Kosten voor zonnepanelen verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zwep718
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-04 09:34
Dit jaar willen wij een dakkapel laten zetten.

Op dit moment liggen daar nog 9 zonnepanelen op en die moeten er dus van afgehaald worden en daarna weer er op. Zojuist kreeg ik een offerte binnen van 1610 euro, wat ik zelf een behoorlijk bedrag vond.

Ik weet ook niet zeker wat er precies inbegrepen zit bij deze 1610 euro, dat staat helaas niet in de offerte en zal ik zo navragen.

Hebben andere hier ook ervaring met een klus zoals dit? Wat waren in jullie geval de kosten? En wat kwam er nog meer bij kijken?

Beste antwoord (via zwep718 op 17-04-2026 09:19)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
Toevallig hetzelfde gehad dit jaar. Ook zonnenpanelen, vervanging(!) dakkapel, 5 van de 10 panelen er af, panelen weer op. Orginele installateur was failliet dus toen even in de buurt rondgevraagd bij andere mensen met panelen (wie bij hen de montage gedaan heeft) en toen bij deze installateur uitgekomen

Aangezien er wat tijd tussen demontage / montage zat 2 aparte facturen, waarbij hermontage letterlijk deze week gebeurd is. Ging puur op uurtje factuurtje, geen vooraf afgesproken prijs. Wel een indicatie.

Maar demonteren was toen 330 euro voor 2 man 2.5 uur, en toen hebben ze met een rolsteiger in de achtertuin gestaan. Hermontage zal ik vandaag / volgende week de factuur ontvangen, maar dat zal ongeveer hetzelfde zijn.

Dus ik vind 1610 euro best aan de prijs. Wat bij mij echter niet speelde waren nieuwe beugels / stands oid, dat zou bij jou wel een ding kunnen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Nat-Water op 17-04-2026 09:25 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Kan aan mij liggen, maar ik vind het meevallen.

Iemand gaat dus het risico voor je lopen, werken op hoogte, een werkend systeem eraf halen en weer werkend erop leggen. Ze zullen er best ook nog even mee bezig zijn. Mogelijk zijn er kabels tekort etc.

Hier stond een dode link.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:53
Ligt volledig aan het dak, is dit goed bereikbaar, hoe hoog is het dak etc.
Meestal is verplaatsen niet veel goedkoper dan nieuwe plaatsen, omdat ze 2x moeten komen. (1x weghalen 1x plaatsen).

Dus ik vind 1600 geen gek bedrag, zeker als het dak onbekend is.

Ps- flinke dakkapel als die 9 panelen omvat.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2026 09:12 ]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36

bonzz.netninja

Niente baffi

Op mijn platte dak van de schuur liggen er 8. Dat was ong 1200 euro voor eraf en erop.

Ik vond het eerst enorm veel maar ze zijn er echt wel even mee zoet

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Acties:
  • Beste antwoord

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:54
Toevallig hetzelfde gehad dit jaar. Ook zonnenpanelen, vervanging(!) dakkapel, 5 van de 10 panelen er af, panelen weer op. Orginele installateur was failliet dus toen even in de buurt rondgevraagd bij andere mensen met panelen (wie bij hen de montage gedaan heeft) en toen bij deze installateur uitgekomen

Aangezien er wat tijd tussen demontage / montage zat 2 aparte facturen, waarbij hermontage letterlijk deze week gebeurd is. Ging puur op uurtje factuurtje, geen vooraf afgesproken prijs. Wel een indicatie.

Maar demonteren was toen 330 euro voor 2 man 2.5 uur, en toen hebben ze met een rolsteiger in de achtertuin gestaan. Hermontage zal ik vandaag / volgende week de factuur ontvangen, maar dat zal ongeveer hetzelfde zijn.

Dus ik vind 1610 euro best aan de prijs. Wat bij mij echter niet speelde waren nieuwe beugels / stands oid, dat zou bij jou wel een ding kunnen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Nat-Water op 17-04-2026 09:25 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• zwep718
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-04 09:34
Thanks voor de reacties! Ik was gewoon verbaasd omdat het qua kosten in de buurt gaat komen van het nieuw leggen, en dat was dan inclusief nieuwe panelen.

Maarja, jullie hebben wel gelijk. Twee maal langskomen, nieuw frame zetten, steiger kosten, etc.... dat is inderdaad niet niks.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

zwep718 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:19:
Thanks voor de reacties! Ik was gewoon verbaasd omdat het qua kosten in de buurt gaat komen van het nieuw leggen, en dat was dan inclusief nieuwe panelen.

Maarja, jullie hebben wel gelijk. Twee maal langskomen, nieuw frame zetten, steiger kosten, etc.... dat is inderdaad niet niks.
ja, het lullige is nu eenmaal dat hier veel man-uren in gaan zitten.
460 Wp zonnepanelen kosten nieuw nog maar 60 euro per stuk. Dus qua materiaalkosten kost het geen drol.

