastig omdat ik geen idee heb wat waar loopt qua installatie (er zijn geen tekeningen). De woning zit op een persriool, dat is recent doorgespoten (op ons verzoek, vanwege de stank) maar dit heeft niets opgelost. We hebben geen verstoppingen en leidingen lopen prima door.

Ik ben zelf architect dus ik dacht wel te weten hoe gebouwen in elkaar zitten en waar ik de oplossing moet zoeken. Valt echter tegen. ChatGPT en ik zijn het er over eens dat ik zoek naar een ontluchtingsleiding of een beluchter. Ik kan deze echter nergens terugvinden: op het dak geen pijpje of ventilatiepan, binnen geen koof / luikje waar ik kan zoeken. Ik ben met een stethoscoop in de weer geweest om in wanden en vloeren (lang leve een oud gebouw) te kijken maar de rioleringsleidingen die ik tegenkom zien er allemaal piekfijn uit. Ik ben een beetje ten einde raad: hoe ga ik de oorsprong van de stank nu zoeken? Een rioolbedrijf bellen heeft volgens mij ook niet zoveel zin, die weten evenmin waar ze moeten zoeken.

Twee long-shot vragen:
  1. Zoek ik het met een ontluchtingsleiding / beluchter in de juiste hoek, of mis ik iets?
  2. Iemand tips om zoiets op te sporen?
Voor de beeldvorming de plattegronden:

De 1e verdieping. De lucht komt uit de kamer rechtsonder op de tekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGND4mXh_mzfZ54_HTH26Gqy6lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8MHxNDAZ3Ogv9TbN4zOpUjE.jpg?f=fotoalbum_large

Begane grond. In de kamer rechtsonder op de tekening is een koof aanwezig waardoor de afvoer van de badkamer omlaag gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOV9jD6qAM1edgh7d0RJ7Yefmaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2a7yHnAsxQa1hlqqduIqHBNG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
Komt de stank niet binnen via elektrabuizen? Bijvoorbeeld van onder de vloer of in een schacht.

Een collega ging opzoek naar "het rioollek" want hij was er van overtuigd dat er iets mis was daar. Het bleek een dode muis te zijn.

Verder kan je misschien nog wat met een endoscoop camera (van aliexpress of misschien huren bij Boels?)

• _Teq_
jnr24 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:00:
Komt de stank niet binnen via elektrabuizen? Bijvoorbeeld van onder de vloer of in een schacht.

Een collega ging opzoek naar "het rioollek" want hij was er van overtuigd dat er iets mis was daar. Het bleek een dode muis te zijn.

Verder kan je misschien nog wat met een endoscoop camera (van aliexpress of misschien huren bij Boels?)
Ik schreef stethoscoop, maar bedoelde blijkbaar endoscoop :9 Daarmee ben ik dus al in de weer.

De reden waarom ik het in de hoek van een onluchtingsleiding / beluchter zoek is omdat ik geen kapotte riolering denk te hebben: geen vocht, lekkage, verstopping of rioolvliegjes. Als een riolering kapot is heb je in mijn beleving ook last van vocht wat naar beneden komt / lekt. Op de begane grond en in de kruipruimte / kelder is niks aan de hand. Het huis is dusdanig oud / van hout gebouwd dat als ik op de slaapkamer boven een glas water op de vloer gooi, het in 3 minuten uit de spotjes op de begane grond druppelt....

De stank kan uit een schacht of elektrabuizen komen inderdaad, maar dan blijft mijn vraag: hoe vind je de oorsprong? Ergens rook inblazen?

