Keuze hulp EV (niet zakelijk, voor lange termijn)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Drexz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:33
Best Tweakers, ik heb jullie hulp nodig bij het uitzoeken van een andere auto. Op dit moment rijd ik een Audi Q3 uit 2012, deze heb ik in 2016 gekocht, maar staat momenteel te vaak bij de garage voor problemen, waardoor ik het vertrouwen voor een lange vakantie rit een beetje kwijt ben. De Audi kocht ik met 70K op de teller er staat nu op 175K, dus 11 tot 12 duizend KM per paar. Ik ben van plan de auto gewoon privé te kopen (ik rijd zakelijk bijna geen KMs)

De nieuwe auto moet een volledige elektrische worden, vooral het thuis kunnen laden met mijn zonnepanelen en veel minder onderhoudskosten spreken me aan.

Helaas heb ik weinig verstand van auto's en zijn auto's een beetje zoals voetbalteams (waar ik ook niets van weet ;) ) mensen hebben er een sterke mening over, die niet altijd gebaseerd is op alleen feiten.

Anyway dit zijn ongeveer mijn parameters:

Budget: In eerste instatie dacht ik zo'n 30K (Audi destijds voor 25 gekocht), maar als snel bleek dat niet haalbaar dus ik heb nu rond de 50K als budget genomen.

Usecase: Ik rij normaal in Nederland veel kleine korte ritjes (supermarkt, kids naar school, familie bezoek, etc). Ik denk dat de meeste ritten onder de 10KM zijn met eens per maand een langere rit (100KM, 50 heen en 50 terug).
Daarnaast gaan we altijd met de kinderen en hond op vakantie, dat wordt meestal Spanje, waardoor 1/3 of meer van mijn jaarlijkse KMs op vakantie worden gereden.
Misschien ga ik in de toekomst iets meer rijden (bijv als zoontje een sport doet zoals voetbal), maar mijn jaarlijkse verbruik zal denk ik tussen de 11 duizend en 15 duizend KM liggen.

Gebruiksduur: De enige reden dat ik mijn Audi vervang is omdat hij dus problemen heeft, ik verwacht de nieuwe auto zeker 10 jaar te rijden, maar als het zonder veel grote problemen kan eerder 15 jaar.

Design: Hier geef ik niet veel om, 95% van de moderne auto's vind ik er prima uit zien. Zo lang de auto niet spuuglelijk is (natuurlijk erg subjectief, vind ik het wel prima

Grootte: De Audi had voor ons het nadeel dat deze toch wel net te krap was, en we vaak met een dakkoffer op pad moesten. Ik zou liever meer ruimte hebben in de kofferbak. Volgens een snelle google check heeft deze 460L. Dus minimaal 500L zou wel prettig zijn.
Verder hebben ik 2 keer een huurauto gehad, Skoda superb en VW Passat die ik erg lang vond, mijn vrouw vond dat erg spannend met parkeren, dus liever korter dan 4,9 meter.

De hond gaat tegenwoordig mee op de achterbank, maar hij is al vrij oud, mogelijk moet in de toekomst een andere hond in de bench. Waardoor een sedan model eigenlijk uitvalt.

Range: Omdat we eens per jaar een lange rit maken is dit wel belangrijk, een hogere range is beter, Ik keek op dit moment vooral naar 1-stop op de ev-database. Ik zou toch wel graag meer dan 500KM kunnen rijden met 1 stop. Verder maakt natuurlijk de laadsnelheid ook uit.

ADAS Dit vind ik persoonlijk erg belangrijk, adaptive cruise controle, lane assist. Een auto die een soort van autopiliot variant heeft.

Android auto+Apple car play Dit zou ik wel graag willen, huidige Audi loopt 15 jaar achter, en dit mis ik wel echt.

Geen Tesla als ik al deze specs/eisen op een rij zet is tesla model Y volgens mij een voor de hand liggende keuze en misschien zou ik niet te veel moeten kijken naar de CEO, maar toch wil ik gewoon niet in een Tesla rijden.

Ik heb op dit moment 1 proefrit gemaakt in een Xpeng G6, eigenlijk een beetje op basis van reviews op Youtube, plus dat ik het merk gewoon helemaal niet kende en nieuwsgierig was. De auto was erg mooi, maar ik hoor ook veel meningen van mensen die zeggen dat je nooit zo'n (dure?) Chinese auto moet kopen.