Je kunt je alleen wel afvragen of het nog de moeite waard is om die oude panelen er opnieuw op te zetten.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36

Reptile209

- gers -

zwep718 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:07:
[...]
Ik weet ook niet zeker wat er precies inbegrepen zit bij deze 1610 euro, dat staat helaas niet in de offerte en zal ik zo navragen.
[...]
Dit lijkt me wel vrij essentieel om ook maar iets te kunnen zeggen over de prijs van de offerte. Klinkt een beetje als: is 10k duur voor een auto? Voor een 30 jaar oude Panda wel, voor een nieuwe Jaguar niet.

Het zal in elk geval wel iets van 2 man x 1 dag werk (zeg 3 uur demonteren, 5 uur monteren?), (rol)steiger/dakrandbeveiliging, 2x voorrijkosten. En wie verzorgt het frame/de beugels/etc. voor op de dakkapel? Nieuwe kabels inbegrepen (verlengen lijkt me geen succes, tenzij met stekkerverbindingen en dan nog...)? Blijft de omvormer op dezelfde plaats? Zijn er uitsluitingen/stelposten in de offerte? Aannemer verzekerd voor de kosten van een paneel dat naar beneden lazert? Waar worden de panelen opgeslagen tussen demontage en hermontage (heb jij daar ruimte voor, neemt de aannemer ze mee)?.

Tip: maak je panelen na demontage gelijk even schoon, nu kan je er bij :).

Zo scherp als een voetbal!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:00
Veel te duur. 50 tot 100 euro per paneel maximaal voor demontage en hermontage aldus 2 zonnepaneleninstallateurs hier uit de regio. Heb dit enige tijd geleden ook eens nagevraagd.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-04 17:03
Ik heb in 2024 12 panelen laten demonteren en na dakrenovatie een maand later weer laten monteren. Nieuw bevestigings materiaal, kabels etc. Demonteren was ca 500 euro en monteren ca 1000 euro. Ze zijn zeker bij het monteren echt wel even bezig met 2 man. (Tuurlijk heb je ook gasten die met een ladder op een busje aankomen en het zo je dak op kwakken voor minder)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een paar jaar geleden was monteren van panelen op een gemiddeld woonhuis altijd al iets van 1250 euro.

Dan is dit een schappelijke prijs, ze moeten ook nog eens met oud materiaal werken dat is ook niet zo fijn als nieuw uit doos.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-04 10:31

Wailing_Banshee

You're Next

Wolly schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:22:
Een paar jaar geleden was monteren van panelen op een gemiddeld woonhuis altijd al iets van 1250 euro.

Dan is dit een schappelijke prijs, ze moeten ook nog eens met oud materiaal werken dat is ook niet zo fijn als nieuw uit doos.
Met de kans dat ze het oude bevestigingsmateriaal niet kunnen hergebruiken. Dat was bij ons het geval (kosten waren niet voor onze rekening, aangezien het dak eraf moest vanwege de versterking, dus geen idee hoe duur het zou zijn geweest). Bij het afhalen waren er een paar van die dingen afgebroken (waarmee de panelen op de beugels vast zitten) en daardoor moesten ze allemaal vervangen worden (was wel mooier is, aangezien de oude wit (metaal?) waren en de nieuwe zwart).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:48
Hebben wij ook gehad. Ik heb toen maar besloten de panelen die aan de kant van het dakkapel(achterkant huis) lagen te verplaatsen naar de voorkant(was nog ruimte voor). Daar lagen al dezelfde panelen. Dus dit paste er mooi bij daar. En achterop bij het dakkapel zijn gelijk nieuwe panelen gekomen. Nieuwe 3 fase omvormer erbij geïnstalleerd.

Spullen die ik over had: een 1 fase omvormer. Die weer verkocht.

was in 2023 koste mij iets van 7k totaal.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:37
Misschien meteen kijken naar nieuwe panelen met hoger rendement (percentage)?

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:48
eind 2025, 55 euro per paneel (af en aankoppelen).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Frontysco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:10:
Ik heb paar weken terug ook nog 460Wp panelen gekocht voor 60 euro per stuk. zag afgelopen week nog goedkoper voorbij komen.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-04 15:07
Frontysco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:10:
Interessant voor TS om te weten welke werkzaamheden zijn er verricht. Zijn ze verplaatst, of moesten ze eraf, opgeslagen en er weer op, moest er nieuw montagemateriaal worden gemaakt etc?

• Frontysco
  • Laatst online: 20:48
Van schuin dak gehaald, op plat dag plaatst. Dus incl verleggen bekabeling.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 17:33

Rmg

Wij hebben vorig jaar het dak laten vervangen. De panelen er af en er op was in ons geval 100 euro per paneel

• Masterlans
  • Laatst online: 19:06
Lijkt me aan de prijs. Ik heb 1.5 jaar geleden 800 betaald voor eraf en erop, 10 panelen. Wel de originele installateur. Hierdoor behoud van de 25 jaar garantie, dus was voor mij de moeite waard.

Valk double met ballast op plat dak. Bestaande bekabeling en ik heb de nieuwe doorvoer via de dakdekker laten plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Masterlans op 17-04-2026 19:06 ]

Pagina: 1