Het is geen dooie muis, ik weet hoe die ruiken :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een rooktest is een best vaak gebruikte manieren om lekkages op te zoeken in riolering . Lekkages lekken niet altijd ook water alleen lucht kan ook (bv aan de bovenkant van een liggende buis of een stukje riool wat nooit voor water wordt gebruikt. Een aantal jaren geleden werden beluchters nog wel eens in wanden geplaatst bij een verbouwing (zeker door dhz-ers). Helaas blijven die dingen wel eens net open staan. En door de druk van de test kunnen ze weer net dicht schieten. waardoor je een vals negatief kan krijgen.. Maar ik denk toch dat een rooktest het makkelijkste is. dan hoef je in eerste instantie in iedergeval niet je huis te voorzien van gaten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 17-04-2026 11:25 ]

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-04 11:19
Zit er voldoende water in de sifons? Of wordt er misschien eentje leeggezogen met onderdruk?
Kun je testen door wanneer je de lucht weer ruikt met een gietertje je huis rond te gaan (CV, wasmachine, droger, wastafels, enz. Als de lucht dan verdwijnt zit het in een gebrek aan ontluchting.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
Je kan zo'n lekkagespeurbedrijf vragen. Die doen meestal daken of water, maar zullen ook wel gas/stank dingen kunnen doen.

Zelf zou je misschien nog kamers kunnen afplakken bijvoorbeeld de vloer of een wand met folie en schilderstape en zo wanden/plafonds uitsluiten.

• _Teq_
twain4me schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:18:
Een rooktest is een best vaak gebruikte manieren om lekkages op te zoeken in riolering . Lekkages lekken niet altijd ook water alleen lucht kan ook (bv aan de bovenkant van een liggende buis of een stukje riool wat nooit voor water wordt gebruikt. Een aantal jaren geleden werden beluchters nog wel eens in wanden geplaatst bij een verbouwing (zeker door dhz-ers). Helaas blijven die dingen wel eens net open staan. En door de druk van de test kunnen ze weer net dicht schieten. waardoor je een vals negatief kan krijgen.. Maar ik denk toch dat een rooktest het makkelijkste is. dan hoef je in eerste instantie in iedergeval niet je huis te voorzien van gaten ;)
Mijn suggestie van rook was een brainfart, ik lees nu dat het dus echt een methode is. Ik ga dat eens proberen met wat rookpellets van Amazon. Vraag is alleen: waar blaas ik dat in? Via een leeggemaakt sifonnetje? De ontluchtingsleiding waar ze normaal de inblaas suggereren is juist degene die ik zoek :9

@Mjier : Alle sifons nagelopen en gevuld. Als het sifon in het toilet beneden leeg zou staan, dan verwacht ik ook daar de lucht, niet ergens anders?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hou er rekening mee dat de brandweer nogwel eens gebeld wordt doorbezorgde buren/voorbij gangers. en jouw goedkope rookpellet dan ineens heel duur wordt voor de maatschapij. comuniseer dus duidelijk, ik weet dat "vroeger" de brandweer vooraf ook nog wel eens werdt ingeseind , of dat nog steeds is weet ik niet.

• _Teq_
twain4me schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:04:
Hou er rekening mee dat de brandweer nogwel eens gebeld wordt doorbezorgde buren/voorbij gangers. en jouw goedkope rookpellet dan ineens heel duur wordt voor de maatschapij. comuniseer dus duidelijk, ik weet dat "vroeger" de brandweer vooraf ook nog wel eens werdt ingeseind , of dat nog steeds is weet ik niet.
Haha, thanks. Ik woon vrij aan een dijk, ik maak me eerder zorgen dat mijn huis afbrand zonder dat iemand het ziet, dan dat iemand voor niets de brandweer belt. Dat gezegd hebbend: goed om even bewust van te zijn: even iemand buiten zetten om toevallige voorbijgangers gerust te stellen.

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Welke dakdoorvoeren heb je zichtbaar op het dak?
Is 1 daarvan de ontspanningsleiding die je zoekt?

Als dat er niet zichtbaar is, 'zou' het kunnen zijn dat het er wel zit maar dan onder de pannen uit komt.

De eerste plaats waar je een ontspanningsleiding zou verwachten is boven de toiletten, dus dat deel van het dak.