Mijn vraag is dus wat raden jullie aan? Een nieuwe Chinese auto die wel 7 of 8 jaar garantie biedt? Een tweedehands auto, van bijv een Duits merk? Kia en de Japanse auto's hoor ik ook goede dingen over. Wat is nou de beste keuze om redelijk zorgeloos de komende 10/15 jaar mee op pad te kunnen, met genoeg ruimte, range en vooral prettig rijden? Wat ik ook niet weet, de betrouwbaarheid, is die voor EVs hetzelfde als voor ICE auto's? Want als bijv een BMW heel betrouwbaar was, wil dat misschien niet zeggen dat een BMW EV dat ook is.

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Test de Kia EV6 of de Hyundai Ioniq 5 eens. Dat zijn ook beiden nog eens 800V auto's die vanaf het begin ontworpen zijn als EV's. Doordat ze 800V zijn, zijn het ook voor juist de vakantie ideale auto's, terwijl ze normaal inderdaad nooit aan een snellader hoeven. Er zitten bovendien een hoop dingen op die je, als je er eenmaal aan gewent bent, net zo gewoon zijn (als in: wil nooit meer zonder) als een raam wat met een knopje omhoog/omlaag gaat IPV een zwengel. Dingen als one-pedal drive (heet iPedal bij Hyundai/Kia). Zijn ook qua comfort voor mij "het grootste wat ideaal is". Ze zijn verder qua cruise control en lane assist erg riant, waar het bij de Duitsers allemaal een optie is. Eigenlijk zal ik qua EV's momenteel zelfs Duits ontwijken... ook qua rijgenot zijn de Koreanen erg sterk.

• Drexz
Dankejwel, die ga ik zeker even proberen, tot nu toe heb ik heel korte ervaring met de xpilot op die Xpeng, die was best aardig, hoewel hij soms ook rare dingen deed. Zoals rechts inhalen als de middelste baan een beetje langzaam begon te rijden. Ben benieuwd hoe dit is in deze modellen. Heeft dit trouwens een algemene naam? Zodat ik ook kan zoeken heeft merk X een "autopilot" (wat volgens mij de Tesla specifieke naam is).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Elk merk noemt het weer anders. Kia/Hyundai hebben een variant die HDA heet, en mikt heel erg op de snelweg. HDA2 kan bijvoorbeeld inhalen. De praktijk is echter, dat dat voor mij wat te langzaam gaat. Toen ik weer een nieuwe mocht kiezen vond ik HDA1 ruim voldoende in de zin van:

- Het houdt me midden op de weg en stuurt mee (het is nog steeds handen aan het stuur, maar je komt na een lange rit veel beter uitgerust aan)
- Het geeft me genoeg visuele input (zowel qua sensoren als camera's) van de situatie om me heen
- Het houdt de auto op snelheid zonder tegen dingen aan te botsen, en doet dat erg netjes. Stel je rijdt 130 laat in de avond (want je moet 400km naar huis) en je gaat een vrachtwagen inhalen, waar een of andere lupo die z'n benzine niet meer kan betalen ook voorbij wil, ziet de auto dat al van ver, remt geleidelijk af tot je ingestelde afstand, en zodra de lupo er na 10min eindelijk voorbij is, trekt de auto zelf weer door naar 130.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Umbrah schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:58:
Elk merk noemt het weer anders. Kia/Hyundai hebben een variant die HDA heet, en mikt heel erg op de snelweg. HDA2 kan bijvoorbeeld inhalen. De praktijk is echter, dat dat voor mij wat te langzaam gaat. Toen ik weer een nieuwe mocht kiezen vond ik HDA1 ruim voldoende in de zin van:

- Het houdt me midden op de weg en stuurt mee (het is nog steeds handen aan het stuur, maar je komt na een lange rit veel beter uitgerust aan)
- Het geeft me genoeg visuele input (zowel qua sensoren als camera's) van de situatie om me heen
- Het houdt de auto op snelheid zonder tegen dingen aan te botsen, en doet dat erg netjes. Stel je rijdt 130 laat in de avond (want je moet 400km naar huis) en je gaat een vrachtwagen inhalen, waar een of andere lupo die z'n benzine niet meer kan betalen ook voorbij wil, ziet de auto dat al van ver, remt geleidelijk af tot je ingestelde afstand, en zodra de lupo er na 10min eindelijk voorbij is, trekt de auto zelf weer door naar 130.
Ik rijd een Kia EV6 met HDA1 en kan me hier bij aansluiten. De rijhulpsystemen bij Kia/Hyundai werken erg fijn. Voorheen reed ik 5 jaar lang een Hyundai Ioniq Electric met adaptive cruise control en lane assist.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met een budget van €50.000 pas zélfs een volledig nieuwe VW ID.7 in het budget.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat @Will_M ook zegt, met dit budget kun je echt alle kanten op en een ID.7 is wel heel mooi (met 360° camera is het parkeren ook geen probleem ;)).
Ik zou zelf een aanschaffen met de kop er af. Qua eisen zal een Enyaq passen, neem de grote accu en een wat luxere aankleding en je hebt zo'n beetje al je vinkjes gezet. Volgens mij heb je dit voor zo'n 30-35k met lage km en toeters en bellen.

500 km met één stop gebaseerd op 100% -> 10% -> 15min laden -> 10% is voor bijna elke EV wel te halen.

Enige waar je nog wel even over moet nadenken (zeg ik als EV-rijder) is de laadcurve en snellaadsnelheden die kunnen bij sommige merken/modellen/uitvoeringen wat tegenvallen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:34
Will_M schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:27:
Met een budget van €50.000 pas zélfs een volledig nieuwe VW ID.7 in het budget.
Als de TS een Passat te lang vind dan is een ID.7 dat zeker want die is 4cm langer.

Verder snap ik persoonlijk de overweging niet dat je wel Chinees wilt rijden en geen Tesla als je kijkt naar het land/CEO. Al is dat natuurlijk je goed recht :)

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 17-04-2026 11:55 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jongetje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:54:
[...]

Als de TS een Passat te lang vind dan is een ID.7 dat zeker want die is 4cm langer.

Verder snap ik persoonlijk de overweging niet dat je wel Chinees wilt rijden en geen Tesla als je kijkt naar het land/CEO. Al is dat natuurlijk je goed recht :)
Misschien dan als tip om naast de ID.3, ID.4 en ID.5 ook even bij VAG concerngenoot Škoda te gaan shoppen? De Elroq en Enyac zijn als SUV beide korter dan de VW ID.7. De nieuwe Škoda Epiq (en VW ID.Cross / Polo) zijn waarschijnlijk te klein.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10
Wat ik hier lees is precies de situatie die ik een half jaar geleden had. Ik heb gekozen voor een KIA EV6 GT-line als 1 jaar oude demo auto van de dealer. Ik be hier zeer tevreden over. Van alle nuttige opties voorzien en 10 jaar garantie en het rijd ook erg goed.

• Drexz
jongetje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:54:
[...]

Ja ik ben al een tijdje bezig met research en ID.7 stond een lange tijd hoog op de lijst tot ik een tijdje terug die Passat huurauto had en bedacht ohja het is echt wel een bakbeest. Ik zou alsnog een proefrit kunnen maken en vooral mijn vrouw kunnen laten proberen. Maar zelf vond ik het in parkeer garages ook wel echt een lang ding (bijna tegen de muur parkeren).

Verder heb je natuurlijk wel een punt, maar dat voelt toch anders, dat ene is een heel land, waar ik op dit moment al genoeg producten van gebruik en je ook echt niet omheen kunt. Op dit moment ben ik ook geen fan van Amerika, maar Ford zou ik opzich niet uitsluiten. Toen Musk die hand groet deed (om het maar even netjes te zeggen) en direct in Duitsland de AFD begon aan te prijzen heb ik besloten nooit zijn auto's te gaan gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Drexz op 17-04-2026 12:47 ]

• Drexz
Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik ga binnenkort maar eens proefritten maken in:
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5
Skoda Enyaq
VW ID4 of 7 (ik kan ze misschien beide bij de dealer even bekijken)

Wat ik tot nu toe nog niet heb gezien is Cupra of Polestar of de Franse en Duitse merken (tweedehands is ook een optie als ze nog redelijk nieuw zijn). Zijn er nog redenen om die merken te vermijden?
Pagina: 1