• _Teq_
tweemetervent schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:51:
Welke dakdoorvoeren heb je zichtbaar op het dak?
Is 1 daarvan de ontspanningsleiding die je zoekt?

Als dat er niet zichtbaar is, 'zou' het kunnen zijn dat het er wel zit maar dan onder de pannen uit komt.

De eerste plaats waar je een ontspanningsleiding zou verwachten is boven de toiletten, dus dat deel van het dak.
Er zijn geen zichtbare dakdoorvoeren of ventilatiepannen. Het dakvlak waar het toilet onder zit, zit een stuk af van waar de stank ontstaat. Omdat de standleiding van de badkamer en het toilet op de 1e verdieping ergens anders zitten verwacht ik ook 2 ontspanningsleidingen?

Vandaag weer verder op zoek en als ik niks kan vinden ga ik rook tabletten bestellen die ik via een slang en föhn in het rioolstelsel wil blazen (via het toilet en de afvoer van de douche). Ik zal wel even terugkoppelen wat het wordt, ter leering en vermaeck :-)

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Ok. De eerste mogelijkheid zou zijn dat er wel 1 of meerdere ontspanningsleidingen zijn maar dat ze onder de pannen uitkomen. Dan wappert het onder de pannen door. Is het dak niet luchtdicht dan komt het ook wel binnen uit. Het toilet op de verdieping zit via een kilkeper-dak verbonden met de slaapkamer, dat heb ik nog wel eens niet zo top-dicht afgewerkt zien worden.

De tweede mogelijkheid is dat er in het geheel geen ontspanningsleiding(en) zijn aangelegd. Als dan -bijvoorbeeld- een toestel doorspoelt dan ontstaat er overdruk in het stelsel en dan boert het bij het zwakste punt naar buiten, bijvoorbeeld bij een sifon.
Dat doorspoelen van een toestel hoeft niet perse in jouw huis te zijn. Het hoeft ook niet het doorspoelen van een toestel te zijn, maar kan ook iets anders zijn, bijv een pompmaler verderop in het gemeenteriool die aan of uit gaat.

Derde mogelijkheid is dat er stiekum een beluchter ergens op een standleiding gezet is. Dat gaat een tijd goed, tot dat niet meer goed afsluit, dan moet het vervangen worden.

Vierde mogelijkheid is een leegstaande sifon die je nog niet ontdekt hebt. Of een leiding kapot.

Ik houd me aanbevolen voor 'lering ende vermaeck' feedback

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
Ik werk in de rioleringssector. Veel stankoverlast is gerelateerd aan slechte be- en ontluchting. Ik lijk uit je tekst op te maken dat je op de drukriolering zit (wellicht groene kaart met rode lamp erop in de tuin?) dan kan je in sommige gevallen extra gevoelig zijn voor stankoverlast als er hemelwater op je stelsel loost.

Als je zegt dat er geen ontspanningsleiding bij je dak uitkomt gaan de rode vlaggen harder wapperen.

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:52
Kan ook vanuit de afvoeren van de dakgoot komen.
Die zitten soms direct zonder sifon op het riool.
Bij bepaalde situaties ruik je dan vooral op de eerste verdieping een rioollucht.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:10
In ons vorige huis hadden we ook jarenlang rioollucht in huis. We hadden we een gat in het dakbeschot waar de ontluchting ooit had gezeten. Maar de ontluchting was missing in Action en de vorige eigenaar had alles op z’n buurman en buurmans verbouwd. Na 15 jaar kwamen we er achter dat hij de leiding had afgezaagd net onder vloer van de oude badkamer en net boven het plafond van de meterkast. Dat bleek een vals plafondje te zijn en onze kluservaring was nog minimaal….

Mijn 5 cent: kan dat bij jullie ook? Dat je ergens een vals plafondje hebt en bv een defecte binnen beluchter
Pagina: 1